معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1726
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 16
منظر شهری   - 1598
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
طراحي داخلي   - 1172
اینستالیشن های شهری   - 15
نظریه معماری   - 1136
معماری خاورمیانه   - 15
سازه های شهری   - 1084
شهرهای در حرکت   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1076
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1070
معماری بایومورفیک   - 15
مرزهای معماری   - 1057
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نگاه نو به سكونت   - 923
معماری و دشت   - 13
المان شهری   - 869
معماری و غذا   - 13
نظریه شهری   - 839
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 806
معماری و جنگ   - 11
معماری مدرن   - 776
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری پایدار   - 751
معماری خوانی   - 10
کلان سازه   - 734
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 678
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 674
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری منظر   - 637
بی ینال ونیز   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 627
درس گفتارهای اتووود   - 10
آرمان شهرگرایی   - 593
معماری و انسان شناسی   - 10
طراحی صنعتی   - 582
فمینیسم   - 10
معماری تندیس گون   - 571
معماری آمریکای جنوبی   - 9
توسعه پایدار   - 570
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 560
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
معماری شمایل گون   - 559
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 548
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 525
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 497
معماری تخت جمشید   - 8
هنر مدرنیستی   - 437
شهرسازی کوچک مقیاس   - 8
معماری یادمانی   - 393
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 391
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 386
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 376
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 365
جنتریفیکیشن   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 353
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 335
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 327
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 320
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 309
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 305
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 298
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 286
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 278
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری انتقادی   - 277
طراحی و پناهجویان   - 7
اقتصادِ فضا   - 276
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 275
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 255
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 255
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 246
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 220
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 210
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 209
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 205
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری فضای داخلی   - 193
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری و رسانه   - 190
معماری مصر   - 7
معماری ژاپن   - 181
منبع شناسی اتووود   - 7
مسکن روستایی   - 181
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 173
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری ایران   - 169
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 140
معماری پساصنعتی   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 114
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
ویرانه ها   - 107
سایبورگ   - 5
معماری آسیا   - 106
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 101
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری چین   - 100
اکنی استودیو   - 5
معماری اروپا   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری جنگلی   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 85
بلوپرینت   - 4
معماری پراجکتیو   - 81
اتووودْ آبزرور   - 4
گفت و گو با مرگ   - 81
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
اکسپوی دبی. 2020   - 4
فیلوکیتکت   - 79
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 77
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 70
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
بحران آب   - 66
سایبرنتیک   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
طراحی مُد   - 63
متاورس   - 4
معماری و نقاشی   - 61
مدرنیسم هیپی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
معماری و روانشناسی   - 59
معماری مدارس   - 3
معماری و رنگ   - 58
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
زاغه نشینی   - 57
سایبرفمینیسم   - 3
آنتروپوسین   - 56
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 55
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری بیابانی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و ادبیات   - 55
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و آب   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
هنر روسیه   - 45
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و گیم   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و سلامت   - 37
فیلم های اتووود   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
طراحی پارامتریک   - 35
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری آمریکا   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معماری مجازی   - 31
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
پاویون های سرپنتین   - 29
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و کوه   - 27
نمایش های مد پرادا   - 2
طراحی جزییات   - 27
معماری و کودک   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
مطالعات پسااستعماری   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
معماری و ورزش   - 2
جشن نامه اتووود   - 21
معماری برزیل   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
معماری به مثابه منظر   - 1
معماری و آسمان   - 21
شهرسازی داخلی   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
دوازده متفکر فمینیست و معماری   - 1
فرهنگ نفت   - 19
ان اف تی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پداگوژی انتقادی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زاها حدید   - 197
آراتا ایسوزاکی   - 17
زیگموند فروید   - 19
آرشیگرام   - 8
ژان بودریار   - 11
آرکی زوم   - 6
ژان نوول   - 22
آلبرت پوپ   - 4
ژاک دریدا   - 19
آلدو روسی   - 15
ژاک لوگوف   - 4
آلفرد هیچکاک   - 5
ژیل دلوز   - 34
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 28
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونیو نگری   - 6
سدریک پرایس   - 3
آنسامبل استودیو   - 2
سو فوجیموتو   - 18
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
آی/ تری   - 2
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 61
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیبیک و کریستوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 2
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 19
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 9
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 30
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 8
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 39
لئوپلد بانچینی   - 2
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 25
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایال ویزمن   - 1
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 8
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 8
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 32
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -880
گالری   -97
زیرساخت های شهری   -479
هتل   -84
فرهنگی   -387
ورزشی   -70
پاویون   -307
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -256
ویلا   -28
تفریحی   -194
مجموعه های مسکونی   -10
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -159
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -116
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
معماری و سقف شیشه ای در روایتِ فریار جواهریان
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1395/12/21
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 3937

