معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1593
معماری مجازی   - 24
منظر شهری   - 1505
جشن نامه اتووود   - 21
نظریه معماری   - 1100
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
طراحي داخلي   - 1060
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
سازه های شهری   - 961
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تکنولوژی ساخت   - 939
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
معماری حوزه عمومی   - 891
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 867
معماری ـ موسیقی   - 18
نگاه نو به سكونت   - 840
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 808
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 800
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 765
شهرهای در حرکت   - 15
کلان سازه   - 674
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 650
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری پایدار   - 614
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 549
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
منتقدان معماری   - 534
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 533
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 532
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 530
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 523
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی صنعتی   - 521
درس گفتارهای اتووود   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 502
معماری خوانی   - 9
معماری تندیس گون   - 487
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 452
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
باز زنده سازی   - 447
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
توسعه پایدار   - 447
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 9
هنر مدرنیستی   - 425
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 380
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 372
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 353
معماری تخت جمشید   - 8
طراحی نئولیبرال   - 351
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری پست مدرن   - 332
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 329
طراحی و پناهجویان   - 7
اتووود کلاسیک   - 302
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 284
فرهنگ نفت   - 7
گرمایش زمین   - 279
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محدود   - 276
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 274
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 273
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 269
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 255
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 254
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 253
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 250
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 232
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 232
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 227
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 215
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
مسکن عمومی   - 201
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 200
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 191
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 183
معماری اروپا   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری و فاجعه   - 162
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
مسکن روستایی   - 160
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 156
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 155
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 144
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 143
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری ایران   - 134
پداگوژی انتقادی   - 6
بلندمرتبه ها   - 123
مسابقه ویلا 1400   - 6
اقتصادِ فضا   - 122
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری و رسانه   - 116
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 111
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری فضای داخلی   - 95
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 87
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اکنی استودیو   - 5
اکسپو   - 81
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
فیلوکیتکت   - 75
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 74
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 74
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 73
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ویرانه ها   - 73
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 72
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری هند   - 67
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری پراجکتیو   - 63
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 60
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 59
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 57
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 55
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری و روانشناسی   - 47
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
بحران آب   - 44
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
باهاوس   - 43
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 43
اکسپوی دبی. 2020   - 2
معماری و نقاشی   - 43
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
آنتروپوسین   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
هنر روسیه   - 40
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 39
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری کوچک مقیاس   - 38
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری جنگلی   - 37
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
ده پرسش از هشت معمار   - 1
طراحی مُد   - 32
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و گیم   - 27
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری بیابانی   - 26
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 51
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 68
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 150
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 115
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 34
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -841
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -441
گالری   -94
فرهنگی   -344
هتل   -79
پاویون   -278
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -238
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -22
مسکونی ـ تجاری   -170
مجموعه های مسکونی   -5
اموزشی   -143
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
مصرف، محيط زيست و سرمايه‌داري
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1393/02/18
مـنـــــــبـع : روزنامه اعتماد 16 فروردين 1393 به قلم محمدرضا مهديزاده
تعداد بازدید : 2403

وقتي در اماكن فروش كه زنجيره‌وار در زمين و آسمان (به يمن پله‌هاي برقي‌گردان و چرخان فروشگاه‌ها) و به‌نحو افقي و عمودي (در پايتخت و شهرهاي كوچك) در حال بسط و تكثيرند وارد شويد حيرت و سرسام خواهيد گرفت. هم از وسوسه ميل فراتر از نياز در ورود و هم از تهي شدن جيب فروتر از درآمد، در خروج. اگر عيد و جشن و نوروزي هم از راه رسند كه بر شر و شور آتش مصرف در اين معابد جديد سرمايه‌داري بيشتر دميده خواهد شد.

برخلاف بازار سنتي و كهن ما كه از مشاغل و روابط، گرم و پررونق بود (اگر بازار و صلاح الدين زركوب آن نبودند سرنوشت مولوي تمدن ساز ما چگونه مي‌شد؟) و در آن توليد و صنعتگري دوشادوش هم موج زندگي، خلاقيت و نوآوري را در چشم و دل بيننده طنين مي‌افكندند (بازارا/ گذرها/ راسته‌هاي بزازها، زرگران، مسگرها و... كه همزمان در جلوي چشم توليد و فروش را به ما ارائه مي‌كردند مثلا بازار نقش جهان اصفهان در كنار تجميع بازار، مسجد، ديوان‌ها و... تاحدكمي از اين سنت باقي مانده!) و با خريدار رو‌راست‌تر و رودررو‌تر و محلي بودند براي زندگي وكارتوامان؛ پاساژ و هايپر زنجيره‌يي و مگامال (كه رگ و ريشه‌اش نه بومي و سنتي بل در كنف حمايت سرمايه‌داري جهاني است) محل دوري و حجاب رابطه‌هاي انساني و اجتماعي‌اند.

