معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1706
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1591
پداگوژی انتقادی   - 17
طراحي داخلي   - 1166
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه معماری   - 1131
شهرهای در حرکت   - 15
سازه های شهری   - 1080
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1072
معماری بایومورفیک   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1062
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
مرزهای معماری   - 1047
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نگاه نو به سكونت   - 915
اینستالیشن های شهری   - 14
المان شهری   - 868
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 835
معماری و غذا   - 13
معماری و سیاست   - 802
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 776
معماری و دشت   - 12
معماری پایدار   - 744
معماری خاورمیانه   - 11
کلان سازه   - 731
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 670
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 660
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 628
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 624
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 587
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 575
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 570
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 566
فمینیسم   - 9
معماری شمایل گون   - 556
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 556
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 545
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 517
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 494
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 390
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 387
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 385
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 371
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 363
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
معماری و جنگ   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 333
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 323
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 317
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 308
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 295
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 285
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 276
معماری مصر   - 7
اقتصادِ فضا   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری انتقادی   - 272
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 268
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 250
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 247
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 241
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 209
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 208
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 199
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 180
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 178
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 174
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 166
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 138
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 106
جنتریفیکیشن   - 6
ویرانه ها   - 104
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری آسیا   - 93
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری اروپا   - 91
اکنی استودیو   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری جنگلی   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
گفت و گو با مرگ   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
بحران آب   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
معماری و نقاشی   - 61
معماری پساصنعتی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
زاغه نشینی   - 57
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و روانشناسی   - 57
مدرنیسم هیپی   - 3
طراحی مُد   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و رنگ   - 53
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و ادبیات   - 52
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
آنتروپوسین   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری بیابانی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و آب   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
هنر روسیه   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و سلامت   - 37
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری آمریکا   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری مجازی   - 31
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیلم های اتووود   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
سایبرفمینیسم   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
معماری و کودک   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
سایبورگ   - 2
معماری و کوه   - 23
سایبرنتیک   - 1
طراحی جزییات   - 23
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
متاورس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
فرهنگ نفت   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 8
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
آی/ تری   - 2
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیبیک و کریستوف   - 2
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 7
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 31
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12
زاها حدید   - 196

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -877
گالری   -95
زیرساخت های شهری   -477
هتل   -84
فرهنگی   -383
ورزشی   -68
پاویون   -303
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -255
ویلا   -27
تفریحی   -192
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -158
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -114
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
نامه بیش از 100 معمارْ کنشگر ِایرانی با هدف اصلاح ساختار و رویکردهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1395/08/11
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 1982

بنام خدا

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

موضوع: پیشنهادهایی برای چشم ‏انداز مدیریتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

با سلام و احترام؛

با توجه‏‏ به احتمال تغییر در مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع ‏دستی و گردشگری کشور، امضا‏کنندگان متن حاضر به ‏عنوان بخش کوچکی از جامعه بزرگ فعالان و کارشناسان حرفه ای معماری و شهرسازی، فرصت را غنیمت شمرده ‏اند تا مجموعه‏ ای از پیشنهادهای خود را درباره چشم ‏انداز مدیریتی این سازمان، به حضرتعالی عرضه کنند. پیش از ورود به اصل موضوع، به‏ عنوان مقدمه، نکاتی معروض می‏ شود:

1.      این نوشتار با تأکید بر اهمیت مطالب مطرح ‏شده در نامه فعالان حوزه ميراث که در تاریخ 9 آبان‏ ماه 1395 تهيه و برای حضرتعالی ارسال گرديده و در ادامه حرکت مدنی که تهیه‏ کنندگان آن مکتوب، پیشگام آن بوده‏ اند، تدوین‏ شده و نشانگر همدلی و همراهی جامعه حرفه‏ ای معماری و شهرسازی کشور، با  فعالان سایر حوزه ‏های مرتبط است.

2.      رسانه ‏ای‏ شدن رایزنی‏ ها برای تغییرات مدیریتی به‏ معنای قطعی ‏بودن تغییرات تلقی نشده‏ است، بلکه امضا‏کنندگان متن حاضر، تحولات کنونی را  فرصتی مغتنم برای ارتقای بستر گفتمانِ و گزینش مبتنی بر تخصص، در این حوزه می‏دانند.

