معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1601
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1507
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1103
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
طراحي داخلي   - 1065
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
سازه های شهری   - 962
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
تکنولوژی ساخت   - 941
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 894
معماری ـ موسیقی   - 18
مرزهای معماری   - 871
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 844
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 809
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نظریه شهری   - 802
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 768
معماری بایومورفیک   - 15
کلان سازه   - 674
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری مدرن   - 653
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری پایدار   - 617
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 550
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 535
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
روح مکان   - 534
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
منتقدان معماری   - 534
بی ینال ونیز   - 10
معماری منظر   - 532
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 526
معماری اروپا   - 10
طراحی صنعتی   - 523
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 504
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری تندیس گون   - 487
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری شمایل گون   - 452
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
توسعه پایدار   - 450
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 449
معماری خوانی   - 9
هنر مدرنیستی   - 427
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 383
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 373
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 356
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 351
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 334
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 332
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 302
عبور از مرحله جنینی   - 7
محوطه سازی   - 285
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
گرمایش زمین   - 281
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 277
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 276
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 274
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری ارزان   - 270
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 255
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری تجربی   - 255
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 255
فرهنگ نفت   - 7
معماری انتقادی   - 251
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
زنان و معماری   - 234
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 232
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 228
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 216
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 202
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 201
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 194
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 163
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 162
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 156
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
هنر گفت و گو   - 155
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 144
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
ترسیمات معماری   - 143
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری ایران   - 136
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
اقتصادِ فضا   - 125
پداگوژی انتقادی   - 6
بلندمرتبه ها   - 124
مسابقه ویلا 1400   - 6
معماری و رسانه   - 119
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 112
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری فضای داخلی   - 97
اکنی استودیو   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 89
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری مذهبی   - 87
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 82
اتووودْ آبزرور   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 76
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
فیلوکیتکت   - 75
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 75
بلوپرینت   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویرانه ها   - 73
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری چین   - 72
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری هند   - 67
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری پراجکتیو   - 64
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 60
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 59
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
پداگوژی   - 57
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری دیجیتال   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
زاغه نشینی   - 54
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 47
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 3
بحران آب   - 44
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 44
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و نقاشی   - 43
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 43
فیلم های اتووود   - 2
هنر روسیه   - 40
اکسپوی دبی. 2020   - 2
معماری جنگلی   - 40
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
آنتروپوسین   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و ادبیات   - 39
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری کوچک مقیاس   - 39
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
طراحی مُد   - 32
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری و گیم   - 27
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری بیابانی   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری مجازی   - 24

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 51
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 69
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 13
لُکُربُزیه   - 150
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 115
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 34
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 6
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -841
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -444
گالری   -94
فرهنگی   -344
هتل   -79
پاویون   -279
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -238
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -23
مسکونی ـ تجاری   -170
مجموعه های مسکونی   -6
اموزشی   -143
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
گفتگو با مرگ ـ اِنزو ماری ـ 2020 تا 1932
اتووود سرویس خبر:   جواد ماه صفت
1399/07/28
مـنـــــــبـع : https://www.wallpaper.com/design/enzo-mari-obituary-1932-2020
تعداد بازدید : 437

اِنزو ماری، طراح ایتالیایی در روز دوشنبه 19 اکتبر در سن 88 سالگی در میلان درگذشت. ماری، یک طراح، هنرمند، منتقد و نظریه پرداز، الهام بخش و مرجعِ چندین نسل از طراحان و کارآفرینان طراحی بوده است، به طوری که ایده های رادیکال وی، به شکل گیری طراحی معاصر کمک کرده اند و امروزه نیز تأثیر خود را دارند.

ماری در سال 1932 در سرانو، در منطقه پیمونت ایتالیا متولد شد و در سال 1947 به میلان رفت و به مشاغل مختلفی مشغول به کار بود تا در سال 1952 در آکادمی دی بل آرت دی دی بررا ثبت نام کرد. وی در آنجا مشغول به تحصیل هنر و ادبیات شد در حالی که علاقه خاصی به روانشناسی، برنامه ریزی ساختارهای ادراکی و روش های طراحی داشت.

