مسابقه دانشجویی اتووود
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1345
بحران آب   - 28
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1184
هنر روسیه   - 28
نظریه معماری   - 978
اکسپو میلان 2015   - 27
طراحي داخلي   - 910
پاویون های سرپنتین   - 24
سازه های شهری   - 869
باهاوس   - 24
تکنولوژی ساخت   - 845
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
مرزهای معماری   - 780
فیلوکیتکت   - 22
معماری حوزه عمومی   - 754
جشن نامه اتووود   - 21
المان شهری   - 701
معماری مجازی   - 20
نظریه شهری   - 697
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
نگاه نو به سكونت   - 687
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
کلان سازه   - 601
مدرنیته؛ از نو   - 18
معماری و سیاست   - 550
پردیس ویترا   - 18
معماری پایدار   - 517
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
منتقدان معماری   - 486
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری مدرن   - 485
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری تندیس گون   - 452
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 445
معماری ـ موسیقی   - 15
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 441
معماری بایومورفیک   - 14
آرمان شهرگرایی   - 437
شهرهای در حرکت   - 14
روح مکان   - 434
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری منظر   - 427
اقتصادِ فضا   - 12
معماری شمایل گون   - 422
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
طراحی صنعتی   - 421
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
باز زنده سازی   - 380
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
توسعه پایدار   - 352
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 336
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری سبز   - 306
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 8
معماریِ توسعه   - 304
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 298
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 272
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 271
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 263
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
بدنه سازی شهری   - 254
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 250
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ارزان   - 246
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 243
بی ینال ونیز   - 7
معماری تجربی   - 243
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 239
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 232
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 177
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 157
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 155
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 148
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
مسکن روستایی   - 133
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
هنر انتزاعی   - 132
منبع شناسی اتووود   - 6
هنر گفت و گو   - 131
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
گرافیک   - 117
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 6
معماری ژاپن   - 113
جهان علمیْ تخیلی   - 5
طراحی مبلمان   - 111
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
فضای منفی   - 108
معماری مصر   - 5
معماری ایران   - 107
فرهنگ نفت   - 5
بلندمرتبه ها   - 102
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری مذهبی   - 86
معماری خوانی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 75
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری فاشیستی   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 65
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ترسیمات معماری   - 65
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 4
معماری چین   - 61
مینته د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 3
گفت و گو با مرگ   - 51
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 50
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 46
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
زاغه نشینی   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 36
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی   - 35
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری کانستراکتیویستی   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1
طراحی پارامتریک   - 29

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 187
آراتا ایسوزاکی   - 16
زیگموند فروید   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان بودریار   - 3
آرکی زوم   - 4
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 16
آلدو روسی   - 13
ژاک لوگوف   - 4
آلوار آلتو   - 19
ژیل دلوز   - 27
آلوارو سیزا   - 9
سائول باس   - 7
آن تینگ   - 4
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی گائودی   - 27
سالوادور دالی   - 2
آنتونی وایدلر   - 5
سانا   - 5
آنتونیو نگری   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنیش کاپور   - 8
سدریک پرایس   - 3
آی وِی وِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اُ ام اِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اتوره سوتساس   - 7
سورِ فِهْن   - 6
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوزان سانتاگ   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد سعید   - 13
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 7
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 45
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 2
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 50
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لُکُربُزیه   - 134
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 21
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 7
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 3
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 5
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 8
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 22
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 28
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 96
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 13
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 3
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -754
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -346
صنعتی   -101
فرهنگی   -318
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -157
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
هنر گفت و گو ـ دبیرخانه همایش زن، معماری و شهر با شادی عزیزی
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/10/23
مـنـــــــبـع : isia.ir
تعداد بازدید : 2895

برای بسیاری از افراد ممکن است عنوان همایش جالب و پرسش برانگیز باشد اینکه “زن, معماری و شهر” به چه معناست؟ چه چیزی قرار است در این همایش بررسی شود؟ آیا بین جنسیت‌ها, معماری و شهر فی الواقع ارتباطی می‌توان یافت؟

