معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1328
اکسپو شانگهای 2010   - 33
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1134
معماری دیجیتال   - 33
نظریه معماری   - 949
معماری کانستراکتیویستی   - 33
طراحي داخلي   - 893
معماری پراجکتیو   - 32
سازه های شهری   - 857
طراحی پارامتریک   - 29
تکنولوژی ساخت   - 838
بحران آب   - 28
مرزهای معماری   - 767
هنر روسیه   - 28
معماری حوزه عمومی   - 725
اکسپو میلان 2015   - 27
المان شهری   - 693
پاویون های سرپنتین   - 24
نگاه نو به سكونت   - 682
پداگوژی   - 24
نظریه شهری   - 679
باهاوس   - 22
کلان سازه   - 597
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
معماری و سیاست   - 523
جشن نامه اتووود   - 21
معماری پایدار   - 513
معماری مجازی   - 20
منتقدان معماری   - 482
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری تندیس گون   - 448
فیلوکیتکت   - 20
معماری مدرن   - 446
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 432
پردیس ویترا   - 18
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 431
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 18
آرمان شهرگرایی   - 427
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
معماری منظر   - 422
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
معماری شمایل گون   - 418
مدرنیته؛ از نو   - 15
روح مکان   - 415
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحی صنعتی   - 407
معماری ـ موسیقی   - 14
باز زنده سازی   - 370
معماری بایومورفیک   - 14
توسعه پایدار   - 351
شهرهای در حرکت   - 12
معماری یادمانی   - 333
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 11
تراشه های کانسپچوال   - 333
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری سبز   - 304
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماریِ توسعه   - 300
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
هنر مدرنیستی   - 274
درس گفتارهای اتووود   - 9
اتووود کلاسیک   - 263
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
طراحی نئولیبرال   - 260
اقتصادِ فضا   - 9
بدنه سازی شهری   - 251
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 249
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
آینده گرایی   - 246
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 7
معماری ارزان   - 243
معماری تخت جمشید   - 7
معماری محدود   - 243
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
تغییرات اقلیمی   - 241
بی ینال ونیز   - 7
معماری تجربی   - 241
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
محوطه سازی   - 237
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 235
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
بنای محدود   - 220
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 218
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری پست مدرن   - 208
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 204
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 187
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 187
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 160
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 158
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 145
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 142
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 132
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 130
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 127
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
هنر انتزاعی   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
گرافیک   - 111
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری ژاپن   - 110
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
معماری ایران   - 106
جهان علمیْ تخیلی   - 5
فضای منفی   - 102
معماری مصر   - 5
بلندمرتبه ها   - 101
فرهنگ نفت   - 5
طراحی مبلمان   - 94
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری خوانی   - 4
اتووود ـ ایران معاصر   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری مذهبی   - 86
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 75
بلوپرینت   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری فاشیستی   - 63
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 4
معماری هند   - 62
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 3
معماری چین   - 61
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
ترسیمات معماری   - 57
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
گفت و گو با مرگ   - 49
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
ویرانه ها   - 48
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و هنر انقلابی   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 41
