ایا تغییر در تکنیک یا واکاوی انتقادی تکنیک می تواند
به انباشت گفتمانی بیانجامد؟
"انیمیشن مرد عنکبوتی؛ سفر به دنیای عنکبوتی" پاسخی است به این مدعا،
فیلم در وجه تکنیکال تلاشی است برای پاسخ به حفره های کارکردی و طبیعتا مفهومی
انیمیشن های سه بعدی به واسطه بازگشت به تکنیک های ساخت انیمیشن های دو بعدی،
تلاشی که احتمالا موفقیت امیز بوده است.
بازگشت دُگم ولی با چشمان باز به گذشته و کلنجار رفتن انتقادی با وضعیت معاصر، در
عمل هم رشد درونْ دیسیپلینی را موجب خواهد شد و هم به زنده نگه داشتن گفتمان
انتقادی و رادیکال درون [و البته بیرون] دیسپلین خواهد انجامید، این دو حیاتِ به
ظاهر متضاد در عمل به رشد درونْ ساختاریِ یکدیگر می انجامند و البته امکان رفتن
انسوی مرزهای گفتمان مسلط را نیز زنده نگاه خواهند داشت.
مرد عنکبوتی؛ سفر به دنیای عنکبوتی هم بازگشتی است موفقیت امیز به
عاملیت تکنیک برای عبور از کلیشه های تکنیکال و هم یاداور نوعی از دگماتیسمِ
پیشرو، ایجابی و سازنده است، رویکردی که خود نیز محصول برخورد انتقادی با هستی
شناسی تاریخِ تکنیک است.