معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1385
پاویون های سرپنتین   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1315
معماری فضای داخلی   - 23
نظریه معماری   - 1029
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
طراحي داخلي   - 941
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
سازه های شهری   - 893
جشن نامه اتووود   - 21
تکنولوژی ساخت   - 874
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
مرزهای معماری   - 806
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 801
معماری مجازی   - 20
نظریه شهری   - 732
پردیس ویترا   - 18
المان شهری   - 730
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 724
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 617
معماری و نقاشی   - 16
معماری مدرن   - 550
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری پایدار   - 536
معماری ـ موسیقی   - 15
منتقدان معماری   - 499
معماری بایومورفیک   - 14
آرمان شهرگرایی   - 472
شهرهای در حرکت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 465
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
طراحی صنعتی   - 461
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
معماری تندیس گون   - 461
معماری و روانشناسی   - 13
روح مکان   - 458
معماری کوچک مقیاس   - 13
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 452
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 445
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری شمایل گون   - 429
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
باز زنده سازی   - 392
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
توسعه پایدار   - 371
معماری و گیم   - 10
هنر مدرنیستی   - 359
معماری و هوش مصنوعی   - 10
آینده گرایی   - 354
معماری و ادبیات   - 9
معماری یادمانی   - 345
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
بی ینال ونیز   - 9
معماریِ توسعه   - 327
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری سبز   - 316
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
طراحی نئولیبرال   - 301
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 276
معماری و رسانه   - 8
اتووود کلاسیک   - 270
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 261
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 256
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 255
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 251
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 246
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 242
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 226
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 219
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 216
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 194
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 193
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 183
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 170
معماری تخت جمشید   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر انتزاعی   - 162
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
گرافیک   - 150
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 140
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 138
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
مسکن روستایی   - 135
طراحی و پناهجویان   - 7
طراحی مبلمان   - 126
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 112
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
منبع شناسی اتووود   - 6
ترسیمات معماری   - 94
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری مذهبی   - 87
معماری بیابانی   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 79
فرهنگ نفت   - 5
معماری و فاجعه   - 69
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
معماری خوانی   - 5
معماری هند   - 66
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری چین   - 63
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 56
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
گفت و گو با مرگ   - 55
بلوپرینت   - 4
ویرانه ها   - 54
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 54
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
مدارس معماری   - 50
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 49
معماری جنگلی   - 4
زاغه نشینی   - 47
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 44
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
اقتصادِ فضا   - 43
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 3
معماری دیجیتال   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 39
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 39
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 39
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
هنر روسیه   - 32
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 31
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
بحران آب   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
طراحی پارامتریک   - 29
شهرْخوانی با اتووود   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
ده پرسش از هشت معمار   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 4
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 97
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 140
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 5
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 12
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -765
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -371
صنعتی   -101
فرهنگی   -327
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
زنان طراح قرن بیستم؛ شارلوت پِریاند، زیبایی در خدمت عملکرد
اتووود سرویس خبر:   مریم محله یوسفی
1398/10/28
مـنـــــــبـع : www.core77.com
تعداد بازدید : 253

مقاله زیر درصدد است که به شش مطلب عمده در ارتباط با طراح پرکار فرانسوی "شارلوت پِریاند" بپردازد:

"شارلوت پِریاند" تنها زمانی که 17 سال داشت، آموزش رسمیِ طراحیِ خود را در مدرسه ی هنرهای زیبایِ پاریس آغاز نمود، مدرسه ­ای که"زیبایی در خدمت عملکرد"، یکی از شعارهای اصلیِ اتحادیه مرکزی آن به شمار می ­رفت. او در سال 1925 تحصیلات خود را به پایان رساند و نه تنها در طی دوران تحصیل خود، بلکه بعد از آن نیز شعار مدرسه را با تمام وجود، سرلوحه ­ی کار خود قرار داد تا جایی که راجر آجامِ "Roger Aujame" معمار فرانسوی خاطر نشان نمود که " این شعار به یک اصل بدیهی در زندگی حرفه ­ایِ او تبدیل گشته است." اگرچه او بیشتر به دلیل همکاری­ اش با لوکوربوزیه"Le Corbusier" و جین پِرووِ"Jean Prouve" شناخته شده است اما خود پِریاند شخص با استعدادِ بی­ نظیری بود؛ شخصی که فعالیت حرفه­ ایِ وی بیش از 75 سال به طول انجامید و در طی این مدت بسیاری از مرزهای طراحی را پشت سر گذاشت و علاوه بر آن، سعی نمود که از خلاقیت خود در زمینه­ های مختلفی از جمله: طراحی مبلمان گرفته تا طراحی اشیای صنعتی و فضاهای داخلی و همچنین انجام پروژه­ های معماری بهره گیرد. پِریاند در طول زندگی طولانی و حرفه­ ایِ خود(در سن 96 سالگی در سال 1999 درگذشت)، همواره توجه خاصی را معطوف به دو اصل جدایی ­ناپذیر نموده است که یکی از آن­ ها را "هنر سکونت" و دیگری را "هنر زندگی" نامید. در مقاله پیش رو به شش روشی اشاره می­ شود که او توانست بر مبنای آن­ ها، به درک درستی از این دو اصل برسد.

