معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1337
معماری کانستراکتیویستی   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1149
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه معماری   - 966
هنر روسیه   - 28
طراحي داخلي   - 902
بحران آب   - 28
سازه های شهری   - 864
اکسپو میلان 2015   - 27
تکنولوژی ساخت   - 843
پداگوژی   - 26
مرزهای معماری   - 771
پاویون های سرپنتین   - 24
معماری حوزه عمومی   - 734
باهاوس   - 23
المان شهری   - 695
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه شهری   - 689
جشن نامه اتووود   - 21
نگاه نو به سكونت   - 683
معماری مجازی   - 20
کلان سازه   - 600
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری و سیاست   - 527
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری پایدار   - 516
فیلوکیتکت   - 20
منتقدان معماری   - 484
پردیس ویترا   - 18
معماری مدرن   - 470
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
معماری تندیس گون   - 452
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 437
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 437
مدرنیته؛ از نو   - 15
آرمان شهرگرایی   - 430
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
روح مکان   - 425
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری منظر   - 425
معماری بایومورفیک   - 14
معماری شمایل گون   - 421
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
طراحی صنعتی   - 415
شهرهای در حرکت   - 13
باز زنده سازی   - 377
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
توسعه پایدار   - 352
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری یادمانی   - 335
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
تراشه های کانسپچوال   - 333
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری سبز   - 306
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماریِ توسعه   - 301
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 287
اقتصادِ فضا   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 260
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
آینده گرایی   - 259
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 253
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 245
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 7
معماری محدود   - 243
معماری تخت جمشید   - 7
معماری تجربی   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
محوطه سازی   - 238
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری پست مدرن   - 219
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 218
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 169
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 161
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 152
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 150
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 135
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 133
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 129
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 128
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ژاپن   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
گرافیک   - 113
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
جهان علمیْ تخیلی   - 5
طراحی مبلمان   - 103
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
فضای منفی   - 102
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 75
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
معماری فاشیستی   - 63
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری هند   - 62
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 61
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ترسیمات معماری   - 60
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
گفت و گو با مرگ   - 50
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ویرانه ها   - 49
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 44
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
زاغه نشینی   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پراجکتیو   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری دیجیتال   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 25
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 44
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 47
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 15
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 134
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 20
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 28
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -340
صنعتی   -101
فرهنگی   -315
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
هنر گفت و گو ـ روزنامه اعتماد با دكتر حسن چاوشيان
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1393/11/06
مـنـــــــبـع : روزنامه اعتماد شماره 3162 ، 1393/11/02 به قلم نرجس محمددوست
تعداد بازدید : 1965

از پله‌هاي دانشگاه گيلان بالا مي‌روم. اتاق دكتر چاوشيان مترجم برجسته علوم اجتماعي ايران روبه‌روي من است. او زياد اهل مصاحبه نيست و ترجيح مي‌دهد در سكوت كارش را انجام دهد. حضور كمترش در صفحات روزنامه‌ها كار را براي من سخت‌تر مي‌كند، اما در عين حال انگيزه‌ام را به اينكه مصاحبه بهتري از كار درآيد بيشتر.

حسن چاوشيان را با ترجمه‌هايش مي‌شناسند، ترجمه آثار برجسته‌يي مثل جامعه‌شناسي آنتوني گيدنز، روش‌شناسي علوم اجتماعي ماكس وبر، جامعه‌شناسي پست مدرنيسم اسكات لش، اشارت‌هاي پست‌مدرنيته زيگمونت باومن، فرهنگ و زندگي روزمره اندي بنت، هابرماس و ويليام اوت ويت، جامعه‌شناسي انتقادي پل كانرتون، طراحي پژوهش‌هاي اجتماعي نورمن بليكي و غيره. با او در مورد تعريف طبقات در ايران وچرايي گستردگي طبقه متوسط در ايران به گفت‌وگو نشستيم.