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
مدارس معماری   - 39
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
زاغه نشینی   - 39
شهرسازی کوچک مقیاس   - 1
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 34
ده پرسش از هشت معمار   - 1
درگذشت زاها حدید   - 34
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ریکاردو بوفیل   - 3
آراتا ایسوزاکی   - 16
زاها حدید   - 187
آرشیگرام   - 7
زیگموند فروید   - 10
آرکی زوم   - 4
ژان بودریار   - 3
آلبرت پوپ   - 4
ژان نوول   - 22
آلدو روسی   - 13
ژاک دریدا   - 13
آلوار آلتو   - 19
ژاک لوگوف   - 4
آلوارو سیزا   - 9
ژیل دلوز   - 24
آن تینگ   - 4
سائول باس   - 7
آنتونی گائودی   - 27
ساسکیا ساسن   - 9
آنتونی وایدلر   - 5
سالوادور دالی   - 2
آنتونیو نگری   - 3
سانا   - 5
آنیش کاپور   - 8
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آی وِی وِی   - 34
سدریک پرایس   - 3
اُ ام اِی   - 34
سو فوجیموتو   - 11
اتوره سوتساس   - 7
سوپراستودیو   - 9
ادریان لابوت هرناندز   - 5
سورِ فِهْن   - 6
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 12
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 6
فرانک لوید رایت   - 43
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 1
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 23
ال لیسیتسکی   - 3
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 45
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ میس ون دروهه   - 22
ام وی آر دی وی   - 49
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اماندا لِــوِت   - 3
لوسی رای   - 8
اویلر وو   - 9
لویی کان   - 37
ایلین گری   - 7
لوییس بورژوا   - 8
ایوان لئونیدوف   - 4
لُکُربُزیه   - 133
بئاتریس کُلُمینا   - 8
لیام یانگ   - 4
بال کریشنادوشی   - 4
مارتین هایدگر   - 27
باک مینستر فولر   - 11
مارسل بروئر   - 7
برنارد چومی   - 33
مارشال برمن   - 16
برنو زوی   - 7
مانفردو تافوری   - 16
بنیامین برتون   - 6
مانوئل کاستلز   - 2
بوگرتمن   - 1
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 9
بی یارکه اینگلس   - 68
مایکل سورکین   - 1
پائولو سولری   - 4
مایکل گریوز   - 6
پاتریک شوماخر   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مخزن فکر شهر   - 1
پرویز تناولی   - 2
مـَــس استودیو   - 3
پری اندرسون   - 3
معماران مورفسس   - 16
پل ویریلیو   - 19
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر آیزنمن   - 57
موشه سفدی   - 12
پیتر برنس   - 2
میشل سر   - 3
پیتر زُمتُر   - 67
میشل فوکو   - 44
پیتر کوک   - 7
نائومی کلاین   - 4
پیر بوردیو   - 5
نورمن فاستر   - 35
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
نیکلای مارکوف   - 1
تئودور آدورنو   - 3
هانا آرنت   - 6
تادو اندو   - 13
هانری لفور   - 23
تام مین   - 13
هانی رشید   - 5
تام ویسکامب   - 10
هرزوگ دی مورن   - 27
توماس پیکتی   - 5
هرنان دیاز آلنسو   - 18
توماس هیترویک   - 30
هنری ژیرو   - 3
تیتوس بورکهارت   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیموتی مورتُن   - 2
هنس هولین   - 4
تیو ایتو   - 23
هوشنگ سیحون   - 14
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هومی بابا   - 2
جان برجر   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 1
جان هیداک   - 4
والتر بنیامین   - 26
جف منن   - 2
والتر گروپیوس   - 16
جفری کیپنس   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 10
جورجو آگامبن   - 4
ولف پریکس   - 1
جوزپه ترانی   - 2
ونگ شو   - 8
جونیا ایشیگامی   - 3
ویتو آکنچی   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ویوین وست وود   - 6
جین جیکوبز   - 1
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز جنکس   - 5
کارلو اسکارپا   - 5
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کازیو سجیما   - 2
چارلز کوریا   - 15
کالین روو   - 1
چاینا میه ویل   - 4
کامران دیبا   - 13
حسن فتحی   - 5
کامرون سینکلر   - 11
حسین امانت   - 3
کریستفر الکساندر   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
داریوش آشوری   - 1
کریم رشید   - 5
داریوش شایگان   - 8
کلر استرلینگ   - 2
دانیل لیبسکیند   - 22
کلود پَره   - 3
دنیس اسکات براون   - 10
کنت فرمپتن   - 14
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کنزو تانگه   - 9
دیوید رُی   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنگو کوما   - 47
دیوید هاروی   - 24
کوپ هیمِلبِلا   - 21
رابرت نوزیک   - 2
کوین لینچ   - 7
رابرت ونتوری   - 20
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رُدولف شیندلر   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رضا دانشمیر   - 5
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رم کولهاس   - 95
یان گِل   - 8
رنزو پیانو   - 30
یو ان استودیو   - 32
ریچارد مِیر   - 8
یورگن هابرماس   - 13
ریموند آبراهام   - 1
یونا فریدمن   - 5
رینر بنهام   - 2
یوهانی پالاسما   - 12
رینهولد مارتین   - 5

