پارامتریسیزم به مثابه یک پدیده ی مهم در تاریخ معماری بسیاری از قوانین را برای طراحان اخیر و شاغلان آینده ای که این رشته را دنبال می کنند, تعریف کرده است. یکی از قوی ترین جنبه هایی که در این سبک هندسی برجسته شد. مسلماً چیزجدیدی درباره ی هندسه و زیبایی شناسی شکل گرفته از برجسته ترین وجوه هر سبک یا زمانی نیست. زبان هر سبک در تاریخ بلند معماری به شکل بصری توسط هندسه یا شکل تعریف شده, فراتر از اصولی که هسته ی سبک را مشخص می کند.
در سبک مشخص معماری پارامتریک, هندسه نقش مهمی را بازی می کند. و با این سبک نسبتاً جوان, رشته های از اسطوره ها و مفاهیم غلط بهم پیوسته اند. در اینجا از هندسه های که از فرم های طبیعی و الگوها تقلید می کنند سواستفاده شده است. و به عنوان فرم معمارانه در یک روش غیر منطقی مفصل دار شدند. هندسه ها توسط شبکه های شش ضلعی منظم, الگوهای ورنویی – تقسیم فضا به تعدادی مناطق – دو فرم منحنی غیر ضروری, و اشکال غیرمنطقی سه گوش و برخی از هندسه های نمادین مشخص می شوند. و در طراحی های معمارانه ای که امروزه دیده می شود, مشخص می شود.
این سبک می تواند به واسطه ی ابزارهای در دسترس اخیر و طبیعت منابع باز و بسیاری ابزارهای پارامتریک در گشودگی عریض اینترنت و اشتراک گذاری داده ها سرزنش شود یا اعتبار پیدا کند. ابزارها گرچه در تعریف اصول معماری یک عصر از آغاز ادامه می یابد. در سناریو اخیر عملیات هندسی در ابزارهای معمارانه از نوار موازی و یا خط کش تی در مدلسازی الگوریتمی و مولد فراتر می رود. و از اعمال ساده ی اتوکد مانند مقیاس گذاری یا چرخش پیشی می گیرد.
چنین اعمالی در تعریف معماری به یک گستره ی بزرگ, تغییر دامنه ی هندسه ی معماری از شبکه ی دکارتی قائم به فرم های غیر اقلیدسی و حرکت به دامنه ی فضای الگوریتمی, جایی که قانون های جدید توسط الگوریتم ها تعریف می شود, ادامه می یابد. انتقاد به این اشکال بیش از حد حاکم و به اصطلاح پارامتریک فاقد ذکاوت, منطق است. این انتقاد در واقع می تواند کمک کند به غلبه ی دیدگاه های ضعیف و ممکن است این سبک را به عنوان یکی از هوشمندترین سبک ها بسازد. پارامتریسیزم توسط طراحان امروزی در نظر گرفته شده و به شکل محسوسی استفاده می شود. به منظور یک طراحی موفق همه چیز باید منطقی باشد.