1- اتاق زیر شیروانیِ آپارتمان خود را به یک بار تبدیل نمود.

پِریاند در سال 1927 برای اولین بار با طراحی اینستالِیشن "بار در اتاق زیر شیروانی"، برای آپارتمان اجاره­ ایِ خود در محدوده ی Saint-Sulpice، توانست نام خود را دنیای حرفه ­ایِ هنر و معماری تثبیت نماید. او همچنین این اثر خود را در همان سال به عنوان بخشی از نمایشگاه هنریِ Salon d'Automne، در معرض نمایش عموم قرار داد. او معمولا از متریال های ساده اما با کارایی بالا در آثارش استفاده می­ نمود. به طور مثال بکارگیری فولاد کرومِ براق در طراحی چهارپایه ­ها، میزها و به خصوص کانتر آشپزخانه و محفظه ­ای برای اجرای توکارِ گرامافون، در آن بازه زمانی در چنین اینستالِیشنی نه تنها از لحاظ تکنیکی بسیار پیشرفته بود بلکه کاملا تمام جنبه­ های زیبایی شناسانه ­ی اثر را نیز در نظر می­ گرفت. یکی از منتقدین در ستایش طرح پِریاند چنین بیان می ­نماید: "هیچ کس نمی­ تواند طرحی جسورانه ­تر و پویاتر از چنین طرحی را در ذهن خود مجسم سازد." اما یک نکته ­ی حائز اهمیت را که نباید فراموش کرد، آن است که چنین اثری به او این فرصت را داد که بتواند کار با فولاد لوله ­ای را تجربه نماید و همین امر نیز نقش بسزایی در آفرینش سایر آثار او در آینده داشته است.   

2- او با طرح خود، لوکوربوزیه را مجبور نمود تا حرفش را پس بگیرد.  

هنگامی که پِریاند در سال 1927 برای درخواست شغل به دفتر لوکوربوزیه مراجعه نمود، او به طور مفتضحانه ­ای و با کلام تحقیرآمیز و مخرب خود، درخواست پِریاند را نپذیرفت و خطاب به او چنین گفت: "ما در اینجا کوسن­ ها را گلدوزی نمی­ کنیم." اما با این وجود دلسرد نشد و لوکوربوزیه را دعوت نمود تا از اینستالِیشن "بار در اتاق زیر شیروانی"، واقع در نمایشگاه پاریس بازدید نماید، زیرا او در آنجا به استعداد خود پی برده بود. لوکوربوزیه با دیدن اثر او نه تنها شغل مورد نظر پِریاند را به او پیشنهاد داد بلکه بلافاصله او را مسئول طراحی مبلمان و لوازم مختص به فضاهای داخلی نمود و پس از آن و در طی ده سال همکاریِ مشترک با یکدیگر، آثار درخورِ بسیاری را خلق نمودند. پِریاند در طی مصاحبه ­ای با مجله­ معماری"The Architectural Review"، تغییر ناگهانیِ نظر لوکوربوزیه را چنین بیان می ­نماید:

"دلیل انتخاب من از سوی لوکوربوزیه این بود که او تصور می ­نمود من می­ توانم ایده­ های خوبی را در آینده ارائه دهم و همچنین من با تکنولوژیِ روز دنیا، آشنایی بیشتری داشتم و می­ دانستم چطور باید از آن استفاده نمایم و علاوه بر آن، ایده­ هایی را در این خصوص که اشیای مورد استفاده­ ی ما چه کاربردهای جدید دیگری را نیز می ­توانند داشته باشند، در ذهن می­ پروراندم. از طرفی با توجه به میزان حجم بالای کاریِ لوکوربوزیه، نه تنها دیگر زمانی برای طراحی اشیایِ مورد استفاده در فضای داخلی باقی نمی­ ماند، بلکه او تمایل چندانی نیز به انجام آن از خود نشان نمی ­داد. بنابراین زمانی که در دفتر او مشغول به کار شدم، او بلافاصله مسئولیت طراحی کابینت­ ها، صندلی­ ها و میزهای فلزی و همچنین سایر لوازم مورد نیاز را به من واگذار نمود."

