معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1482
آنتروپوسین   - 22
منظر شهری   - 1444
معماری و گیم   - 21
نظریه معماری   - 1090
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1012
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سازه های شهری   - 929
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 912
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 855
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 836
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 788
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 783
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 767
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 715
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 644
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 628
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری پایدار   - 567
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 14
منتقدان معماری   - 531
معماری جنگلی   - 14
آرمان شهرگرایی   - 525
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 503
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 501
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 487
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 483
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 479
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 451
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 439
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 421
معماری بیابانی   - 9
هنر مدرنیستی   - 417
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
توسعه پایدار   - 400
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری یادمانی   - 362
طراحی مُد   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 353
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 342
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 337
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 325
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 8
طراحی نئولیبرال   - 324
معماری خوانی   - 8
اتووود کلاسیک   - 293
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 284
طراحی و پناهجویان   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 268
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 267
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محلی   - 264
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ارزان   - 259
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 255
معماری تخت جمشید   - 7
معماری تجربی   - 249
منبع شناسی اتووود   - 7
بنای محدود   - 240
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 239
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 239
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 221
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 213
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 205
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 196
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
مسکن روستایی   - 148
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 142
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 135
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 126
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ایران   - 121
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 94
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری مذهبی   - 87
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 84
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 84
معماری مصر   - 5
اقتصادِ فضا   - 80
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
ویروس کرونا و معماری   - 73
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
پداگوژی انتقادی   - 4
فیلوکیتکت   - 69
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 68
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری هند   - 67
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 64
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 57
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری پراجکتیو   - 56
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری فضای داخلی   - 56
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
پداگوژی   - 53
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
زاغه نشینی   - 52
بلوپرینت   - 4
معماری و رسانه   - 51
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری دیجیتال   - 49
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 42
باشگاه مشت زنی   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
باهاوس   - 41
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 2
معماری و روانشناسی   - 41
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و نقاشی   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
بحران آب   - 29
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری و ادبیات   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 23
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 22
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان نوول   - 22
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژاک دریدا   - 18
آرشیگرام   - 7
ژاک لوگوف   - 4
آرکی زوم   - 6
ژیل دلوز   - 33
آلبرت پوپ   - 4
سائول باس   - 7
آلدو روسی   - 14
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 5
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 43
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 15
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 46
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 6
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 57
لودویگ میس ون دروهه   - 28
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 148
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 58
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 7
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 106
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 31
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 21
یوهانی پالاسما   - 12
ژان بودریار   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -816
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -403
گالری   -87
فرهنگی   -337
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -165
ویلا   -10
تفریحی   -164
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
علی اکبر صارمی به روایت ترانه یلدا
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1395/12/20
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 1565

دکتر علی اکبر صارمی نقطه ی تابانی است در تاریخ معماری و آموزش معماری ایران. او استادی بود به تمام معنا و من این را از منظر شاگردی می گویم که هرگز در دانشگاه و سرِ کلاس او را ندید، اما در مقام دوستی از وی بسیار آموخت! در باب حرفه، اما مهمتر، در نگاه به زندگی و جزئیات آن.

اوایل دهه 1360 با علی صارمی آشنا شدم . دفترش با تقی رادمرد و جواد بنکدار در خانه قدیمی آجری و گچی خیابان رازی حوالی تاتر شهر و پارک دانشجو بود. یادم است که به آنجا می رفتم تا اسلایدهایش را مرتب کنم تا بعدا خودم هم از آنها بتوانم استفاده کنم. اسلایدها در واقع فیلم هائی بودند قاب شده در قابهای مربع مقوائی یا کائوچوئی، که در دستگاه پروژکتور می گذاشتی شان تا بر دیوار یا پرده نمایش بیاندازی. یادم است که بیشتر از ساختمانهای معروف تاریخ معماری جهان بودند و من دسته بندی شان می کردم. علی آنروزها در دانشگاه تهران تاریخ معماری هم درس می داد. برای نهار با آنها می نشستیم و تخم مرغ و سیب زمینی پخته داغ با نان و پنیر و گردو می خوردیم. خیلی می چسبید! بعد تقی رادمرد"تارِ یحیا"ی معروفش را به اتاق کناری می برد و تار می زد و نغمه خسته تار گوش ما را از دور می نواخت.

