معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1449
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1439
معماری و ادبیات   - 21
نظریه معماری   - 1079
معماری کوچک مقیاس   - 21
طراحي داخلي   - 997
معماری و گیم   - 20
سازه های شهری   - 925
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 909
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 852
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 831
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 777
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 773
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 765
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 704
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 640
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 614
معماری و هوش مصنوعی   - 15
معماری پایدار   - 558
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
منتقدان معماری   - 530
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 510
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 497
معماری جنگلی   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 497
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 484
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 477
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 474
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری شمایل گون   - 438
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
آینده گرایی   - 422
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 413
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 409
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
توسعه پایدار   - 396
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 362
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 345
معماری بیابانی   - 8
معماریِ توسعه   - 339
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 8
معماری سبز   - 333
طراحی مُد   - 7
طراحی نئولیبرال   - 323
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری پست مدرن   - 318
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 287
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 277
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 264
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 263
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 259
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 255
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 246
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 239
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 233
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 233
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 223
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 207
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 203
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 200
معماری تخت جمشید   - 7
مسکن عمومی   - 198
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 192
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
فضای منفی   - 166
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری خوانی   - 7
مسکن روستایی   - 147
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 139
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ژاپن   - 133
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
ترسیمات معماری   - 129
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 119
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 118
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 113
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 92
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماری فاشیستی   - 83
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 81
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 79
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 69
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
فیلوکیتکت   - 67
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری هند   - 66
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری چین   - 66
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
ویرانه ها   - 62
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
مدارس معماری   - 55
پداگوژی انتقادی   - 3
زاغه نشینی   - 52
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 52
آنتروپوسین   - 3
پداگوژی   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری فضای داخلی   - 51
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و رسانه   - 46
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 43
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 41
عبور از مرحله جنینی   - 2
هنر روسیه   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
جهان علمیْ تخیلی   - 33
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و روانشناسی   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
بحران آب   - 29
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و نقاشی   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 32
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 6
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 31
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 12
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 30
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 29
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 102
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 5
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 18

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -808
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -395
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -162
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
معماران زاها حدید فیلمِ و گزارش استادیوم ملی جدید توکیو را منتشر کردند
اتووود سرویس خبر:   مهشید معتمد
1394/06/30
مـنـــــــبـع : www.archdaily.com
تعداد بازدید : 3507

روز اول سپتامبر وزارت ورزش ژاپن مسابقه جدیدی برای طرح تازه ای از استادیوم جدید ملی ژاپن به راه انداخت؛ اما این بار باید طراحی و ساخت بر اساس محدودیت های دقیق هزینه ها اعمال شده باشد. امروز، نیکون سکی پیمانکار پروژه و معماران زاها حدید، تأیید کردند مجدادا باهم وارد مسابقه خواهند شد و کار را از ابتدای طرحشان آغاز خواهند کرد. نیکون سکی در بیانیه خود گفته: "شرکت ما معتقد است حفظ این همکاری میان سرپرستی پروژه و طراحان بهترین نتیجه را برای استادیوم ملی به همراه خواهد داشت، ما از معماران زاها حدید دعوت کردیم تا به گروه طراحی بپیوندد. این گروه، با نمود دانش و تجربه از پروژه، حتی می تواند گسترش طرح را با پیشنهادی مقرون به صرفه هدایت کند تا به برترین استادیوم دست یابد." این مقاله ابتدا در 26 آگوست نوشته شده است.

در میانه ماه جولای، نخست وزیر ژاپن شینزو ابه اعلام کرد که طرح زاها حدید برای استادیوم ملی جدید به پایان نخواهد رسید و برنامه ریزی برای استادیوم المپیک و پاراالمپیک ژاپن "از صفر" آغاز خواهد شد. در پاسخ، معماران زاها حدید تنها یک بیانیه مطبوعاتی و لینک ارایه ویدیوی 23 دقیقه ای را منتشر کردند. آنگونه که معماران زاها حدید در ویدیو شرح می دهند "طراحی منحصر به فرد برای استادیوم ملی جدید که از بیش از دو سال پیش آغاز شده را به شکلی فشرده و موثر برای این منطقه بسیار خاص در توکیو با جزئیات تعیین کرده اند.معماران زاها حدید از روند جدید مناقصه ای انتخاب پیمانکار برای استادیوم ملی جدید استقبال می کنند تا هزینه ها را کاهش دهند و از تأمین منابع مالی در جهت حفظ کیفیت، دوام و پایداری طولانی مدت اطمینان یابند".

