معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1357
فیلوکیتکت   - 24
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1224
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1003
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 920
اقتصادِ فضا   - 21
سازه های شهری   - 878
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 20
تکنولوژی ساخت   - 850
معماری مجازی   - 20
مرزهای معماری   - 793
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 770
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
المان شهری   - 710
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 708
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 699
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 608
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 572
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 523
معماری بایومورفیک   - 14
معماری مدرن   - 514
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 494
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری تندیس گون   - 455
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 12
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 452
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
آرمان شهرگرایی   - 449
معماری و فاجعه   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 445
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
روح مکان   - 442
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
طراحی صنعتی   - 438
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری منظر   - 434
بی ینال ونیز   - 9
معماری شمایل گون   - 424
جهان علمیْ تخیلی   - 9
باز زنده سازی   - 382
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 356
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 339
معماری فضای داخلی   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 333
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
هنر مدرنیستی   - 318
معماری کوچک مقیاس   - 8
معماریِ توسعه   - 314
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 8
معماری سبز   - 309
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
آینده گرایی   - 295
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی نئولیبرال   - 281
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 267
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 255
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 254
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 248
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 248
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 247
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 246
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 246
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 242
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 239
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 224
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 209
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن حومه شهری   - 191
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن عمومی   - 188
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری انتقادی   - 183
طراحی و پناهجویان   - 7
زنان و معماری   - 170
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 164
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 158
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 153
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 144
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
مسکن روستایی   - 133
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر گفت و گو   - 132
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
فضای منفی   - 123
منبع شناسی اتووود   - 6
گرافیک   - 121
معماری و روانشناسی   - 6
طراحی مبلمان   - 120
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ژاپن   - 120
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری ایران   - 109
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 104
فرهنگ نفت   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اکسپو   - 76
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری فاشیستی   - 74
بلوپرینت   - 4
ترسیمات معماری   - 71
اتووودْ آبزرور   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 62
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
ویرانه ها   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
مدارس معماری   - 47
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 47
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 43
شهرسازی کوچک مقیاس   - 3
جنبش متابولیسم   - 41
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
پداگوژی   - 38
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 38
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری پراجکتیو   - 37
معماری جنگلی   - 2
معماری کانستراکتیویستی   - 35
معماری و هوش مصنوعی   - 2
باهاوس   - 35
معماری و گیم   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
معماری بیابانی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
معماری و ادبیات   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
معماری و نقاشی   - 1
مدرنیته؛ از نو   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
هنر روسیه   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 24
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 16
آرکی زوم   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 28
آلدو روسی   - 13
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 35
سوزان سانتاگ   - 3
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 13
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 9
ارو سارینن   - 28
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 2
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 30
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 17
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 64
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 51
لودویگ میس ون دروهه   - 23
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 7
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 37
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 138
باک مینستر فولر   - 11
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 33
مارتین هایدگر   - 27
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 6
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 3
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 21
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 57
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 3
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 67
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 7
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 44
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 3
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 7
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 23
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 28
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 10
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 1
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 5
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 1
حسن فتحی   - 5
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 9
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 96
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 30
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 13
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 187
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -758
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -357
صنعتی   -101
فرهنگی   -320
گالری   -84
پاویون   -255
هتل   -73
موزه   -250
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -229
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -158
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -130
ویلا   -3
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
آیا ما بیش از اندازه به رایانه‌ها متکی شده‌ایم؟
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1394/04/11
مـنـــــــبـع : نیکولاس کار ؛ ترجمه‌ی حمید پرنیان
تعداد بازدید : 1615

آیا وجود انسان‌ها ضروری است؟ با یقین نمی‌توان به این پرسش، پاسخ داد. رایانه‌ها پیوسته به پیشرفتِ بی‌امانِ خویش ادامه می‌دهند، و در حوزه‌هایی مانند حساب‌داری و پزشکی و معماری و حقوقْ نرم‌افزارها کارهای حساس و پیچیده‌ای را انجام می‌دهند که پیش‌تر انسان انجام می‌داد. جادوگرانِ شرکتِ گوگل خبر از این داده‌اند که روبات‌ها پشتِ فرمانِ خودروی ما خواهند نشست و هواپیماها را خواهند راند، بیماری‌های ما را تشخیص و نسخه خواهند داد، به کودکانِ ما آموزش خواهند داد و از والدینِ سالخورده‌ی ما مراقبت خواهند کرد؛ در کل، روبات‌ها قرار است زندگیِ ما را سازمان‌دهی کنند. گوگل پیش‌بینی کرده است که در پایانِ دهه‌ی بعدی، هوشِ مصنوعی از بشر پیشی خواهد گرفت. ما همگی تبدیل به مازادی برای ماشین‌های خود خواهیم شد.

