معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1434
معماری مجازی   - 23
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1426
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1072
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 992
معماری کوچک مقیاس   - 21
سازه های شهری   - 921
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 905
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 848
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 829
معماری و گیم   - 18
نظریه شهری   - 768
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 768
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 761
معماری و ادبیات   - 16
معماری و سیاست   - 694
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
کلان سازه   - 639
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری مدرن   - 604
معماری بایومورفیک   - 15
معماری پایدار   - 555
شهرهای در حرکت   - 14
منتقدان معماری   - 527
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 508
معماری و هوش مصنوعی   - 14
روح مکان   - 493
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 493
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 480
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری تندیس گون   - 474
معماری جنگلی   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 471
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 471
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 434
بی ینال ونیز   - 10
باز زنده سازی   - 412
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 412
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 400
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 391
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 361
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 342
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 338
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 332
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 321
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 314
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 285
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 273
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 267
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 260
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 258
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 238
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 230
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 229
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 207
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
طراحی مُد   - 7
عکاسی   - 196
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ـ سینما   - 192
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 189
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 163
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 147
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
طراحی مبلمان   - 139
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 131
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 125
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 118
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 115
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 91
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری فاشیستی   - 82
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 77
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 76
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 4
فیلوکیتکت   - 62
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویرانه ها   - 61
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 55
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
پداگوژی   - 50
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری فضای داخلی   - 48
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 46
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و رسانه   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 42
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
باهاوس   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
جهان علمیْ تخیلی   - 31
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
پداگوژی انتقادی   - 1
بحران آب   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و روانشناسی   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و نقاشی   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 23

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 30
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 10
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 29
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 16

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -799
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -391
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -76
پاویون   -267
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -161
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -137
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -105
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
کتابخانه اتووود ـ سیاوش ارمجانی ـ هادی هزاوه‌ای و مرتضی ولی
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1394/06/27
مـنـــــــبـع : روزنامه شرق، شماره ۲۳۹۷ ، 23 شهریور 1394
تعداد بازدید : 2044

می‌توانیم با طرح پرسش‌هایی ساده آغاز کنیم و سپس بحث خود را در زمینه کتاب سیاوش ارمجانی ادامه دهیم. پرسش همیشگی در مواجهه با هنر معاصر ایران به‌ویژه در حوزه تجسمی می‌تواند این باشد که دلیل گسستگی خط دیروز/امروز/فردا چیست؟ چرا هنر تجسمی و سپس هنر مفهومی ایران با داشتن یک زمینه منحصربه‌فرد تاریخی آن‌چنان که باید‌و‌شاید تأثیرگذار نیست؟ این عدم تأثیرگذاری باعث شده تا بسیاری از هنرمندان و متولیان دست به تلاش‌های فراوانی در جهت جبران کمبودها بزنند.

از نمایشگاه‌ها تا حضور در بازارهای جهانی و انواع ریز ‌و‌ درشت رویدادهای هنری و فرهنگی. اما گویا چیزی درست کار نمی‌کند. تمام اجزاء به‌خوبی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. هنرمندان به‌خوبی با مفهوم معاصریت و معاصر بودن آشنا هستند. تکنیک‌ها و ایده‌ها درخشان است. حامیان فعالیت‌های فرهنگی و هنری هم کم نیستند. فضای رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های جهانی هم می‌توانند به کمک هنرمندان آیند. پس چرا جریانی رونده و پوینده در هنر تجسمی ایران تشکیل نمی‌شود؟

حال می‌توان چنین پاسخ داد که: اصلا چه الزامی برای جریان‌سازی در حوزه تجسمی ایران وجود دارد؟ چرا باید در تلاش بود تا هنر معاصر ایران تأثیرگذار باشد؟ این پاسخ‌ها کاملا صحیح و بی‌نقیض هستند. زیرا اگر با این پیش‌فرض به‌سراغ سؤالات برویم که هنر پدیده‌ای فردی است، می‌توان بدون پاسخ به سؤالات فوق در این کوزه را گِل گرفت. اما مسئله در اینجاست که این پرسش‌ها جنبه عمومی و اجتماعی پیدا کرده است و با اینکه به‌شخصه به فردی‌بودن هنر اعتقاد دارم ولی و درنهایت بهتر است برای این پرسش‌های عام پاسخی پیدا کنیم تا در آینده محکوم به عدم توانایی در مواجهه با چالش‌های تاریخی نشویم.