فیلم با تصریح باورهای زاها حدید آغاز می شود،‌ بیانیه شان را پس از توقف پروژه بیان کرده، و به نحوه طراحی از ابتدا می پردازد: "ریسکی غیرضروری که ما فکر می کنیم اگر هدف دولت در پایین آوردن هزینه ها به مبلغی کمتر از 252 میلیارد ین است، باید در آن تجدید نظر کند." آنها به تجربه گروه طراحی، تشریح سابقه زاها حدید در تحویل به موقع پروژه ها با زمان و بودجه مشخص و هم چنین اشاره به تجربیات گسترده گروه آروپ در ساخت فضاهای ورزشی به عنوان شاهدی که نشان دهد طرح ایشان قابلیت اجرا با هزینه کمتری دارد تأکید دارند.

طرح

فیلم با توضیحات و دفاعیه گروه معماران زاها حدید، حاکی از "ایده پردازی از گذشته و آینده ژاپن"، از طرح استادیوم ادامه می یابد:

"پیشنهاد می شود تا به دلایل اجرایی دو قوس ابتدایی در نما کارکرد مشابه داشته و نمادی از پل های ژاپنی در طراحی منظر باشند،‌ و بنابراین استادیوم جدید مبتنی بر کلیدی نمادین از طراحی سنتی ژاپن بنا می شود".

" قوس ها، تیرهای بهم پیوسته و سازه چادری سبک با هم جمع شدند تا تأثیری همه جانبه از تولیدات دستی سنتی و ابداعات نوین ژاپن را پدید بیاورند، بنابراین روحیه خوش بینی ژاپن برای آینده را بر اساس اعتماد به گذشته بازسازی کردند".

هم چنین فیلم خطاب به تمام کسانی که نگران ابعاد استادیوم هستند می گوید که طرح ایشان تا اندازه ممکن برای فراهم کردن نیازها در کمترین فضا فشرده شده است. گوینده فیلم می گوید "از زمان واگذاری رقابت به ما در سال 2012 از حساسیت های سایت و برآوردن انددازه های ورزشگاه آگاه بوده ایم" و سپس اضافه می کند که این مسئله دلیلی برای انتخاب فرم کاسه نشسته به شکل زین اسب بوده که می تواند تا ارتفاع 24 متری در انتها و 44 متری در میانه ورزشگاه برسد. این مسئله قرار است از اندازه شکل ظاهری استادیوم در منظر اطراف بکاهد. هم چنین فرم زین اسبی برای پیوستگی "پل آسمان" نیز، که در بالای ورزشگاه دور می زند و منظر شهری را تامین می کند کاربرد دارد. این پل قرار بود هدیه ای به حوزه شهری عمومی باشد.

گوینده فیلم هم چنین بر این نکته تأکید دارد که طرح بر اساس عملکردهای مورد نیاز استادیوم المپیک و درخواست خلق ورزشگاهی که با نظم شهری هماهنگ باشد طراحی شده است. به عنوان مثال نورپردازی برای پخش کننده های HD مناسب هستند، بدین معنی که سقف باید تا ارتفاع 50 متر بالا برود. استادیوم با صندلی های قابل تنظیم و سقف قابل جمع شدن پیکربندی شده است، که اجازه می دهد برای ادامه کارش پس از المپیک و میزبانی مسابقات فوتبال و کنسرت ها نیز به خوبی مسابقات ورزشی نیز مورد پذیرش واقع شود.

سقف استادیوم باید در برابر اقلیم گرم و مرطوب توکیو در تابستان پاسخگو باشد و بیشترین میزان سایه بان برای تماشاچیان را فراهم کند –که شامل مسابقات فوتبال هم می شود- و بنابراین باید به خوبی فضای داخل استادیوم را پوشش داده تا حتی برای سکوهای بهم فشرده فوتبال سایه تأمین شود.