3.      امضا‏کنندگان این نوشتار، با تاكيد بر نقش تخصصي مديران عالي و مياني در پيشبرد اهداف سازمان و با احترام به ساختار ارزشمند موجود، سعی در طرح مجموعه‏ ای از پیشنهادها  دارند که معتقدند باعث تثبيت و تقويت ساختار و ماندگاري و پايداري راهبردی سازمان، خواهد شد.

4.      ممکن‏ است پاره‏ هایی از متن و حتی شاید تمام آن، از واضحات باشد. امید است که تبیین واضحات از جانب امضا‏کنندگان متن حمل بر سطحی‏ نگری نشود. جامعه حرفه‏ ای معماري و شهرسازی به ‏عنوان یک صنف تخصصی به‏ طور عام مى‏ بايد همواره در مقام يادآورى واضحات باشد تا واضحات به امور واقع تبديل گردد. امضاکنندگان متن حاضر معتقدند که اینگونه تمرین‏ ها در تبیین دغدغه ‏های تخصصی، نهایتا به ‏بخشي از تاريخ معاصر تبديل مي‏ شود و استمرار در يادآورى، نقشی در رقم ‏زدن آینده ایران خواهد داشت.

5.      همچنین، تهیه متن حاضر با توجه به این جهت‏ گیری انجام شده‏ است که جانبدارى از شخص خاص يا درخواست انتصاب او از جانب ریاست محترم جمهور درخواستى نامناسب و به دور از اصول صنفى و شأن جامعه معمارى است. در عین حال، مجموعه ‏ای از معیارها که از گفتمان صنفی امضاکنندگان برخاسته است، با حضرتعالی در میان گذاشته می‏ شود.

پس از مقدمات فوق، پیشنهادهای اصلی مورد نظر، در طی 13 بند تقدیم حضور می‏ شود:

بند1- شکی نیست که منصب معاونت ریاست جمهوری، لاجرم پستی است سیاسی، اما به منظور اعتلای كيان سازمانی ملی که تصدی ميراث فرهنگی کشور را بر‏عهده دارد، تلاش حداكثرى مديريت كلان كشور می‏باید در استقلال بخشیدن به  عملکرد آن از سیاست و در عین حال، ارتقای نظام تخصصی آن باشد.

بند2- با وجود همپوشانی‏ های مفهومی و عملکردی مأموریت متولیان سه حوزه میراث فرهنگی، صنایع‏ دستی و گردشگری، این سه حوزه در تکالیف قانونی تجانس ماهوی ندارند. میراث فرهنگی ماهیتی فرابخشی، گردشگری ماهیتی بین بخشی و صنایع دستی ماهیتی بخشی دارد. استقلال سازمانی در مدیریت این سه حوزه، در تسهیل عملکرد کارشناسی در این حوزه‏ ها موثر است. البته واضح است که اینگونه تغییر سازمانی به معنی تبدیل ساختار به سه سازمان مستقل با مدیریت یک معاونت رییس جمهوری، یا بررسی امکان تعریف نهادی جدید در سطح وزارتخانه (که در بعضی رایزنی‏ ها در باره آن گفتگو شده)، نیاز به تأملات کارشناسی و مدیریتی دارد.

بند3- سازمان متصدی و متولی ميراث فرهنگی، قاعدتا بر مبنای قانون، مأمور به انجام دادن مجموعه‏ ای از وظایف است و برای انجام‏ دادن این وظايف قانوني، می باید توسعه یابد و به ابزار و ملزومات، از جمله نیروی کارشناسی، تجهیزات، فضاهای فعالیتی و بودجه کافی، مجهز باشد و پشتیبانی شود.

بند4- مدیریت سازمان متصدی و متولی ميراث فرهنگی، نقشى به‏ سزا در رقم‏ زدن آينده ميراث فرهنگی دارد. بنابراین انتصاب چهره ‏ای که سابقه و تجربه کار و اندیشه ‏ورزی در حوزه میراث فرهنگی داشته‏ باشد، در تامین اهداف کلان سازمان موثر است و قاعدتا در مقام مشاورت و معاونت و در چهارچوب کمیته ‏های تخصصی، حضور متخصصاني با دانش پيشيني پالايش شده و تجربه فعاليت موثر در زمينه ميراث فرهنگي،  ضروری و مطلوب است.  

