معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1706
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1591
پداگوژی انتقادی   - 17
طراحي داخلي   - 1166
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه معماری   - 1131
شهرهای در حرکت   - 15
سازه های شهری   - 1080
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1072
معماری بایومورفیک   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1062
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
مرزهای معماری   - 1047
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نگاه نو به سكونت   - 915
اینستالیشن های شهری   - 14
المان شهری   - 868
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 835
معماری و غذا   - 13
معماری و سیاست   - 802
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 776
معماری و دشت   - 12
معماری پایدار   - 744
معماری خاورمیانه   - 11
کلان سازه   - 731
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 670
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 660
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 628
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 624
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 587
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 575
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 570
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 566
فمینیسم   - 9
معماری شمایل گون   - 556
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 556
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 545
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 517
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 494
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 390
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 387
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 385
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 371
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 363
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
معماری و جنگ   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 333
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 323
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 317
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 308
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 295
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 285
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 276
معماری مصر   - 7
اقتصادِ فضا   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری انتقادی   - 272
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 268
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 250
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 247
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 241
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 209
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 208
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 199
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 180
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 178
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 174
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 166
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 138
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 106
جنتریفیکیشن   - 6
ویرانه ها   - 104
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری آسیا   - 93
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری اروپا   - 91
اکنی استودیو   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری جنگلی   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
گفت و گو با مرگ   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
بحران آب   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
معماری و نقاشی   - 61
معماری پساصنعتی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
زاغه نشینی   - 57
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و روانشناسی   - 57
مدرنیسم هیپی   - 3
طراحی مُد   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و رنگ   - 53
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و ادبیات   - 52
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
آنتروپوسین   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری بیابانی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و آب   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
هنر روسیه   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و سلامت   - 37
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری آمریکا   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری مجازی   - 31
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیلم های اتووود   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
سایبرفمینیسم   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
معماری و کودک   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
سایبورگ   - 2
معماری و کوه   - 23
سایبرنتیک   - 1
طراحی جزییات   - 23
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
متاورس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
فرهنگ نفت   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 8
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
آی/ تری   - 2
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیبیک و کریستوف   - 2
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 7
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 31
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12
زاها حدید   - 196

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -877
گالری   -95
زیرساخت های شهری   -477
هتل   -84
فرهنگی   -383
ورزشی   -68
پاویون   -303
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -255
ویلا   -27
تفریحی   -192
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -158
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -114
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
رویارویی ایرانیان و گرمایش جهانی در 7 اپیزود
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1394/03/12
مـنـــــــبـع : روزنامه جام جم 29 اردی بهشت 1394 به قلم مائده گیوه‌چین
تعداد بازدید : 2783

بهار از نیمه گذشته است، باد گرم ظهر به صورت عابران می‌خورد. خیلی‌ها مدام تکرار می‌کنند "چقدر هوا گرم شده"، اما آیا زمین، این کره خاکی سرشار از حیات در سال‌های اخیر، خود به‌خود گرم‌تر شده است؟ یک نگاه گذرا به شرایط اقلیمی زمین نشان می‌دهد دشت‌ها در حال از دست رفتن و بیابان‌ها در حال گسترش است. آب دریاچه‌ها روزبه‌روز کمتر و بسیاری از آنها خشک شده‌اند. در کره‌زمین چه اتفاقی در حال رخ دادن است و پدیده‌ای که آن را با نام گرمایش جهانی می‌شناسیم، در چند قدمی کشور ماست؟

اپیزود اول: جبر جغرافیایی

گرمایش زمین پدیده‌ای جهانی است که کل کره زمین را دربرمی‌گیرد، اما در نوار بیابانی شمالی کره زمین که ایران هم در آنجا قرار گرفته، بیشتر نمود خواهد داشت. تقریبا از ترکیه به سوی عرض‌های جغرافیایی شمالی‌تر آب‌و‌هوا مناسب است و از سمت کشورهای عربی تا آفریقا بیابان گسترده شده است. این مناطق بیابانی به‌دلیل شدت تبخیر، بخار آب و بارندگی ندارند. در چنین مناطقی کافی است بادی بوزد و ریزگردها را به‌وجود آورد.