مهم‌ترین نکته در حیطه پاسخ‌گویی در این‌باره چیزی نیست جز بررسی زمینه‌های (Contexts) تولید اثر هنری. زمینه‌ها همان محوطه‌های زمان-مکانی هستند که یک اثر یا مجموعه‌ای از آثار هنری از یک هنرمند یا هنرمندانی در آنها خلق می‌شود. زمینه‌های امروز (سال ١٣٩٤) با زمینه‌های سال گذشته و ده سال قبل و صد سال گذشته در ارتباط هستند. یعنی اثر هنری امروز در زمینه‌ای شکل می‌گیرد که آن زمینه لبه‌هایش با زمینه‌های دیگر در پیوند است.

جان کیج هنرمند و موسیقی‌دان پیشرو آمریکایی هرگاه سخن از موسیقی می‌گفت سری هم به رویدادهای تاریخی قرن بیستم و تأثیر آرنولد شوئنبرگ بر موسیقی پساجنگ می‌زد. شاید بدانید که موسیقی کیج زمین تا آسمان با ایده‌ها و آثار شوئنبرگ تفاوت دارد. او به شرق می‌زد و شوئنبرگ به غرب. ولی چه چیزی باعث می‌شود تا کیج به‌طور مرتب و در هر فرصتی از شوئنبرگ، مکتب وین و سریالیسم سخن بگوید؟ پاسخ ساده است: “ارجاع و ایجاد ارتباط پیوسته بین یک زمینه و زمینه پیشین آن.” این درست همان چیزی است که هنرمندان و اندیشمندان ما از آن دوری کرده‌اند. بهانه و هراس‌شان هم خوردن برچسب مرتجع بوده و خواهد بود. برخورد و مواجهه با گذشته الزاما به‌معنای قبول بی‌چون‌وچرای گذشته نیست.

اما قطع ارتباط با زمینه‌های تاریخی خود سرمشقی می‌شود برای آیندگان که: “آقاجان. ما گذشته را نادیده گرفتیم. شما هم حق دارید ما را نادیده بگیرید و به راه خود بروید.” حال این راه چیست و این خود کیست؟ داستانی دارد که باید متخصصان علم‌الاجتماع و هویت‌شناسان بدان بپردازند.

اما این تنها زمینه تاریخی نیست که اثر یا آثاری را از گسست خارج می‌کند. تولیدات وابسته و جنبی یک اثر هنری سهم بسیار مهمی در زمینه ایجاد پیوستگی و روند آفرینش هنری دارد. اینکه اثر هنری مستقل در فضا و زمان رها باشد برای خود محترم است اما اگر آفرینش و آفریننده خواستار تداوم باشند راهی نیست جز حضور در زمینه‌ای “از آن خود‌شده” و تولیدات جنبی که پس از خلق اثر هنری به‌وجود می‌آیند. این تولیدات جنبی بیش از هر چیز مکتوب هستند. گزارشات، نقدها و کتاب‌ها. به‌خصوص در زمینه‌هایی که دست مخاطب به اثر نمی‌رسد.

برای یافتن سرنخ‌هایی از تاریخ هنر مفهومی در ایران باید کفش آهنینی بر پای کرد و در نهایت نیز چیز زیادی به دست نمی‌آید. چون چیزی نوشته نشده. اگر رویدادی هم بوده نادیده گرفته شده است. چرا؟ چون نویسنده و منتقد از فلان و بهمان هنرمند خوششان نمی‌آمده. به همین راحتی. اندیشمند ما به‌جای اینکه درباب موسیقی و هستی‌شناسی موسیقی‌دانان و آهنگسازانی چون احمد پژمان، علیرضا مشایخی یا نادر مشایخی و... بنویسد، می‌رود سراغ شوستاکویچ. چرا؟ چون با فلان والس شوستاکویچ خاطره‌ای در جوانی داشته است. به همین شکل هنر تجسمی ایران نیز دچار گسست شده است. وقتی پیوست تاریخی و متنی از بین برود این‌طور می‌شود که می‌بینیم. شما به انشاء و جمله‌بندی‌های گزارش‌ها و نقدهای هنری دهه پنجاه بنگرید سپس به فقر رسانه‌ای آن دوران پی می‌برید.

نکته‌ای دیگر که می‌توان آن را از دل شروط فوق استخراج کرد این است که: یکپارچگی در آفرینش‌های تجسمی نیاز به اعتقاد، باور سهمگین و کار پیوسته دارد. اینکه مرتب از تجربه‌گرایی سخن بگوییم و ایده‌های به‌شدت متضاد را در کنار هم نهاده و خود را پیشرو قلمداد کنیم با پیوستگی جور در نمی‌آید. به یاد دارم بسیاری از هنرمندانی که در دوسالانه هنر مفهومی شرکت کرده بودند نقاشان آبستره بودند. هنر آبستره‌ای که در تضاد کامل با هنر مفهومی است.

