تلاش های تئوریک و طراحی پژوهانه فِرْدا کولاتان به موازت از چند لایه تشکیل شده است که همْ بندی شان با هم بدان ها یک استخوان بندی منسجم و متمرکز داده است، کولاتان به درستی تلاش می کند دوشقی های محدود کننده برامده از متافیزیک غربی و مقرر شده در قالب گفتمان پروژه روشنگری را دچار تزلزل ساختاری نماید، دوشقی های مثال امر واقع و امر خیالین یا موهومی، باور به تکنولوژی و عدم باور به تکنولوژی و . . . . تلاش های او صرفا یک رتوریک کلامی نیست، بلکه دارای سویه انتقادی منجر به تولید یک آلترناتیو دستگاهْ مند هم هست، او باور دارد نقد دیسیپلینی تاریخ معماری به صورت فرمی و بدون تغییر و اصلاح محتوایی و بدون ارائه آلترناتیوهای قابل گفت و گو فقط یک کلاشیِ تئوریک است و بس. فردا کولاتان به موازات نقد پروژه پیشرفت، در تلاش های طراحانه اش ما را به لایه های تاریخیِ حالا حاشیه ای شده گفتمان طراحی و زیبایی شناسی بازمی گرداند و با تولید نوعی از معاصریت بَدَوی، متاثر می سازد، تلاش های طراحانه او همچون مجسمه های ولنتین شِلِگِل و بسیاری از دیگر طراحانی که به تکنولوژی مشکوک اند ولی می توانند به اسطوره ماشین در تفسیری بَدَوی مقید بمانند، به خیال fiction های فراموش شده و بعضا جاهل مابانه از منظر مُدهای فکری غالب بر تفکر امروز، صورتی بدیع و تازه یاب و قابل پذیرش و اعتنا می دهد. از بعدی دیگر کولاتان در کنار تولید فیگورهای معاصر و در عین حال بَدَوی، به یک پدیده ی مدرن ولی در حاشیه مانده دیگر نیز توجهی ویژه دارد؛ قطعه یا تکه های سلاخی شده ی همچنان زنده، او نیز به درستی متوجه شده است که در وضعیت معاصر زیبایی شناسی انتقادی محصول تولید قطعاتی است که از دیگر بخش های کلیت ناموجودی که نمی توانسته در وضعیت معاصر دوام بیاورد به صورت بعضا دهشتانکی جدا شده اند، از این منظر او نیز همچون لیندا ناکلین، گوردون ماتا کلارک و دیگر متفکرانی که اسکیزوفرنی مستتر در معاصریت انتقادی را تشخیص داده اند تلاش کرده به تکه ها و قطعات ماشینیِ جدا و سلاخی شده از بزرگْ ماشین های مصرف کننده یا میلْ گر کیفیت هایی معمارانه دهد و این ابژه های به لحاظ ژنتیکی ناکامل را در جهان مسطح ما همچون غریبه هایی جذاب جای دهد، دیستوپیایی که کولاتان تلاش می کند بیافریند، مجموعه ای ناکاملیت هایِ خیالین اما قابل تحقق و دوست داشتنی است. متن " فِرْدا کولاتان؛ امر غریبِ پسادیجیتال و بازگشت از دوشقی های پروژه روشنگری" که بخشی از نوشتار او برای کتاب زیبایی شناسی همچون سیاست نوشته مارک فاستر گیج را می توانید اینجا بر اتووود مطالعه فرمایید.