همه ما می‌دانیم که بررسی مسائل به صورت بینارشته‌ای یکی از ضرورت‌های عصر حاضر می‌باشد. همچنین می‌دانیم که معماری در گذار تاریخی خود همواره در ارتباط با سایر رشته‌ها از جمله فلسفه, ادبیات, نقاشی, مجسمه‌سازی و غیره قرار گرفته است. اما آنچه امروز در ایران به صورت مهجور مانده است ارتباط بین معماری و علوم اجتماعی نظیر جامعه‌شناسی, انسان‌شناسی, مطالعات فرهنگی می‌باشد. این در حالی است که در کشورهای دیگر (به خصوص اروپای شمال غربی, آمریکای شمالی و استرالیا) به وفور در این زمینه تحقیقات و همایش‌های مختلفی انجام گرفته است. بر همین اساس یکی از اهداف اصلی و بنیادین این همایش به طور کلی, خوانش معماری و شهر از دریچه علوم اجتماعی و به خصوص جامعه‌شناسی می باشد. به تبع آن و به دلیل وسیع بودن مباحث بین معماری, شهر و علوم اجتماعی, آنچه دراین همایش برای جهت دهی بحث تدوین گردید، مساله زن و ارتباط آن با معماری و شهر می‌باشد. به عبارت دیگر اگر بخواهم به صورت دقیق‌تر پل ارتباطی معماری و شهر را با مباحث علوم اجتماعی در این همایش برای شما ترسیم کنم باید بگویم که مفهوم زن در این همایش به مفهوم “جنسیت” در مطالعات علوم اجتماعی بر می‌گردد.

در اینجا شاید بهتر باشد برای ایجاد یک تصور دقیق تر برای مخاطبان و همچنین جلوگیری از ایجاد سو برداشت در برخی اذهان, به تفاوت‌های سه مفهوم “جنسیت”, “جنس” و “فمینیسم” به صورت کوتاه اشاره کنم. مفهوم “جنس” بیشتر مبین تفاوت‌های بیولوژیکی زن و مرد می‌باشد. چنین تفاوت‌هایی در قالب مطالعاتی این مفهوم اشاره به تفاوت‌های مونث و مذکر از بدو تولد دارد. دیگر مفهوم یعنی “جنسیت” (یا همان Gender) اشاره به تفاوت‌های مردانگی و زنانگی دارد که در بستر اجتماعی و فرهنگی و عمدتا از طریق آموزش و هنجارها باعث شکل دهی هویت جنسیتی برای آنها می‌شود. به عنوان مثال همانطور که می‌دانید تا مدت‌ها قبل تصور رایج بر این بود که یک زن نمی‌تواند مدیر باشد و مدیریت یک کار مردانه است. و یا برخی کارها و هنجارها را در جامعه کاملا مردانه و برخی دیگر را کاملا زنانه می‌دانستند. بحث جنسیت به دنبال تبیین علل و فرایند ایجاد چنین تفاوت‌هایی است.

اما مفهوم آخر یعنی “فمینیسم” بیشتر در قالب مباحثی است که با هدف برابری خواهی مرد و زن شکل می‌گیرد. مفهوم فمینیسم برخلاف مفهوم جنسیت که سبقه‌ی دانشگاهی دارد, مفهومی است که به دنبال جنبش های سیاسی و اجتماعی دهه‌های 60 و 70 قرن بیستم شکل گرفت. پس به صورت کلی می‌توانم بگویم حیطه همایش گرد محور جنسیت و فضا می‌باشد. چنین محوریتی در دیگر کشورها عمری نزدیک به سی سال دارد و در دانشگاه‌های مختلفی از جمله آکسفورد, کمبریج, هاروارد, دانشگاه اقتصاد لندن, دانشگاه ملبورن و غیره به صورت رشته دانشگاهی با نام Gendered space تدریس‌می شود.

به طور کلی همایش براساس مفهوم جنسیت, دارای دو محور کلی است که این دو محور در قالب دو پانل برگزار خواهد شد. محور اول اختصاص به مطرح کردن مسائل و مباحثی در قالب “زن به عنوان کاربر فضا” دارد. محور دوم نیز اختصاص به موضوعاتی خواهد داشت که زن را به عنوان خالق فضا منظور می‌کند. در ارتباط با محور اول, تا به امروز مباحث و تحقیقات گوناگونی در دنیا مطرح شده است. مباحثی از قبیل اینکه شهرها و معماری در گذر تاریخی و یا امروز تا چه اندازه به مساله زن توجه کرده است؟ به چه میزان نیازهای زن را به عنوان نیمی از جامعه انسانی در نظر گرفته است. به چه میزان فضاهای طراحی شده, نشانگر امنیت لازم برای زنان بوده است؟ شاید مطرح کردن این مسائل در نگاه اول باعث اندکی تعجب شود. اما واقعیت این است که تحقیقات مختلفی که در موسسات و دانشگاه های معتبر دنیا انجام گرفته است بر این مساله صحه می‌گذارد که تاریخ طراحی معماری و شهر به صورت کلی در نظام‌های پدرسالار, بر محوریت کاربر مرد بوده است.