این روش چیزی نیست جز شیطنت و کنجکاوی که اشکالی هم ندارد اما با پیوستگی در تعامل نیست. این‌گونه آثار نه بر آینده و نه بر روند هنر معاصر تأثیر نمی‌گذارد. نامی از آنها هم که بودند دیگر برده نمی‌شود. چون پیوسته به هنر مفهومی تأکید و تمرین نداشته‌اند. بحث اصلا این نیست که به آسیب‌شناسی و این‌گونه واژه‌پردازی‌ها و بازی‌های زبانی دست بزنیم. بحث بر سر آن است که بعد از حدود صد سال از گذشت تولد هنر نوین در ایران چرا همگی چپ و راست می‌رویم. ستاره‌هایی زیبا اما ناپایدار مانند بخار بنزین که می‌درخشند و به‌سرعت خاموش می‌شوند. بی‌سرو‌صدا.

وقتی برای نخستین‌بار کتاب سیاوش ارمجانی را دیدم، از خودم پرسیدم چطور این هنرمند بزرگ (که مانند اژدهایی اسطوره‌ای بر روی دانه‌های کهن خوابیده) بی‌سر‌و‌صدا در گوشه‌ای از جهان و دور از وطن هنوز پرتلاش به کار مشغول است، ادعایی هم ندارد اما جوانان ما تازه از گرد ‌راه‌ نرسیده جواب سلام بزرگتر‌ها را هم نمی‌دهند. همینطور زل می‌زنند تو چشم آدم.

کتاب ارمجانی شامل دو بخشِ متنی از دو انسان فهیم است. هادی هزاوه‌ای و مرتضی ولی. نخستین بخش از کتاب اختصاص به متنی صمیمانه و خاطره‌مانند دارد از هزاوه‌ای که خود هنرمند بزرگی است، که کم به او پرداخته شده است. هزاوه‌ای به دلیل پیگیری مستمر کارهای ارمجانی به‌خوبی و با نثری زیبا توانسته به‌طور خلاصه روند شکل‌گیری شخصیت هنری ارمجانی را تجسم بخشد. مجموعه‌ای از عکس‌های مرتبط با متن نیز به جذابیت آن افزوده است. عجیب است این سیاوش ارمجانی با این‌همه کارهای بزرگ و حیرت‌انگیز؛ با آن بیانیه زیبای هنر عمومی‌اش تا مغز استخوان هر هنرمند معاصری را می‌لرزاند. وی در بخشی از این بیانیه که در دهه شصت میلادی همراه با هنرمندان دیگری چون نانسی هالت (هنرمند برجسته لندآرت) منتشر کرد می‌نویسد: “هنر عمومی قابل خرید و فروش و مالکیت نیست. هنر عمومی قاب نمی‌شود و بر روی دیوار خانه خریداران قرار نمی‌گیرد.”

این جمله چیزی نیست جز همان ایده‌ای که هنرمندان مفهومی به‌دنبالش بودند. خارج‌کردن بخشی از هنر از حیطه شیء‌وارگی. پس می‌توان به‌آسانی ارمجانی را یک هنرمند مفهومی قلمداد کرد. آثار معمارانه ارمجانی تأثیری از ساختگرایی هنرمندان آوانگارد روس نیز دارد اما وی به همان اندازه که خود را به محاسبات دقیق ریاضی پایبند می‌بیند به کاربردها و کارکردهای عمومی نیز نظر دارد و بخش مهمی از آثارش در پیوند با شهر است. چه پل‌های متعددش در اروپا و آمریکا و چه باغ‌ها و جایگاه‌هایی که در مکان‌های عمومی ساخته. وی خود را از محیط و زمینه‌های تاریخی آنجا که زندگی می‌کند دور و جدا نمی‌بیند.

هنر ارمجانی در هر شکل هنری است محیطی. آرامگاه‌های یگانه و زیبایش برای آنارشیست‌ها، یا آرامگاهی که طرح‌اش را برای نیما یوشیج ریخته است. پس چه می‌شود که با این مقدار فعالیت، سیاوش ارمجانی در ایران آن‌چنان که باید‌و‌شاید شناخته‌شده نیست. جز این است که مانند بسیاری دیگر از بزرگان هنر تجسمی ایران در زمینه و پیوستار متنی فرهنگ ایران قرار نگرفته است؟ گفته شده که مقالات بسیاری درباره او نوشته‌اند. بله نوشته شده اما در جای مناسب و زمان مناسب نبوده. قدر و منزلت سیاوش ارمجانی بسیار بیش از اینهاست که برایش نوشته‌اند؛ بهنگام نوشتن چیز دیگریست.

انتشار کتاب “سیاوش ارمجانی” از سوی نشر نظر را به فال نیک می‌گیریم که بهنگام بود به‌شرط آنکه استمراری وجود داشته باشد در انتشار و تولید متون پس از انتشار.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group