بند 5- با توجه به حرکت رو به‏ پیشرفت جامعه ایران معاصر در مسیر مدنیت، ضرورت دارد که نظارت‏ پذیری عمومی و مدنی مدیریت سازمان، در چارچوب تعامل با سمن‏ها تشکل‏ های مردمی متعهد و علاقه ‏مند به میراث فرهنگی و پاسخ‏گویی مستمر به رسانه‏ ها، جزو وظایف و توانایی‏ های ویژه مدیریت سازمان شمرده شود.

بند6- به فرض حفظ ساختار کنونی، این سازمان در حوزه‏های مختلف بخشی، بین بخشی و فرابخشی عمل می‏کند. از یک سو تولی‏گری میراث طبیعی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس توسط معاونت میراث این سازمان راهبری می‏شود، از طرف دیگر، ارتباط بین سازمانی در عملکرد آن نهفته است. بنابراین، درک صحیح از جایگاه سازمان و توان بالا در هماهنگ ‏سازی و تعاملات صحیح بین دستگاهی از ملزومات منصب مدیریت سازمان است. در عین حال این سازمان می‏ باید در جایگاهی قرار گیرد که اجرای احکام آن در حوزه فعالیتش، برای سایر دستگاه ‏های اجرایی، لازم تلقی‏ باشد.

بند7- وظایف سازمان میراث فرهنگی در دو بخش وظایف "حاکمیتی" و "اجرایی" قابل تفکیک است. وظایف حاکمیتی قابل واگذاری نیست، اما وظایف اجرایی به شرط پدید‏آمدن ظرفیت تخصصی در بخش خصوصی، امکان واگذاری دارد. بنابراین شایسته است سرمایه‏ گذاری و زمینه ‏سازی برای تشکل بخشی، توسعه و توانمند‏سازی بخش خصوصی در حوزه‏ های مرتبط، در دستور کار سازمان قرار گیرد. در وضع کنونی که در بازه‏ های زمانی کوتاه مدت و میان مدت، چه بسا امکان افزایش سریع بودجه و منابع مالی حوزه‏ های مرتبط با میراث فرهنگی وجود ندارد، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و برون‏ سپاری امور قابل واگذاری میراث در بیشینه‏ سازی حوزه تأثیر سازمان در مقیاس ملی و حتی جهانی، موثر است.

بند 8- در حوزه گردشگری، به ‏شکل عرفی و عادی، نگاه مدیریت کلان با تمرکز بر حوزه اقتصاد زود بازده به‏عنوان یکی از محورهای توسعه اقتصادی متمرکز شده است. در حالی که، نیاز مبرم به بازبینی مفاهیم اولیه در این عرصه احساس می‏شود؛ که شامل موضوعاتی همچون تاثیر گردشگری بر ارتقای امنیت ملی، تقویت رفاه عمومی، پایدارسازی اقتصادی، رفع سوء تفاهمات فرهنگی، ساختن تصویری متمایز و معتبر از ایران و به‏طور خلاصه، بهره گیری از ابزار دیپلماسی عمومی برای توسعه کشور، می‏باشد. شایسته است تغییر موضع مدیریتی کلان، در مقوله گردشگری، از نگاهی صرفا اقتصادی و سوداگرانه به تمرکز بر ظرفیت‏ های توسعه پایدار، برای تبدیل تجربه گردشگری فرهنگی و میراثی به محمل و رسانه‏ ای جهت جهانی‏ سازی اصالت ملی- منطق ه‏ای و ارتقای وجهه ایران در عرصه بین‏ المللی، از سوی دولت محترم جمهوری اسلامی ایران، حمایت شود.

بند 9- صنایع ‏دستی به‏ عنوان حوزه ‏ای از میراث فرهنگی که به صورت بخشی عمل می‏کند، گذشته از تمامی ارزش‏ های فرهنگی به ‏لحاظ اقتصادی در حوزه اشتغال‏ زایی فرصت هایی گسترده پدید می‏ آورد و می ‏باید برای ایجاد امکان رقابت در عرصه جهانی، به‏روز رسانی شود و توسعه یابد.

