بیگ تینک: مهمترین تاثیر رکود اقتصادی بر معماری چیست؟
پال گلدبرگر: رکود اقتصادی دو مهم به دنبال داشت، اول قطع ساخت و ساز در مقیاس وسیع بود. شما خیلی خوب می دانید که اولین چیزی که در زمان عسرت از ان دست می شویید ساخت ساختمان های تازه است، چرا ساختن برای بسیاری از مردم یک موضوع ثانویه است. این تاثیر اشکارا بد رکود اقتصادی بر معماری است.
اما رکود تاثیر مثبتی هم داشته است، از همه مهمتر به گمان من پا کردن و دور ریختن تمام زائداتی بود که در حوزه معماری و زیر سایه رونق ساخت و ساز به رشد خود ادامه می دادند. منظورم رفاه بیش از حد است، این وضعیت پس ماندهای غیر معمارانه تولید می کند. خیلی از چیزهایی که می سازیم عملا بی شرمانه اند. بنابراین اگر رکود اقتصادی نقطه پایانی باشد بر مَکْ مَـنشن ایسم، عمات یک جورهایی خیر عمومی را به دنبال داشته است. یادمان باشد یک چهارم طبقه مرفه متوسط احتیاجی به 1500 فوت مربع به عنوان حداقل فضای زیست ندارند و این دقیقا همان منشی بود که مک منشن ایسم پیش گرفته بود.
نوشتار جین مرکل تحت عنوان پس از پست مدرنیسم؛ فرانکن اشتاینیزاسیون کالبدی یا بازگشت به عقل کمینه گرا ،به تاثیر اقتصاد می پردازد بر معماری طی دو دهه اخیر
نوشتار جاناتان گلنسی تحت عنوان معماری رکود نیز تاریخ نگاری فشرده است از وضعیت معماری طی سه دهه اخیر، نویسنده ضمن تحلیل تاریخی کلان روایت های غالب بر گفتمان معماری، نقش اقتصاد بر معماری را نیز به عنوان محور بحث تدقیق می نماید
نوشتار زاها حدید چیست؟ نیز، عملا نقش رویکردهای اقتصادی در تبلور پدیده ای تحت عنوان زاها حدید را پی می گیرد