حقیقت امر این است که تاریخ طراحی و ساخت نشان دهنده‌ی غلبه‌ی عناصر و ایده‌های طراحی مردانه بر زنانه بوده است. چنین امری باعث شده است که در اکثر بررسی‌ها ،محیط‌های ساخته شده را “محیط‌های مرد ساخت” بنامند. به عنوان مثال در اکثر موارد ما شاهد این هستیم که خیابان‌ها برای زنان محیط ناامنی (inhospitable streets) است یا در ایده‌های طراحی معماری در غالب موارد اهمیت اصلی بر عنصر زیبایی شناسی بوده است. در صورتی که اگر زن به عنوان کاربر فضا در نظر گرفته شود ، ایده‌های ارتباط و تعامل, انعطاف پذیری, سهولت دسترسی, امنیت و پیچیدگی بر اساس تحقیقات انجام شده، می بایست در اولویت قرار گیرند. چیزی که براساس آن تحقیقات اثبات گردیده ، اهمیت ارتباطات و تعامل برای زنان در محیط کار و یا سکونت می باشد.. و یا مثال دیگر در این زمینه مربوط به تنظیم طرح برنامه‌ریزی شهری می‌شود که در قرن نوزدهم در آمریکا به مورد اجرا در آمد که در آن صرفا مرد سفید پوست طبقه متوسط به عنوان کاربر شهری ویا شهروند مدنظر قرار گرفته و برای زنان فضایی جز خانه مورد تصور نبود. زنان هیچ فضایی در عرصه شهری نداشتند.. و بدین ترتیب زن در محیط خانه و مرد در فضاهای عمومی تعریف شده .همچنین لازم به ذکر است که بسیاری از گروههای اجتماعی نظیر مردان رنگین پوست و... نیز در ملاحظات برنامه ریزی و طراحی لحاظ نگردیده و به حاشیه رانده شدند.

اما درباره محور دوم همایش یعنی “زن به عنوان خالق فضا” اگر بخواهم توضیحاتی ارائه دهم باید بگویم در این همایش به طور کلی به مباحثی خواهیم پرداخت که مسائل زنان معمار چه به جهت میزان و وضعیت آن‌ها در محیط تحصیل, چه به صورت میزان و وضعیت حضور آنها در محیط کار را تشریح نماید. تا به امروز در دنیا روی این محور نیز کارهای گوناگون زیادی انجام شده است. به عنوان مثال براساس نظریات موجود, تاریخ طراحی معماری تا قبل از شروع پست مدرن, برای معماران زن جایگاه مناسبی تعریف نکرده بود.

تاریخ معماری به خوبی بیانگر این حقیقت است که زنان معمار تا پایان دوران مدرن دارای مشقت های زیادی برای تعریف خویش به عنوان طراح معمار برای جامعه ، همکاران و کارفرمایان خویش بوده‌اند. به عبارت دیگر در اکثر جوامع تا قبل از شروع دوران پست مدرن به زنان, طراحی‌های کم اهمیت‌تری (البته در تصور آن دوران) همچون طراحی دکوراسیون, نقشه‌کشی واگذار می‌شد. در آن دوران تصور بر این بود که زن نمی‌تواند بنای شاخص و مهمی را در شهر طراحی کند. البته در این میان از استثناهایی همچون جولیا مورگان(1872-1957) می توان یاد نمود که توانست در طول دوران کاری خویش 700 بنا را در کالیفرنیا طراحی کند. اما این تنها با شروع دوران پست مدرن بود که زنان تواستند گام به گام توانایی‌های خویش را در عرصه طراحی ثابت کنند. و فضایی برای طراح معمار بودن برای خود بسازند. به عنوان مثال در شروع دوران پست مدرن در گام اول زنان معماری را می‌بینیم که در قالب زوج معمار- همسر توانستند فرصت طراحی پیدا کنند. که از این جمله می‌توان به همکاری بی نظیر دنیس اسکات براون و رابرت ونچوری اشاره کرد و یا از نمونه های دیگر زوج معمار-همسر می‌توان به جین درو و ماکسول فرای (Jane Drew and Maxwell Fry), آلیسون و پیتر اسمیت-سون (Alison and Peter Smithson), چارلز و ری ایامس (Charles and Ray Eames) اشاره کرد. با در نظرگیری همه این شواهد در تاریخ باید به این نکته اذعان کرد که وجود طراح مستقل زن تنها در چند دهه اخیر است که تقریبا به صورت محسوسی معنا پیدا کرده است و ما شاهد طراحان مستقلی همچون زاها حدید, ایتسوکو هازگاوا (Itsuko Hasegawa), مارگارت دوینکر (Margaret Duinker) هستیم. از جمله مسائل دیگری که در این حوزه در دنیا مورد پی‌گیری قرار می گیرد وضعیت حال حاضر زنان در محیط کار و علل حضور کم زنان معمار در عرصه فعالیت می‌باشد.

