معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1706
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1591
پداگوژی انتقادی   - 17
طراحي داخلي   - 1166
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه معماری   - 1131
شهرهای در حرکت   - 15
سازه های شهری   - 1080
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1072
معماری بایومورفیک   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1062
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
مرزهای معماری   - 1047
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نگاه نو به سكونت   - 915
اینستالیشن های شهری   - 14
المان شهری   - 868
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 835
معماری و غذا   - 13
معماری و سیاست   - 802
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 776
معماری و دشت   - 12
معماری پایدار   - 744
معماری خاورمیانه   - 11
کلان سازه   - 731
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 670
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 660
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 628
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 624
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 587
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 575
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 570
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 566
فمینیسم   - 9
معماری شمایل گون   - 556
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 556
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 545
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 517
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 494
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 390
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 387
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 385
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 371
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 363
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
معماری و جنگ   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 333
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 323
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 317
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 308
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 295
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 285
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 276
معماری مصر   - 7
اقتصادِ فضا   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری انتقادی   - 272
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 268
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 250
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 247
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 241
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 209
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 208
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 199
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 180
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 178
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 174
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 166
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 138
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 106
جنتریفیکیشن   - 6
ویرانه ها   - 104
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری آسیا   - 93
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری اروپا   - 91
اکنی استودیو   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری جنگلی   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
گفت و گو با مرگ   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
بحران آب   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
معماری و نقاشی   - 61
معماری پساصنعتی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
زاغه نشینی   - 57
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و روانشناسی   - 57
مدرنیسم هیپی   - 3
طراحی مُد   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و رنگ   - 53
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و ادبیات   - 52
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
آنتروپوسین   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری بیابانی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و آب   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
هنر روسیه   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و سلامت   - 37
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری آمریکا   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری مجازی   - 31
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیلم های اتووود   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
سایبرفمینیسم   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
معماری و کودک   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
سایبورگ   - 2
معماری و کوه   - 23
سایبرنتیک   - 1
طراحی جزییات   - 23
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
متاورس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
فرهنگ نفت   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 8
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
آی/ تری   - 2
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیبیک و کریستوف   - 2
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 7
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 31
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12
زاها حدید   - 196

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -877
گالری   -95
زیرساخت های شهری   -477
هتل   -84
فرهنگی   -383
ورزشی   -68
پاویون   -303
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -255
ویلا   -27
تفریحی   -192
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -158
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -114
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
معماری و سقف شیشه ای در روایتِ ترانه یلدا
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1395/11/30
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 2327

 زندگی حرفه ای زن معمار و شهرساز ایرانی 

 

پلان اول:

هنگامی که با سر در کار شهرسازی شیرجه زدم بیست و شش هفت سال داشتم. حدود 33 سال پیش: اردیبهشت سال 62. بحبوحه ی جنگ ایران و عراق بود و من بعد از چند سال تدریس ، اکنون مسئولیت جلو بردن کار تهیه طرح جامع شهر تاریخی شوش در خوزستان جنگ زده و در حال جنگ را به عهده می گرفتم. دلیل اینکه آن شرکت مهندسان مشاور از من خواست با آنها شریک شوم هم این بود که علاوه بر دکترای معماری، یک دیپلم دانشگاهی ِ شهرسازی از پاریس هم داشتم که سی سال پیش، ارزش اداری مبهمی داشت و کافی بود تا شرکت با آن گرید شهرسازی بگیرد. دوران عجیبی بود. شوش برای من شهری افسانه ای بود و با آن قبلا در موزه لوور آشنا شده بودم. تنها، با لوله ی نقشه های بزرگم، هر ماه سوار اتوبوس های پر از سرباز میشدم که راهی جبهه بودند. هواپیمای مسافری به اهواز پرواز نداشت. و اتوبوس، 18 الی 20 ساعت در راه بود. نیمه شب وسط راه پیاده می شدیم و در قهوه خانه های محقر لرستان چای می نوشیدیم. دشتها و تپه های سر راه از گلهای بنفش پوشیده بود.  پسرانِ سرباز با سر و صدا با هم شوخی می کردند و در گفتن داستانهای جبهه برای هم غلو می کردند. مردم آن روزها ساده تر بودند و فقط در فکر پول نبودند. مسئولین ادارات در شهرداری شوش و اداره مسکن اهواز هم صمیمی تر و جدی تر از امروزی ها بودند. ایراد بیخودی نمی گرفتند و با اعتنا به محتوای طرح های ما، خیر و صلاح شهر را در تحقق فضاهای عمومی و خدمات شهری پیشنهاد شده در طرح می دیدند. با من، به عنوان یک معمار زن جوان و نه از جنس ِ خواهر و مادر خود، مشکلی نداشتند، و همیشه بعد از جلسات طولانی با هم نهار می خوردیم و گفت وگو می کردیم. انگار با مردی می نشستند. من از خوردن سار و گنجشک طفره می رفتم و می گفتم ماهی. آنها هم می خندیدند...