درست است که کار و زندگیِ ما روز-به-روز خودکارتر می‌شود، و به جرأت می‌توان گفت که همین جریان ادامه خواهد یافت. رایانه‌ها خیال ندارند که کُندتر یا خِنگ‌تر شوند. اما حالا نباید خود را مشغولِ این قضیه کرد و درباره‌ی آن نوشت. فن‌آوریِ دیجیتال با سرعتِ تمام دارد رشد می‌کند؛ ما نباید فقط به امکان‌ها و فرصت‌های هوشِ رایانه‌ای مشغول شویم، و از محدودیت‌ها و ثغورهای آن غافل شویم. ظریف‌ترین و دقیق‌ترین مهارت‌های انسانیِ ما (عقلِ سلیمِ ما، نبوغ و سازگارپذیریِ ما، سیالیتِ اندیشیدنِ ما) ورای چنگِ برنامه‌ریزها می‌ماند. خودکاریِ رایانه‌ای، که به هیچ وجه نمی‌تواند جایگزینِ ما شود، استعدادهای ارزشمند و تکینِ ما را دست‌کم گرفته است.

برای مثال به همین خودرویِ خود-ران که این همه تبلیغ و تحسین‌اش می‌کنند نگاه کنید. وقتی گوگل در ۲۰۱۰ اعلام کرد که "Pirus" را ساخته که می‌تواند به‌طور خودکار در جاده‌ها و خیابان‌های شهر براند (که بی‌شک دست‌آوردِ بزرگی است)، این شرکت هم‌چنین پیش‌بینی کرده که در پایانِ این دهه وسایلِ نقلیه‌ی تماما-خودکار به بازار عرضه خواهند شد. این اتفاق نخواهد افتاد. در دلِ اعتیاد به خودروهای روباتی، این واقعیت خوابیده که راننده‌های انسانی هم‌چنان نقشِ مهمی در این عملیات بازی می‌کنند. روبات‌ها هنوز هم در گیر و دارِ رویدادهای غریب و پیش‌بینی‌نشده‌ای مثل مسیرهای انحرافی و علایمِ پلیسِ راهنمایی و هزار ریزه‌کاری‌های اعصاب-خوردکن، گرفتار هستند که رانندگانِ انسانی می‌توانند با اطمینان و اعتماد-به-نفسی چشمگیر از پسِ آن گیر و دارها برآمده و تفسیرشان کرده و واکنش نشان دهند.

کارشناسانِ روبات می‌گویند حتی اگر مهندسین موفق شوند وسایلِ نقلیه‌ی روباتی‌ای بسازند که در ۹۹درصدِ شرایط از پسِ مشکلات برآیند، باز هم راهی بسیار طولانی تا خودکاریِ کاملِ آن وسایل مانده که باید طی شود. می‌توان به این فکر کرد که خودروهای خود-رانی تولید شود که در شرایطِ شدیدا کنترل‌شده‌ای مثل خطوطِ ویژه‌ در اتوبان‌ها، به‌طور مستقل عمل کنند؛ اما مادام که این خودروها بتوانند از پسِ انواع و اقسامِ مسائلِ ترافیکی در شهرها و محله‌ها برآیند، انسانِ دوراندیش و زِبردست هم‌چنان جایگاهِ خود را در صندلیِ راننده حفظ خواهد کرد.

همین امر در موردِ هوانوردی نیز صادق است. امروزه، هوانوردهای خودکار یک‌عالم پرواز انجام می‌دهند؛ اما این فن‌آوری هنوز دچار عیب و کاستی است. وقتی سامانه‌های خودکار از کار می‌افتند یا با شرایطی روبه‌رو می‌شوند که نرم‌افزارشان قادر نیست بر آن‌ها چیره شود، خلبان باید کنترلِ هوانورد را بر عهده بگیرد. ما هنوز تجربه‌ی تلخِ سال ۲۰۰۹ و محدودیت‌های پروازهای خودکار را فراموش نکرده‌ایم؛ جتِ هواپیماییِ ایالاتِ متحده در این سال پس از برخورد با دسته‌ی غازها در آسمانِ فرودگاهِ لاگاردیای نیویورک هر دو موتورش را از دست داد، اما خلبان (چلسی سولنبرگر) با خونسردی و مهارتِ تمام توانست هوانورد را به سلامت بر رودخانه‌ی هادسن بنشاند. شاهکارِ این خلبان واقعا باشکوه بود، اما همین خلبان‌های بامهارت هستند که هرروزه و در شرایطِ پرخطر دارند هواپیماها را هدایت می‌کنند.

