معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1337
معماری کانستراکتیویستی   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1149
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه معماری   - 966
هنر روسیه   - 28
طراحي داخلي   - 902
بحران آب   - 28
سازه های شهری   - 864
اکسپو میلان 2015   - 27
تکنولوژی ساخت   - 843
پداگوژی   - 26
مرزهای معماری   - 771
پاویون های سرپنتین   - 24
معماری حوزه عمومی   - 734
باهاوس   - 23
المان شهری   - 695
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه شهری   - 689
جشن نامه اتووود   - 21
نگاه نو به سكونت   - 683
معماری مجازی   - 20
کلان سازه   - 600
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری و سیاست   - 527
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری پایدار   - 516
فیلوکیتکت   - 20
منتقدان معماری   - 484
پردیس ویترا   - 18
معماری مدرن   - 470
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
معماری تندیس گون   - 452
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 437
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 437
مدرنیته؛ از نو   - 15
آرمان شهرگرایی   - 430
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
روح مکان   - 425
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری منظر   - 425
معماری بایومورفیک   - 14
معماری شمایل گون   - 421
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
طراحی صنعتی   - 415
شهرهای در حرکت   - 13
باز زنده سازی   - 377
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
توسعه پایدار   - 352
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری یادمانی   - 335
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
تراشه های کانسپچوال   - 333
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری سبز   - 306
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماریِ توسعه   - 301
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 287
اقتصادِ فضا   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 260
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
آینده گرایی   - 259
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 253
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 245
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 7
معماری محدود   - 243
معماری تخت جمشید   - 7
معماری تجربی   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 238
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری پست مدرن   - 219
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 218
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 169
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 161
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 152
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 150
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 135
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 133
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 129
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 128
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ژاپن   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
گرافیک   - 113
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
جهان علمیْ تخیلی   - 5
طراحی مبلمان   - 103
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
فضای منفی   - 102
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری فاشیستی   - 63
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 62
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 61
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ترسیمات معماری   - 60
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
گفت و گو با مرگ   - 50
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 49
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 44
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
زاغه نشینی   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پراجکتیو   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری دیجیتال   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 25
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 44
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 47
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 15
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 134
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 20
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 28
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -340
صنعتی   -101
فرهنگی   -315
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
نیهیلسم روسی به روایت داریوش شایگان
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1393/03/10
مـنـــــــبـع : روزنامه اعتماد 31 ارديبهشت 1393 از منبع آسيا در برابر غرب، نشر اميركبير
تعداد بازدید : 2170

نهيليسم آلمان آگاهي به سير تطوري و نزولي تفكر غربي است، حال آنكه نهيليسم روس نفي اين تاريخ و گريز از آن است، نهيليسم روس ريشه‌هاي تاريخي و فرهنگي دارد. روس‌ها فطرتا اهل افراط و تفريط هستند يا نهيليست‌اند يا آخرت‌نگر. كشمكش مدام اين دو صفت متناقض عرصه ظهور همان چيزي است كه “برديائف” “جنون مابعدالطبيعه” مي‌نامد.

اين كشمكش را كمابيش در همه مردان بزرگ آن قوم به ويژه در آثار داستايوفسكي بازمي‌يابيم. روس هيچ گاه ميانه‌رو نيست، حد داشتن و متعادل بودن در قاموسش نيست. شايد فضاهاي نامتناهي استپ‌ها و افق‌هاي بي‌كران سرزمين پهناور روسيه اثري در روح آن قوم گذاشته باشد، چه روس حد و اندازه نمي‌شناسد، يا به زهد روي مي‌آورد يا به باده‌گساري. اين جنبه ديونيزوسي روح روس را مي‌توان در رقص، آواز، موسيقي و در شادخواري‌هاي طوفاني آنها مشاهده كرد. باده‌گساري‌هاي شب‌هاي سن‌پترزبورگ گاه چند شبانه‌روز به طول مي‌انجاميد و چه بسا همراه خود ثروت خانواده‌ها و آرزوهاي يك عمر را به باد مي‌داد و سرانجام در لحظه‌يي كه سير دوراني سرمستي به حد جنون مي‌رسيد با شليك گلوله‌يي پايان مي‌پذيرفت.

روسي احساساتي است، احساساتي كه انسان را از خود به در مي‌برد؛ خواه استفراغ در لذت حواس باشد و باده‌گساري؛ خواه به صورت جزمي و تعصب‌آميز عقايد انقلابي درآيد؛ خواه به صورت قمار با زندگي جلوه كند و به شليك گلوله‌يي بينجامد كه در “رولت روسي” مغز نجيب‌زاده را متلاشي مي‌كرد؛ خواه به صورت كوششي پارسايانه كه خواهان معصوميت مسيحايي است. اما اين احساسات خواه مثبت باشد، خواه منفي، همواره ابعادي غول‌آسا مي‌يابد: اگر رذالت باشد به حد نبوغ بروز مي‌كند؛ اگر گذشت باشد به حد انكار نفس و فداكاري؛ اگر غرور باشد به حد جنون، اگر عشق باشد به حد مهر مسيحايي؛ و اگر سركشي باشد به حد انكار خدا، آخرت و دنيا يعني نهيليسم صرف.