رفت و آمد من به منطقه جنگی دو سال تمام طول کشید. یک بار به اصرار من، همکاران اداره مسکن و شهرسازی اهواز برای دیدن سایت تاریخی چغازنبیل، که در حوزه ی نفوذ شهر شوش بود، آمدند به منطقه. از دیدن آثار 3500 ساله حیرت کرده بودند. سالها پس از آن تاریخ، در اوایل سالهای 70، از شهرداری شوش دعوتم کردند تا دوباره از شهر دیدن کنم. رفتم. و سه روز میهمانشان بودم. در هتلی جدید ساخته شده در کناره ی رودخانه سلطنتی شائور. نزدیک خرابه های کاخ سلطنتی داریوش کبیر. شهری که قبلا، در سال 62 ، در حیاط های بعضی خانه هایش در آنسوی رودخانه شائور، گاو و مرغ و خروس نگه می داشتند، دیگر لب رودخانه یک هتل داشت و کناره های شائور را هم طبق پیشنهاد ما، پیاده راه هائی با دیواره های سنگی ساخته بودند که به تفریحگاه مردم شوش تبدیل شده بود. از آن سه روز، یکی را با قایق روی شائور گشتیم – از آنجا که داریوش هخامنشی کاخ آپادانای خود را بنا کرده بود، تا آنجا که گله های گاومیش آرام وشادمانه ، آبتنی می کردند. آب شائور، با سرچشمه هایش در چشمه های زیرزمینی زاگرس، مرموز و بی موج  گوئی از پائین می جوشید و در دایره هائی محو شونده به جلو می رفت. و من امکانات توسعه گردشگری در آنجا تا حوالی رودخانه کرخه را می سنجیدم. شبکه کانالهای آبیاری مدرن طراحی شده در دوران قبل از انقلاب، حالا به بهره برداری رسیده بود و حجم آب زیاد آن چشم را خیره می کرد. در شورای شهر شوش، چند جوان فعال کشاورز بودند.

حیف شد که کارم با آن شهر ادامه نیافت. علاقمندی مرا دیده بودند و می خواستند بار دوم ، مجانی برای شوش کار کنم. اگر امروز بود، می کردم. آن آب و خاک و رودها و مردمان را دوست می داشتم. دو سال پیش، عید با دوستان به زیباترین جای دنیا در شمال خوزستان در کنار دریاچه شهید عباس پور رفتیم و خیمه و خرگاه خود را برای یک هفته برپاکردیم. در راه برگشت، از گروه جدا شدم و چند روزی را باز تنها در شوشتر و شوش گذراندم. سرزمین یگانه ایست ایران... با تاریخی که به امروزش غنا می بخشد و همه چیز را با شکوه تر می کند. نه صرفا به واسطه ی خرابه ها، که به واسطه ی زبان و به واسطه ی خیال.

 

دوره ی دوم:

بعد از آن سالهای پر شور، برای من دورانی از کار در اطراف و اکناف ایران آغاز شد. دو شرکت مشاوری که من شریکشان بودم نسبتا کوچک بودند و شرکا هوای کار مرا نداشتند. دولت پول پروژه ها را تمام و کمال نمی داد و در صنف همیشه کشمکش بود. دوستانی که به نمایندگی از طرف همه مشاوران برای چانه زنی با دولت و ادارات طرف قرارداد ما می رفتند، در نهایت کار زیادی پیش نمی بردند، و پس از مدتی، کار بخش شهرسازی در شرکت ما در درجه دوم اهمیت قرار گرفت. این امر، نه به خاطر زن بودن من، بلکه به علت ناتوانی ام در وصول طلب های شرکت، عدم همراهی شرکا در گرفتن کار شهرسازی، و سرد شدن خودم نسبت به کارهای شهرسازی در شهرستان ها صورت گرفت.

