معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1434
معماری مجازی   - 23
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1424
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1072
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 991
معماری کوچک مقیاس   - 21
سازه های شهری   - 921
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 905
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 848
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 828
معماری و گیم   - 18
نظریه شهری   - 768
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 767
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 761
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 693
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 639
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 604
معماری و ادبیات   - 15
معماری پایدار   - 554
معماری و هوش مصنوعی   - 14
منتقدان معماری   - 527
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 508
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 493
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 492
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
طراحی صنعتی   - 480
معماری جنگلی   - 11
معماری تندیس گون   - 474
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 471
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 471
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 434
بی ینال ونیز   - 10
باز زنده سازی   - 412
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 411
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 399
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 391
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 361
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 342
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 338
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 331
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 321
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 314
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 285
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 273
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 267
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 260
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 258
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 238
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 230
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 228
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 206
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
طراحی مُد   - 7
عکاسی   - 196
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ـ سینما   - 192
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 189
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 163
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 147
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
طراحی مبلمان   - 139
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 131
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 125
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 118
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 113
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 91
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری فاشیستی   - 82
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 77
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 76
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 67
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 4
ویرانه ها   - 61
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
فیلوکیتکت   - 61
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 55
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
پداگوژی   - 50
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری فضای داخلی   - 48
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 46
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و رسانه   - 43
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 42
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
باهاوس   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
جهان علمیْ تخیلی   - 31
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
پداگوژی انتقادی   - 1
بحران آب   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و روانشناسی   - 26
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و نقاشی   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 23

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 30
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 10
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 16

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -796
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -391
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -76
پاویون   -267
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -161
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -137
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -105
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
نگاهي به 10 برنامه توسعه در ايران
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/09/23
مـنـــــــبـع : روزنامه اعتماد 23 آذر 1392 شماره 2850 نوشته ی نيما صائب
تعداد بازدید : 2705

قبل از انقلاب

توسعه در ايران از سال 1327 به صورت برنامه درآمد در قالب توسعه عمراني دوره رضاشاه. آن روزها برنامه 7 ساله بود. نخستين برنامه هم با بودجه‌يي معال 5 ميليارد و 679 ميليون و 650 هزار ريال بسته شد. اين اعتبار مي‌بايست صرف كارهاي توليدي و عمراني و كشاورزي و امور اجتماعي در شهرستان‌ها و تهران صرف مي‌شد.

دومين برنامه عمراني در سال 1334 شروع شد. اين برنامه در چند ماده و چند فصل به اين حوزه‌ها توجه ويژه‌يي داشت: كشاورزي و آبياري، ارتباطات و مخابرات، صنايع و معادن و امور اجتماعي. قرار بر اين شد كه صادرات در بخش كشاورزي بيشتر شود، امور بهداشتي كشور مورد اصلاحات قرار گيرد و سطح فرهنگ و زندگي و معيشتي شهروندان بالا رود. در اين برنامه همچنين مقرر شد كه راه آهن، بنادر و راه‌ها تكميل شوند و سدها براي ايجاد كارخانجات احداث و وسايل بهره‌برداري از معادن وارد شوند.

در 21 خرداد 1346 سومين برنامه عمراني كشور به مجلس شوراي ملي توشيح شد اما براي نخستين بار براي پنج سال. برنامه‌يي كه به دنبال اصلاحات ارزي بود و به انقلاب سفيد شاه و مردم معروف شد. عمده توجه اين برنامه معطوف به اعتبارات بخش كشاورزي و آبياري بود. درآمد برنامه هم عموما از درآمدهاي نفتي تامين مي‌شد و قرار بود از 55 درصد سهم نفت در آخرين سال اين برنامه به 80 درصد برسد. بنابراين برنامه سوم برنامه‌يي تماما مبتني بر درآمدهاي نفتي بود و اقتصاد ايران نفتي‌تر از هر زمان ديگري شد. همچنين كمك‌هاي خارجي نيز همچنان يكي از منابع تامين بودجه در اين برنامه بود.

با شكست اصلاحات ارزي و توسعه كشاورزي در برنامه سوم، سياستگذاران رژيم پهلوي نگاه خود را در برنامه 5 ساله چهارم بر توسعه صنعتي معطوف كردند. اين برنامه عمراني بيشتر از برنامه‌هاي گذشته به استعدادهاي كشور توجه داشت و دربرگيرنده قسمت بيشتري از وجوه توسعه بود. به طوري كه براي قسمت‌هاي نيروي انساني، كشاورزي و دامپروري، نفت و گاز، صنايع و معدن، آب، برق، حمل و نقل و ارتباطات، مخابرات، عمران و نوسازي دهات، عمران شهري، ساختمان و مسكن، آموزش و پرورش، فرهنگ و هنر، جهانگردي، بهداشت و رفاه اجتماعي برنامه داشت.

