مسابقه دانشجویی اتووود
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1341
پداگوژی   - 30
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1168
طراحی پارامتریک   - 29
نظریه معماری   - 973
هنر روسیه   - 28
طراحي داخلي   - 904
بحران آب   - 28
سازه های شهری   - 866
اکسپو میلان 2015   - 27
تکنولوژی ساخت   - 844
پاویون های سرپنتین   - 24
مرزهای معماری   - 775
باهاوس   - 23
معماری حوزه عمومی   - 746
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
المان شهری   - 699
فیلوکیتکت   - 21
نظریه شهری   - 693
جشن نامه اتووود   - 21
نگاه نو به سكونت   - 683
معماری مجازی   - 20
کلان سازه   - 600
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری و سیاست   - 540
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری پایدار   - 517
پردیس ویترا   - 18
منتقدان معماری   - 485
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
معماری مدرن   - 480
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری تندیس گون   - 452
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 441
مدرنیته؛ از نو   - 16
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 440
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
آرمان شهرگرایی   - 434
شهرهای در حرکت   - 14
روح مکان   - 428
معماری ـ موسیقی   - 14
معماری منظر   - 426
معماری بایومورفیک   - 14
معماری شمایل گون   - 422
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
طراحی صنعتی   - 417
اقتصادِ فضا   - 11
باز زنده سازی   - 378
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
توسعه پایدار   - 352
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری یادمانی   - 336
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
تراشه های کانسپچوال   - 333
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری سبز   - 306
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماریِ توسعه   - 301
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 291
معماری تخت جمشید   - 7
طراحی نئولیبرال   - 267
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
آینده گرایی   - 266
بی ینال ونیز   - 7
اتووود کلاسیک   - 263
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
بدنه سازی شهری   - 254
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری ارزان   - 246
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری محدود   - 243
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 243
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 239
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 237
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 226
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 220
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 205
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 189
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 172
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 161
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 154
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 152
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 143
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 7
مسکن روستایی   - 133
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
هنر انتزاعی   - 130
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر گفت و گو   - 130
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
گرافیک   - 115
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری ژاپن   - 113
معماری مصر   - 5
معماری ایران   - 107
فرهنگ نفت   - 5
طراحی مبلمان   - 105
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
فضای منفی   - 104
جهان علمیْ تخیلی   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 86
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
اکسپو   - 75
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری خوانی   - 4
معماری فاشیستی   - 65
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری هند   - 62
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 61
اتووودْ آبزرور   - 4
ترسیمات معماری   - 60
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
گفت و گو با مرگ   - 50
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
ویرانه ها   - 50
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری و هنر انقلابی   - 46
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
مدارس معماری   - 40
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
زاغه نشینی   - 40
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری دیجیتال   - 36
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری پراجکتیو   - 34
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری کانستراکتیویستی   - 33
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 25
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 5
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد سعید   - 13
شیگرو بان   - 33
ادوارد سوجا   - 10
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فدریکو بابینا   - 30
ادولف لوس   - 7
فرانک گهری   - 49
ارو سارینن   - 28
فرانک لوید رایت   - 44
اریک اوون موس   - 13
فرای اوتو   - 9
اریک هابسبام   - 2
فردا کولاتان   - 2
استن آلن   - 4
فردریک جیمسون   - 2
استیون هال   - 30
فرشید موسوی   - 3
اسلاوی ژیژک   - 17
فمیهیکو ماکی   - 4
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
فیلیپ جنسن   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسکار نیمایر   - 33
گرگ لین   - 7
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 3
لبس وودز   - 23
الیس راستورن   - 47
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ میس ون دروهه   - 22
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 7
لویی کان   - 37
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییس بورژوا   - 8
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لُکُربُزیه   - 134
بال کریشنادوشی   - 4
لیام یانگ   - 4
باک مینستر فولر   - 11
مارتین هایدگر   - 27
برنارد چومی   - 33
مارسل بروئر   - 7
برنو زوی   - 7
مارشال برمن   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانفردو تافوری   - 16
بوگرتمن   - 1
مانوئل کاستلز   - 2
بی یارکه اینگلس   - 68
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو سولری   - 4
مایکل سورکین   - 1
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 21
معماران مورفسس   - 16
پیتر آیزنمن   - 57
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر برنس   - 2
موشه سفدی   - 12
پیتر زُمتُر   - 67
میشل سر   - 3
پیتر کوک   - 7
میشل فوکو   - 44
پیر بوردیو   - 5
نائومی کلاین   - 4
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نورمن فاستر   - 35
تئودور آدورنو   - 3
نیکلای مارکوف   - 1
تادو اندو   - 13
هانا آرنت   - 6
تام مین   - 13
هانری لفور   - 23
تام ویسکامب   - 10
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 23
هنس هولین   - 4
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 4
واسیلی کاندینسکی   - 1
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 16
جورجو آگامبن   - 5
ولادیمیر تاتلین   - 10
جوزپه ترانی   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 3
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 1
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز کوریا   - 15
کازیو سجیما   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کالین روو   - 1
حسن فتحی   - 5
کامران دیبا   - 13
حسین امانت   - 3
کامرون سینکلر   - 11
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش آشوری   - 1
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش شایگان   - 8
کریم رشید   - 5
دانیل لیبسکیند   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 9
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 24
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت ونتوری   - 28
کوین لینچ   - 7
رُدولف شیندلر   - 7
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رم کولهاس   - 95
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رنزو پیانو   - 30
یان گِل   - 9
ریچارد مِیر   - 8
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 13
رینر بنهام   - 2
یونا فریدمن   - 5
رینهولد مارتین   - 5
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -753
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -344
صنعتی   -101
فرهنگی   -315
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
کتابخانه اتووود ـ تفکر معمارانه: فرآيندِ طراحي و چشمِ خيال انديش ـ مایکل براون
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1396/03/03
مـنـــــــبـع : اختصاصی اتووود
تعداد بازدید : 1309