صارمی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران درس خواند. دوره ریاست هوشنگ سیحون. یعنی دوره بوزاری دانشکده. در کتابش " تار و پود و هنوز" از این دوره و روابطشان با همدیگر و با معماری مفصل حرف می زند. سنت قدیم دانشکده معماری در هنرهای زیبای تهران را من در سالهای 50 شاهدش بودم که اواخرش بود و روحیه دکتر میرفندرسکی بر آن حاکم بود. آتلیه ها هنوز مهم بودند. کامپیوتری در کار نبود و همه روی میزهای بزرگ  طراحی با دست و راپیدهای جوهری نقشه می کشیدند. بعد هم گاه کار را راندو می کردند. استادان، هم کلاس تئوری می گذاشتند و هم به آتلیه و کارهای بچه ها سر می زدند... می گفتند در دوران قبل از آن، یعنی سالهای 30 و 40، که به دوران سیحون معروف بود، بیشتر "دست قوی" بودن امتیاز بود و این ویژگی البته، هم در طراحی و هم در خلق فضای معماری، تبحر فرد ـ یعنی دانشجوی جوان ـ را نشان می داد و او را نسبت به سایرین ممتاز می کرد. هادی میرمیران از دست قوی ترین ها بود و از کارهای دوره دانشجوئی  یکی را در اتاقش قاب کرده داشت. به هر حال، معماری مدرن غرب مرجع اصلی آموزش محسوب می شد.

در سال های 1340 جامعه شهری تهران به شدت در حال بسط و توسعه بود و الگوهای معماری بیشتر امریکائی بودند تا اروپائی و دانشگاه ها، بیمارستان ها و ساختمانهای اداری و حتی ویلاهای مسکونی استخردار و مسکن آپارتمانی 3 و 4 طبقه دراطراف مرکز شهر تهران به سبک امریکائی و به شکل خانه های ردیفی طراحی می شد. در سالهای 50 سفرهای دانشجوئی به شهرهای تاریخی ایران و بازدید از کعبه های معماری ایرانی کما فی السابق بر قرار بود و من هم گاه به این سفرها دعوت می شدم. نمی دانم اما چرا این زیارت ها در کیفیت کارهای معماری دانشجویان اثر چندانی بر جا نمی گذاشت. صرفا یک جور ادای احترام به مام وطن محسوب می شد. زیرا به هر حال ، معماری مدرن همچنان اساس تدریس و کار بود و اینترنشنال استایل در کارهای جاری حرف اول را می زد. اما معماری های خوبی هم در گوشه و کنار ساخته و دیده می شد. کارهائی مثل موزه ی کامران دیبا، ساختمان گروه بهشهرِ نادر اردلان، دانشگاه شیراز مقتدر، تاتر شهر سردار افخمی ( که علی صارمی هم مدتی در دفترش کار کرد )، کارهای علیزاده....و بعضی خانه های مسکونی زیبا که نظام عامری و حتی جوانتر هائی مثل ایرج کلانتری، علی صارمی و نسرین فقیه می ساختند؛ که اتفاقا همه اشاراتی به معماری ایرانی و مصالح آن نیز داشتند، ولی حیف که به معماری آرت دکوی ایرانی دهه های رضاشاهی و ادامه آن که اتفاقا خیلی شاخص و زیبا بود!- یک سره بی توجه  بودند.

خیلی ها مثل صارمی برای عمیق تر شدن در کار معماری و شهرسازی برای ادامه تحصیل به خارج رفتند و روی "دست قوی بودن" خود متوقف نشدند. علی صارمی نیاز به دستیابی به عمق بیشتری در حرفه، و حرفهای اساسی تری برای گفتن داشت. از همین رو، بعد از تهران به امریکا رفت و شاگرد لوئی کان شد! او توجه به فضای معماری در ارتباط با شهر را می خواست تا در معماری اش چیزی ورای یک حجم ساخته شده را مجسم کند. صارمی معماری را ساده و بی پیرایه می خواست، و مدرن! به معنی اصیل کلمه: یعنی مربوط به لوکوربوزیه و میس ون دروهه و مدرسه باوهاوس ، اما همواره به ثروت ها و داشته های خودمان هم توجه و دلبستگی داشت. از ابتدا هم نوعی یکی از منریست های معماری مدرن به حساب می آمد. مثل آن گروه معروف پنج معمار نیویورکی  که در ابتدای سالهای 1970 مشهور شدند. آنها مکتب معماری مدرن را با ظرافت گامی به جلو بردند. صارمی نیز همین نوع توجه را در معماری های اولیه خود به کار برد.