از همين رو است كه ادبيات بزرگ قرن نوزدهم روسي اينچنين كششي دارد، چه مانند خود ملت روس در جست‌وجوي طرح مسائل نهايي است: خدا وجود دارد يا ندارد؟ تجدد خوب است يا بد؟ همه چيز مجاز است يا نه؟ مسائلي كه در قرن نوزدهم در ميان “اينتليژنتسيا”ي روس در مباحثاتي كه اغلب تا صبحدم مي‌انجاميد و تحت عنوان مسائل لعنتي مطرح مي‌شد، بي‌شباهت به مسائل فعلي ما نيست، منتها با اين فرق كه روسيه با اينكه آسيايي بود، جزيي از غرب هم بود، دوم اينكه مسائل مورد معارضه آنها، بعد غول‌آساي رسالت قومي ملت روس را به خود مي‌گرفت و سوم اينكه كساني كه اين مسائل را مطرح مي‌كردند از بزرگ‌ترين نوابغ فرهنگ بشري به شمار مي‌آيند. اگر سرنوشت شوم روسيه را داستايوفسكي در كتاب “ابليسان” پيشگويي مي‌كرد، براي “بوريس پاسترناك” نتيجه انقلاب بلشويك‌ها دخترك ساده‌لوحي است كه از “لارا”ي زيبا و “ژيگوا”ي شريف به وجود مي‌آيد، به عبارت ديگر روسيه مقدس كودكي بي‌خاطره زاييد.

داستايوفسكي مي‌گفت: “ما روس‌ها همه نهيليست هستيم.” اين گفته درخور اعتناست، چه نهيليسم ريشه‌هاي فرهنگي در تاريخ روسيه دارد. نهيليسم در اصل يك پديده روسي و مذهبي است كه از زمينه ارتودوكسي برخاست و در واقع وجه معكوس معنويت روس و نوعي پارسايي بي‌رحمت الهي است. تصور اينكه اين جهان سرشار از شر و ‌آغشته به جمله پليدي‌هاست، نهيليسم روس را به آنجا كشاند كه منكر همه چيز شود، از مذهب گرفته تا فرهنگ و هنر. نهيليسم مانند خوي زاهدانه روس‌ها، خواهان ارزش‌هاي فردي بود اما سرانجام منكر فرديت شد و آن را در نظام كلي (بلشويسم) مستحيل كرد. خلاصه اينكه، نهيليسم روس وجه منفي بينش اخروي و آخرت‌نگري آنهاست.

منشا اين سركشي در قرن هفدهم به نهضت “راسكول‌”ها كه مومنان به كليساي “ارتودوكس” بودند مي‌رسد. راسكول‌ها اين پرسش را مطرح كردند: آيا روسيه مقدس كه رم سوم است سرزمين حكومت مسيح است يا قلمرو استيلاي دجال، يعني “آنته كريست”؟ باور به اينكه كليسا و تزار به ديانت اصيل روس‌ها خيانت كرده‌اند، به تدريج قوت گرفت و راسكول‌ها همواره سقوط مسكو و حكومت دجال را پيشگويي مي‌كردند و از آن پس، تمام قدرت‌هاي دنيوي اعم از ايوان مخوف، ناپلئون و پطر كبير، را مظاهر آتنه كريست مي‌دانستند و مدينه اصيل “ارتودكسي” را در شهر اساطيري “كي تژ” كه در قعر درياست، مي‌جستند. از شعب افراطي راسكول‌ها شيوه نفي و انكار كه يكي از صفات شاخص قوم روس است، پديد آمد و به عصيان اين قوم همان بعد نهيليستي را بخشيد كه بعدها بر اثر آميزش با مرام‌هاي سوسياليستي و ماركسيستي غربي، منجر به آنارشيسم و بلشويسم شد. انكار فرهنگ و تاريخ موجب شد كه روس‌ها دائم با مسائل نهايي درگير شوند و به راه‌هاي افراطي روي آورند.

در اين زمينه كتاب نهيليست روس “چونيچفسكي”، به نام “چه بايد كرد” گوياست، زيرا همه متفكران روس در اين فكر بودند كه چه بايد كرد. آيا بايد غربي بود، چنان كه “هرتسن” و پيروان شيوه غربي تجويز مي‌كردند يا به رسالت قوم روس كه ناجي بشريت است روي ‌آورد، چنان كه “اسلاوفيل”ها مي‌گفتند. در برابر ايده‌آليست‌هاي سال‌هاي 1840 كه پيرو هگل و شلينگ بودند و معتقد به ادب و هنر و آرمان‌هاي متعالي، نهيليست‌هاي سال‌هاي 1860 مانند “چونيچفسكي”، “دوبروليوبوف” و “پيسارف”‌ سوسياليست بودند و مادي و پيرو علوم زيستي و منكر ديانت. پيسارف مي‌گفت كه يك جفت كفش به تمام شكسپير مي‌ارزد.