پیشگفتار مترجم به قلم سعید حقیر

فرآیند طراحی در معماری از جمله مباحثی است که به سرعت با برنامه‌دهی در معماری اشتباه گرفته می‌شود. در حقیقت زمانی که صحبت از فرآیند طراحی می‌کنیم به مرحله‌ای پیش‌تر و فراتر از برنامه‌دهی توجه داریم. اگر بر مبنای یک تئوری شهیر در هنر، آن را "بازنمایی" و در واقع بازنمایی از یک امر معنوی تلقی کنیم، آنگاه درمی‌یابیم که فرآیند طراحی از لحظه درک امر معنوی آغاز شده است و تجسد بخشیدن به یک امر معنوی در حقیقت کاری است که هنرمند انجام می‌دهد.

امر معنوی فاقد فرم است و هستی برای ما انسان‌ها بدون فرم غیرقابل تأمل و تفکر است. گذر از یک مرحله بدون فرم به یک مرحله‌ای که اولین جوانه‌های فرم در ذهن شکل می‌گیرد در حقیقت شروع فرآیند طراحی است. مرحله‌ای که من آن را گذر از خلق پِره کانسپت (پیش انگاره) به کانسپت (انگاره) می‌نامم. بر این مبنا، پیش انگاره، فاقد فرم و انگاره، دارای فرمی اولیه است. در این مرحله است که نوع اثر هنری و سبک آن همزمان شکل می‌گیرد.

اگر نگویم عموم کتاب‌هایی که در حوزه هنرِ معماری عنوان "فرآیند طراحی" را بر خود گذاشته‌اند، باید بگویم عمده آن‌ها به موضوع برنامه‌دهی می‌پردازند و نه نگاه فرایند طراحی از دیدگاهی که مطرح شد. نقض این عمومیت را برای اولین بار با مطالعه کتاب حاضر اثر مایکل براون به زیبایی یافتم.