به لحاظ لایه های دیگری از رویکرد در معماری، حتما معماری صارمی را می توان در دسته بندی " زمینه گرا" قرار داد. یعنی در ارتباط با اقلیم و مکان و فرهنگ استفاده کنندگان. این حالت بخصوص در خانه های دوم خودش در شمال و در کردان، باغی با خانه کوچک آجری و ایوان و آب برای آب تنی، به خوبی حس می شود. شبی در باغ کردان ماندم و روی تخت چوبی بزرگ سبزی که دورش نرده های کوتاه داشت خوابیدم . صارمی قبل از خواب گفت : صبح چشمانت را که باز کنی کافیست دستت را دراز کنی ، آلبالو بچینی و در دهان بگذاری تا ما برسیم... همسر بی نظیر و هنرمندش، هایده حائری، شاید بزرگترین تاثیر را در سرخوشی و شکوفائی او داشت. هیچکس فراموش نمی کند عصری را که چند سال پیش برای بزرگداشت معمار بزرگ ، علی صارمی، در فرهنگسرای ارسباران تهران، گروهی عاشیق آذری آمدند و پرشور تارها را بالای سر بردند و نواختند! در پاسخ نگاه حیرت زده و پرسشگر من با لبخندی گفت: خودم پیشنهاد کردم بیاورندشان! سلیقه بی نظیرش در آفریدن رویداد! جشن، برگزاریِ زندگی . همچون تنها چیزِ با اهمیتی که وجود دارد!

 علی صارمی استفاده از مصالح محلی و ساده را دوست داشت. همانطور که لوئی کان آموزش می داد. می دانید که ساختمان پارلمان کان در بنگلادش به این علت راه راه نشد که مبادا او از معماری رنسانس ایتالیا الهام گرفته باشد، بلکه برای این بود که هر سطح از راه راه ها حاصل کار یک روز بتن ریزی کارگران بود، که بیشتر از آن نمی توانستند بتن بریزند.

در سالهای 60، صارمی، میرمیران و چند نفر معدود دیگر در جمع های حرفه ای معماران گاهی سخنرانی می کردند. و حرف هاشان تاثیرگذار بود چون از مشاهدات و تجارب شخصی شان بر می آمد. مثلا یک بار علی صارمی درباره تاثیر واردشدن میز و صندلی در معماری ایرانی و دگرگون شدن اصول آن معماریِ در حال گذار، در اثر این تغییر در مدل زندگی ایرانی، حرف زد. اتاقها را در ابعاد سنتی کشیده بود و نشان می داد که چطور اتاق های قدیمی، برای یک مشت مبل و میز و صندلی غول پیکر که راه رفت و آمد را می گرفت ، دیگر کوچک بودند. اینکه مردم چطور با آمدن وسائل زندگی مدرن استایل، و در نتیجه فضای زندگی شان عوض می شود، از موضوعاتی است که در ایران کمتر به آن توجه می شود. خیلی الگوهای امروز مستقیما از توی مجلات معماری خارجی می آیند و به نیازها ی واقعی پاسخ نمی دهند. به نیاز خانواده به گفتگو. به نیاز افراد به خلوت های کوتاه . علی صارمی اینها همه را می دید. و کارش اگرچه تا حدودی خواسته های کارفرماهای بعد از انقلاب را به ناگزیر پاسخ می گفت ، اما صد البته، حاصل خلاقیت مدرن، روزآمد و جهانی اش بود. برای او معماری مرز نداشت اگرچه بوم داشت.


این متن در قالب پرونده "چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی" در این صفحه گردآوری شده است.



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group