کاستی‌های روبات‌های راننده و خلبان این نکته را می‌رساند که مهارت‌هایی که ما انسان‌ها بدیهی و پیش‌پاافتاده تلقی می‌کنیم (یعنی همین توانایی برای فهمیدنِ جهانِ پیش‌بینی‌ناپذیر و یافتنِ راهی در این پیچیده‌گی‌ها و دشواری‌ها) مهارت‌هایی هستند که رایانه‌ها به‌طور کامل نمی‌توانند داشته باشند. وقتی شرایط دشوار و پیچیده می‌شود، نرم‌افزار فرمان را به دستِ انسان می‌دهد. با این‌که الگوریتم‌های نرم‌افزاری حالا در حوزه‌ی دانش نیز کارهای مهمی را در دست گرفته‌اند، می‌بینیم که مهارت‌های عالیِ فکری و عقلیِ انسان هنوز هم ورای چنگِ برنامه‌ریزان قرار دارند. تواناییِ رایانه‌ها و الگوریتم‌های "داده بزرگ" در تحلیل و داوریِ پدیده‌های پیچیده، راهی بس طولانی را پیموده تا به این‌جا رسیده. اما هنوز نتوانسته نیاز به بینش و شهودِ انسانی را برطرف کند.

خطرِ واقعی‌ای که خودکاریِ رایانه‌ها برای ما ایجاد می‌کنند، وابستگیِ ما به آن‌هاست. ما تمایل داریم که فرض کنیم رایانه‌ها جایگزینی شایسته و بسنده برای هوشِ ما فراهم می‌کنند و همین نیز ما را بر آن می‌دارد که کارهای مهم را مشتاقانه به دستِ نرم‌افزارها بدهیم و نقشِ تابع و مادونی برای خود قائل شویم. مهندسین و برنامه‌ریزها نیز در طراحیِ سامانه‌های خودکارشده، تمایل دارند که منافعِ فن‌آوری را مقدم بر منافعِ مردم بگذارند. آن‌ها هر کاری که ممکن بوده را بر عهده‌ی نرم‌افزارها گذاشته‌اند و کارهای منفعل و رویه‌مندی نظیر واردکردنِ داده‌ها و نظارت بر خروجی‌ها را به انسان‌ها واگذار کرده‌اند.

مطالعاتِ اخیری که درباره‌ی تاثیراتِ خودکارشدنِ کارْ انجام شده، نشان می‌دهد که حتی انسان‌هایی با مهارتِ بالا چه‌طور به رایانه‌ها وابستگیِ کُشنده‌ای پیدا می‌کنند. کارگران وقتی به نرم‌افزارها اعتماد کرده و هر چالشی را به آن‌ها واگذار می‌کنند، قربانیِ پدیده‌ای می‌شوند که "خود-خشنودیِ خودکاری" نامیده می‌شود. [در این پدیده، ] توجه و تمرکزِ کارگران کاهش می‌یابد و نمی‌توانند مهارت‌های خویش را به کار بسته و استعدادهای‌شان پژمرده می‌شود. در ایالاتِ متحده، اداره‌ی هوانوردیِ فدرال شواهدی یافته که نشان می‌دهند خلبان‌ها قادر به هدایتِ دستیِ هواپیما نیستند و این امر در بدترین موارد منجر به تصادفات می‌شود. و حالا مدام تشویق و تبلیغ می‌کنند تا خلبان‌ها در طولِ پرواز خود-خلبانی را خاموش کرده و هوانورد را به‌طور دستی هدایت کنند. مطالعاتی که درباره‌ی حساب‌دارها و رادیولوژیست‌ها و دیگر حرفه‌ها صورت گرفته، نشانه‌هایی دال بر "مهارت‌زدایی"ای یافته‌اند که نتیجه‌ی خودکاری است.

اگر ماشین‌های اندیشه‌وَرز را به‌درستی طراحی کرده و به کار بگیریم، امکان‌ها و فرصت‌های تازه‌ای برای ما فراهم می‌کنند. آن‌ها کمک‌مان خواهند کرد تا مشکلاتِ دشوار را حل کرده و به دست‌آوردهای بزرگ‌تری برسیم. اگر روندِ کنونی را هم‌چنان ادامه دهیم، خود را محکوم به کارهای غیر-جذاب و فرسایشِ مداومِ مهارت‌های خویش کرده‌ایم. بالاخره روزی می‌رسد که این گفته حقیقت پیدا کند که الگوریتم‌ها باهوش‌تر از ما هستند. ما حتما باید توانایی‌های رایانه‌ها را تصدیق کرده و محترم شماریم. اما این نباید باعث شود که استعدادهای خود را دست‌کم گرفته و ارزشمندتر از توانایی‌های رایانه‌ها ندانیم.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group