همان طور که عنوان این نوشته نشان می دهد، می خواهم از تجربیات شخصی خودم در طول سه دهه فعالیت در همه ی زمینه های معماری چه عملی و چه نظری  و از برخوردهایی که بوی تبعیض جنسی می دهند، صحبت کنم. شاید مسائلی که من با آن ها روبرو شدم دیگر برای نسل فعلی زنان معمار مطرح نباشد، اما به نظرم برای هم همان هنوز پندهایی در این تجربیات نهفته است و برای خود من کاملا واضح است که به اندازه ی کافی از حقوق خود دفاع نکرده ام.

در فروردین ماه 1355 از دانشكده ی معماری "هاروارد" فارغ التحصیل شدم و چند روز بعد به ایران بازگشتم. خوب به یاد دارم که روز جمعه وارد تهران شدم. زمستان قبل با نادر اردلان در بوستن ملاقات کرده بودم و او به من گفته بود "هر وقت آمدی ایران، بیا دفتر ما" و بنابراین من هم فردای روزی كه وارد تهران شدم  لابد با jet lag سنگین به دفتر اردلان یعنی دفتر مهندسان مشاور "ماندالا" رفتم. چند خانم دیگر هم در "ماندالا" مشغول کار بودند: لاله بختیار، همسر نادر و خواهر لاله، افسانه بختیار، مینا معرفت، نازلی پرنیان و چند خانم دیگر. با این که خانم ها اقلیت محض بودند از 60 نفر کارمند، شاید فقط 10 نفر زن بودیم به خاطر این که نادر و لاله هر دو بیشتر آمریکایی بودند تا ایرانی، محیط کاری "ماندالا" بسیار مطلوب و کلا "فرنگی معاب" بود. از همان اوایل درخواست نمودم در دانشکده ی هنرهای زیبا استخدام شوم. یک روز از دفتر دکتر مهدی کوثر رئیس دانشکده ی آن زمان به من زنگ زدند که فلان تاریخ تشریف بیاورید برای مصاحبه. چون فکر می کردم مصاحبه یعنی یک گپ ساده بین ایشان و من، بنابراین خیلی خونسردانه دفتر دکتر کوثر رفتم. وقتی وارد دفتر ایشان شدم حسابی یکه خوردم چون دور تا دور میز بزرگ مستطیلی شكل حدود دوازده نفر نشسته بودند و برای من یک صندلی ته میز و نزدیک به در را خالی گذاشته بودند. نشستم و آب دهانم را قورت دادم و "مصاحبه" شروع شد. همه ی افراد دور تا دور میز به غیر از مهدی كوثر به من خیره شده بودند. بیاد دارم که کارل شلمینگر و سیلوانا کوثر هم بودند. اسامی بقیه را به یاد نمی آورم اما می دانم که اعضای هیأت علمی دانشکده بودند و همه معمار. خانم دکتر کوثر و بنده تنها زن های آن جلسه بودیم. جلسه ی “امتحان “ یا پرسش و پاسخ شروع شد. طی تقریبا دو ساعت انواع سؤال های تئوریک، تاریخی، حرفه ای و فنی را از من پرسیدند که از عهده ی همه ی آنها به خوبی برآمدم. چند روز بعد کارل شلمینگر، که او هم در دفتر "ماندالا" کار می کرد و دوست نادر بود، آمد و به من نتیجه ی مصاحبه را خبر داد. او گفت که همه چیز عالی ست و خیلی دلشان می خواهد که آن جا درس بدهم اما هر چه فکر کردند، دیدند که عملی نیست چرا كه من خیلی ریزنقش و جوان و خوش قیافه هستم و دانشجویان پسر "درسته درسته مرا می خورند!". همان لحظه به یاد استاد ادبیات انگلیسی دانشگاه سوربن افتادم، دوستم ژیزل ونه با قد 140  سانتی متری اش و چشمان آبی زیبایش. اما من تسلیم شدم و هیچ اعتراضی نکردم. امروز که راجع به این موضوع فکر می کنم، می بینم که باید پا فشاری می کردم که: "اجازه بدهید یک ترم آزمایشی تدریس کنم بعد تصمیم بگیرید". الان که فرشید موسوی را شناخته ام، می بینم که خیلی از من خوش قیافه تر و ریزنقش تر است ولی چنان قدرتی در صدایش نهفته است که حریف ده تا مرد می شود و می بینم که از ضعف خودم بود که تسلیم چنین تصمیم مسخره ای شدم. مگر قرار بود برویم دانشگاه کشتی بگیریم که باید قد بلند، درشت و زشت یا به عبارت دیگر مردانه باشیم تا بتوانیم به بقیه چیزی یاد بدهیم؟!