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -752
معماری مذهبی   -104
زیرساخت های شهری   -338
صنعتی   -100
فرهنگی   -304
گالری   -84
پاویون   -254
هتل   -73
موزه   -247
ورزشی   -64
اداری ـ خدماتی   -228
بهداشتی   -37
مسکونی ـ تجاری   -156
حمل و نقل عمومی   -35
تفریحی   -150
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -129
حامی اتووود
مسابقه دانشجویی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
  مسابقه دانشجویی اتووود
سوپره ماتیسم در گذر زمان؛ از مالویچ تا کاندینسکی ـ بخش اول
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1396/06/22
مـنـــــــبـع : کتاب تاریخ هنر مدرن نوشته نورمن لینتُن و ترجمه علی رامین
تعداد بازدید : 1737

تا پیش از سال 1914 و آغاز جنگ جهانی اول، هنرمندان روس علاقه داشتند که به کشورهای غربی سفر کنند. برخی از آن ها مدت ها در پاریس کار کرده بودند و بنابراین می توانستند همکارانشان را از اوضاع و احوال آن مطلع سازند. گذشته از آن، آثار مدرنی که به وسیله شچوکین و دیگران در روسیه گردآوری شده بودند، نمایشگاه هایی که تشکیل می یافتند، و مجلاتی که منتشر می شدند، به نحو گسترده ای هنرمندان روس را با تحولات دنیای غرب آشنا می ساختند. با این همه، آنچه تکمیل کننده آگاهی آن ها از آفرینش های نو در غرب، به ویژه در کشورهای فرانسه، آلمان و ایتالیا بود، آگاهی از میراث گذشته و هنر بومی خودشان بود. در اینجا به تأثیرگذاری کوبیسم بر نقاشان روس خواهیم پرداخت.

هیزم شکن مالویچ (1912) خط کناره های آبتنی کننده او را نشان می دهد که به صفحات انحنادار تغییر یافته اند، و رنگ های زنده و مایه های متباین [یا سایه روشن ها] بر آن ها تأکید می نهند. احساس حجمی که این صفحات و سایه روشن ها ایجاد می کنند، با رابطه متضاد صفحات خنثی می شود: یعنی نقاط روشن و تاریک گاه به این سو می گرایند گاه به آن سو، و در این نتیجه اجازه نمی دهند که حجم نور به طور منسجم و پایدار از مجموعه تابلو احساس گردد. این شیوه، کوبیسم تحلیلی را، احتمالا به گونه ای که از برخی کارهای لژه برداشت می شود، منعکس می کند. هیزم شکن به مجموعه کارهایی  تعلق دارد که زندگی روستاییان را به زبانی ساده ولی باوقار، تصویر می کنند. بخشی از این مجموعه در سال 1912 در مسکو در نمایشگاهی به نمایش گذاشته شد که لاریونوف آن را با هدف معرفی آثار بدوی گری بر پا کرد؛ اکثر کارهایی که در این نمایشگاه عرضه شدند نقاشی هایی بودند که به شدت با هرگونه شیکی و آراستگی در تضاد بودند و به نحو مبالغه آمیزی بر شگردهای هنر قومی و هنر کودکان تأکید می کردند. بدون شک در چنین فضایی کار مالویچ، هنری باوقار و متین جلوه کرده است. می گویند که او بعد از این نمایشگاه، با لاریونوف قطع رابطه کرد.

