چهارمین نمایشگاه استودیو رمز روز جمعه 14 آبان 95 از ساعت 14 تا 20 در
دفتر این استودیو واقع در یوسف آباد، خیابان 18، خیابان چهلستون، پلاک 73 ،
واحد 4 برگزار خواهد شد. در این نمایشگاه اولین مجموعه مدادهای مکانیکی این
استودیو به نمایش در می آید. مدت نمایشگاه یک روزه بوده و حضور برای عموم
آزاد است.
استودیو رمز از فارغ التحصیلان دانشگاه هنر تهران، پلی تکنیک
میلان و پلی تکنیک تورین ایتالیا در رشته های معماری پایدار، طراحی داخلی و
طراحی صنعتی تشکیل شده است.
مجموعه مدادهای مکانیکی امتداد مجموعه اول
مدادهای دست ساز بوده و مداد را در نقش امتداد ارگانیک بدن، با بدنه ای
طبیعی و فرمی آزاد و مطابق با شیوه ترسیم و نوشتار به عنوان مجسمه هایی
کوچک مورد تحقیق قرار می دهد، ضمن آنکه سعی دارد در شروع اتفاقی نو برای
طراح/نویسنده مشارکتی فعال داشته باشد.
نخستین مجموعه مدادهای چوبی
دست ساز استودیو رمز شهریور 94 گالری شهرکتاب فرشته به نمایش درآمد. ویژگی
مجموعه اول استفاده متنوع از حدود پانزده نوع چوب طبیعی در طرحهای متنوع
یگانه یا مشابه بود. علاوه بر آن مداد به عنوان امتداد ارگانیک دست و بدن –
که خود فرم ارگانیک، آزاد و پیچیده دارد- دیده شده و از فرم های آزاد و
متغیر در طول سطح مقطع آن استفاده شد، طوری که به لحاظ به دست گیری و رابطه
سه انگشت و یک میانه انگشت تجربه جدیدی به کاربر ارائه دهد.
علاوه بر
آن ایده ساخت مدادها سعی بر خیالی شاعرانه دارد. از نامگذاری مدادها بر
مبنای گوشه های موسیقی ایرانی تا جامدادی های چوبی –گَوِشت- که مجسمه هایی
کوچک هستند. اینکه چوب می تواند استفاده ای غیر صرف مصرفی داشته باشند.
اینکه به واسطه برهم کنش بافت و فرم موجود در مدادها یا به دلیل لذت و
احساسی که از طراحی به انسان منتقل می کنند، می توانند منبع الهام و اندیشه
یا آغازگر شعری نو باشند. اما ویژگی بنیادین مدادها، نوک یکبار مصرف آنها
است؛ به این ترتیب که مانند ساده ترین نوع مدادها برای استفاده باید
تراشیده و به مرور کوچک شوند.
ایده آن مجموعه از درون خود یک سوال
مطرح می کند: آیا تمام شدن و میرایی سبب مصرف نکردن محصول تولیدی یا ماده
طبیعی می شود؟ یا آنکه مانند خاک، جنگل، چوب و انرژی های با پایه طبیعی
تجدید نشونده، انسان برطرف کردن نیاز واقعی یا تصوری-ادراکی خود را بر
میرایی منابع ترجیح می دهد؟ این پرسش در طول یک سال اخیر با مخاطبان
نمایشگاه (خریداران مدادها) همراه بود. پاسخها و بازخوردها بیشتر گرایش به
عدم مصرف و جابجایی محصول از جنبه تکرار استفاده به سمت شیئ تزیینی داشت.
اکنون
-حدود چهارده ماه بعد- در 14 آبان 95، مجموعه دوم مدادهای چوبی دست ساز
به نمایش گذاشته خواهد شد. در اینجا به سوال استفاده کننده مبنی بر استفاده
روزمره و نامیرایی مداد پاسخی از جنس ترکیب ساده مداد مکانیکی)با نوک
تعویض شونده ( با مجسمه های دست واره ی مجموعه اول داده شده است. پس از
حدود شش ماه تحقیق روی مکانیزم های موجود در بازار و در نظر گرفتن محدودیت
های راه حل های ابتکاری، مرکز ثقل پرسش از کارکرد مکانیکی به سمت هارمونی
ترکیب متمایل شده است.
سعی بر آن بوده ویژگی های مثبت ـ از دیدگاه ما
و نیز استفاده کنندگان مجموعه اول ـ در ترکیب با مکانیزم های استفاده شده
به موضوعی جنبی تبدیل نشود و کماکان مدادها درون پوسته چوبی خود، تشویق
شروع شعری تازه، ترسیمی جدید یا ثبت ایده ای خلاق باشند. آیا محصولات ارائه
شده مخاطبان را ضمن استفاده روزمره بیشتر و کاربردی تر، به سمت پرسش های
جدید سوق خواهد داد؟