در برابر نهيليست‌ها، آنارشيست‌هاي پايان قرن نوزدهم ماركسيست بودند. به اعتباري شايد بتوان گفت كه سوسياليسم و ماركسيسم نقطه پيوند نهيليسم روس و نهيليسم غربي است. اما چه نهيليست، چه آنارشيست، چه پيرو شيوه غربي، چه اسلاوفيل همه طالب راه‌حل‌هاي نهايي بودند: خواه اين راه‌حل به شيوه افراطي انقلابي “نچائف” بينجامد؛ خواه به آنارشيسم “باكونين” كه تخريب را سرآغاز آفرينندگي نو مي‌دانست، خواه به آنارشيسم مذهبي تالستوي؛ خواه به مفهوم “بشريت الهي” فيلسوف روس “سولوويئف”؛ خواه به برنامه انقلابي لنين كه مخلوطي از باكونين و پطر كبير بود. كسي كه همه اين تناقضات روسيه تزاري را- كه در آن سطوح گوناگون فرهنگي و تاريخي از قرن 14 تا قرن 20 ميلادي دوشادوش هم مي‌زيستند- به حد هشياري بيمارگونه آزمود، داستايوفسكي است.

رمان “ابليسان” يك مدرك پيشگويانه است كه در آن نتايج اين تناقضات بزرگ و سرنوشت روسيه و ارتودوكسي پيش‌بيني شده است. داستايوفسكي شيوه ديالكتيك منفي خود را در يادداشت‌هاي اين رمان بسط داده است و اين ديالكتيك با اين پرسش مي‌آغازد: “آيا مي‌توان متمدن و اروپايي بود و در عين حال ايمان داشت؟ آيا عيسي مسيح ايمان داشت؟” چون نمي‌توان به اين پرسش با قاطعيت پاسخ داد پس بايد به بي‌ايماني روي آورد كه در جهان‌بيني علوم جديد شكل گرفته است. به اين بي‌ايماني بايد به هر حال ايمان داشت.

اكنون پرسشي كه مطرح مي‌شود اين است: آيا مي‌توانيم به علوم همان ايماني را داشته باشيم كه به عيسي مسيح؟ با طرح اين پرسش، تناقض بزرگ‌تري آشكار مي‌شود، چه اگر بتوان هم به اين ايمان داشت و هم به آن، پس ما يا دچار “فلسفه خوشگواري” شده‌ايم يا آنكه نه به اين ايمان داريم نه به آن. “فلسفه خوشگواري” در واقع وجه غافلانه هم اين است و هم آن. به عبارت ديگر فلسفه خوشگواري غفلت صرف است، غفلت از اينكه نه اين را داريم و نه آن را. چرا؟ چون ايمان و بي‌ايماني هيچ سنخيتي با هم ندارند و ناقض و دافع يكديگرند. بنابراين يا اين را بايد انتخاب كرد يا آن را و راه سوم يا غفلت است و فلسفه خوشگواري، يا انكار هم اين است و هم آن. اگر ايمان وجود ندارد، ايمان به عيسي مسيح ناممكن است، پس انقلابي افراطي نچائف حق دارد، بايد همه چيز را آتش زد و نظام‌هاي موجود را سرنگون كرد. اگر ايمان هست بايد سوسياليسم و بي‌ايماني را كه همراه آن مي‌آيد، انكار كرد و در عيسي مسيح پناه جست: يا ايمان يا فلسفه خوشگواري است يا انكار هم اين و هم آن. داستايوفسكي در تمام آثارش رگه اين عصيان را كه انكار ايمان و خداست با سماجت خاصي دنبال مي‌كند، ولي راه انكار كه از آزادي بي‌حد و اندازه انسان برمي‌خيزد، سرانجام به استبداد نامحدود مي‌انجامد و منجر به نفي. همين آزادي مي‌شود.سه معجزه براي داستايوفسكي، سوسياليسم عاري از هر ايمان، و بنياد برج جديد بابل (يعني مدينه فاضله اين جهاني) و سلب آزادي از انسان است و سعادت تهي نيز سرگرمي در بازي‌هاي كودكانه.

به عبارت ديگر، غرض تحقق يافتن جامعه‌يي است كه در آن نه مسووليتي هست، نه دردي، نه هشياري و حق انتخابي. نتيجه نهايي از آن جامعه پدركشي (“اسمردياكوف” به تحريك ايوان سرانجام پدر خود را مي‌كشد) و حكومت نفس اماره است. زيرا اگر بانيان انقلاب روشنفكري چون ايوان هستند، گردانندگان آن بردگان بي‌نام و نشان مانند اسمردياكوف‌اند و اسمردياكوف نيز مظهر نفس اماره است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group