معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1341
پداگوژی   - 31
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1172
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه معماری   - 973
هنر روسیه   - 28
طراحي داخلي   - 904
بحران آب   - 28
سازه های شهری   - 866
اکسپو میلان 2015   - 27
تکنولوژی ساخت   - 844
پاویون های سرپنتین   - 24
مرزهای معماری   - 775
باهاوس   - 23
معماری حوزه عمومی   - 748
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
المان شهری   - 699
فیلوکیتکت   - 21
نظریه شهری   - 693
جشن نامه اتووود   - 21
نگاه نو به سكونت   - 684
معماری مجازی   - 20
کلان سازه   - 600
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری و سیاست   - 542
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری پایدار   - 517
پردیس ویترا   - 18
منتقدان معماری   - 485
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
معماری مدرن   - 480
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری تندیس گون   - 452
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 441
مدرنیته؛ از نو   - 16
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 440
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
آرمان شهرگرایی   - 434
شهرهای در حرکت   - 14
روح مکان   - 429
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری منظر   - 426
معماری بایومورفیک   - 14
معماری شمایل گون   - 422
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
طراحی صنعتی   - 417
اقتصادِ فضا   - 11
باز زنده سازی   - 378
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
توسعه پایدار   - 352
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری یادمانی   - 336
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
تراشه های کانسپچوال   - 333
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری سبز   - 306
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماریِ توسعه   - 301
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 291
معماری تخت جمشید   - 7
طراحی نئولیبرال   - 267
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
آینده گرایی   - 266
بی ینال ونیز   - 7
اتووود کلاسیک   - 263
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
بدنه سازی شهری   - 254
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری ارزان   - 246
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محدود   - 243
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 243
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 239
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 226
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 172
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 161
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 154
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 152
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 145
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 7
مسکن روستایی   - 133
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
هنر انتزاعی   - 130
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 6
هنر گفت و گو   - 130
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
گرافیک   - 115
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ژاپن   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری ایران   - 107
معماری مصر   - 5
طراحی مبلمان   - 105
فرهنگ نفت   - 5
فضای منفی   - 104
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
جهان علمیْ تخیلی   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 86
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
اکسپو   - 75
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری خوانی   - 4
معماری فاشیستی   - 65
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری هند   - 62
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 61
اتووودْ آبزرور   - 4
ترسیمات معماری   - 60
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
گفت و گو با مرگ   - 50
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
ویرانه ها   - 50
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 46
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
زاغه نشینی   - 40
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 36
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری پراجکتیو   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری کانستراکتیویستی   - 33
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 187
آراتا ایسوزاکی   - 16
زیگموند فروید   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان بودریار   - 3
آرکی زوم   - 4
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 13
آلدو روسی   - 13
ژاک لوگوف   - 4
آلوار آلتو   - 19
ژیل دلوز   - 27
آلوارو سیزا   - 9
سائول باس   - 7
آن تینگ   - 4
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی گائودی   - 27
سالوادور دالی   - 2
آنتونی وایدلر   - 5
سانا   - 5
آنتونیو نگری   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنیش کاپور   - 8
سدریک پرایس   - 3
آی وِی وِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اُ ام اِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اتوره سوتساس   - 7
سورِ فِهْن   - 6
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سوزان سانتاگ   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد سعید   - 13
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 7
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 44
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 2
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 47
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 22
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لُکُربُزیه   - 134
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 21
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 6
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 4
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ولادیمیر تاتلین   - 10
جوزپه ترانی   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 3
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 1
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز کوریا   - 15
کازیو سجیما   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کالین روو   - 1
حسن فتحی   - 5
کامران دیبا   - 13
حسین امانت   - 3
کامرون سینکلر   - 11
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش آشوری   - 1
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش شایگان   - 8
کریم رشید   - 5
دانیل لیبسکیند   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 24
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت ونتوری   - 28
کوین لینچ   - 7
رُدولف شیندلر   - 7
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رم کولهاس   - 95
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رنزو پیانو   - 30
یان گِل   - 9
ریچارد مِیر   - 8
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 13
رینر بنهام   - 2
یونا فریدمن   - 5
رینهولد مارتین   - 5
یوهانی پالاسما   - 12
ریکاردو بوفیل   - 3

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -753
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -344
صنعتی   -101
فرهنگی   -315
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی ـ نشید نبیان
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1395/01/20
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 2618

معمارْستاره ای با دنیای معماری وداع می کند و معماری در گرامیداشت او سوگنامه ای می نویسد تا به واسطه رسانه ی مجازی در معرض نقد و بررسی مخاطبان عام قرار گیرد. در واقع، این سناریو آلترناتیوهای محدودی را در نحوه تدوین متن سوگنامه پیش پای معمارْنویسنده اش قرار می دهد:

1- اگر که بواسطه رابطه استاد و شاگردی، دوستی، و یا همکاری شناختی از نوع دیگر، ورای وجه رسانه ای شخصیت معمارْستاره مورد بحث وجود داشته باشد، متن سوگنامه مجال مناسبی است جهت به اشتراک گذاری این شناخت متمایز از شخصیت خصوصی معمارْستاره به مخاطبین عام رسانه مجازی. همین سناریو به نحوی دیگر در صورت حداقل دیدار از نزدیک با معمارْستاره مذکور و تعاملی رویاروی و یا به واسطه با او که فضای ایجاد خاطره ای غیر متعارف از او را محیا کرده باشد صدق خواهد کرد.

