هنر گفت و گو نام اثری سترگ از هنرمند سورئال رنه مگریت است؛ در چشم اندازی از غول هایی در نبرد یا از اغاز جهان، دو انسان کوچک در گفت و گویند، سخنی ناشنیدنی جاریی است که در سکوت سنگ ها جذب می شود، اما در پای سنگ های تل انبار شده مجموعه حروفی شکل گرفته اند: رویا، صلح یا مرگ که تلاش دارند به اشوب سنگ ها نظمی دهند. اتووود گفت و گوهایش را زیر عنوان این ستون خواهد اورد.
هنرمند چینی آی وی وی Ai WeiWei به عنوان یکی از کاندیداهای چهره سال 2011 مجله تایمز ، انتخاب شده . وی در جهان معماری به سبب همکاریش با هرزوگ دی مورن و مشاور هنری استادیوم ملی پکن و ورزشگاه آشیانه پرنده ، شناخته شده است .
آی وی وی به عنوان یک متفکر، به فعالیت های اجتماعی خود نیز مشهور بوده. پس از دستگیری او در اوایل سال در پکن ، وی بیش از دو ماه بازداشت بوده و پس از آن 2.4 میلیون دلار برای مجازات و مالیات های عقب افتاده جریمه شد .
صراحت کلام آی وی وی در سال های اخیر نیز بیشتر شده و خشم و عصبانیت خود را از جمله در تحقیقات داوطلبانه راجع به مرگ کودکان در مدارسی که در طول زلزله سیچوان سال 2008 فرو ریختند ، ابراز داشته .
روزنامه نگاران مجله تایمز – هانا بیچ و آستین رمزی – در 12 دسامبر یک مصاحبه با وی وی در استودیوی اش به انجام رساندند، که در ادامه مطالعه می فرمایید:
شما در سال 1981 چین را بدون هیچ برنامه ای برای بازگشت ، ترک کردید ، اما برگشتید . چرا ؟
قبل از آن ، من پدرم را دیده بودم. سپس شما نسل خود را میبینید که رنجور است وقتی حدود 20 سال سن دارید ، به این نتیجه می رسید که تنها راه رفتن است . من افراد نسل خودم را دیدم که کشور را ترک کردند و من نیز این تصمیم را گرفتم .
پس از 12 سال در نیویورک ، من 36 ساله بودم و چیزهای زیادی درمورد تغییرات چین شنیدم . پدرم مریض بود . خواستم که به چین برگردم و برای آخرین بار به پدرم ادای احترام کنم .
شما در سال 1993 بازگشتید . تفاوت و تغییرات امروز چین با روزی که آن را ترک گفتید ، چیست ؟؟
من فکر می کنم که دو موضوع چین را تغییر داده . برای زنده ماندن ، چین مجبور به باز کردن دریچه ای رو به جهان بود، زمانی که به یک رقابت جهانی بپیوندید مجبور به قبول برخی از قوانین هستید . اما در داخل تغییرات بی نهایت اندک است.
موضوع دوم اینترنت است .اینترنت نیز برای زنده ماندن ضروریست ، پس مجبور به استفاده از آن بودند. این دو موضوع به طور کامل شخصیت این ملت را تغییر داد .
در سال های اخیر ، شما فعالیت های هنری ـ اجتماعی خود را با اینترنت ادغام کرده اید . این چگونه اتفاق افتاد؟
من با معماری درگیر شدم و برای کار در حوزه معماری ، شما با جامعه ، سیاستمدران و بوروکرات های بسیار زیادی در ارتباط هستید . این یک فرایند بسیار پیچیده برای انجام پروژه های بزرگ است . شما شروع به دیدن جامعه ، نحوه کار و عملکرد آن می کنید . از آنجا که کار من معماریست ، سینا (یک شرکت اینترنتی چینی) از من خواست که یک وبلاگ درست کنم . من به آنها گفتم که کامپیوتر ندارم و نمی دانم که چگونه تایپ کنم . آنها گفتند : نگران نباشید ، آسان است ، ما برای راه اندازی آن به شما کمک میکنیم . درابتدا ، آثار اولیه ام را در وبلاگ گذاشتم و چند مقاله . اگرچه نوشتن جزء مهارت های قابل تحسین است ولی من هیچ شانسی برای نویسنده شدن به دلیل سابقه تحصیلی ام نداشتم . تایپ را شروع کردم و اولین پست من در وبلاگ ، چیزی شبیه به این بود :" برای بیان خود نیاز به دلیل دارید اما ابراز خودتان ، خود یک دلیل است" . پس از آن من از نوشتن بسیار لذت می بردم و جملات من بین مردم منتقل می شد .