3- پِریاند به همراه پیِر جِنِریت Pierre Jeanneret""(معمار سوئیسی)، تاثیر شگرفی در برخی از معروف­ترین آثار لوکوربوزیه داشته­ است.

دانش تخصصی پِریاند در حوزه­ ی فناوری­ های فلزی و به خصوصی فولاد لوله­ ای به لوکوربوزیه کمک کرد تا به توسعه­ ی برخی از شناخته ­شده ­ترین مبلمان­ های قرن بیستم از جمله: صندلیِ راحتیِ مدل B306، مجموعه ­ای از صندلی­ ها و مبلمان­ های بزرگ راحتی در قالب مدل Grand Confort و همچنین صندلیِ راحتیِ مدل LC1 ( صندلی با پشتی متحرک) بپردازد. با این حال، همکاری مشترک میان پِریاند و لوکوربوزیه تا همین چند سال گذشته، کاملا به دست فراموشی سپرده شده بود. شاید دانستن این مطلب که پِریاند تنها کسی نبوده است که در سایه­ ی لوکوربوزیه مشغول به فعالیت بوده است، کمی تسلی بخش باشد؛ چرا که نام پیِر جِنِریت، پسرعموی لوکوربوزیه که از سال 1922مشغول همکاری با او بوده است نیز، به عنوان همکار طراحی در جایی مطرح نشده است. اما سال­ ها بعد کاسینا "Cassina" (یکی از شرکت­ های تولید­کننده ­ی مبلمان ایتالیایی)، به تولید مجدد بسیاری از مبلمان­ های آنان پرداخت و درواقع با این کار خود، همکاری هر سه نفر آن­ ها در طراحی را به رسمیت شناخت و این­ گونه شد که امضای آنان به عنوان یک نشانه ­­ی معتبر و قانونی که حاکی از همکاری مشترک میان ­آن­ ها بود، برای همیشه در پای کارهایشان به ثبت رسید.

4- او شش سال از زندگی خود را تک و تنها در خاور دور گذراند.

پِریاند در سال 1940 از سوی دولت ژاپن دعوت شد تا در طی سفری به آن کشور، در زمینه­ ی آثار هنریِ صادراتی، به آن­ ها مشاوره دهد. اما آن هنگام که پِریاند فرانسه را ترک می ­کرد، حتی یک لحظه هم این مطلب به ذهنش خطور نکرد که ممکن است جنگ جهانی دوم راه بازگشت او به خانه را غیر ممکن سازد. با این وجود، او تا سال 1943 در ژاپن ماند و سپس به ویتنام (بخش جنوبیِ تحت استعمار فرانسه) عزیمت نمود و تا سال 1946 نیز در آنجا ماند. در دوران اقامت خود در ژاپن، به مطالعه بر روی متریال بومی پرداخت و همچنین با صنعتگران و تولیدکنندگان آنجا دیدار نمود تا به درک بهتری از هنر بومی منطقه برسد. در نهایت، تصمیم گرفت هنرِ دستِ خود را که در طی آن مدت، تحت تاثیر زبان بومیِ هنر شرق قرار گرفته بود، بیازماید. همان­طور که خود پِریاند بیان می­ نماید، اگر آثار مدرنی که او در طی این ­سال ­ها طراحی نموده است، قادر به اعمال تاثیرِ عمیقِ آنی بر مخاطب خود شده باشند، می ­توان چنین تعبیر نمود که او، همواره توجه و علاقه ­ی خاصی به متریال طبیعی داشته است. از این رو شاهد آن هستیم که صندلیِ راحتیِ ساخته شده از نوارهای نازک بامبو در سال 1941، کاملا نشان ­دهند­ه ­ی میزان علاقه­ ی او به متریال بومی و طبیعی است و این علاقه­ سبب شد که در دوران پس از جنگ، طراحی در مکان­ هایی آرام و دنج و به دور از هیاهو را در دل روستاهای کوهستانیِ فرانسه آغاز نماید.

5- تفکر طراحیِ پِریاند به شدت تحت تاثیر کتاب "چای" قرار گرفت.