به نظر شما تعريف طبقات در ايران در تعريف‌هاي جامعه‌شناسي آكادميك از جمله تعريف كارل مارس و ماكس وبر و ساير جامعه‌شناسان مي‌گنجد؟

بسيار فرق است بين نگاه كارل ماركس و ماكس وبر. اگر بخواهيم از ديد ماركس نگاه شود نبايد در ايران صحبت از طبقه شود، زيرا طبقه‌يي كه ماركس به آن اشاره دارد، يك كنشگر جمعي است كه هويت سياسي دارد، اتحاد و تشكل دارد و اگر فاقد آن باشد و نقشي سياسي و فعال در تغييرات اجتماعي ايفا نكند، بالقوه است. هرچند در ذات خود طبقه است اما به فعل نرسيده و به قول خود ماركس طبقه درخود است اما براي خود نيست؛ وقتي آگاهي از منافع مشترك و اقدام مشترك باشد. به اين معني ما در ايران طبقه با تعريف ماركسي نداريم. يعني هيچ گروه اجتماعي كه به لحاظ توليدي، شغلي در يك رده باشند، منافع مشترك داشته باشند، براي رسيدن به منافع مشترك‌شان سازماندهي كنند يا از اين منافع مشترك آگاهي داشته باشند حتي در اين سطح هم ما طبقه‌يي نداريم.

پس بنابراين نمي‌توان وجود صنف‌هاي كارگري و ساير صنف‌ها را زمينه‌ساز يك طبقه دانست؟

بله، نمي‌توان آنها را به معني ايجاد‌كننده طبقه دانست، اكثرا محدود به اجتماعي كوچك از چند كارخانه است كه در قالب صنف كارگري، خانه كارگر، شوراي كارگر؛ مانند كانون وكلا و ساير نهاد‌ها و ادارات كه تشكيلاتي اينچنين تشكيل مي‌دهند، است اما به معناي زمينه ساز يك طبقه با تعريف ماركسي نخواهد شد. از ديدگاه ماركس طبقه به معناي اين است كه در بازار اقتصاد، بخت‌ها و فرصت‌هاي مساوي و يكسان براي افراد يك طبقه وجود داشته باشد، اگر از اين ديدگاه بررسي كنيم به هيچ‌وجه طبقه‌يي كه ماركس مد نظر داشت - طبقه‌يي كه به آگاهي مي‌رسند و منافع مشترك دارند - در ايران به اين معني حاصل نشد. زيرا كارگران به هيچ‌وجه منافع مشترك ندارند، مثلا كارگران يك كارخانه توليدي چيني در رشت با كارگران يك كارخانه نساجي در مازندران منافع مشتركي ندارند و اين يعني بازار ملغمه‌يي است از منافع بسيار گوناگون، متنوع و گاهي متضاد و بنابراين نمي‌توان از منافع طبقه كارگر به‌طور كلي حرف زد. اما از ديد وبر موقعيت در گروه‌هاي بازار يك فاكتور است و بعضي ديگر را گروه‌هاي منزلتي مي‌نامد، يعني گروه‌هايي به واسطه نوع زندگي‌شان؛ نوع ارزش‌هايي كه به آن پايبندند. گروه بندي‌هايي در جامعه ايجاد مي‌شود كه آنها به لحاظ منزلت، به لحاظ اعتبار و حيثيت اجتماعي خود را عضو بعضي از گروه‌ها و متفاوت از گروه‌هاي ديگر مي‌دانند. فاكتور ديگر وبر عضو‌گيري سياسي و به‌طور ويژه وجود احزاب است كه آن هم در ايران وجود ندارد. فعاليت سياسي كه بتوان گروه‌ها را طبق آن تقسيم‌بندي سياسي كنيم وجود ندارد. فقط در سطح بالاي حاكميت چند جريان سياسي مشخص وجود دارد كه به جامعه تسري پيدا نمي‌كند، با اين تعريف نظام حزبي در ايران وجود ندارد. بنابراين فقط گروه‌هاي منزلتي باقي مي‌ماند كه در مطالعات جديد جامعه‌شناسي، تحت عنوان مطالعات سبك‌هاي زندگي مطالعه‌اش مي‌كنند. يعني گروه‌هايي كه بر حسب نوع زندگي‌شان شكل مي‌گيرند و در جامعه به لحاظ زندگي‌شان، ديدگاهي تقريبا مشابه رفتارها و سليقه‌هاي تقريبا همگون پيدا مي‌كنند كه ممكن است در انتخاب‌هاي اجتماعي‌شان و حتي رفتارهاي سياسي‌شان شباهت‌هايي بين اين گروه‌هاي منزلتي و اعضاي اين گروه‌هاديده شود. مخصوصا بعد از كار پي‌ير بورديو روي الگوهاي مصرف قشرهاي مختلف درون طبقه‌ها، يعني هر طبقه از لايه و زير طبقه‌هاي متعدد تشكيل مي‌شود كه براي شناسايي هر كدام از آنها نياز داريم به فرهنگ زندگي روزمره و نيز جزييات زندگي روزمره شان، توجه كنيم ببينيم چه تفاوت‌هايي با هم دارند، هم از لحاظ فرهنگي و هم از لحاظ اقتصادي و از نظر تحصيلي قابل بررسي‌اند. يعني با مطالعه معلوم مي‌شود چه گروه بندي‌هايي در جامعه وجود دارند و مي‌توانند در آينده تحولات يك جامعه اثر گذار باشند. متاسفانه آنچه در ايران در حوزه طبقات بوده در حد نظريه‌پردازي، گمانه زني نظري و تك تحقيق بوده كه كافي نيست، اما تحقيقي كه در ايران به صورت سنت تحقيقاتي كه روي مساله گروه‌هاي اجتماعي و طبقات اجتماعي به‌طور مثال يك دوره زماني چندين دهه‌يي باشد و بعد اطلاعات جمع شود و يك تصوير درست از وضعيت طبقات اجتماعي در ايران به دست‌ آيد هنوز انجام نشده است.