بار دومی که چنین ضربه ی هولناکی خوردم در سال 1368 بود. از این لحاظ این تجربیات هولناک هستند که واقعا سرنوشت انسان را تغییر می دهند. اما من همیشه به خداوند توکل می کنم و به خودم می گویم که “حتما “ خیر و صلاحی در این کار هست که من هنوز نمی فهمم؛ هر چند که اکثر اوقات چوب این “توکل“ را خورده ام. این توکل از ضعف می آید یا از قدرت، هنوز نمی دانم و پس از گذشت 37 سال برایم این شک و تردید باقی مانده است.

نمای ساختمان "مقصودبیک"

 اواخر سال 1367 من و خواهرم با چهار خانواده ی دیگر که همه با هم دوست بودیم، شریک شدیم و زمینی را در خیابان مقصود بیک خریدیم (همان جایی که الان زندگی می کنم). بین ما شرکا سه معمار وجود داشت: جمشید بنان، بهروز بیات سرمدی و بنده. از ابتدای شراكت باور داشتم که ما سه نفر با هم، مثل سه تفنگدار، همکاری می کنیم و زیباترین ساختمان تهران را برای خودمان می سازیم. اما وقتی رسیدیم به مرحله ی “تهیه ی نقشه ها “ دو شریک معمارم بهانه ی این را گرفتند که من تا کنون هیچ ساختمانی را در ایران اجرا نکرده ام و نمی توانم در این کار دخالت کنم. داریوش (مهرجویی) آن روز از من دفاع کرد که من یک معمار درجه یک هستم و با نادر اردلان و علی سردار افخمی کار کرده ام و خانه ی "عروس پیکاسو" را برای نسرین فقیه طراحی کرده ام و غیره، ولی فاید های نداشت. سایر شرکا هم تسلیم حرف های دو شریک دیگر شدند. البته باید بگویم که جمشید و بهروز ماشالله خیلی سر زبان دار بودند و من صدایم در نمی آمد. به نظر خودم مثل یک بره بودم در برابر دو گرگ. آن دو دقیقا مشابه کلیشه ی “ضعیف کش“ بودند و دفاعیه ی همسرم هیچ فایده ای نداشت. دوستانی بودند که از مهربانی و از خود گذشتگی من کاملا آگاه بودند و بارها این تجربه را داشتم که دوستان، خوبی هایم را به جای حماقت می گرفتند. آن دو طرحی ریختند و عملیات اجرایی را شروع کردند. ساختمان دو قسمت داشت: قسمت جنوبی شامل فضاهای عمومی و قسمت شمالی شامل فضاهای خواب. این دو قسمت توسط یک راه پله ی عریض به هم متصل بودند و میان آنها یک حیاط خلوت عظیم هشت ضلعی بود. 


پلان ساختمان "مقصودبیک"، طرح از فریار جواهریان

گود برداری کردند، به آب خوردند، با هزار بدبختی پی را ریختند و اسکلت را علم کردند. سقف را زدند که بین شرکا اختلاف درگرفت. یکی از شرکا معتقد بود که مخارج انجام شده بیش از معمول بوده است. بهروز هم شاکی بود که جمشید هیچ کمکی در کارها نمی کند در صورتی که نیمی از دستمزد طراحی و پیمانکاری را دریافت می کند. کارهای ساختمان متوقف شد. چهار سال اسکلت بدون ضد زنگ ماند و فرسوده شد. بتن های سقف ها چهار زمستان زیر برف و باران ماندند و آسیب دیدند تا بالاخره شریکی جدید پیدا شد تا سهام دو شریک شاکی (بهروز و طوفان) را بخرد. در این میان كه من ساختمان های "پیرایش" را طراحی کرده و به اتمام رسانده بودم، شرکا "مقصود بیک" عوض شده بودند و تصمیم گرفتند که من ساختمان را به اتمام برسانم.