موج سوم خدمات (آلوين تافلر) و به تعبيري ديگر مصرف نياز به خريداراني سربه‌راه و تسليم داشت. گو اينكه عقل نقاد و بشر پرسشگر و انتخابگر را كه به‌سادگي نمي‌توان به تسليم و خريد واداشت و او را به معبد و عبادتگاه كالاهاي تجملي سرمايه‌داري (بي اجر و منت) فراخواند. پس راه‌حل در دامگه اغوا و انتخاب كثير (و مددجويي از رسانه خناس) بود. در اين مگامال‌ها مشتري بينوا گويي به مغاكي پرتاب مي‌شود از رنگ و جلا، آرم و شكلك، اشيايي در لباس‌هاي پربزك دوزك (عروس دو صد داماد)، جايزه و مشوق معكوس (سه تا بخر چهار تا ببر!!) و مهم‌تر از همه بسته‌بندي‌هاي اغواگر مردم فريب كه بايد با سرخاب سفيداب قوطي‌ها و جعبه‌هاي توبرتو و... محتواي فرومايه (خالي، نيمه يا مغشوش و معيوب و...) اصلي را پنهان كنند. توگويي تفاوت دستمال‌هاي كاعذي مختلف مگر در چيست جز عمدتا در شكل و رنگ و آرم و بسته‌بندي (و در نهايت خمير كردن جنگل‌ها و فرستادن‌شان به آبريزگاه به قيمت رقابت بي‌امان شركت‌هاي توليد‌كننده) يا مگر اختلاف اين تن‌هاي ماهي متعدد كه علاوه بر حلبي رويش در جلد مقوايي و پرزرق و برق هم پيچيده مي‌شوند در چيست، جز انقراض‌ گونه‌ها، رواج سبك غذايي سرطان‌زا و بيماركننده و فربه ساز و كمك به صنعت و مرض چاقي و مصرف دوباره كاغذ و مقوا و رنگ و فلز براي فروكردن اين ماهي‌هاي بيچاره در شكم انسان‌هاي حريص و گرسنه.

صنعت بسته‌بندي بيشتر در خدمت سرمايه است تا مشتري، آنگاه كه بنا به ذايقه سرمايه‌داري از كالا زر‌ورق و فتانه مي‌سازد و هايلا‌ها و تحفه‌ها را در سيماي تحريك‌كننده بر مشتري به هجوم مي‌آورد. گويا آخر رشد نه در توليد بل در هجوم و اغواي تبليغ و بسته‌بندي و ظاهر و سيماي بي‌سيرت است كه ناجوانمردانه بر كالا هزينه بسته‌بندي را تحميل مي‌كند (پول آن را از جيبش و به قيمت بالاتر و افزوده كالاي شكيل مي‌گيرند) و سرساموار ماشين تخريب جنگل‌ها و محيط زيست را گاز مي‌دهند (توسعه تخريب محيط زيست !!! با كاغذ و مقواي اضافي، چاپ فراوان و زايد اشكال و حروف و مردم فريبي! مگر نه اين است كه يك تن ماهي و ساندويچ (پفك و شكلات و كيك و چيپس و... به كنار) را هم بدون چندلايه پوشش كاغذي و پلاستيكي و چاپي و به‌دور از رقابت مخرب در صورت‌ها و شكلك‌ها- مي‌توان به مشتري نيازمند (نه اغوا شده و آماده براي چاقي بيشتر) عرضه كرد (زباله‌هاي الكترونيك را هم كه امروزه يك معضل جهاني‌اند در نظرآوريم).

نمونه ديگر (سواي از صنعت لوازم بهداشتي و آرايشي كه سازنده خود (self)‌ها و هويت‌ها (identity) عمدتا كاذب و ديگرگونه خاصه در زنان و دختران جوان به دلخواه سرمايه‌داري است و بحثي جداگانه مي‌طلبد) صنعت نوشابه‌سازي است كه دور و تسلسل مصرف مصنوعي و كاذب شيوه توليد سرمايه‌داري را براي كشورها بيشتر نمايان مي‌سازد وقتي بشر با انقلاب صنعتي و سيطره شيوه سرمايه‌داري متاخر از طبيعت بكر و آب‌هاي سالم و چشمه‌هاي جوشانش فاصله گرفت بايد با واگذاري آب و آبداري طبيعي، رفع تشنگي‌اش را هم باواسطه و به دست سرمايه‌داري فرونشاند، آن هم در بطري‌هاي آب به‌ظاهر معدني شده در دم و دستگاه آن، در قوطي‌هاي (فلزي و پلاستيكي الوده‌كننده محيط) آب و شكر و گاز‌گربنيك آغشته به اكسيرهاي مصنوعي تا لختي تشنگي و پرخوري عقب نشيد و بعد با (صنعت فست فود و مك دونالدي شده) چاقي و از ريخت افتادن دوباره سررسد و بشر بي‌نوا را از صنعت نوشخوارگي به صنعت پررونق بادي بيلدينگ و مديريت بدن (body management) حواله كند. در اينجاست كه دكان رژيم‌ها و بدن‌سازها دوباره چرخ سرمايه‌داري را با مصرف جديد به حركت در مي‌آورند و در كوره‌اش بيشتر مي‌دمند.