کتاب حاضر تأملی است بر فرآیند طراحی بر پایه منطق انتقادی کارل پوپر فیلسوف اتریشی ـ انگلیسی قرن بیستم که از غیرمادی‌ترین فرآیندهای شکل‌گیری پره کانسپت آغاز می‌شود و تا مسائل کاملاً مادی، مانندی مصالح و سازه و نور، در یک پروسه شناخت و تولید، در فرآیند طراحی ادامه می‌یابد. عنوان کتاب نیز عنوانی چالش‌برانگیز است. عنوان انگلیسی کتاب:

"Architectural Thought: the design process and the expectant eye"

عنوانی است به ظاهر ساده و قابل‌فهم ولیکن اگر در ترجمه آن کمی بیشتر و عمیق‌تر فکر کنیم متوجه می‌شویم که این سادگی به زودی رنگ می‌بازد. مهم‌ترین چالش در ترجمه عنوان این کتاب در ترجمه کلمه "expectant" بود. اینکه چه معادلی برای آن انتخاب شود تا مخاطب فارسی‌زبان آن را با همان نگاه یا حداقل نزدیک به نگاه مؤلف دریابد نکته بسیار پیچیده‌ای بود. این کلمه را در ساده‌ترین مواجهه می‌توان "منتظر" ترجمه نمود حال آنکه "چشم منتظر" برای یک کتاب فرآیند طراحی عنوانی نامأنوس است. واقعیت آن است که در اینجا کلمه "متوقع" جایگزین مناسب‌تری از نظر معنایی بود. لیکن ترکیب "چشم متوقع" از نظر ادبی واژه دل‌چسبی نبود. با توجه به محتوای کتاب و درکی که از معنای ادراکی و تصویرسازی ذهنی در فرآیند طراحی بود و البته با کمک ناشر محترم این کتاب از ترکیب "چشم خیال‌اندیش" استفاده شد که هم با محتوای معنایی کتاب و هم با نگاه ادبی مخاطب فارسی‌زبان، سازگاری بیشتری دارد.

در این کتاب از اسامی افراد و مکان‌های بسیاری یاد می‌شود که ممکن است مخاطب با آن‌ها آشنایی نداشته باشد و یا در همان لحظه حضور ذهن لازم برای یافتن آن نام را نیابد. لذا سعی کرده‌ام تمامی اسامی و اعلام را در اولین حضورشان در متن با کمی توضیح در پاورقی معرفی نمایم تا امکان فهم ساده‌تر مطالب فراهم آید.

انتشار این کتاب به زبان فارسی را در ابتدا مدیون دستیار تدریسم در دانشگاه خانم مهسا حاج ملکی هستم. او برای نخستین بار این کتاب را به من معرفی کرد و مرا در ترجمه آن تشویق نمود و زحمت بازخوانی و مطابقت با متن را برای چندین بار مکرراً برجان خرید. به خاطر همه این‌ها از او متشکرم.

همچنین دوست پژوهشگرم خانم ویدا فرهمند نیز یک‌بار دیگر و با کوشش بسیار، تمام متن را بازخوانی، ویراستاری و آن را با متن انگلیسی مجدداً مطابقت داد و فهرست جالبی از نکات اصلاحی را برایم فراهم نمود که بی‌شک بدون آن اصلاحات، کتاب حاضر با این کیفیت محتوایی حاصل نمی‌شد. لذا قدردان زحماتش هستم.

درنهایت انتشارات "كتاب فکرنو" به‌ویژه آقای آرش حیدریان که تعهد انتشار این کتاب را با کیفیت بالا بر عهده گرفت و آن را به‌خوبی به انجام رساند. برای فراهم نمودن امکان انتشار باکیفیت این کتاب و راهنمایی‌های تخصصی‌شان از ایشان سپاسگزارم.