پس نظر شخصي شما همان تعيين‌كنندگي طبقات بر اساس سبك زندگي است؟

بله، البته سبك‌هاي زندگي بسيار وابسته به موقعيت‌هاي اقتصادي افراد است، براي مثال كسي كه در يك شرايط اقتصادي ضعيف و نا‌بر‌خوردار زندگي مي‌كند، اين امر بر تمام تصميم‌ها و رفتارها، ديدگاه وزندگي روزمره‌اش اثر مي‌گذارد، اما اين اثر‌گذاري طوري نيست كه بشود قاطعانه و متعين بگوييم مثلا كساني كه در يك موقعيت اقتصادي نازلي هستند لزوما و جبرا ديدگاه و ويژگي‌هاي خاصي دارند، اين طور نيست اما اثر خود را خواهد گذاشت. معمولا طبقات ويژگي مشخصي دارند از جمله در طبقات پايين غم نان و معيشت آنها را وابسته مي‌كند، به هر حال به عبارتي مساله اصلي او گذران حال است. براي مثال همين الان كه شب عيد نزديك است دغدغه تهيه لباس براي فرزندانش دارد. طبقه متوسط هميشه نگاهش به آينده است، طبقه متوسط با سرمايه‌گذاري كه مخصوصا روي تحصيلات مي‌گذارد هميشه مي‌خواهد آرزوهايي كه خودحداقل به آن نرسيده فرزندانش به آن برسند؛ بنابراين روي تحصيلات سرمايه‌گذاري مي‌كند. در تخيلات‌شان فرزندان‌شان را دكتر ومهندس تصور مي‌كنند و براي رسيدن به آن تلاش مي‌كنند. طبقه متوسط طبقه‌يي است كه هميشه در حال تحرك است. هميشه به آينده نگاه مي‌كند، براي آينده سرمايه‌گذاري مي‌كند و به نوعي آينده خود را استعمار مي‌كند، اكثرا زير قرض و انواع وام‌هاست، هميشه سعي مي‌كند زندگي‌اي بسازد كه با آنچه در ذهنش نسبت به آينده دارد همخواني داشته باشد، اما با تمكن فعلي‌اش همخواني ندارد. به قول عاميانه صورتش را با سيلي سرخ نگه مي‌دارد، اين ويژگي طبقه متوسط است. طبقه بالا معمولا نگاهش به گذشته است به عبارتي دنبال اعاده يك اصالتي است؛ يك وضعيت ايده‌آل كه گذشتگان‌شان داشتند كه شايد در حال از بين رفتن است يا تضعيف شده يا از بين رفته ولي به هر حال دوست دارند وضع سابق‌شان را ادامه بدهند و دوباره تكرار كنند، بنابراين سه نوع طبقات مختلف داريم؛ طبقات پايين كه دربند حال هستند، طبقات متوسط كه نگاهشان به آينده است و طبقات بالا كه نگاهشان به گذشته است. منتها اينكه چگونه گروه‌ها به گروهي تبديل مي‌شوند و كدام اقشار بيشترين تحرك را از چه طريقي دارند پرسش‌هاي تحقيقي هستند.