با وجود بیش از یک دهه تجربه توریزم آکادمیک در آمریکای شمالی، در چهار مرکز مختلف آموزش عالی در این حوزه جغرافیایی و با وجود اینکه این تجربه فضای رودررویی با معمارْستاره های مختلفی را برایم فراهم کرد، حدید را هیچ وقت از نزدیک ملاقات نکردم. بنابراین، سناریوی اول با وجود جذابیت و تأثیرگذاری بسیار عمیق در مخاطب از عهده ام خارج خواهد بود.

2- معمارْنویسنده بواسطه پیشینه دقیق و سیستماتیک و مطالعه مداوم فعالیت های حرفه ای، تحقیقاتی و آکادمیک معمارْستاره،این امکان را خواهد داشت که با نگارش متنی انتقادی و اوریجینال در بررسی تطبیقی پروژه های مختلف حرفه ای و آکادمیک معمارْستاره، نهایتاً چهارچوب ذهنی و پروژه فکری او را برای مخاطب خود تبیین نموده و با به اشتراک گذاری خوانش خویش از رابطه بین پروژه های منفرد و پروژه فکری کلی و جهان شمول معمارْستاره، سوگنامه را به متنی در گرامیداشت شخصیت حرفه ای و اجتماعی فرد متوفی به عنوان یک معمار تبدیل نماید.

در مورد حدید، شخصا نسبت به سیاق معماری او آنقدر سمپاتیک نبوده ام که به مطالعه دقیق و سیستماتیک تبار شناسی پژوهش هایش بپردازم و همواره صرفاً چون مخاطب عام معمار، پروژه هایش را در لایه تصویر و از طریق رسانه های معماری در کنار پروژه های معمارْستارگان دیگر دنبال می کردم. بنابراین، با توجه به عدم وجود پیشینه پردازش دقیق از معماری حدید، بدون مطالعه ای گسترده،من از نگارش متنی انتقادی حول پروژه فکری او که در خور به اشتراک گذاری در سطح گسترده باشد عاجز خواهم بود.

3- در این مورد خاص که متوفی و نگارنده سوگنامه هر دو "زن" هستند، سناریوی سومی هم ممکن است که همانا تبدیل سوگنامه به نامه ای سرگشاده و ملودراماتیک با گرایش های چپ فمینیستی و با محوریت جایگاه او در جناح اقلیت در دیسیپلینی مرد سالار خواهد بود.

شاید، حتی بتوان در راستای حداکثری کردن تأثیرگذاری چنین متنی، مرگ "زود هنگام" معمارْاستاره را، حداقل با استانداردهای غربی آن، نتیجه از هم پاشیدن بیولوژیک یک ارگانیزم زنده، تحت تأثیر فشار های ژئوپولتیک، اجتماعی، فرهنگی و حرفه ای فضایی دانست که این ارگانیزم "نگون بخت" در آن محکوم به نبردی نابرابر برای زنده ماندن بوده است. نبردی که نهایتاً به "ورشکستگی" بیولوژیک و زود هنگام او منجر شده است.

از نظر نگارنده تقلیل حدید به "معماری موفق علی رغم زن بودن"، بیش از آن که کنشی فمینیستی و در راستای تقویت جایگاه زنان معمار باشد، تلویحاً نشانگر پذیرش موضع پایین تر آنان در معادلات قدرت در عرصه حرفه ای گری معماری است. بنابراین، عملاً این سناریو نیز در تدوین و نگارش متنی درخور و حائز به اشتراک گذاری به من کمکی نمی کند.

4- سناریوی چهارم و آخر مبتنی بر برخوردی سایکو آنالتیک و روان کاوانه با پدیده حدید است. بدین معنی که واکاوی متن سوگنامه ای نگارش شده توسط دیگران، به نویسنده فرصت تالیف یک فراسوگنامه و یا متاسوگنامه را خواهد داد:

مثل همیشه این خبر داغ معماری را از طریق ایمیل های دسته جمعی که حمیدناصرنصیر می فرستد گرفتم. ساعت سه صبح!