معذالک نمی شود گله کرد. کار در تمام لحظاتش شیرین و دلچسب بود. سفر به شهرهای ایران، از مشهد تا بوشهر، از یزد تا انزلی، و از کرمان تا مازندران و گیلان، همه بس دل انگیز بود و خالی از تجربه نبود. به عنوان یک زن معمار و شهرساز، هرگز در شهرستانها مشکلی نداشتم . گاه با همکاران بر اساس علاقه های خارج از کار حرفه ای، مانند موسیقی سنتی ایرانی و هنرهای دستی و معماری ایرانی، رفت و آمد های مختصر خانوادگی هم پیدا می کردیم...در هر گوشه از این  سرزمین پهناور و زیبای ما ، با مردمانی مهربان و میهمان نواز روبرو شدم. شاید علتش کنجکاوی و علاقه خود من هم بود. برای من کار حرفه ای همیشه حاشیه های رنگین و پررنگ خود را نیز داشت. بهانه ای بود برای شناختن جامعه محلی و ویژگیهای آن قسمت از کشورم. فراموش نمی کنم روزی را که در یزد با مدیر کل اداره و سایر همکاران به بازدید باغی در شهر تفت رفتیم که می خواستند ما در طرح مان خیابانی از توی آن بگذرانیم. آنروز آنقدر برای من از زردآلوهای باغ هسته گرفتند و به دستم دادند که آخرش دل درد گرفتم. آن خیابان را هم رد نکردم. در زمان اولین طرح جامع شهرمشهد در دوران بعد از انقلاب، شاید من اولین زنی بودم که به راهروهای اداره فنی آستان قدس رضوی راه می یافتم. اصلا رسم نبود و همه چنان نگاهم می کردند که می خواستم آب شوم و در زمین فرو روم. بعد از آن سال ها، یکی از زنان معمار توانمندمان، در مشهد به شدت فعال شد و هدایت کارهای عظیم نوسازی مرکز شهر مشهد در اطراف حرم را به عهده گرفت. امروز، آن حوالی بیشتر شبیه شهر حلب، گرفتار در دست داعش شده، اما احتمالا مشهدی ها راحت تر با خانم های معمار روبرو می شوند... یک بار هم در گیلان اواخر سالهای 60، ماجرای جالبی برای من و همکار ارشدم، خانم مینو آزاد، که معماری برجسته بود، پیش آمد. هر کدام با گروه کارشناسان طرح مان رفته بودیم تا در استانداری طرح ها را به تصویب مقامات استان برسانیم. راهمان ندادند چون چادر سیاه برسر نداشتیم و ورود خانمها با روپوش و روسری به ساختمان استانداری ممنوع بود. ما هم قبول کردیم و رفتیم در پارک بزرگ شهر رشت قدم بزنیم. بعد از مدتی، سراسیمه فرستادند دنبالمان، چون فهمیده بودند که ما دو خانم، هر کدام مسئول طرح خود هستیم و بدون ما توضیح کار به مشکل خواهد خورد. خلاصه برگشتیم و همه چیز هم به خوبی پیش رفت و طرح ها تصویب شدند. به طور کلی، در محیط های کاری ما، خیلی زن و مرد نداریم. خانمها کار می کنند و مسئولیت بعهده می گیرند و آقایان هم ژشت و تصمیم و پاداش می گیرند.  اما مردانه بودن جَو محیط های ادارات، گاه عرصه را برای کار با کیفیت زنان مدیر و توانمند تنگ می کند. و البته گاه هم نمی کند! سنِ خانم های معمار، نوع اداره دولتی ، و شخصیت فردی روسا و همکاران هم شرط است. چه بسیار شاهد بوده ام که کارفرمایانی با فرهنگ سنتی و بسته، به خاطر توجه و علاقه شان به خودِ کار، رفتاری بسیار شایسته و بایسته با ما خانم ها داشته اند، در حالیکه دوستان و همکاران خودمان با انگیزه هائی مختلف، از حسادت گرفته تا چاپلوسی و خودشیرینی برای کارفرما، برایمان زده اند. یک موضوع دیگری هم در این عقب نشینی ها موثر بوده است، و آن توافقی بودن برخی کارها در زمینه کار شهرسازی در کشورمان است. شهرسازی در همه جای دنیا از قانون تبعیت می کند، و طرح ها ضوابط  و قوانین مصوب دارند. اما آنجا که بنا می شود طرحی نباشد، و کار شهرسازی بر اساس توافق بر سر فروش تراکم و طبقات پیش رود، مردان بهتر با هم کار می کنند، و خانم ها بهتر می بینند سکوت کنند، دخالت نکنند، و اگر می خواهند ادامه دهند، گاه چشمهایشان را ببندند. ویا گاه مثل من، به تدریج از بطن فعال کار با ادارات به بیرون رانده شوند، یا به عبارت دیگر کنار گذاشته شوند...

 

      دوره سوم :