جناب چاوشيان، مي‌شود ادعا كرد جامعه ايران جامعه طبقاتي است؟

به معناي ماركسي نه، اما تا حدودي بله! اينكه مي‌گويم جامعه مدرن گروه بندي‌هاي اجتماعي بر مبناي به معناي رده‌هاي فئودالي نيست. الان گروه‌بندي اجتماعي بر اساس مشاغل، مدرك تحصيلي است و اين موارد همه اكتسابي است. اينكه فردي با تلاش خودش دنبال چه شغلي برود، تا چه حد سرمايه بگذارد و بعد به آن شغل برسد تعيين مي‌كند به كدام طبقه متعلق است. به اين معني مي‌گوييم جامعه مدرن، طبقاتي است نه فئودالي، نه برده‌داري و نه كاستي است. به اين معني طبقاتي است ولي بايد گفت واژه طبقه در مكاتب مختلف معاني متفاوتي مي‌دهد. طبقه خيلي مخشوش شده است.

آيا مي‌توان گفت وجود طبقه‌يي خاص مي‌تواند براي توسعه و حتي ثبات يك جامعه نياز باشد؟ براي مثال اعتقاد ماركس به معناي جامعه بي‌طبقه يا ديدگاه ليبراليستي كه بايد تضاد و تفاوت باشد، براي انگيزشي شدن يك جامعه. به نظر شما آيا براي درست كار كردن كاركرد يك جامعه نياز به فراواني طبقه‌يي خاص وجود دارد؟

اعتقاد ماركس بر عدم تمركز قدرت است. بدين معني كه نبايد طبقه فقير يا ثروتمند وجود داشته باشد. تفاوت مي‌تواند وجود داشته باشد، اما طبقه‌يي به‌نام فقير يا ثروتمند نبايد وجود داشته باشد. به اين معني بايد بي‌طبقه باشد ولي افراد مي‌توانند سلايق و علايق مختلف داشته باشند. اما تمركز قدرت و ثروت در دست طبقه اقليتي كه يك عده اكثريتي را از فرصت‌هاي مختلف زندگي‌ محروم كند نبايد باشد؛ گمان هم نمي‌كنم كسي با اين حرف در اين روزگار مخالف باشد. حداقل در رشته جامعه‌شناسي، جامعه شناسان اكثرا آدم‌هاي راديكالي هستند.

حال در جامعه‌شناسي كاركرد‌گرايان در برابر ماركس مي‌گويند نابرابري اقتصادي موجب انگيزه و سبب بالا رفتن بازدهي جامعه مي‌شود. ولي گمان نمي‌كنم بحث تفاوت بين قشر‌هاي اجتماعي باشد مقوله ديگري است. به گمانم كاركردگرايان لب مطلب ماركس را نگرفتند. وجود تفاوت مانند كسي كه پزشك متخصص بشود در قياس با يك راننده بايد تفاوتي باشد والا كسي خيلي هزينه براي رسيدن به آن نمي‌كند. بحث اين نيست كه تفاوت نباشد، قطعا بين قشرهاي اجتماعي خود به خود وجود دارد. اين چيزي نيست كه بشود با بر‌نامه‌ريزي بر طرفش كنيم يا تقويتش. خود به خود وجود دارد، منتها مساله‌يي كه وجود دارد اين تفاوت‌ها نبايد به‌گونه‌يي باشد كه به قول ماركس تبديل به يك طبقه دارا در برابر طبقه ندار بشود.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group