معمار انگليسي، زاها حديد در همكاري با كارخانه سنگ مرمر ايتاليايي چيتكو، طرح " باغ مخفي " را در هفته طراحي ميلان ارائه نموده است. اين پاويون از سه سطح عمودي تشكيل گشته است. در ساخت اين ديوارها از دستگاه هاي برش رايج استفاده نشده است و به منظور ايجاد يك طرح سه بعدي از تكرار الگويي استفاده شده است كه توسط تراش هاي چند سويه اين كمپاني حاصل گشته اند.
آهنگ اين شكست ها، انحناها و فرورفتگي ها، شخصيت منحصربفردي به اين سازه بخشيده است. اين معماري، گفتگويي ست ميان هندسه و طبيعت كه به تكامل زباني ميان فرآيند طراحي ديجيتال و تكنيك هاي توليد و تراش مرمر دست يافته است.
تركيب اين سطوح مرمرين از زيبايي هاي پيچيده در الگوهاي سازمان يافته جهان طبيعت گرفته شده اند. اين الگوهاي جذاب در هنگام تركيب انرژي و لايه هاي زمين شناسي حاصل مي گردند و دنباله هايي هندسي از چرخه هاي مكرر رشد و فرسايش را به صورت لايه هايي بر هم در اين مرمرهاي خالص جمع مي گردانند.
زاها حديد مي گويد : " هر قطعه، يك تركيب ساختاري ست كه مستلزم است از لحاظ پيچيدگي هاي فرمي، تكرارها و خطوط تشكيل دهنده، مورد بررسي قرار گيرد و هر يك تقديسي ست از فرايندهاي پر جزئيات و سياليت سيستم هاي طبيعي و اين يك مانيفست متقاعد كننده از هماهنگي ها و منطق بي همتاي طبيعت مي باشد. اين سازمان خواستار، ساختار يكپارچه و سيستم دقتمند طبيعي، همگي الهام بخش زباني غني در معماري مي باشند كه ظرفيتي ذاتي براي برنامه ريزي هاي پيچيده را داراست. "
برای اشنایی بیشتر با زاها حدید می توانید ببینید
نوشتار زاها حدید، بدویت عظیم و تمدن شکسته را به قلم سم جیکب
و نوشتار
پارادایم جدید در معماری و تاثیر زاها حدید بر ان را به قلم محمدرضا هل فروش
وهمچنین
یادداشت زاها حدید چیست؟ را