آی وی وی هنرمند معاصر چینی, متولد 18 می 1957 در شهر پکن است. فعالیت های او در زمینه های مجسمه سازی، چیدمان، معماری، عکاسی، فیلم و همچنین در مسايل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی می باشد. آی به عنوان مشاور معماران سوییسی، هزورگ و دی مرون بر روی پروژه ورزشگاه پکن- که به شکل آشیانه پرنده است - برای المپیک سال 2008 همکاری کرد.
او تاکنون نمایشگاه های متعددی را در کشور چین و شهر لندن برگزار کرده است. یکی در حیاط سامرست هاوس در کنار کینگز کالج دانشگاه لندن و دیگری در نمایشگاه لیسون در شمال غربی این شهر. در حیاط سامرست هاوس مجموعهای از مجسمههای او که "سرهای زودیاک" نام دارد چیده شد. زودیاک نام ماههای چینی است که با ماههای ایرانی منطبق است و در فرهنگ کهن چین بسیار پرمعناست. پس از نمایش اثر مهمش در نمایشگاه "تیت مدرن"، متشکل از دریایی از تخمه آفتابگردانهای سرامیکی، به تعداد 100 میلیون که نمادی از بی هویت کردن فردیت شهروندان در یک جامعه استبدادی است. میلیونها نفر به دیدنش رفتند و تقاضا برای دیدن نمایشگاههای دیگر او بالا گرفت. معمولا آثار این هنرمند چینی با استقبال زیاد مخاطبان روبرو می شود.
کریگ هیل تنظیم کننده نمایشگاه لیسون می گوید: سیاست برای آی ویوی و بسیاری از هنرمندان مهم کنونی بخشی از تجارب انسانی ماست. سیاست، اقتصاد، مسائل مالی، مسائل اجتماعی مجموعه زندگی و تجارب ما را تشکیل میدهد. آی ویوی خود را سیاسی نمیداند، اما از تاثیر سیاست بر زندگی روزمره غافل نیست. او شاهد تحولاتی است که یک سر آن به سیاست مربوط میشود و آن را در آثار خود نشان میدهد. مثلا به این دسته از درهای مرمر که در حیاط نمایشگاه چیدهایم نگاه کنید. این درها که از مرمر چینی ساخته شده و مجسمههای رنسانس را به خاطر میآورد نشاندهنده ساختمانهای قدیمی چین است که خراب شدهاند تا بر روی آنها آپارتمانهای جدید بسازند. به این ترتیب این درها نمایانگر جامعهای است که به سرعت در حال تغییر است و به ما میگوید یک دقیقه تامل کنید و به آن چه میگذرد بیاندیشید."
در نمایشگاه لیسون که دو ساختمان بزرگ با دیوارهای بلند سفیدرنگ و حیاط خلوت کوچکی است در مجموع ۹ چیدمان و دو کار ویدئویی از آی ویوی به نمایش گذاشته شده. این نمایشگاه در لندن در ۱۳ مه افتتاح شد و تا ۱۶ ژوئیه از بازیدکنندگان استقبال میکند. او به عنوان یک فعال سیاسی فعالیت خود را برای اعتراض بر علیه دموکراسی و ستم های انسانی ادامه میدهد. آی تحقیقاتی در زمینه ی فساد دولت و سرپوش گذاشتن آن به ویژه رسوایی ها و فساد در مدرسه سوشین که باعث فرو ریختن مدرسه در زمین لرزه سال 2008 شد انجام داده بود. در سه آپریل 2011 آی را در فرودگاه پکن توقیف و او را به مدت دو ماه بدون هیچ اتهام رسمی بازداشت و اموالش را ضبط کردند و پس از مدتی مقامات رسمی او را متهم به تخلف اقتصادی کردند.
در اکتبر 2011 مجله آرت ری ویو آی را شخص برتر در صد چهره قدرتمند جهان هنر معرفی کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین "لیو ویمون" در ابن باره گفته بود: چین بیشترین تعداد هنرمند شایسته و توانا را دارد و ما احساس می کنیم این انتخاب مبنی بر سیاست و طرفداری خاص روزنامه ها و رسانه هاست.
کریگ هیل پیرامون اثر گلدان های رنگی گفته است: " این گلدانها متعلق به عصر باستان و دوران سلطنت هونها است. آی ویوی متخصص کارهای سرامیک است و سرامیک کهن چین را به خوبی میشناسد. برخی این کار او را تخریب میراث کهن و خرابکارانه میدانند. اما به نظر من این اثر نوعی وحدت بسیار مهرآمیز بین گذشته و آینده را نشان میدهد، هیچ یک را به دور نیانداخته و هر دو را لازم و ملزوم هم میداند. به گمان من این اثر میگوید ما از گذشته میآموزیم، در عین حال که میخواهیم آن را با حال تطبیق دهیم."
وی همچنین از اثری که "کمدهای ماه" نام دارد، می گوید: " بلوکهای بزرگ یکپارچه از چوب سخت چینی است و توسط صنعتگرانی ماهر ساخته شده که آی ویوی مرتب با آنها کار میکند. همین طور که میبینید در قسمت جلو و پشت آنها سوراخهای بزرگ دایرهشکلی حفر شده که به نظر میرسد همه در وسط قرار دارند. اما در اصل هر یک کمی دورتر از مرکز هستند. به طوری که وقتی از میان آنها نگاه میکنیم، همین طور که میبینید، هلالهایی به شکل هلال ماه دیده میشود. هر بار که زاویهدید را تغییر میدهید هلال شکل تازهای میگیرد. مثل شبهای متوالی که به ماه نگاه میکنید و هر شب هلال ماه کمی با شب پیش فرق کرده. این کمدها علیرغم این که بسیار بزرگ و یکدست هستند در عین حال خیلی ظریف و شاعرانهاند با خطوطی کنایهآمیز همراه با بازیگوشی."