بند 10- گشودن درهای ساختار پژوهشی سازمان میراث فرهنگی به‏ روی فعالان و متخصصان مرتبط حوزه‏ های مدیریتی و کارشناسی سازمان، امکان گفتگوی مستمر بین داخل و خارج سازمان را در سطوح گوناگون فراهم خواهد آورد.

بند 11- سازمانی که در سال‏ های گذشته در معرض انهدام کامل قرار داشت و در طی سال‏ های اخیر به‏ صورت اضطراری از شرایط بحرانی عبور کرده و به آرامشی نسبی دست یافته است، در وضع کنونی نیازمند بازسازی بنیادی است، و منتصبِ مدیریت آن می‏باید اهتمام به انجام رساندن این مهم داشته باشد.

بند 12- با توجه به جایگاه میراث معماری و شهرسازی در کلیت میراث تمدنی ملت‏ها، می‏باید نیروی کارشناسی معماران را برای تعریف و تدوین اصول و منشور میراث فرهنگی به‏کار گرفت.

بند 13- نهایتا و در راستای آنچه در بند 12 آمده ‏است، اهم جزئیات پیشنهادی جامعه معماران در زمینه ثبت، نگهداری و باز زنده‏ سازی میراث معماری بر پایه‏ ی تجارب بین‏ المللی و ادبیات تخصصی مکتوبی که در سال‏های اخیر به‏ همت پژوهشگران در زمینه‏ ی میراث معماری ایران منتشر شده، به شرح زیر، معروض می‏شود:

ماده 1- اهتمام در بررسی و شناسایی آثار، مستندنگاری و انتشار اسناد در سراسر ایران برای آثاری که بسیاری از آنان هنوز مراحل مقدماتی ثبت را طی نکرده ‏است. این مهم بالاخص شامل میراث معماری معاصر ایران نیز می ‏باشد.

ماده 2- ترغیب انجمن‏ های صنفی معماران و شهرسازان و نهادهای علاقه‏ مند به میراث فرهنگی برای مستند نگاری، پایش و مراقبت مستمر، دقیق و موشکافانه و همچنین بالابردن ظرفیت سازمان میراث فرهنگی به‏ منظور فراهم‏ کردن عرصه نظارت‏ متخصصان و گروه‏های اجتماعی و مدنی فعال در حوزه میراث معماری و شهر

ماده 3- تهیه و اجرای طرح‏ های مدیریتی برای جلب مشارکت نهادهای مسئول دولتی و شهرداری‏ ها و سایر نهادهای ملی و انقلابی، که مالک کنونی برخی از این بناها هستند، در کنار تشکیلات مردمی و سایر نهادهای ذی ‏نفع  به‏ منظور حفظ این آثار

ماده 4- همکاری گسترده‏ تر با نهادهای فراملی مانند ایکوموس در حوزه حفاظت ابنیه، ایکیوم در حوزه حفاظت اشیا و ایکوم در حوزه موزه ‏ها و حفاظت از محوطه‏ ها و شهرهای تاریخی

ماده 5- تدوین اصول حفاظتی میراث معماری مدرن و تاریخی و توجه ‏به موضوع اصالت اثر در نحوه بازسازی و بهره ‏برداری

ماده 6 – طرح و پیشبرد راهکارهایی برای تأمین منافع مالکان و بهره ‏برداران آثار احیا شده  یا قابل احیا به منظور تبیین نظام اقتصادی پایدار برای تداوم عملکردی در تعریف پروژه ‏هایی از این دست

در انتها می‏ باید تاکید ‏شود که در بندهای این نوشتار تنها اشاره به ‏بخش محدودی از حوزه ‏های قابل بررسی‏ شده داشته و اشراف یا فراگیری کامل بر همه موضوعات، را مدعی نیست. امید است که استمرار در گفت ‏و‏ شنید مدنی در امتداد تأملات کارشناسی در کمیته‏ های تخصصی، این پیشنهادهای محدود را به منشوری کامل و عملیاتی بدل کند.