اما فاجعه و معضل كار فراتر از يورش اين غول بيرون‌زده از چراغ جادوي انقلاب صنعتي است. وقتي اين غول در لباس نئوليبراليسم و نسخه‌هاي وطني/ قومي و... هم وارد كار شود خسران و آسيب‌هايش بيش از پيش مي‌شود. اگر از تمام عملكردهاي بارزش- چون رويش قارچ‌گونه موسسات مالي و اعتباري و بانكي در نقش گستراندن سرمايه‌داري مالي نه صنعتگري- بگذريم، هجوم آن را بايد به ارزش‌ها و و محتوا به نظاره نشست. اگر تا چندي پيش سرمايه تنها به صورت و ظاهر و با رسانه و تبليغات به سختي به عقول و قلوب رسوخ مي‌كرد و صرفا هوس‌ها را مي‌فريفت، امروزه و در كشورهاي جهان سوم به محتوا و ارزش‌ها به‌صورت آرام و خزنده درحال نفوذ است آن هم در حوزه‌هايي كه خود داعيه‌دار ارزش‌هايند. نخست مگامال‌ها و ميني‌مال‌هاي زنجيره‌يي در اقصي‌نقاط كشور با زرق و برق مي‌رويند و بزرگ مي‌شوند، سپس رسانه و آگهي هم به‌ كمك مي‌آيد.

اگر در غرب زن و جنسيت براي اين منظور استثمار شده، در اين سو كودكان معصوم هدف‌گيري مي‌شوند. سواي از بهره‌گيري از عناصر بصري و هنري (چون رنگ، درام، موسيقي و تحريك قواي چشايي و بويايي و شنوايي و ديداري مثلا در نماهاي درشت كباب پليني و آگريني! درحال پخت يا ماكاروني داغ و برنج زعفراني و...) كم‌كم برنامه‌هاي كودك در محتوا و نمايش نيز به تسخير مصرف و سرمايه درمي آيند. تحليل محتواي پربيننده‌ترين برنامه‌هاي توليدي كودك و عموهاي سابقه‌دار متوليش (براي كساني‌كه داراي كودك خردسالند) شايد واقعيت هراسناكي را هويدا كند. شكل‌گيري هسته اصلي و محتواي بيشتر آيتم‌هاي اين برنامه‌ها حول مصرف و مصرف است تا جايي كه متن و بن‌مايه داستان و نمايش برنامه‌ها نيز حول ماكاروني، كيك، شكلات و... و دركل ابژه‌هاي سرمايه‌داري برساخته مي‌شود و به اجرا در مي‌آيند، در مصاحبه‌ها، مسابقه‌ها و تلفن‌هاي برنامه هم بايد مستقيم و غير‌مستقيم از اين كالاها به‌گونه‌يي سخيف سخن رود و آن را در ذهن و روح كودكاني (و سپس والديني) كنند كه نهال‌هاي وجودشان در همين زمان درحال رستن وپرورش است: تمهيد نسل پفك نمكي درمعناي واقعي و مجازي آن‌!

مقايسه كودكان و نسل دهه نوستالژيك60 با دهه 90 سواي از كاهش بعد خانواده‌ها و افزايش رفاه و مكنت والدين آنها و در كنار رشد انواع شبكه‌ها و رسانه‌هاي جمعي، مي‌تواند زنگ هشداري باشد از پسرفت در زمينه آموزشي و پرورشي و يادگيري خلاقانه و انتقادي و گسترش يك سبك زندگي مصرفي و كم‌مايه. سرانجام اينكه شيشه عمر رشد نئوليبرالسم اقتصادي متاخر، مصرف و مصرف‌گرايي و حاشيه‌هاي پيرامونش (فروشگاه‌ها و رسانه‌هاي پوچ و اغواگر و دروغزن و....) و در نهايت تخريب بيشتر و بيشتر منابع طبيعي، محيط زيست، مغزها و سرمايه‌ها به نفع سيكل بسته نظام جهاني سرمايه‌داري خواهد بود اگر همگان- خاصه روشنفكران و كارگزاران- بدون آگاهي انتقادي و هوشياري به‌آن تسليم و منقاد شوند.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
شكيلا پيرنيا ( 1393/02/19 ) :
عالی

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group