 


پیشگفتار مؤلف

تفکر معماری در ابتدا یک تفکر غیرکلامی است و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چراکه بیشتر تفکرات روزمره ما کلامی هستند. ما عادت کرده‌ایم که به ویژه در هنگام ایجاد ارتباط آگاهانه، از کلمات استفاده کنیم؛ اما در سطوح پایین‌تری از آگاهی، زبان بدن کاربرد بیشتری دارد و آموزش تقویت‌کننده این الگو است؛ اما واضح است که به لحاظ مجازی نمی‌توان یک بحث معین را به‌جز استفاده از الگوی کلامی انجام داد. من نمی‌توانم ایده‌های موجود در این کتاب را به‌وسیله ابزاری غیرکلامی مطرح کنم؛ برای مثال از طریق طراحی.

بااین‌وجود، معماران با استفاده از ابزارهای معین درگیر در امر طراحی هستند و تفکر غیرکلامی بخشی از فعالیت طبیعی معماری را تشکیل می‌دهد. تفکر بصری به‌طور خاص در مرحله طراحی نقش دارد و این مرحله، مرحله‌ای است که معمار در آن بیشترین تأثیر معنادار را می‌گذارد. تصور و ثبت ساختار فضایی به‌طور عام، ویژگی‌ای است که معماری را از دیگر الگوهای درگیر در ساخت یک ساختمان جدا می‌کند. البته این بدان معنا نیست که تفکر غیرکلامی تنها در انحصار معماری است. کاملاً آشکار است که موسیقیدان‌ها، نقاشان، مجسمه‌سازان، مهندسان، طراحان، گرافیست‌ها، صنعتگران، فیلم‌سازان، برخی دانشمندان و افراد دیگر هم به همین میزان و به‌طورمعمول به تفکر بصری روی می‌آورند. بااین‌وجود، می‌توان با کمی تغییر در الگوی دکارت گفت: "من به‌صورت غیرکلامی می‌اندیشم؛ پس یک معمار هستم".

جالب این است که بااینکه تفکر کلامی در قرون گذشته موضوع بحث فلاسفه و دیگر متفکرین بوده، تفکر غیرکلامی به شکلی عمیق نادیده انگاشته شده است. به نظر می‌رسد که استفاده از کلمات برای بحث درباره فعالیتی که کلمات را بی‌ارزش می‌داند، غیرممکن یا حداقل غیرمنطقی باشد. بدون شک این کار مشکل است، اما غیرممکن نیست. به همین صورت ارائه نظر قطعی هم چندان محتمل نیست. فلاسفه زبان‌شناسی هم خود قادر به ارائه پاسخ‌هایی بی‌چون‌وچرا در مورد پدیده‌ها نیستند.

از چارلز ایمز، معمار، طراح مبلمان، فیلم‌ساز و طراح نمایشگاه، سؤال شد که تعریف شما از طراحی چیست؟ او گفت طراحی برنامه‌ای برای نظم بخشیدن به عناصر است به طریقی که بتواند هدف خاصی را متبلور سازد. این تعریف بیشتر تأکید بر نتایج دارد تا بر روند نحوه رسیدن به نتایج. این تعریف به‌هرحال بیان می‌دارد که طرح همواره با واقعیت‌های آتی سروکار دارد، یعنی تلاش برای پیش‌بینی واقعیت با ابزار مقتضی در زمان خاص و در دسترس. این ابزار می‌توانند طرح، مدل، یا شبیه‌سازی الکترونیک باشد. در الگوی واقعی، می‌توان گفت که این گفته بیش از آنکه یک جمله صحیح باشد، حالت موعظه دارد. در معماری می‌دانیم که باید بیشتر عناصر را با تفکر بصری بیان کنیم.