پِریاند در طول سفر خود بین بنادر مارسِی (جنوب فرانسه) و کوبه (غرب ژاپن)، کتاب چای را مطالعه نمود. کتاب چای مقاله­ ای است از یک نویسنده­ ی ژاپنی به نام کاکوزو اوکاکورا که در باب فرهنگ چای نوشته شده است تا خوانندگان غربی را با تفکر و سنت ژاپنی آشنا سازد. مطالب بیان شده در کتاب اوکاکورا به شدت پِریاند را در فکر فرو برده بود، زیرا او در آن با تیئیسم "Teaism"، همان آیین هنرِ زندگیِ ژاپنی آشنا شده بود؛ آیینی که همواره سعی داشت در برابر حقایق تلخ روزگار، به ستایش زیبایی­ ها بپردازد. در نهایت، همه این مطالب سبب شد که او برای ایجاد روح تازه ­ای در طرح­ هایش، به یک چهارچوب مشخصِ فکری برسد؛ چهارچوبی که او آن را به عنوان یک رویکرد یکپارچه، همواره مورد ستایش قرار می داد، چرا که می ­توانست مزایایی را با خود در طراحیِ معماری، مبلمان، محیط و حتی یک فضای داخلیِ هماهنگ به همراه داشته باشد.

6- پِریاند به طرح­ های عاری از بی ­عدالتیِ اجتماعی علاقه ­مند بود.

پِریاند مجددا پس از اتمام جنگ، در سال 1950 به لوکوربوزیه و جِنِریت پیوست تا در پروژه ­ی مسکونیِ"Unit dHabitation"، واقع در مارسِی با آن ­ها همکاری نماید. در این پروژه، مسئولیت طراحیِ آشپزخانه­ ای مدولار برای یکی از واحدهای مسکونی به او سپرده شد. او نیز برای اولین بار آشپزخانه ­ای طراحی نمود که علاوه بر ادغام با فضای نشیمن، به وسیله­ ی یک کانتر مرتفع از آن جدا می­ شد."بعدها در زندگی­نامه­ ی خود اشاره نمود که چنین طرحی در زمان خودش حرکتی انقلابی به شمار می­ رفت چرا که به خانم خانه این اجازه را می­ داد که هم زمان هم آشپزی نماید و هم در کنار خانواده و دوستان خود باشد. درحقیقت باید بگوییم دیگر گذشت آن روزهایی که یک زن بخواهد همچون برده­ ای تک و تنها در انتهای شمالیِ یک راهرو به کار و فعالیت مشغول باشد و هیچ ارتباطی با دنیای اطراف خود نداشته باشد. از این رو، زنان می­ توانند در راستای مقابله با بی­ عدالتیِ اجتماعی، از اجرای طرحی هماهنگ حمایت نمایند."

 

اینستالِیشن بار در اتاق زیر شیروانی؛ اولین پروژه ­ی پِریاند در سال 1927 که در نمایشگاه Salon d'Automnei (پاریس)، در معرض نمایش عموم قرار گرفت. 


نمونه­ ای از صندلیِ فولادیِ لوله ­ای (B302)، که پریاند در سال 1927 برای آپارتمان خودش طراحی نمود. این اثر در سال 1928 در رویداد هنریِ (SAD)Salon des Artistes Decoraturs، به نمایش گذاشته شد. 


صندلیِ راحتی از مجموعه ­ی Grand confort، همکاری مشترک پِریاند، لوکوربوزیه و جِنِریت در سال 1928.


صندلیِ راحتی با پشتیِ متحرک، همکاری مشترک پِریاند، لوکوربوزیه و جِنِریت در سال 1928.


صندلیِ راحتیِ مدل B306، یکی از معروف ­ترین مبلمان­ های قرن 20، همکاری مشترک پِریاند، لوکوربوزیه و جِنِریت در سال 1928.


صندلیِ راحتی از جنس بامبو، حاصل سفر پِریاند به ژاپن در سال 1941.


یک نمونه از قفسه ­بندیِ انجام ­شده در خوابگاه دانشگاه سیتیِ فرانسه، همکاری مشترک پِریاند و جین پِرووِ در سال 1952.


یکی از پروژه ­های ناتمام پریاند با نام La Maison au Bord de IEau، در سال 1943. 


یک نمونه از آشپزخانه ­ی مدولار پِریاند برای مجموعه ­ی مسکونیِ "Unit dHabitation"، واقع در مارسِی در سال 1950. 


طراحی یک کلبه ­ی کوهستانی در فرانسه تحت تاثیر هنر ژاپن در سال 1960.




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group