دیری نگذشت که ناگهان کار مالویچ لحن بسیار مدرن تری یافت و از مردم پسندی اش کاسته شد. به نظر می رسد که انگیزه این تغییر، شعر پیشتاز [یا آوانگارد] بود. برخی از نویسندگان روس، از آن میان مایاکوفسکی و کروچنیخ، که از مالویچ کمی جوان تر بودند، می خواستند با استفاده بازیگوشانه از کلمات، یا آلوژیسم، به معنا و تأثیرگذاری تازه ای برسند. آن ها نه تنها کلمات را بدون معنای روشن کنار هم قرار می دادند تا بتوانند معانی غیر منتظره ای از آن ها برگیرند، بلکه کلمات را تقطیع می کردند و سپس ، همچون قطعات یک چیز ناشناخته، با آرایش جدیدی به هم می چسباندند. مالویچ در سال 1913 برای ساختن یک اپرا موسوم به پیروزی بر خورشید با کروچنیخ و یک آهنگساز جوان به نام ماتیوشین همکاری کرد. این اپرا در دسامبر همان سال در سن پترزبورگ به اجرا درآمد و بیش از معمول فریادهای اعتراض را بلند کرد. در خلال همین سال بود که نقاشی های مالویچ، که از کوبیسم ترکیبی الهام می گرفتند، خصلت آلوژیک عیانی را از خود بروز دادند. در تابلوی یک مرد انگلیسی در مسکو (1913-1914) چهره مرد تا حد زیادی با همان حالت تابلوی هیزم شکن باز نموده شده است، ولی نیمی از چهره او در پس بارانی از کلمات مقطع و تصاویر ناهمگن (ماهی، شمع روشن، نردبان، سرنیزه، شمشیر غیره) پنهان شده است. چه بسا این اشیا به تجربه یک فرد انگلیسی از شهر اشاره داشته باشند. پرسوناژ تابلو به تنهایی، به یک شمایل یا نماد تصویری شباهت دارد. او به همراه مجموعه چیزهایی که یادآور ویژگی هایی اند که یک قدیس را در یک شمایل همراهی می کنند و وسیله تشخص او هستند، به نماد تجربه انسان تبدیل می شود. قاشق سرخی که در منتهی الیه بالای تابلو کشیده شده در جای یک قاشق چوبی رنگ شده قرار گرفته که در اصل به بوم نقاشی چسبانده شده بوده است: مایاکوفسکی و دوستانش چنین قاشق هایی را در مادگی لباس هایشان قرار میدادند تا بدان وسیله آلوژیسم [یا نامنطقیت] خود را به عموم نشان دهند. مالویچ در تابلوهای دیگری که در این دوره کشید تا حد زیاد از کلاژ [یا وصله چسبانی] استفاده کرد. روی یکی از آن ها یک دماسنج چسبانده شده است.

این مرحله نیز چیزی بیش از یک میان پرده در تکامل کار مالویچ نبود. پیروزی فناوری بر طبیعت و انسان مدرن بر خورشید، درون مایه اپرای پیروزی بر خورشید بود که از یک موسیقی دارای ربع پرده و اشعار پر طنین آلوژیک شکل گرفته بود. طرح های مالویچ برای لباس ها و دکور صحنه ها عموما مایه کوبیستی داشت، ولی یکی از پرده های پس زمینه صرفا یک مربع بزرگ را نشان می داد که صفحه اش به صورت ضربدری بین رنگ های سیاه و سفید تقسیم شده بود. او خود می گفت که کارش در مورد این اپرا بود که به هنری انجامید که وی آن را والاگرایی [یا سوپره ماتیسم] نامید، و بی تردید درون مایه آن بذری بود که فلسفه هنر وی، که در چندین جستار عرضه شد، از آن رویید. نخستین کار جاافتاده او در دوره سوپرماتیسم تابلویی بود که از یک مربع سیاه در وسط یک مربع سفید، که وسعتش حدودا دو برابر اولی بود، شکل می گرفت. این تابلو شاید بیش از آن که یک تصویر ذهنی باشد یک نماد بود و محققا از هیچ شی قابل رویتی انتزاع نشده بود. او این تابلو و چند تابلوی دیگر را برای نخستین بار در دسامبر 1915 و ژانویه 1916 در سن پترزبورگ به نمایش نهاد. این تابلو ساده ترین و گویاترین آن ها بود. در نقاشی های بعدی او، هر چه بیشتر از عناصر مختلف و رنگ های متنوع تر استفاده شد و مالویچ از قطعیت ثابت نخستین کارش، به بهره گیری از ترکیب بندی های سیال تر و القای فضای محسوس تر تحول یافت. رنگ های متباین، همپوشانی عناصر تصویری و نیز اندازه های مختلف آن ها، که همه روی یک زمینه سفید دیده می شوند، موجب می گردند که فرم ها در یک فضای بیکران آکنده از نور در حالتی شناور احساس شوند.

این نقاشی ها، مانند کارهای نئوپلاستیسیمِ موندریان، از ابتدا به قصد آن پدید آورده می شدند که بدون قاب به نمایش درآیند. نقاشی های موندریان قرار بود که به صورت تخت روی دیوار نصب شوند، ولی نقاشی های مالویچ به حالت مرسوم روی دیوار آویخته می شدند و از بالا کمی با دیوار فاصله می گرفتند و به جلو متمایل می شدند. موندریان می گفت که فضای تابلو همان فضای دیوار است؛ ولی مالویچ می گفت که تابلوی او به یک فضای نامتناهی در جای دیگر اشاره دارد، یعنی یک فضای کیهانی، نه بخشی از فضای بلاواسطه پیرامون تابلو.

