معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1497
معماری و گیم   - 21
منظر شهری   - 1449
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1091
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1022
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
سازه های شهری   - 930
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تکنولوژی ساخت   - 914
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 855
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
مرزهای معماری   - 838
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 17
نگاه نو به سكونت   - 795
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 784
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
المان شهری   - 768
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 721
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 645
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 631
معماری جنگلی   - 15
معماری پایدار   - 570
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
منتقدان معماری   - 531
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 525
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 505
طراحی مُد   - 12
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 505
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 489
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 485
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 479
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 477
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 454
معماری بیابانی   - 10
معماری شمایل گون   - 440
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
باز زنده سازی   - 423
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 418
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
توسعه پایدار   - 404
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری یادمانی   - 362
معماری خوانی   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 354
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 343
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 339
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 325
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 325
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 297
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 289
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 269
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 268
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری محلی   - 265
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری ارزان   - 259
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 255
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 243
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 241
معماری تخت جمشید   - 7
معماری انتقادی   - 239
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ـ سینما   - 231
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
طراحی و پناهجویان   - 7
زنان و معماری   - 217
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 212
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 206
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 197
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 149
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 146
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 135
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 133
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و فاجعه   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 121
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 94
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 6
معماری مذهبی   - 87
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 85
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 85
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اقتصادِ فضا   - 81
فرهنگ نفت   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
فیلوکیتکت   - 73
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 73
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
گفت و گو با مرگ   - 69
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری هند   - 67
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری چین   - 66
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویرانه ها   - 64
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری فضای داخلی   - 61
پداگوژی انتقادی   - 4
مدارس معماری   - 57
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری پراجکتیو   - 56
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری و رسانه   - 54
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 53
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
زاغه نشینی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 49
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و روانشناسی   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
باهاوس   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
هنر روسیه   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری و نقاشی   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
بحران آب   - 29
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و ادبیات   - 29
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 22
شهرْخوانی با اتووود   - 1
آنتروپوسین   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان نوول   - 22
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژاک دریدا   - 18
آرشیگرام   - 7
ژاک لوگوف   - 4
آرکی زوم   - 6
ژیل دلوز   - 34
آلبرت پوپ   - 4
سائول باس   - 7
آلدو روسی   - 14
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 5
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 43
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 46
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 6
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 58
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 149
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 31
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 107
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 32
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 21
یوهانی پالاسما   - 12
ژان بودریار   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -823
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -408
گالری   -87
فرهنگی   -337
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -165
ویلا   -12
مسکونی ـ تجاری   -165
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -139
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
کتاب خانه اتووود ـ هشت تاريخدان اروپامحور ـ جیمز ام بلاوت
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/05/29
مـنـــــــبـع : روزنامه شرق چهارشنبه، 12 تير 1392 - شماره 2717 به قلم يونس صادقي
تعداد بازدید : 2644

نشست نقد كتاب “هشت تاريخدان اروپامحور” به همت گروه روش‌شناسي و تاريخ‌نگاري پژوهشكده تاريخ اسلام با حضور سيد سعيدرضا عاملي، استاد ارتباطات و مطالعات امريكاي دانشگاه تهران و داريوش رحمانيان، استاد تاريخ دانشگاه تهران روز يكشنبه دوم تيرماه در پژوهشكده تاريخ اسلام برگزار شد. اين كتاب كه تاليف “جيمز‌ام. بلاوت” است با ترجمه ارسطو ميراني و به‌يان رفيعي و با مقدمه دكتر سيد سعيدرضا عاملي به همت انتشارات اميركبير روانه بازار شده است.