حیاط خلوت "مقصود بیک"

جمشید بنان که این بار فقط به عنوان شریک من بود، خیلی مرا تحت فشار قرار داد. طرح را تغییر دادم، حیاط خلوت را کوچک ( 6×7 متر مربع کاملا کافی بود) و فضای آشپزخانه و نهارخوری را بزرگ کردم و در نهایت یک ساختمان آجری کاملا ایرانی و مدرن اجرا کردم. با گذشت شش سال بالاخره این ساختمان را ساختم و زمانی که به چاپ رسید (مجله ی معماری و شهرسازی، شماره ی 54 و 55) به عنوان همکار اسامی جمشید بنان و بهروز بیات سرمدی را نیز ذکر کردم. "مقصود بیک" اولین ساختمانی بود که به عنوان طراح و پیمانکار اجرا نمودم زیرا در زمان اجرای ساختمان های "پیرایش" آنقدر پیمانکار به من آسیب رساند که دیگر چاره ای جز این نداشتم.


نمای خانه های "پیرایش"

طراحی ساختمان های "پیرایش" را به لطف دوست نازنینم معصومه وثوق،روحش شاد، به من واگذار نمودند. معصومه (فی فی) وثوق روزی مرا به گیتی و هایده پیرایش معرفی نمود و آن ها پس از مطالعه ی پورتفولیوی بنده تصمیم گرفتند کار را به من سفارش بدهند. همسر فی فی، حمید شریکر پیمانکار این دو ساختمان دوقلو بود. مثل همه ی ساختمان های مسکونی ای که در تهران طراحی نمودم، این دو نیز یک حیاط مرکزی داشتند و نمای آن ها را با آجرگری اجرا نمودیم.


مقاطع حیاط خلوت ساختمان های پیرایش (جزئیات جاگلدانی ها کمرنگ ولی هنوز آشکار است.)


مقاطع این حیاط خلوت را طوری طراحی نموده بودم که آپارتمان ها به یكدیگر مشرف نباشند و جاگلدانی هایی به این منظور تعبیه شده بودند. هر طبقه 60 سانتی متر عقب نشینی و یک جاگلدانی داشت. پیمانکار حاضر نبود این جاگلدانی ها را اجرا کند و بهانه می گرفت که اجرایی نیست. قرار شد جزئیات اجرایی آنها را بکشم. ولی باز هم پیمانکار زیر بار نرفت. در کل هر جا که ظریفکاری وجود داشت و اجرا را مشکل می نمود، مورد رضایت پیمانکار نبود و او تمام کوشش خود را می کرد که این جزئیات پیچیده را حذف نماید. به خوبی به یاد دارم روزی را که پیمانكار می خواست جزئیات پنجره های زاویه داری را که جایگزین جاگلدانی ها کرده بودم تا مسئله ی اشراف پیش نیاید، حذف کند.


پنجره ی شیب دار پاسیو در طبقه ی سوم


پنجره ی شیب دار حذف شده در طبقه ی دوم

در طبقه ی سوم بودیم كه من دیگر صدایم در آمد. جلوی اوستا معمار و سایر بناها و کارگرها به او گفتم: “ولی تو می خواهی همه ی جزئیات زیبای این ساختمان را حذف کنی“ و او با خشونت جواب داد: “تو برو قورمه سبزی ات را بپز. اگر همین الان از کارگاه نروی، از این بالا پرتت می کنم پایین“. تا آن زمان برای من واضح شده بود که این یک آدم نامتعادل و دیوانه است و اصلا نمی خواستم چالش بیشتری در آن روز ایجاد کنم. بنابراین سرم را پایین انداختم و رفتم. چه کار باید می کردم؟ می ایستادم و می گفتم: “مرا بنداز پایین اگر راست می گویی.” عاقبت چه می شد؟ باز هم از ضعف خودم بود؟ بالاخره در طبقه ی سوم این پنجره ی شیب دار را اجرا کرد اما در طبقه ی دوم حذف شده بود. 