از قضا کشور ما نیز درست در همین ناحیه جا خوش کرده است؛ در نوار بیابانی نیم‌کره شمالی (بالای خط استوا) که به کم‌آبی شهرت دارد.درست همانجایی که از خشکسالی و گرمایش هوا بیشترین تاثیر را می‌پذیرد. به‌عبارت دیگر هرچند دیگر مناطق از جمله قاره اروپا نیز متأثر از گرمایش جهانی گرم می‌شود، اما اثراتش دیرتر از مناطقی مانند کشور ما که در شرایط عادی هم مشکل کمبود‌آب دارد، محسوس است. پس دور از ذهن نیست اگر بگوییم گرمایش هوا برای کشورهایی مثل ایران که در مناطق خشک و نیمه‌خشک قرار دارند، بسیار کشنده است و محیط زیست را از بین می‌برد. از گذشته‌های دور کشور ما جزو مناطق خشک بوده و مردم به زندگی با کم‌آبی عادت دارند، ولی در چند سال اخیر به‌دلیل استفاده بیش از حد از گازهای گلخانه‌ای در دنیا، درجه حرارت زمین بیشتر شده و کشور ما هم گرم‌تر شده است.

دکتر علی درویش‌زاده، رئیس شاخه زمین‌شناسی فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم درباره اثرات گرمایش جهانی در کشور گفت: "به‌عنوان مثال مهاجرت از آفریقا علاوه بر جنگ و ناامنی به‌ علت کم‌آبی و خشکسالی نیز رخ می‌دهد. در ایران هم مهاجرت‌های شهری آغاز شده است. مثلا با خشک شدن دریاچه هامون به‌دلیل گرمای هوا، کسانی که کنار دریاچه زندگی می‌کردند، ماهیگیرانی که از دریاچه ماهی می‌گرفتند و آنهایی که از نی‌های دریاچه حصیر می‌بافتند، بیکار شدند. گاو و گوسفندی که در اطراف هامون چرا می‌کردند نیز پراکنده شدند. به همین علت این افراد به شهرهای مختلف از جمله زاهدان کوچ کردند."

اپیزود دوم: کشاورزی یعنی آب

کشور ما به 3 بخش تقسیم می‌شود؛ خشک، نیمه‌خشک و مرطوب. جز نوار شمالی دریای خزر و قسمتی از نوار جنوبی که کنار خلیج‌فارس و دریای عمان قرار دارد، دیگر مناطق ایران خشک یا نیمه‌خشک هستند. اکنون مناطق نیمه‌خشک به علت گرم شدن زمین در حال تبدیل شدن به مناطق خشک هستند و ممکن است گرمای هوا، مناطق مرطوب را هم در طولانی مدت به نواحی خشک و بیابانی تبدیل کند. به گفته دکتر درویش‌زاده، ۶۰۰ سال پیش ایران حتی گندم صادر می‌کرده و سیستان و بلوچستان انبار غله جنوب ایران بوده، اما اکنون کشاورزی این ناحیه از بین رفته است. این مساله فقط به سیستان و بلوچستان ختم نمی‌شود، در سال‌های اخیر کشاورزی در ایران روز‌به‌روز کمتر شده است.

این زمین‌شناس ارشد با اشاره به گران شدن قیمت بادمجان علت آن را این‌گونه توضیح می‌دهد: "بادمجان از گیاهانی است که در استان مازندان زیاد کشت می‌شود، ولی در چند سال اخیر به‌دلیل گرمای هوا، این محصول که ریشه‌اش بسیار به سطح زمین نزدیک است، خوب رشد نمی‌کند و کمتر از قبل شده است." همه ما می‌دانیم کشاورزی یعنی آب و سطح آب زیرزمینی نیز در کشور روزانه کم می‌شود. ما بشدت از منابع آبی استفاده می‌کنیم و باران هم آن‌قدر نمی‌آید که آب‌های زیرزمینی هدر رفته را جبران کند.