اين كتاب در ده فصل تنظيم شده و در هر فصل رويكردهاي موجود نسبت به مفهوم مركزيت اروپا بحث مي‌شود. انديشمنداني مانند ماركس وبر با مبحث (عقلانيت غربي)، لين وايت (اروپاييان مبتكر)، رابرت برنر (تونل زمان)، اريك ال. جونز (معجزه اروپايي)، مايكل مان (پيشروي تاريخ)، جان‌اي. هال (اروپاييان دموكراتيك)، جارد داياموند (اروپاگرايي محيطي)، ديويد لندز (امپراتوري مقابله به مثل مي‌كند) به طرح ديدگاه‌هاي خود در اين باره پرداخته‌اند. در ابتداي اين نشست، سيدسعيدرضا عاملي درباره كتاب “هشت تاريخدان اروپامحور” گفت: اين كتاب جلد دوم از سه‌گانه‌يي با عنوان “الگوي استعمارگر از جهان” است كه نويسنده، تلاش كرده تا مطالعات مبتني‌ بر ايده اروپامحوري را در آن تقسيم‌بندي كرده، نقد جامعي را به اين هشت تاريخدان انجام داده و نظريه خود را به اثبات برساند. كل اين پروژه، نقدي است بر اروپاگرايي در تاريخ و جغرافياي تاريخي جهان. تلاش كرده تا مطالعات مبتني‌ بر ايده اروپامحوري را تقسيم‌بندي كند. اين مطالعات به سه دسته آرمانخواهانه نسبت به اروپامحوري و نقد آن، تفكرات چپ و رويكرد ليبرال، همچنين ديدگاه‌هاي راست از منظر دموكراسي‌خواهي و سهم‌دهي مساوي به اعضاي جامعه جهاني تقسيم مي‌شوند. دكتر عاملي سه نوع رويكرد را در مطالعات اروپامحور برشمرد: 1) مطالعات آرمانخواهانه و نقد آن؛ 2) تفكرات چپ و راست كه اروپامحوري را نقد مي‌كنند مانند ليبرال‌ها؛ 3) واقع‌گراها كه جيمز بلاوت در اين گروه قرار مي‌گيرد.

به اعتقاد اين استاد دانشگاه، تفكر اروپامحوري ريشه در تفكرات استعماري دارد. تفكر استعماري يعني آن گونه از تفكر كه به دنبال تسلط بر جهان هستند. دكتر عاملي با اشاره به جنگ جهاني اول و دوم و تعداد كشته‌شدگان اين جنگ كه بيست و دو برابر قرن هجدهم بود، گفت اروپاي مركزي با جنگ و كشت‌وكشتار شكل گرفته و اين سياه‌نمايي (به عنوان مثال سياه‌نمايي از ژاپن در قالب فيلم‌هاي هاليوود) و ديگرهراسي در طول جنگ، منشأ جنگ‌ها در جامعه بوده است. اروپامحوري متاثر از جنگ به وجود آمده و در واقع سال‌هاي جنگ جهاني، افول عقلانيت و انسانيت بوده است. ژاپن‌هراسي (زينوفوبيا) از راه‌هايي بود كه به جنگ‌هاي شروع شده مشروعيت مي‌داد. در حال حاضر نيز مساله اسلام‌هراسي به‌همين منظور مطرح شده و اين راهكارها باعث مشروعيت دادن به جنگ، توسعه و فروش سلاح‌هاي نظامي و رونق بيشتر تجارت اسلحه مي‌شود. در واقع اروپامحوري سخت در قالب جنگ شكل گرفته است.

اين استاد دانشگاه آغازگر دوره اروپامحوري را كشف قاره امريكا مي‌داند. او مي‌گويد: اگر اروپا، اروپا شد به دو دليل بود؛ اول جنگ‌هاي استعماري چرا كه استعمار با خروج استعمارگر پايان نمي‌يابد و ميراث استعمار همچنان باقي مي‌ماند و دوم ثروت امريكا كه وارد اروپا شد، اين قدرت را در اختيار اروپاييان قرار داد تا آنها بر مساله اروپامحوري متمركز شوند. بعد از جنگ جهاني دوم، يك دوره استعمار زدايي آغاز شد. اروپامحوري نرم پس از جنگ سرد تا 1989 كه اتحاد جماهير شوروي فروپاشيد و با آغاز استعمارزدايي شروع شد. پس از اين دوران امريكامركزي در تمامي حوزه‌هاي معرفتي، محتوايي و برنامه‌يي آغاز شد.