حیاط خلوت ساختمان های "پیرایش"


حیاط خلوت ساختمان های "پیرایش"

در نهایت ساختمان های پیرایش به اتمام رسید اما من به این نتیجه رسیدم که اگر می خواهم جزئیات اجرایی پیچیده ی طرحم ساخته شود، باید خودم پیمانکار آن باشم. تجربه ی پیمانکاری را با ساختمان "مقصود بیک" شروع کردم و سپس با "انجمن خوشنویسان" ادامه دادم. متأسفانه این “سکه“ مانند تمام سکه ها دو رو داشت: در طراحی و اجرای انجمن خوشنویسان متوجه شدم که خودم هم  به عنوان پیمانکار گاه حاضرم زیبایی و پیچیدگی جزئیات را فدای سرعت کار کنم و به صورت عملی دریافتم که منافع طراح و پیمانکار جدا متضاد هستند. البته پیمانکاری آنقدر کار پرتنش و استرس زایی بود که بعد از دو سال حضور دائمی از 7 صبح تا 7 شب در کارگاه، زندگی زناشویی ام ازهم پاشید (باز هم سکه ی دو رو!).

از آنجا که همیشه اعتقاد داشتم در همین دنیا حساب و کتابی وجود دارد و همه ی خوبی هایی که به آدم ها می کنیم در یک صندوقی ذخیره می شوند که متأسفانه کلید آن صندوق دست ما نیست و هرگز معلوم نیست کِی به ما خوبی هایی برگردانده می شود، پس از گذشت چند دهه می بینم که چقدر این سه اتفاق ناگوار به سود من تمام شد. اگر در سال 55 دانشگاه تهران مرا استخدام می کرد، حتما در سال 58 به علت بدحجابی پاکسازی می شدم و بعد از سه سال خدمت به دانشجویان، دانشگاه و معماری، تجربه ی خیلی تلخ تری می شد. اگر جمشید، بهروز و من هر سه نفر با هم خانه ی "مقصود بیک" را می ساختیم، حتما خیلی بیشتر اذیت می شدم و هیچ وقت نمی توانستم آن طوری که خود می پسندیدم آن را بسازم.

اگر حمید شریکر پیمانکار خوبی بود هیچ وقت پیمانکار نمی شدم و تمام زیر و بم های اجرایی ساختمان را یاد نمی گرفتم. همیشه “بردن“ یک روی سکه و “باختن“ روی دیگر آن است. آن چیزهایی که از دست دادم امروز به نظرم خیلی کوچک می آید و در عوض، چیزهای دیگری را بردم. هیچ گاه در این دنیا شرایط “برد  برد“ یا “باخت  باخت“ وجود ندارد.

همه چیز “بده  بستان“ است؛ چیزهایی از دست می دهیم و چیزهای دیگری به دست می آوریم. در جهان تعادلی ازلی وجود دارد و همگی با قانون انتروپی به سوی مرگ پیش می رویم. از این روست که عمیقا باور دارم كه اگر شخصی در جهان خیلی ثروتمند شده است حتما به لطف تعداد دیگری ست که فقیر شده اند و مسئله ی “عدالت اجتماعی“ یک مسئله ی حیاتی است. به نظرم این آقایانی که این تصمیم های احمقانه را در برخوردهای حرفه ایشان با من گرفتند، ناعادلانه با من رفتار کردند و فقط مسئله ی قدرت طلبی یا سود شخصی در کار نبوده است بلکه مسئله ی تبعیض جنسی صرف بوده است و اگر مرد بودم هیچ گاه این رفتارها را از خودشان نشان نمیدادند. همه ی این آدمها تحصیل کرده، فرنگ رفته و روشنفکر بودند و همین آدمها بودند که چنین برخورد مبتذلی با من داشتند و در واقع احترامی برای من قائل نبودند.

نتیجه ای که از این خاطرات می خواهم بگیرم این است که شرایط اجتماعی  فرهنگی ما در ایران همین است و مردها به همین اندازه ای كه برایتان تعریف كردم به زن "احترام" می گذارند و پس از سال ها زندگی در اروپا و آمریکا می دانم که جامعه ای که به زن هایش کمتر احترام می گذارد محکوم به عقب ماندگی است. از این رو این خاطرات هنوز هم تلخ تر از "تلخ و شیرین" هستند.


این متن در قالب مجموعه "زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت" پدید و در این لینک گرد آمده است.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group