کار آنلاین شما جنبه عمومی بیشتری به خود گرفته ، به خصوص پس از تحقیق و بررسی هایتان در مورد ساختار های نامناسبِ مدارسی که در زلزله سیچوان فرو ریختند . !
وبلاگ من تحمل نشد چرا که تحقیقاتمان روزانه بارگذاری می شد . می گفتم اگر دولت نمی خواهد حقیقت را بگوید ، اشکالی ندارد اما مردم باید مسئولیت این عمل را تحمل کنند . پس از بسته شدن وبلاگ بسیار ناراحت شدم ، زیرا راه دیگری برای من وجود نداشت . اما برخی از دوستان گفتند که ما یک مینی بلاگ برای شما باز میکنیم . تنها یک جمله بود - 140کاراکتر – توییتر مانند یک شعربود ، غنی ، واقعی و خود جوش . حقیقت به سبک من . در یک سال و نیم من 60000 توییت و بیش از 100000 کلمه را بارگذاری کردم .
شما بازداشت شدید، فکر میکنید ، آزادی شما به دلیل فشارهای داخلی و بین المللی بود ؟
این آزادی تنها از راه حمایت جامعه بین المللی هنر و نیز جامعه چین بدست آمده .
در ماه نوامبر ، بعد از اینکه برای شما جریمه ای 2.4 میلیون دلاری برای مالیات و مجازات در نظرگرفتند ، شهروندان کمک های خود را شروع کردند . بعد از آن ، اتهام انتشار تصاویری خارج از عرف عمومی به شما زده شد و در پاسخ آن ، مردم عکس هایی با همین مضمون را به صورت آنلاین به عنوان نشانه ای از حمایت ، ارسال کردند . آیا شما نسبت به این واکنش و تأثیری که بر مردم چین گذاشته اید ، شگفت زده نشدید ؟
من بسیار شگفت زده شدم و فکر می کنم افرادی که چنین کردند نیز شگفت زده هستند .امروز هر کسی با تفکر روشن و یا یک روش خاص برای درک ، شناخته خواهد شد .
یکی از انتقاداتی که توسط برخی از چینی ها در مورد شما شده ، این است که شما ارزش های دموکراتیکی را ترویج داده اید که صرفا غربی هستند و نه جهانی ، در حالی که چین مسیر خود را به سمت توسعه ادامه خواهد داد!
من راجع به ارزش های دموکراتیک هیچگاه پوشالی و پوچ صحبت نکرده ام و همیشه بر روی موارد فردی و مختلف متمرکز شده ام . چند دانش آموز فوت کردند ؟ اسم آنها چه بود ؟ حقایق اولیه و پایه ای چه هستند؟
بنابراین ، دوست دارید وضعیت اینده چین را چگونه ببینید ؟
ما نیازمند مقررات روشن و واضح برای زندگی هستیم . ما نیازمند احترام به قوانین هستم . اگر شما در یک بازی شطرنج بعد از دو یا سه حرکت بتوانید قوانین را تغییر دهید ، مردم چگونه می توانند با شما بازی کنند ؟
با این اوصاف روزهای خود را چگونه میگذرانید ؟ آیا هنوز هم به هنر می پردازید ؟
من هنرمندی هستم که همیشه به دنبال آنچه ممکن است ، می رود و من همیشه به دنبال گسترش مرزها هستم . هنر محصول یک فرد است که با استفاده از یک فرم خاص ، شکل و یا نور ، ارتباط برقرار می کند . قطعأ تجربه زندگی به شما می آموزد که چگونه یک هنرمند شوید .
در حال حاضر ، زمان استفاده از اینترنت را محدود کردم چراکه باید با وکیل صحبت کرده و با افرادی که به من پول قرض داده اند در ارتباط باشم . بعد از ظهرها با فرزندم به پارک می روم تا کمی ورزش کنیم . بر روی پروژه ای کار می کنم که 2یا 3 سال پیش آغاز کرده ام و زمان زیادی تا اتمام آن مانده .
اینجا نیز می توانید شرحی بر دوازدهمین پاویون گالری سرپنتین را مطالعه فرمایید که با همکاری آی ویِ ویِ و هرزوگ و دی مورن طراحی خواهد شد
فریبا شفیعی در مقاله آی وِی وِی؛ پاپ آرت و ماهیت زدایی شی دلالت گر از رهگذر جامعه ی مصرفی سعی کرده نگره آی وِی وِی به مفاهیم پس زمینه اثر هنری را نفسیر کند