دكتر عاملي چهار نوع نظريه اروپامحور را بنا به ديدگاه جيمز بلاوت برمي‌شمرد: 1) دين: اروپاييان (مسيحيان) خداي حقيقي را عبادت مي‌كنند و او در مسير تاريخ، آنها را به جلو هدايت مي‌كند؛ 2) نژاد: با ديدگاه برتري موروثي سفيدپوستان بر ديگر نژادها؛ 3) محيط زيست: برتر بودن محيط زيست طبيعي اروپا بر ديگر مناطق؛ 4) فرهنگ: اروپاييان مدت‌ها پيش، فرهنگي را آفريدند كه در پيشرفت و نوآوري بي‌همتاست. اين چهار مولفه اصلي‌ترين دلايل مورخان جهت برتري دادن اروپا در قالب نظريات‌شان بود. در ادامه بحث دكتر عاملي به چند رويكرد ديگر كتاب به شرح زير، اشاره كرد:

1) اروپامحوري مطلق آغاز تاريخ تمدن را اروپا مي‌داند و ديگر سرزمين‌ها را در دنباله و اشاعه اين تمدن معرفي مي‌كند. در اين نظريه آغاز تاريخ با تمدن اروپايي است و پايان تمدن هم همسو با تمدن اروپايي است.

2) اروپامحوري نسبي ريشه تمدن‌ها را در روم و يونان باستان مي‌داندكه در ادامه تمدن‌هاي ايران، چين و هند به وجود آمده‌اند.

3) امريكاي مركزي: در اين نوع رويكرد امريكا از نوعي سبك زندگي صحبت مي‌كند كه دنيا را فراگرفته است. امريكايي‌ها معتقدند كه نوعي سبك تمدني به وجود آورده‌اند كه دنيا از آن تبعيت مي‌كند. اين تبعيت با استفاده از ابزارهايي مثل هاليوود، مك‌دونالد و كوكاكولا در سرتاسر دنيا گسترش پيدا مي‌كند.

عاملي در پايان سخنانش با اشاره به روش‌هاي جديد استعمار در فضاي مجازي گفت: امروزه دنيا در عصر استعمار مجازي امريكا قرار گرفته كه دوره سوم استعمار است. دوره نخست سرزمين‌گشايي، دوره دوم فرهنگ‌گشايي و گسترش فرهنگ غرب بود، اما اين دوره غلبه نهايي بر فضاي زندگي دوم مردم جهان به‌شمار مي‌رود. امريكايي‌ها از مسير توسعه رسانه، فرهنگ خود را گسترش مي‌دهند. در واقع 95 درصد جست‌وجوهاي دنيا از مسير جست‌وجوگرهاي امريكايي مثل Google و Yahoo مي‌گذرد. گوگل به 133 زبان زنده دنيا فعاليت مي‌كند. در اين مرحله است كه دكتر عاملي پديده استعمار سوم (استعمار اول فتح سرزمين، استعمار دوم تسخير فرهنگ) را در وجه مجازي و نرم‌افزاري مي‌داند و اين نوع تسخير در جهان مدرن را شيوه غالب از نوع استعمار مي‌داند. در ادامه نشست، دكتر رحمانيان در جايگاه منتقد به بررسي اين كتاب پرداخت. در ابتدا اين استاد دانشگاه در نقد عملكرد مفاهيم شرق‌شناسانه از تاريخ، گفت اين مفاهيم به ناروا بر فهم ما چيره شده است. خيلي از جزوات ما در حوزه تاريخ متعلق به شرق‌شناسان كشورهاي ديگر است، اما در مجامع آكادميك ما، يك درس درباره خود شرق‌شناسان نداريم و اين خللي جدي در آموزش تاريخ در ايران است.

