برج جديد بابل New Tower of Babel ؛
تقدير شده در رقابت آسمانخراش 2012 ؛
مكيج نزستاك Maciej Nisztuk؛
لهستان؛
در دوراني كه بزرگ سازه ها تهديدی برای محروم شدن نياز های انسان و انسانيت معماری بواسطه ی ساختمان های جديد و يك منطقه دست نخورده هستند، برج بابل به دنبال خلاف اين است،و به عنوان بنای يادماني جاوداني برای سازنده و آرمانهای ايشان وجود دارد. ساختمان هميشه به منظور تكامل نيازها و خواسته های خالق " در دست ساخت" است ،و به بنای يادماني اجازه تجربه ونمايش گرايش های معماری را مي دهد.
آسمانخراش ، تحول كاخ علم و فرهنگ است Palace of Culture and Science ، ساختمان برجسته تاريخي عظيمی ،كه در سال 1955 در مركز تخريب ورشو Warsaw ، لهستان Poland ساخته شد – كه بواسطه ی جنگ جهاني دوم ، هنوز هم ويران است-. هر چند كه شناخته شده ترين نماد ورشو است ، آن ساختمانی ستيزگرانه است ، آن نماد پردازی شده است ، چه بسا برای ، سلطه ی شوروی و اسارت ملت لهستان است. بنای يادماني كمونيست، معماری بومي محلي و برنامه ريزی شهری خوب را ناديده گرفت، و در عوض به منظور برج تك سنگی بر فراز بقيه ی شهر، ساخته شده بود .
با وجود اين، طراح برج بابل از قصر دفاع مي كند:" اين بنايی يادماني از ايده است ، بنای پديدآورندگان آن است". امروزه بناهای يادماني معماری توسط ثروت، نه مردم، رانده مي شود، و از ستايش فرهنگي حاكي بودند .اين رويكرد سرمايه داری برای معماری ،يك نا كجا آباد ايجاد مي نمايد. برج بابل به معنای تجليل استفاده قديمي از بناهای يادماني به منظور احترام به مردم و ايده های اجتماعي است. اين " يك پيچ و خم بلوك های معماری پيوسته با همديگر است كه به پايان نرسيده ، ناقص است و يا آسيب ديده است". اين رويداد نشان مي دهد كه اگر چه آثار گذشته ممكن است تكريم رژيم های ستيزگرانه يا دست نشانده را داشته باشد ، حداقل آنها روح و هدف داشتند؛ آثار يادمانی مدرن در باب چيزي نيستند، اما خود بنای يادماني ، و طراح اين واقعيت را با خروج از ساختار اوليه ، بدون هدف يا پايان واخواهي مي كنند.