به عنوان مثال تحقیق در این زمینه در دانشگاه “وست انگلند” (West England) در سال 2003 انجام گرفت که ریشه‌های حضور کم زنان در محیط کار معماری را در عواملی همچون: درآمد کم, درآمد نابرابر نسبت به مردان, مدت زیاد ساعات کاری, محیط با انعطاف پذیری کم و نادوستانه برای زنان, انجام کارهای فرعی, عدم درنظرگیری استعدادها و توانایی آنها, وضعیت کاری استرس زا, حاکمیت قواعد نظام پدرسالارانه در محیط کار و جلوگیری از پیشرفت زنان, فرهنگ مردسالاری, تبعیض جنسیتی, قرار دهی زنان در اولویت اخراج به هنگام تعدیل نیرو, رضایت کاری بیشتر در مشاغل دیگر و غیره را می‌توان برشمرد.

بنابراین هدف ما به طور کلی در این همایش این است که بتوانیم فضایی را ایجاد کنیم که در آن اساتید و دانشگاهیان, معماران و شهرسازان مشغول در محیط فعالیت‌های حرفه‌ایی, و همچنین مسئولین در نهادهای دولتی بتوانند تعاملی سازنده بر محوریت جنسیت و فضا داشته باشند. تعاملی که در آن با مطرح کردن وضعیت زنان معمار و شهرساز در حال حاضر, وارائه پژوهش‌های مرتبط به حیطه جنسیت و فضا, به ترسیم راه های بهبود وضعیت زنان معمار و شهرساز نائل آیند.

اما نکته پایانی که در مورد این همایش لازم به ذکر می‌آید در مورد دستاوردهای همایش می‌باشد. دستاوردهای همایش را به صورت کلی می‌توانم در چهار عنوان خلاصه کنم. اولین دستاورد این همایش, ارتقاء آگاهی زنان معمار و شهرساز کشور به لحاظ وضعیت حال حاضرشان و راه‌های بهبود این وضعیت می‌باشد. دومین دستاورد, ایجاد شبکه‌ی موثر و موفقی از زنان معمار و شهرساز در محیط دانشگاهی, و محیط‌های کاری طراحی و اجرا می‌باشد تا بتوانند با همکاری و تعامل با همدیگر مسائل و مشکلات‌شان را شناسایی و در جهت رفع آن اقدام کنند. سومین دستاورد این همایش شکل‌دهی یک گفتمانی نو درجامعه معماری و شهرسازی ایران در کنار سایر گفتمان‌های دیگر است... و در آخر ،دستاورد چهارم همایش نیز عبارتست از ایجاد لایه شناختی با محوریت جنسیت و فضا برای اساتید و دانشگاهیان به منظور ایجاد تحقیقات و کمک به شکل‌دهی واحدهای تدریسی در این زمینه در دانشگاه‌ها و برای طراحان برای دخیل کردن آن در طرحهای خویش.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
پوریا فرخی ( 1392/10/24 ) :
به عنوان یه نظر شخصی هیچ خروجی مشخصی از این همایش های اخیر که سر و صدای زیادی رو به پا کرد,ندیدم, جز ابزار تبلیغاتی

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group