فران سيلوستر مجموعه معماری غني ای با تاثير از سبك مديترانه اي و مجسمه ساز مديترانه اي، اندرو آلفارو دارد. قبل از بنيان فران سيلوستر آركيتكتوس در سال ٢٠٠٥، سيلوستر همکاری صميمانه اي با الوار سيزا ويراي بزرگ داشت. در اين مصاحبه، ديزاين بوم به گفتگو با این معمار اسپانيايي و بزرگترين الهاماتش و رويكرد استوديوي طراحي اش مي پردازد.
فران سيلوستر: علاقه من به معماري از زمان كودكي ام آغاز شد. من علاوه برانكه به كارهاي خلاقانه بسيار علاقه مند بودم به علوم طبيعي هم علاقمند بودم. شايد همين دو علاقه باعث شد كه معماري را انتخاب كنم. جد جد پدربزرگم، بنام ولنتين سيلوستر فومبيونا مخترع بود حرفه مهندسی خانوادگی نسل به نسل منتقل شده من، ارتباط با مجسمه ساز ولنسي، اندرو آلفارو و نهایتا، حضور آلوار سيزا به شدت در زندگي من تاثيرگذار بوده است. این اشخاص در کنار علاقه شخصی من به علم و خلاقيت فني، نهایتا مرا مجبور به انتخاب معماري كرد.
چه بخشی از گذشته شما، فلسفه و استایل هاي خاص طراحي اتان را شكل داده است؟
كانسپت كلي معماري ما از سازش بين اراده و میل مي آيد. هر خانه، هر پروژه براساس هويت هر كارفرما تحقق ميابد. به همين دليل رويكردما به هر پروژه از دو سازش آغاز مي شود: اراده ي دادن پاسخ فني به بستري خاص( برنامه، بودجه، قانون، محيط مجاور و...) و ميل به جستجوي زيبايي در ميان عناصر ساخته شده. اين روند، به دنبال فراتر از مفهوم رضايت است؛ رضايت از همه كساني است كه فعالانه دراين پيشترفت و توسعه مشاركت دارند. از كارفرمايان، كاربران، همكاران ، سازندگان و طراحان گرفته تا ريشه هاي ذاتي مديترانه اي و تاثيرات متعدد از رشته هاي ديگر مثل مجسمه ساز آلفارو هم در اين توسعه و مشاركت دخيل خواهند بود.
چه كسي تاكنون بزرگترين تاثير را بروي كارهايتان داشته است؟
من به الوار سيزا مديونم. تجربه من در استوديواش سرنوشت ساز بود. در ميان تمامي چيزاهايي كه از وي ياد گرفتم، نگرشش به پروژه ها و همنشيني با مجسمه ساز آندرو آلفارو و طراح داخلي آندرو آلفارو هوفمن تاثيرات بزرگي بر روي كارهاي من داشته است.
دركل، پرنگ ترین مهارت شما چيست و شما چگونه اين مهارت را در طول زمان توسعه مي دهيد؟
ما هميشه مي گوييم كه راز ما نداشتن راز است. ارزش افزوده بر پروژهاي ما، رفتار و همکاری تيمي ماست كه اعضا از آنچه انجام مي دهند لذت مي برند و مي دانند كه كاري كه مي كنند فقط یک شغل نيست بلكه حرفه اشان هست.
امروزه كه تصويرسازي كامپيوتري امري بسيار عادي است آيا در آتلیه شما، هنوز جايي براي طراحي از طريق ساخت ماكت و كروكي هاي دستي باقي مانده است؟
ما دوست داريم كه دستي كار كنيم. تمامي پروژه ها در استوديوي ما با ماكت و كروكي شروع مي شوند. ما تلاش مي كنيم تا هر پروژه را با چندين رويكرد آغاز كنيم. در ابتدای انجام پروژه ما گفتگويي داخلي بين اعضاي استوديو داريم و بعد از این گفتگو، با كارفرما به گفتگو مي پردازيم.
كارهاي شما معمولا صفحات زيبا و خالصي دارند. مي توانيد در اين مورد به ما توضيح بدهيد و آيا تا كنون به تغيير اين شيوه فكر هم كرده ايد؟
متريالي كه ما استفاده مي كنيم مشتركا رنگ سفيد دارند. اين انتخاب در پاسخ به دو موضوع است. اولین موضوع، در ارتباط با معماري سنتي مديترانه اي است. اين معماري سفيد با نماي آهكي كه در تضاد با پس زمينه ي آبي آسمان و درياست، لذت بخش و مطبوع است. دومین موضوع، در تمام تغييرات نور در طول روز واضح است و کاملا دیده می شود. براي ما اين صرفا يك سبك یا استایل نيست. ما فكر مي كنيم آنچه در يك متن مهم است كاليگرافي اش نيست بلكه محتوياتش است. همانطور كه در چندين پروژه طراحي شده، الگوي معماري سفيد برايشان كاربردي نبوده و ما هم از آن الگو در طراحی آن پروژه ها استفاده نكرديم. در اكثر پروژه هاي ما در سواحل مديترانه اي، تاثير قابل توجهي از اين الگو ديده مي شود.
به جز معماري، در حال حاضر شما به چه چيز دیگری علاقه منديد و چگونه آن را در طراحي هايتان وارد مي كنيد؟
طی تحقيقاتي كه براي پروژه دكتراي "هَندتات، سريال ميد" انجام شد،هم طراحي توليدي و هم صنعتي مورد آناليز قرار گرفت. ما بسيار مشتاق هستيم بدانيم كه نظام بخشيدن به روندها در منحصر بودن نتايج موثر است. با اين نگرش، ما سعی به افزايش كيفيت اثرنهايي با قيمتي ارزان تر خواهیم کرد.
در حال حاضر شما بيشتر كدام معمار یا طراح را تحسین می کنید؟
شخصا من دوست دارم به چندين معمار اشاره كنم: كاراكتراستفاده از متريال خوانا و هميشگي در كارهاي پيتر زومتر؛ استفاده ازصنايع دستي با احترام به محیط، بستر، و سنت در آثار آلوار سيزا كسي كه من شانس همكاري با او را داشتم. من علاقه به كارهای ادوارسوتو دي مورا، مانوئل ماتيوس يا كارلوس فراتر را دارم ، كسي كه سعادت چندين كلاس را با وي در برنامه فوق ليسانس معماري در ولنسيا داشتم.
آيا مي توانيد درمورد پروژه هايي كه درحال حاضر بروي آنها كار مي كنيد و نسبت به آنها هيجان داريد به ما بگویید؟
در حال حاضر ما بر روي پروژه هايي در سطح بين المللي و با مليت های متفاوت كار مي كنيم: پروژه مسكوني در بروسل، اتمام تغيير در ساختمان اداري در مركز والنسيا، بلوك هاي مسكوني در مادريد و والنسيا، برج بادي، دو هتل در اسپانيا و چندين پروژه در حيطه طراحي صنعتي.
بهترين نصيحتي كه تاكنون شنيده ايد چیست، و چه نصيحتي مي توانيد به معماران و طراحان جوان داشته باشيد؟
معماري با نام جووان دومينگو سانتوس به من نصیحتی فوق العاده كرد. او به من گفت كه در يك زمان چند چيز را با هم شروع نكن وبه انجام تنها يك قطعه خوب تمركز كن. من فكر كنم كه اين نصیحت همچنان عالي ترين پیام باشد.