البته پیش‌بینی وقایع آتی در بسیاری از فعالیت‌های دیگر هم رخ می‌دهد؛ چه آن‌هایی که شامل تفکر بصری هستند و چه آن‌هایی که روی تفکر کلامی تمرکز دارند. بسیاری از این فعالیت‌ها فرم خاصی از طراحی را در وسیع‌ترین معنای آن اعمال می‌کنند؛ بنابراین آنچه در معماری می‌گذرد، می‌تواند در بسیاری از فعالیت‌هایی دیگر هم که لزوماً ارتباطی با معماری ندارند، حائز اهمیت باشد.

 بنابراین به نظر من پرسش اصلی این است که ما چطور می‌توانیم از وقایع گذشته و حال به پیش‌بینی آینده بپردازیم. به‌علاوه بااینکه ما می‌دانیم نتیجه وابسته به زمان است، باید بپرسیم که آیا روند و بخصوص سلسله‌مراتب و توالی طراحی هم طی تاریخ تغییر می‌کند. اگر امکان آن بود که الگویی کلی در طول زمان و بین افراد مختلف به وجود آید، حداقل شاید به شرح آشکاری از این روند نزدیک‌تر می‌شدیم؛ یعنی به یک نظریه.

علاقه به طرح نظریه نه امری جدید است و نه منحصربه‌فرد. یک کار استاندارد با نام تاریخچه نظریه معماری از ویتروویوس تا حال، توسط هانو- والتر کرافت، برای بار اول در سال 1985 به آلمانی و در سال 1994 به انگلیسی منتشر شد که شامل 609 صفحه متن تایپی است. بخش اعظم این کار با جوانب تاریخی مانند تحلیل سبک‌ها سروکار دارد، درحالی‌که بخش مهم دیگر به نظریه اختصاص دارد که بیش از آنچه توصیفی باشد، تطبیقی است. ویتروویوس  یکی از این موارد است. ویتروویوس در تقدیم اثرش به امپراتور آگوستوس [که از او حقوق دریافت می‌کرد] می‌نویسد:

"به‌علاوه با توجه به آینده، شما آن‌قدر به ساختمان‌های دولتی و خصوصی توجه کرده‌اید که آن‌ها جزئی از تاریخ ارزشمند ما شده‌اند و در سال‌های آینده برای آن‌ها یادبود می‌گیرند. من این اثر را به‌گونه‌ای تألیف کرده‌ام که در آینده با ارجاع به آن، بتوان اطلاعاتی در مورد کارهای انجام‌شده و یا در دست انجام کسب کرد. من در این نوشته‌ها نظام کامل معماری را شرح خواهم داد".

نظام موردنظر ویتروویوس، بیشتر یک دستورالعمل انجام کار است و همان‌طور که می‌دانیم نظریه مجموعه‌ای از قواعد نیست. با وجود مفید بودن ظاهری آن‌ها، کتب ده‌گانه  پس از انتشار آن، در پایان قرن اول پس از میلاد، توجه کمی را به خود جلب کرد؛ اما همین مجموعه هزار سال بعد به یکی از مهم‌ترین کتب نگاشته شده در زمینه معماری تبدیل شد. اتفاقی که می‌توان مشابه آن را در مورد فوتوریست‌ها و یا متابولیست‌های قرن بیستم مشاهده کرد.

چنین فقدانی از بحث درباره طرح جالب و البته تأسف‌برانگیز است. بااین‌وجود اخیراً 59 معمار، منتقد و تاریخدان، در کتابی با عنوان نظریه معماری از سال 1968 فضای بیشتری را به این موضوع اختصاص داده‌اند. تنها چند مجله به موضوع طرح پرداخته‌اند. آنچه این کتاب را متمایز می‌سازد، علاقه اولیه آن به بخشی از نظریه معماری است که لزوم و اهمیت فعل اولیه طراحی را منعکس می‌سازد. این طرح است که نتیجه نهایی را تعیین می‌کند؛ اما همواره باید به خاطر سپرد که طرح یک دوره خاص را تداعی می‌نماید.

 



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group