دكتر رحمانيان گفت: ذهنيت اروپامركزي فقط مربوط به خود اروپايي‌ها نيست و مشكل اساسي در اين است كه اين ديدگاه به انديشه خود ما نيز راه يافته است. اين استاد دانشگاه گفت مشكل اصلي ما شرق‌شناسان خودي است. آنهايي كه به ظاهر خودي هستند و نظريات غربي‌ها را به‌صورت طوطي‌وار تكرار مي‌كنند. دكتر رحمانيان سپس به بررسي كلي فصول كتاب پرداخت. او جيمز بلاوت را در جايگاهي مي‌داند كه تلاش مي‌كند با انتخاب اين هشت تاريخدان نظريه‌يي بديل در مقابل آنها قرار دهد. رحمانيان با اشاره به هشت تاريخداني كه كتاب به آنها اشاره كرده، گفت: “ماركس وبر” جامعه‌شناس و مورخ اجتماعي آلماني كه بر روشنفكران بسياري اثر گذاشت. “لين وايت” متخصص‌ تاريخ‌ قرون‌ وسطي‌ و استاد برجسته‌ دانشگاه‌هاي‌ پرينستون‌ كه معتقد است، آنچه تحولات تاريخي مانند پيدايش اروپاي مدرن را رقم مي‌زند، فنون و ابزارند و از سوي ديگر سنت يهودي و مسيحي نيز در اين مساله تاثيرگذار است.

اين استاد تاريخ ادامه داد: “رابرت برنر” تاريخ‌نگار اقتصادي و از علماي علوم اجتماعي ماركسيست است كه با نقد نظريه‌هاي ارتودوكس، چرايي گذار اروپا از فئوداليسم به شهرنشيني را بررسي كرده و اعتقاد دارد سرمايه‌داري نخستين در اروپا در روستاها پديد آمده است. “اريك ال. جونز” بر موقعيت اقليمي خاص اروپا تاكيد دارد و “مايكل مان” علاوه‌بر شرايط اجتماعي، بحث‌هاي جغرافيايي و اقليمي را نيز مطرح كرده است. اين پژوهشگر تاريخ درباره ديگر تاريخدانان توضيح داد: “جان‌اي. هال” بر نوع حكومت، قدرت و آزادي در اروپا اصرار مي‌ورزيد. “جارد داياموند” نيز بر مساله سرنوشت جوامع بشري براساس عوامل طبيعي معتقد بود. “ديويد لندز” مورخ اقتصادي، ثروت و فقر ملت‌ها را مجموعه‌يي از عوامل مختلف اجتماع، سياسي، فرهنگي و اخلاقي مي‌دانست.

يكي از بخش‌هاي ضعيف كتاب به اعتقاد دكتر رحمانيان بخش مربوط به وبر است چرا كه جيمز بلاوت نتوانسته درك صحيحي از شيوه توليد آسيايي وبر ارائه دهد و بر اساس فهم غلط خود به جنگ اين نظريه مي‌رود. بر اساس نظريه جيمز بلاوت با مراكز تجارت دريايي اروپا به خاطر موقعيت مناسب‌تر توانستند امريكا را كشف كنند و از طريق ثروت آنجا، اروپا به محوريت رسيد. از نظر رحمانيان، اين استدلال بسيار سست و ضعيف است، چرا كه اين نظريه قبلا هم وجود داشته است. اين نوع استدلال در برابر نظريات وبر وجهي ندارد. همچنين جيمز بلاوت در بخش مربوط به ماركس وبر نيز به اشتباه افتاده است، چرا كه مبناي نظريه وبر كاملا ماترياليستي است و در جريان پيشرفت اروپا اگر بيشتر از ماركس به عامل اقتصادي تاكيد نكرده، كمتر هم نبوده است. وقتي بلاوت درباره اسطوره استبداد شرقي بحث مي‌كند، ايشان كاملا به سابقه بحث بي‌توجه است و دريغ از اينكه دو خط درست و حسابي درباره توليد شيوه آسيايي يا نظريه استبداد شرقي ويتفوگل بياورد.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group