به عادت همیشگی، برای مطالعه بیشتر، این بار درباره مرگ حدید، کلید واژه مرگ حدید را گوگل کردم و از اولین لینک ها، مقاله ای در روزنامه گاردین در این باره بود که خواندن آنرا به همگی دوستان پیشنهاد می کنم.

دو نکته در متن مقاله گاردین توجه مرا به خود جلب کرد. اول اینکه دولت عراق در گرامیداشت این معمارْستاره بیانه ای منتشر کرده بود. فراموش نکنیم که در مرگ شخصیت هایی چون برندگان دانشمند جایزه نوبل، فعالان حقوق بشر، سیاستمداران و مجموعاً آنان که حوزه فعالیتشان از مقبولیت کلی اجتماعی و فرهنگی و سیاسی برخوردار است، بعضاً دولت ها با بیانیه های رسمی یاد این اشخاص تأثیرگزار و آثار فعالیت های مؤثر آنان را گرامی می دارند. متأسفانه، بطور کل جایگاه دیسیپلین معماری در معادلات قدرت دنیای امروز چنان متزلزل است که به طور اتوماتیک حوزه تأثیرگذاری معمار در حد و مقیاس گرامیداشت از سوی دولت ها به نظر نمی رسد.

حال چگونه است که این معمارْستاره در مقیاس ژئوپولتیک مورد توجه قرار می گیرد؟ آیا وجه ستاره شدن و فتح دنیای رسانه حدید را به پدیده ای ژئوپولیتیکال تبدیل می کند و یا اینکه تبدیل معماری او به کالایی لوکس در بازار جهانی که بخصوص کشورهای همسایه از آن، جهتِ تقویت "هویت ملی" استفاده کرده اند در این مقوله نقش داشته است.

در بخش دیگری از متن، نویسندگان به مخاطب توجه می دهند که حدید سال ها قبل از مطرح شدن به عنوان یک معمار حرفه ای و گرفتن اولین قرارداد پروژه واقعی که به سرانجام رسیده است، بواسطه فعالیت های پژوهشی و آموزشی خود در مدرسه AA در حلقه دیسیپلین معماری جایگاهی "مقرر" و ممتاز داشته است. جالب این است که همین الگوی حرکت از پژوهش و آموزش به حرفه ای گری به عنوان یک معمارْستاره را در عضو دیگر مدرسه AA، کول هاوس، می بینیم.

نیویورک هذیانی کول هاوس که او را در حلقه نخبگان گفتمان معماری به شخصیتی حائز اهمیت تبدیل کرد، سالها پیش از مطرح شدن او به عنوان معمارْستاره ای حرفه ای تولید و به اشتراک گذاشته شده بود. این الگو که به نظر می رسد شاخص نسل خاصی از اعضای مدرسه AA است، با الگوی شاخته شده از بروز تا موفقیت نسل معماران جوان معاصر ایران تفاوت های نهادینه دارد. بعضاً معماران موفق و شناخته شده ایرانی بواسطه رسانه ای شدن پروژه های ساخته شده و یا مسابقات حرفه ای که در آنها کسب مقام کرده اند به جامعه معماری معرفی شده و در نهایت بواسطه تداوم موفقیت های حرفه ای و تعدد پروژه های ساخته شده تا حدودی صاحب شهرت رسانه ای می گردند.

تفاوت این دو الگو در پتانسیل های آنها جهت تداوم دینامیک رو به جلو و هم افزای دیسیپلین از نسلی به نسل بعدی و به زبان دیگر، تولید گفتمان بین النسلی چه خواهد بود؟ در کدام الگو نظامی سیستمیک جهت تربیت نسل بعدی معماران وجود خواهد داشت؟ کدام الگو به ذات و فی نفسه عرصه بهتری را جهت تداوم تألیف در حوزه دیسیپلین و حرفه از یک نسل به نسل دیگر محیا می کند؟ و یا شاید سعی در اولویت بندی این دو الگو ذاتاً سعی بیهوده ای است و هر یک از آنها به نوبه خود شرایطی متمایز برای بقا و اعتلای دیسیپلین از نسلی به نسل دیگر را فراهم می کنند.

 

عنوان متن سرکار خانم نشید نبیان "فراـ سوگنامه ای در مرگ یک معمارْستاره" بوده است که به فراخور موضوع و قالب بندی بارگذاری متون در اتووود تغییر کرده است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

خانه ی اپرای گوانگژو؛ زاها حدید و پیچش شهری
ریبا استرلینگ 2010؛ زاهــا حدید و موزه‏ ی ملی هنر قرن بیست و یکم در رُم
هنر گفت و گو ـ روزنامه اعتماد با محمد سالاري ـ برج‌هاي دوقلوي‌ميلاد كوتاه مي‌شوند
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی ـ محمدیاسر موسی پور
پایان بی در کجاییِ زاها حدید؛ بازگشت معمار به خانه
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group