دهه ی سوم کاری ام بدون سفر بود، و سوژه، شهر مورد علاقه ام بود، شهر آباء و اجدادی ام، تهران. بعد از سالها گریز و ستیز بر سر اینکه شهر را نمی شود با بخشنامه ساخت واداره کرد، و اینکه طرح های جدید و به روز شهری مثل همه شهرهای دیگر، برای تهران هم لازمست، و غیره...بالاخره نهادی، در نیمه اول سالهای 80، برای اولین بار با مشارکت و قبول هزینه های طرحها از طرف شهرداری تهران و وزارت مسکن و شهرسازی، تشکیل شد تا این بار بلکه اجرای طرح جامع شهر تهران به ثمر برسد و توسعه ی آن تکلیفی و روشی پیدا کند. ( یادآور می شوم که در اواسط دهه 1370 شهردار وقت محبوب تهران، از قرار، طرح تهیه شده توسط وزارت مسکن و شهرسازی را در هوا پرت کرده بود و گفته بود هر کس تهیه اش کرده، خودش هم اجرایش کند! و همین حرف باعث شد تهران 15 سال بعد از آن، هنوز بدون طرح و تکلیف باقی بماند. و نتیجه اش را هم که همه شاهد بودیم...) به هر حال، در آن مقطع حساس، من هم به همراه 500 کارشناسی که در 23 شرکت مهندسان مشاور مشغول به کار تهران شدند، جذب این مغناطیس بزرگ شدم. ابتدا درپروژه تهیه طرح تفصیلی منطقه یک تهران، یعنی شمیران، با یک مشاور طراز اول، و سپس به طور جدی به همراه دوستان قدیمی ام منجمله هادی میرمیران-، که شرکت جدیدی تاسیس کرده، کار روی طرح جامع تهران را با هزار امید و آرزو، آغاز می کردند. سال غلیظ وشدیدی بود. و ساختار طرح سریع شکل گرفت. من در هسته هماهنگی ای بودم که طرح را به جلو می برد. زنان معمار و شهرساز متعددی دست اندر کارطرح بودند و هر یک در به ثمر رسیدن این کار نقش ایفا کردند و زحمت کشیدند. بعد از تصویب طرح جامع، و طرح های تفصیلی 22 مشاور، نوبت هماهنگ سازی این طرح ها و تدقیق ضوابط و غیره رسید...اما شور و شوق و ایمان من به این کار به دلایلی کم و کمتر شد. اگرچه در سالهای اخیر طرح های موضعی و محلی بسیاری برای اقصی نقاط تهران تهیه شدند و من همواره به نوعی در جریانشان قرار می گرفته ام، اما دیگر به غیر از بافتهای قدیم، بقیه شهر برایم جلب نیست. این بافتها که اغلب به شدت آسیب دیده و مورد بی مهری واقع شده اند، در خطر نابودی کامل هستند. همه به خانه های قدیمی بافتهای تاریخی از دورعلاقه دارند، اما هر مورد خاصی که پیش می آید، همه حاضر به قربانی کردن آن به نفع مراکز بزرگ تجاری و توسعه ی مبنی بر تخریب و نوسازی شهر قدیم هستند. هیچ صحبتی هم از شهر تاریخی تهران نیست. سال 1391 از دوست قدیمی ام سهیلا بسکی قبول کردم شماره 73 مجله معمار را در مورد تهران قدیم درآورم. بعد هم سعی کردم به بحث و گفتگو در زمینه معماری و شهرسازی بپردازم. دو کنفرانس موفق، یکی بین المللی در زمینه ریشه ها و پیوندها در هنر و معماری شرق، و یکی محلی و در بندر چابهار، با عنوان ریشه ها و پیوندها در هنر آمایش مکران، برگزار کردم. کمک دوستان دولتی و غیر دولتی و شهرداری و کارشناسان قدیمی و جوان در شعله ور کردن و به بهترین وجه برگزار کردن این رویدادهای فرهنگی قابل توجه بود. و مرا امیدوار کرد. دیگر تصمیم گرفته ام جز کارهائی که دوست دارم، دست به کاری نزنم!

یک سالی است در طرح های بازآفرینی شهرهای رشت همراه دوستان بوده ام . و در چابهار هم می خواهم به ابتکار خود و با کمک دوستان در فرمانداری و شهرداری و ساکنان محلات غیررسمی شهر، که نیم بیشترِ شهر را تشکیل می دهند-، به کارهای ابتکاری دست بزنم. می خواهیم ضمن توانمندسازی مردمان فقیر حاشیه ها، کارگاه های معماری تجربی و بومی راه بیاندازیم. مدارس موسیقی بنا کنیم. و گردشگران ایرانی و غیرایرانی را به این زیباترین سواحل کشورمان بکشانیم. در بلوچستان زنان بیشتر به لحاظ فرهنگی، از جاهای دیگر ایران مظلوم ترند. اما همانجا هم یک دوست جوان من خانم فرماندار است و دیگران معلم و مهندس و وکیل. خانمی هم در یکی از همین محلات فقیر حاشیه ای زاهدان، شهردار- یعنی کمک شهردار-، شده بود.

 با پسرم وقتی کوچک بود یک شعر طولانی سعدی را همیشه می خواندیم که ترجیع بندی داشت: " بنشینم و صبر پیش گیرم / دنباله ی کار خویش گیرم..."   دیگر دوران ظلم مطلق و فراگیر بر زنان به سر رسیده است. باید آنرا باور نکنیم و یکسره نادیده بگیریم.


این متن در قالب مجموعه "زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت" پدید و در این لینک گرد آمده است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group