برنامه پنجم عمراني دوره پهلوي آخرين برنامه و بزرگ‌ترين و پرحجم‌ترين برنامه اين دوران بود. شروعش از سال 1352 بود كه مصادف شده بود به جنگ چهارم اعراب و اسراييل و افزايش قيمت نفت در جهان. خزانه پر از پول شده بود و ايده‌هاي شاه نيز بلندپروازانه. در اين دوره بود كه دورنماي 20 ساله آينده ايران نيز نوشته شد. دورنمايي كه تنها براساس افزايش فروش نفت از 5/2 ميليارد دلار به حدود 20 ميليارد دلار ايجاد شد و ساخته و پرداخته ذهن توهم پرداز شخص شاه و اطرافيانش بود. در اين برنامه مقرر شد از بخش‌هاي توليدي بزرگ كشاورزي و مجتمع‌هاي دامپروري حمايت شود و واحدهاي كوچك‌تر حذف شوند. واحدهاي صنعتي بزرگ تاسيس شوند و ايران به سمت صنعتي شدن پيش رود. همچنين توجه ويژه‌يي هم به دفاع ملي و ارتش شد و بزرگ‌ترين و جنون‌آميز‌ترين خريدهاي نظامي ايران از امريكا در همين دوره آغاز شد.

اين برنامه مي‌خواست كيفيت زندگي مردم را ارتقا دهد، رشد سريع، متوازن و مداوم اقتصادي را حفظ كند و درآمدها را افزايش دهد، عدالت اجتماعي اجرا شود، از نيروي انساني بيشتر استفاده شود، وضع محيط زيست بهبود يابد، به ميراث فرهنگي بها داده شود، توليد ناخالص ملي بيشتر شود و از منابع ارزي براي جبران كمبودهاي داخلي حداكثر استفاده شود. اين برنامه در كل براي تمامي حوزه‌هاي اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي برنامه‌هايي را داشت به جز حوزه سياسي كه بازهم خبري از گشايش‌هاي سياسي و توسعه نبود. نقطه ضعف ديگر اين برنامه كه بزرگ‌ترين و محل اجماع تمام آرزوها و روياهاي محمدرضا پهلوي بود اتكاي بيش از حد به درآمدهاي نفتي بود و از اين رو بود كه با سقوط ناگهاني قيمت نفت در بازارهاي جهاني دوره سقوط و استيصال شاه و سلطنتش نيز آغاز شد.

بعد از انقلاب

انقلاب كه شد دگرگوني‌ها و جابه‌جايي‌هاي پس از آن و شروع جنگ و درگيرشدن تمام توان مديريتي و مالي كشور در يك جنگ ناخواسته برنامه‌ريزي براي توسعه كشور را براي چند سال به تاخير انداخت تا اينكه جنگ به پايان رسيد و نخستين برنامه توسعه در ايران پس از انقلاب در سال 1368 به تصويب رسيد تا دوران سازندگي آغاز شود. اين دوران به اين علت به سازندگي لقب گرفت كه هدف اصلي برنامه توسعه نيز بازسازي و تامين نيازهاي ضروري بر مبناي اهداف دفاعي تعيين شده و نوسازي ظرفيت‌هاي توليدي و زيربنايي و مراكز جمعيتي خسارت ديده در طول جنگ تحميلي بود.

در اين برنامه همچنين گسترش كمي و ارتقاي كيفي فرهنگ عمومي تعليم و تربيت و علوم و فنون در جامعه با توجه خاص نسبت به نسل جوان جزو اهداف قلمداد شد. ايجاد رشد اقتصادي در جهت افزايش توليد سرانه، اشتغال مولد و كاهش وابستگي اقتصادي با تاكيد بر خودكفايي محصولات استراتژيك كشاورزي و مهار تورم نيز از ديگر اهداف برنامه اول توسعه بود. اهداف ديگر اين برنامه نيز تلاش در جهت تامين عدالت اجتماعي اسلامي، تامين حداقل نيازهاي اساسي آحاد مردم، تعيين و اصلاح الگوي مصرف در جهت تعيين نيازهاي انسان و جامعه در جريان رشد و تكامل مادي و معنوي با حفظ كرامت و آزادگي انسان، اصلاح سازمان و مديريت اجرايي و قضايي كشور در ابعاد مختلف، تلاش در جهت ايجاد امنيت قضايي و تحكيم مباني نظري و عملي تساوي عموم در برابر قانون و اجراي عدالت و حمايت از آزادي‌هاي مشروع فردي و اجتماعي و سازماندهي فضايي و توزيع جغرافيايي جمعيت و فعاليت‌ها، متناسب با مزيت‌هاي نسبي هر منطقه به استثناي مواردي كه ملاحظات سياسي و نظامي ايجاب مي‌كند، بود.