در نمایشگاه سال 1915، تابلوی مربع سیاه روی زمینه سفید در یکی از گوشه های سالن آویخته شد و حالت شمایلی را داشت که در محل نمازگزاردن هر خانه روسی آویخته می شد. مالویچ در سال 1935 زندگیش به پایان رسید؛ جسد او را برای مراسم تودیع در داخل ساختمان متعلق به اتحادیه هنرمندان لنینگراد قرار دادند و نسخه پاکیزه ای از مربع سیاه او را روی دیوار بالای سرش نصب کردند. چند روز بعد خاکستر او را در قبری دفن کردند که سنگ آن، سنگ سفید مربع شکلی بود که مربع سیاهی در وسط آن تعبیه شده بود. این کار برای نقاش و دوستانش حکم یک شمایل را داشت. این موضوع احتمالا در مورد برخی از تابلوهایی که در اوایل دهه 1920 کشید نیز صادق بود. "صلیب بزرگ روی زمینه سفید" یکی از آن هاست: صلیب بزرگی از یک مستطیل سیاه که روی یک مستطیل قرمز قرار دارد شکل می گیرد و مجموعه کار با رنگ های نسبتا غلیظ ساخته شده است. نقاشی دیگری که در همان دوره پدید آمده، صلیب حتی بزرگ تری را باز می نمایاند، ولی صلیبی است که با رنگ سفید روی یک زمینه سفید کشیده شده است. این صلیب یک نماد بی چون و چراست. مالویچ احتمالا تمام هم و غمّش تبلیغ مسیحیت نبوده است، ولی تردیدی نیست که هنر او انگیزه عرفانی دارد. نوشته های او گویای آنند که هنر وی از آمیزش تفکر دینی و فلسفی مایه می گرفته است. برخی از ترکیب بندی های سوپره ماتیستی اولیه او عناوینی همچون "هواپیمای در حال پرواز" و "خانه در حال ساخت" داشتند، ولی بعدا از ارجاعات آن ها به جهان مادی احساس تاسف کرده بود. واقعیتی که او می خواست به فرم های دینی بدهد واقعیتی غیر مادی بود ـ "احساس ناعینیت" ـ و این خواست هنگامی برای او حیاتی تر شد که جامعه جدید برخاسته از انقلاب روسیه، اساس خود را بیش از پیش بر اصول مادی استوار می ساخت. مالویچ بعد از سال 1922 دیگر کارهای سوپره ماتیستی خود را در روسیه به نمایش نگذاشت، ولی آوازه شان در غرب بالاگرفت. آن ها در نمایشگاه های گسترده هنر روسی در برلین، سال های 1922 و 1923، در ونیز سال 1924 و در یک نمایشگاه انفرادی آثار مالویچ به نمایش درآمدند. در آن سال همچین بخشی از نوشته های نظری وی با عنوان "جهان غیر عینی" انتشار یافت.

بدین ترتیب سه تن از برجسته ترین پیشاهنگان هنر انتزاعی، یعنی دولونه، موندریان و مالویچ از کوبیسم همچون راهنمودی به سوی هنر غیر بازنمودی کامل بهره گرفتند. به نظر نمی رسد که احساس های غنایی نور و رنگ و حرکت که جان مایه هنر دولونه بودند از یک فلسفه کلی تاثیر می پذیرفته اند. هنر موندریان بازتابنده تعلق خاطری نیمه شرقی بود که به کلیات وجود به عنوان نقطه تلاقی اضداد (مانند در آمیزی نر و ماده) نظر داشت؛ می گفت که ساختارهای پویا و در عین حال هماهنگ نقاشی هایش می بایست همچون الگوهایی از آن جهان مادی و معنوی برنگریسته شوند که هنوز تحقق نیافته است و اگر تحقق یابد دیگر نیازی به نقاشی در آن نخواهد بود.

کازیمیر مالویچ
هیزم شکن، 1912


کازیمیر مالویچ
یک مرد انگلیسی در مسکو، 1913 - 1914


کازیمیر مالویچ
نقاشی سوپره ماتیسم، 1916




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group