گوینده هم چنین درباره میزان پیچیدگی سایت، محدودیت های ارتفاعی و درخواست دسترسی در ارتفاع به معنی "وجود تعداد کمی انتخاب ممکن" سخن می گوید. آنها پس از دو سال بررسی و پژوهش مطمئن شدند طرحشان "محتمل ترین راه حل برای مدت طولانی" است.

ملاحظا ت مالی

فیلم دقت دارد تا عناصر موجود در طراحی را صرفا کاربری های اختیاری و اضافی معرفی نکند، بلکه به شکلی، لازمه زیست پذیری پروژه در درازمدت بنمایاند. برای مثال نیاز به چیدمان نشیمنگاه های قابل تنظیم، به دلیل نوع طراحی پلان، غیرقابل تغییر است تا درآمد سرمایه گذاران از مسابقات دیگر مانند لیگ فوتبال ژاپن تأمین شود. فیلم تشریح می کند: "اگر فوتبال از فاصله زیاد از نیمکت بازیکنان تماشا شود، به سختی می توان جو پرهیاهوی استادیوم را پدید آورد و محبوبیتی نخواهد داشت. شکل میدان دو و میدانی برای فیفا و جی-لیگ جهت برگزاری مسابقات ملی مورد پذیرش نخواهد بود".

طراحی تسهیلات داخلی استادیوم با این مسئله توجیه می شود که در واقع برای اطمینان از تبادلات مالی، امکانات سرویس دهی مواد غذایی بیشتری در فاصله های کمتر از جایگاهها مورد نیاز است تا مدت زمانِ حضور و پرداخت تماشاچیان به حداقل برسد.

مشکلات ساخت و ساز

در ادامه فیلم به انتقاد از سیستم مناقصه ساختمانی در ژاپن پرداخته که برای اولین بار معماران زاها حدید در بیانیه خود اعلام کرده بودند: "فرآیند جدید برای بستن قرارداد به همان تعداد محدود شرکت کننده ژاپنی که سال گذشته برای همین پروژه رقابت کردند منجر خواهد شد... رقابت محدودی خواهد بود، و این موضوع مؤکدا بیان شده است. ما فکر می کنیم این فرآیند جدید باید بر دسترسی به پیشنهادات رقابتی که بر اساس طرح صورت گرفته اند با متمرکز شود و امکان فراهم سازی هزینه برای دستیابی به پروژه در زمان و با بودجه مشخص وجود داشته باشد".

این فیلم هم چنین بیان می کند که زمانی که برآورد اولیه هزینه پیمانکار 252 میلیارد ین بوده است، آنها شماری از المان های اصلی را در تخمین خود حساب نکرده اند –مهم ترینشان چیدمان قابل تنظیم صندلی ها و سقف جمع شونده است. آنها هم چنین ادعا می کنند طراحی سازه استادیوم –با قوس های طولی برای حمایت جداگانه سقف از بدنه- اجازه می دهد تا زمان ذخیره شده و همزمان به ساخت سقف و بدنه بصورت بپردازند، که خود فرصتی پربازده است که در مناقصه پیمانکار سود می کند.

سپس گوینده فیلم می گوید: "فرآیند جدید نیاز به تغییر در بازار توکیو دارد، نه طراحی".

با وجود گذاشتن تمام تقصیرها به پای بازار ساخت و ساز ژاپن، فیلم پیشنهاد می کند "طرح فعلی می تواند با بودجه کمتری دوباره طراحی شود، اما نیازمند حفظ اصول است، بنابراین دولت ژاپن می تواند به این ارزش در بازار دست پیدا کند و از بازگشت مزایای طولانی مدتش بهره ببرد". پیشنهاد صرفه جویی در هزینه ها شامل حذف دستگاه های تهویه هوا برای سکوها یا پل آسمان می شود.

مقالات پیشین درباره این استادیوم در " زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو" ببینید.

زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو


زاها حدید ـ استادیوم ملی توکیو




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

برج طلوع خورشید زاحا حدید؛استراتژی حفره
تراشه های کانسپچوال ـ رادیکالیسم مجازی، اتمام شهر، پایان ساختمان و مرگِ معماریِ ستاره محور
مرکز ورزش های دانشگاهی 2011 از معماران GMP
مرکز بازی های آبی 2012 لندن از زاها حدید
مرکز آبی لندن ، زاها حدید ؛ تلفیق زیبایی از فرم و سازه
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group