اپیزود سوم: سوءمدیریت

سال‌هاست ساکنان اصفهان و گردشگرانی که به این شهر تاریخی می‌روند، به‌جای دیدن سی‌وسه پل روی زاینده‌رود خروشان با رودخانه خشکی مواجه می‌شوند که گاه به زمین فوتبال بچه‌ها تبدیل می‌شود. در سال‌های گذشته باران زیادی نباریده که رودخانه‌ها به جریان بیفتند، آب به حرکت درآید و پشت سد جمع شود، به‌همین علت این سد که با کم‌آبی مواجه شده بود بسته شده است. اما درباره دریاچه ارومیه داستان متفاوت است. به علت سوء مدیریت، افراد غیرمسئول دستورات نابجایی دادند و نتیجه این شده که رودخانه‌هایی که وارد دریاچه ارومیه می‌شد، مسدود و آب آنها منحرف شده است. دکتر درویش‌زاده در این باره می‌گوید: "بی‌اجازه و غیررسمی 5000 چاه عمیق حفر کردند، آب زیرزمینی را تمام کردند، مسیر آب رودخانه را با پمپ جابه‌جا کردند تا کشاورزی ارومیه رونق بگیرد. دریاچه ارومیه اگر گرمای هوا ادامه پیدا کند ممکن بود خشک شود، ولی 300 سال دیگر نه الان! فقط ۱۵ تا ۲۰ درصد خشک شدن آب دریاچه ارومیه بر اثر گرمایش زمین است، چرا دریاچه وان در همان عرض جغرافیایی در ترکیه خشک نشده است؟ ۸۵ درصد علت خشکی ارومیه اینهاست نه آب‌و‌هوا."

اپیزود چهارم: نقش کشورهای صنعتی

بتازگی رئیس‌جمهور فرانسه در یک سخنرانی به گرمایش کره زمین و پیامدهای آن اشاره کرده است. او گفته جنگ‌های آینده براساس گرمایش کره زمین و مهاجرت مردم رخ می‌دهد. یعنی 2 کشور برای آب با هم خواهند جنگید. دکتر درویش‌زاده درباره سخنان اولاند می‌گوید: "امیدواریم هیچ‌گاه به آن روز نرسیم، ولی وقتی آب نباشد، مردم محل زندگی خود را ترک می‌کنند و به شهرهای بزرگ می‌روند. در مرحله بعد مردم شهرهای بزرگ نیز مجبور می‌شوند به مکان‌هایی که آب دارند مهاجرت کنند. این مهاجرت‌ها ادامه پیدا می‌کند و مردم را به جان یکدیگر می‌اندازد."

اما چرا کره‌زمین در حال گرم شدن است؟ کشورهای صنعتی دنیا مانند آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و بتازگی برزیل و هند برای این‌که در صنعت بی‌رقیب باشند، مقدار زیادی نفت و زغال سنگ می‌سوزانند که نتیجه آن ایجاد دی‌اکسیدکربن است. دی‌اکسیدکربن از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای است که همچون شیشه عمل می‌کند. نسبت به اشعه فروسرخ خورشید نفوذپذیر و در زمان بازتابش گرمای آن را در خود محبوس کرده و در نتیجه محیط را گرم می‌کند.

دانشمندان مهم‌ترین مقصر اصلی گرمایش زمین را فعالیت‌های کشورهای صنعتی می‌دانند. با این حال به گفته دکتر درویش‌زاده، بتازگی ایران نیز به فهرست این کشورها اضافه شده است، زیرا در صنایع و خانه‌های کشور ما گاز و نفت زیادی می‌سوزد. در حالی‌که در بسیاری از کشورها گرمایش خانه‌ها بیشتر از طریق انرژی برق تأمین می‌شود، ما گاز و نفت را به‌صورت مستقیم می‌سوزانیم و هر خانه‌مان یک سامانه گرمایش مستقل دارد. در نتیجه ما هم به‌ علت استفاده از گاز و نفت و سوزاندن بنزین در تولید دی‌اکسید کرین و تسریع گرمایش جهانی در کنار دولت‌های بزرگ و صنعتی مقصریم و باید به فکر چاره باشیم.

اپیزود پنجم: مایه حیات

وزارت نیرو در مواقعی که بحران آب جدی می‌شود از امکان جیره‌بندی آب و افزایش آب بها خبر می‌دهد. این وزارتخانه همچنین با همکاری صداوسیما برنامه‌هایی را ارائه می‌کند که به مردم درباره کمبود آب هشدار دهند و آنها را به صرفه‌جویی تشویق کنند. درویش‌زاده معتقد است وظیفه تلویزیون است که مردم را نسبت به عواقب مصرف بی‌رویه سوخت و آب مطلع کند. به گفته این کارشناس ارشد زمین‌شناسی، کل ایران در حال خشک‌شدن است، اما درجه‌بندی دارد. آب همه جای ایران یکباره از دست نمی‌رود. مرکز ایران که از رطوبت و بخار آب بهره کمتری برده، زودتر خشک می‌شود. اما شمال کشور به‌ علت تاثیر دریای خزر دیرتر دچار این عارضه می‌شود. چاره کار این است که به مردم بقبولانیم بیهوده آب مصرف نکنند. همچنین آب استفاده شده و فاضلاب‌ را می‌توان دوباره تصفیه و از آن برای کشاورزی یا آبیاری فضاهای سبز استفاده کرد. به این‌ترتیب بحران کم‌آبی که یکی از نتایج گرم شدن زمین است، دست‌کم تا حدودی تعدیل می‌شود.