دومين برنامه پنج ساله بعد از انقلاب نيز درحقيقت ادامه‌دهنده همان برنامه اول توسعه بود با همان اهداف البته با توجه بيشتر به تحقق عدالت اجتماعي، تربيت نيروي انساني مورد نياز، توسعه پايدار اقتصادي با محوريت كشاورزي، حفظ محيط زيست و استفاده بهينه از منابع طبيعي كشور.

برنامه سوم توسعه اما تفاوت‌هايي نيز داشت چون مصادف شده بود با دوران اصلاحات. اصلاح از ساختار اداري و مديريت در برنامه شروع شد. چند وزارتخانه باهم ادغام شد و شركت‌هاي دولتي ساماندهي شدند و سهام و مديريت بسياري از آنها بايد به بخش خصوصي داده مي‌شد. نظام تامين اجتماعي و يارانه‌ها در همين برنامه پيش‌بيني شد. سياست‌هاي زيست محيطي سخت‌تري تدوين شد و سازمان محيط زيست تشكيل شد به همراه سازمان گردشگري و ميراث فرهنگي. همچنين اين برنامه نگاهي داشت به بخش كشاورزي، صنعت و معدن و گردشگري تا از ميزان اتكايش به نفت و حامل‌هاي انرژي بكاهد كه البته نتوانست به مقصود برسد. حمل و نقل و مخابرات و مسكن و آموزش نيز از ديگر حوزه‌هاي مورد توجه اين برنامه بود. اما تفاوت بارز اين برنامه با تمام برنامه‌هاي قبل از خود چه در دوران قبل و چه در دوران بعد از انقلاب توجه به توسعه سياسي، فرهنگي و سياست تنش‌زدايي از روابط بين‌الملل بود كه حكايت از نگاه ويژه دولت اصلاحات به توسعه پايدار داشت.

برنامه چهارم در اواخر دولت اصلاحات يعني در سال 1384 به تصويب رسيد و البته كه چندان مورد توجه دولت اصولگراي احمدي‌نژاد واقع نشد و حتي سازمان برنامه و بودجه كه متولي اصلي برنامه‌ريزي توسعه‌يي كشور بود، منحل شد. اين برنامه تماما براساس برنامه‌هاي دولت اصلاحات نوشته شده بود و اصلي‌ترين وجهش نيز رشد اقتصاد ملي‌ دانايي‌محور در تعامل‌ با اقتصاد جهاني بود. در فصل اول اين برنامه بسترهاي مناسب براي رشد سريع اقتصادي پيش‌بيني شد. سپس با برقراري رابطه با اقتصاد جهاني قرار بود كه خصوصي‌سازي و رقابت‌پذيري در اقتصاد داخل شكل بگيرد. اين برنامه نگاه ويژه‌يي نيز به مقوله علم و پژوهش داشت و شايد براي نخستين بار در برنامه‌هاي توسعه ايران صحبت از توسعه علمي مي‌شد. نقطه قوت اين برنامه اما در حفظ‌ محيط‌ زيست‌، آمايش‌ سرزمين‌ و توازن‌ منطقه‌يي بود كه بيشترين توجه را به توسعه پايدار و حفظ محيط زيست در تاريخ ايران داشت.

فصل بعدي اين برنامه ارتقاي امنيت‌ انساني‌ و عدالت‌ اجتماعي بود. فصل بعدي نيز توسعه فرهنگي را مدنظر قرار داشت. در بخش بعد به سراغ تامين امنيت ملي و تقويت قواي نظامي دفاعي رفت. اين برنامه از توسعه قضايي نيز غافل نبود. نوسازي‌ دولت‌ و ارتقاء اثربخشي‌ حاكميت‌ از ديگر اهداف اين برنامه بود. برنامه چهارم شايد جامع‌ترين و علمي‌ترين برنامه‌يي بود كه ايران پيش روي توسعه خود داشت. برنامه‌يي كه درصدد پوشاندن نقاط ضعف هشت برنامه قبلي بود و روزهاي خوبي را نويد مي‌داد. اما پاشنه‌‌آشيل اين برنامه در اين بود كه در دوره اصلاحات و براي روزهايي كه انگار اصلاح‌طلبان همچنان برسر كارند نوشته شده بود غافل از آنكه محمود احمدي‌نژاد و اصولگرايان دولت را در دست مي‌گيرند و برنامه چهارم به فراموشي سپرده مي‌شود.

برنامه پنج ساله پنجم كه در سال 1390 تصويب شد و تا پايان سال 94 نيز بايد اجرا شود تفاوت‌هاي ماهوي با برنامه‌هاي پيش از خود دارد. هدف اصلي اين برنامه پياده كردن الگوي اسلامي- ايراني توسعه است. برنامه‌يي كه براي نخستين بار توسط سازمان برنامه و بودجه كارشناسي نشد و دستپخت خود دولت بود. برنامه‌يي كه بايد ديد آيا روحاني خود را مكلف به رعايت بندهاي آن مي‌كند؟ .



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group