با اعتذار از تصدیع اوقات شریف آن مقام محترم و سپاس فراوان از توجه حضرتعالی، امیدواریم جامعه معماران و شهرسازان میهن عزیز بتواند در اعتلای فرهنگ و میراث این سرزمین، در کنار نهادها و سازمان‌های قانونی کشور، ایفای نقش کند.



این نامه به امضا معماران و شهرسازان زیر رسیده است:

1. ایرج اعتصام

2. ایرج کلانتری

3. جهانگیر درویش

4. فرشاد فرهی

5. علیرضا قهاری

6. محمدرضا حائری مازندرانی

7. اسکندر مختاری

8. گیتی اعتماد

9. ترانه یلدا

10. منوچهر شکوفی

11. مهوش مهرافشار

12. بهروز مرباغی

13. نشيد نبيان

14. رامبد ايلخاني

15. مهرداد زواره‏محمدي

16. علي كرمانيان

17. سامان سيار

18. رهام مقصودلو

19. علي اعطا

20. پرشيا قره‏گوزلو

21. بابك شكوفي

22. محمدرضا قدوسي

23. شهاب ميرزاييان

24. پويا بخشي

25. عليرضا بهزادي

26. بهرام كلانترى

27. محمدمسیح یاراحمدی

28. سعيد برآبادي

29. علي اندجي گرمارودي

30. فرشاد مهدي‏زاده

31. سيامك فرشچي

32. آرش بصيرت

33. مهران عزتي

34. محسن اكبرزاده

35. رضا دانشمير

36. افشين فرزين

37. خسرو سالاريان

38. سام طهرانچي

39. رضا نجفيان

40. احمد صفار

41. نگار جوكار

42. سامان شمس

43. عليرضا تغابني

44. شقايق نمازكار

45. پرهام تفي‏اف

46. عليرضا امتياز

47. ندا باقري

48. مسيح مستاجران

49. كاوه بذرافكن

50. كوروش رفيعي

51. فريبا رايگاني

52. كاوه اسدپور

53. درنا مصرزاده

54. المیرا شیروانی

55. نغمه اسدبیگی

56. محمدحسن توانگر

57. امیر فلاحی

58. کژال کوچک‏پور

59. احسان کریمی

60. دادبه محبی

61. مرتضی فرهادیان‏دهکردی

62. شیما روشن‏ضمیر

63. بهزاد خرم

64. محمود پارسازاده

65. بهزاد اتابکی

66. دانوش وهابي‏مقدم

67. آرش نصيري

68. رامين حسين‏پور

69. ياسمن لشگري

70. كيوان صادقي

71. گلشن نريماني

72. علي خداوردي

73. آرزو زارع‏دار

74. محمدرضا بادله

75. حميدرضا ناصرنصير

76. بهزاد نيك‏فهم

77. مريم كهنسال‏نودهي

78. كاوه فولادي‏نسب

79. عليرضا يادگاري 

80. مهدي پارسايي

81. اميرحسين طاهري

82. بابك نصيرآبادي

83. امير افغان

84. شادي حكمي

85. اميرعباس ابوطالبي

86. فرامرز پارسي

87. سارا حائري يزدي

88. سارا سهراب

89. مهسا مجيدي

90. هاني ابطحي

91. دامون وهابي مقدم

92. سپيده زرين‏قلم

93. ماندانا كاوه

94. محمدرضا نيكبخت

95. حسين شهرابي

96. حميد ناصر خاكي

97. ليلا عراقيان

98. بنفشه درويش

99. علي منصوري

100. مونا خانمي

101. بهناز بلوكي

102. سید‏محمد باقر طباطبایی

103. مژگان لطف محمدی

104. بابک قربانی

105. حامد بدری احمدی

106. مهدی کامبوزیا

107. شقایق برزویی

108. نینلیا مارکاریان

109. هومن بالازاده

110. هدیه طیاب

111. لادن فروزان‏نیا

112. نسیم سید مرتضوی

113. شادی عزیزی

114. حمیدرضا موسوی

115. آرین رون

116. فرامرز سرایی

117. سیداحسان وحیدطاری

118. سعیده صرافی

119. ایمان آگاه

 



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group