اپیزود ششم:در یک قدمی خشکسالی

در اولین مرحله شروع خشکسالی، گیاهان خشک می‌شوند و محصولات کشاورزی منطقه از بین می‌رود. مرحله دوم دریاچه‌ها را هدف می‌گیرد و هرچه آبشان کمتر باشد، سریع‌تر بی‌آب می‌شوند. در مرحله سوم، سطح آب زیرزمینی پایین می‌رود و روستاها آب نخواهند داشت.

درویش‌زاده با اشاره به این‌که عوارض خشکسالی از مدت‌ها پیش مشخص شده و آبادی‌های زیادی به‌علت بی‌آبی در ایران از بین رفته‌ و مردم آن کوچ کرده‌اند، می‌گوید: "دولت باید آب خوراکی روستاهایی را که مثلا در اطراف اصفهان، کرمان و دیگر شهرها قرار دارند، با تانکر ببرد که کم و بیش هم در خوزستان چنین وضعی پیش آمده است. دکتر روحانی در سفر خود به این استان دستوراتی درباره این مساله صادر کرد."

از آب مصرفی کشور ۸۵ تا بیش از ۹۰ درصد برای امور کشاورزی استفاده می‌شود. حدود ۳ درصد نیز به مصارف صنعتی اختصاص دارد. مثلا کارخانه ذوب آهن اصفهان برای خنک کردن دستگاه‌های خود به آب نیاز دارد. ۷ درصد آب کشور را هم خانوارها مصرف می‌کنند. درویش‌زاده می‌گوید: "کشوری مانند عربستان که آب ندارد در کشورهایی که آب دارند مانند اوکراین برای خود زمین خریده یا اجاره کرده و آنجا محصولات کشاورزی به‌عمل می‌آورند تا آنها را وارد کشور خود کنند."

به گفته رئیس شاخه زمین‌شناسی فرهنگستان علوم، یک هندوانه ۱۰ کیلویی حداقل حاوی 9.5 کیلوگرم آب است و برای به عمل آمدن به آب زیادی نیاز دارد. کشورهای کم‌آب، این نوع محصولات را به علت نیاز زیاد به آب نمی‌کارند. ما باید دنبال این نوع کشاورزی‌ها نرویم و به‌جای آن محصولاتی را که به آب کمتری نیاز دارند، برای کاشت در ایران انتخاب کنیم. غیر از مسائل اشاره شده مانند گرد و غبار و خشک شدن دریاچه‌ها، عارضه اصلی گرمایش زمین کمبود محصولات کشاورزی است. کمبود محصولات کشاورزی گرانی را در پی دارد و باعث واردات بیشتر می‌شود.

اپیزود هفتم: آینده‌ای گرم‌

این‌که امروزه سران دنیا در صحبت‌های خود به گرم شدن زمین اشاره می‌کنند، عمق فاجعه و اهمیت مساله را نشان می‌دهد. دکتر درویش‌زاده معتقد است باید به مردم کشور یاد بدهیم چطور آب را مثل یک قطره حیات بشناسیم و آن را بی‌مهابا برای شستن ماشین و پر کردن آب استخر خانه‌ها هدر ندهیم. همچنین از آب فاضلاب خانه‌ها بعد از تصفیه استفاده مجدد شود. کم‌آبی ایران بسیار خطرناک است. شاید روزی گرما در ایران آن‌قدر شدید شود که مجبور شویم مانند مردم استرالیا چند روز از سال را تنها به دلیل گرمای شدید مرخصی بگیریم و ۷۰ درصد مردم اعلام کنند به‌دلیل افزایش دمای هوا بازده کار کمتری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند. در این میان ضربه‌ای را که به اقتصاد کشور می‌خورد نباید فراموش کرد.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group