در اواخر دهه 1950 او با کارآفرینی به نام برونو دانِزه آشنا شد که به همراه همسرس ژاکلین ودوز، بِرندِ تجاری معروف خود را به عنوان "پروژه بلند مدت برای ورود هنر به زندگی روزمره"  و تغییر چهره طراحی صنعتی راه اندازی کردند و این اتفاق به شکل گیری حرفه ی ماری به عنوان یک طراحِ حرفه ای کمک کرد.

ماری در کنار دانِزه ، یکی از شناخته شده ترین و دوست داشتنی ترین آثار خود را ساخت که یک پازل چوبی با اشکال حیوانی بود. ماری از یک قطعه چوب بلوط، 16 حیوان را از طریق یک برش مداوم طراحی کرد، اثری که از تحقیقات او در مورد اسباب بازی های کودکانِ اسکاندیناوی و فرزندانِ خود الهام گرفته بود. هر حیوان به شکل قطعه ای از خود طراحی شده بود، به طوری که کاملاً در غالبِ یک پازل مینیمالیستی می نشست و تمرینی برای خلاقیت شکلی بود.

ماری در طول 60 سال فعالیت خود، بیش از 1500 طرح و ترسیم برای شرکتهایی مانند دانِزه، دریاد، آرتْمیده، زانوتا و مَگیس ساخت و همچنین کتابهایی با ایناودی و بُلاتی بُرینْ قیِری نوشت و و آثاری تخیلی برای کودکان ساخت که اکنون توسط کُراینی، ناشر ایتالیایی ویرایش می شود.

هنگامی که ماری اولین بازی کودکان خود را ساخت که یک پازلِ باغ وحش چوبی بود که در سال 1956 طراحی شد، از تمامِ پیشرفت های فعلی در طراحیِ آثارِ کودکان، جلوتر بود. جای تعجب نیست که او دائماً به روانشناسی کودک علاقه مند بود. تمایل طبیعی کودکان به درک تصاویر واضح و اشکال ابتدایی و پیام ساده ای که سبک ماری را از بقیه متمایز می کند، حرفه ی وی را که طبیعی سازیِ فرم های صنعتی است، آشکار می سازد.

برخی از شناخته شده ترین آثار وی شامل سینی پوتْرِلا برای کمپانی دانزه است که بصورت شهودی از یک میله ی صنعتیِ آی شکلِ خمیده ساخته شده است، یک فرم کهن الگو که ماری در آن یک پتانسیل بیانگری دید. اثر نمادین دیگری که او برای دانزه در سال 1966 طراحی کرد، تقویم دائمی تیمور است که ابزاری است گرافیکی و نمایانگر رویکرد عملی او در خلق آثار است. این طراحی که از علائم راه آهن الهام گرفته بود و برای عملکردی بلندْمدت ساخته شده بود، متشکل از کارت های پلاستیکی بود که به یک محوری مرکزی نصب شده بودند. ماکس بیل، معمار سوئیسی می گوید که ماری خلاقانه فکر می کند و منطقی می سازد و این توصیفی مناسب از دوگانگی منطق و خلاقیت در کارِ اوست.

اگرچه شاید ماری بیشتر به خاطر طراحی هایش به طور شهودی شناخته می شود، اما این ایده های او هستند که وی را به یکی از رادیکال ترین و انقلابی ترین متفکران نسل خود تبدیل می کند. چیزی که وی از انعکاس آن در آثارش مطمعن بود، نگاه سیاسی به دور از کمونیسم وی است. او طراحی را آرمانشهری دموکراتیک می داند و طرح را مسئولیت طراح، نسبت به جامعه اش می داند. وی با نگاهی که پروژه هایش به سناریو های آینده نگرانه دارند، مدعی آن بود که هدفش خلقِ جهانی بهتر است.

اندیشه های سیاسی وی در تعریفی که از "طراحی خوب" می دانست، منعکس می شدند که وی آن ها را پایدار، در دسترس، عملکردی، خوش ساخت، طنین اندازِ حسی، ماندگار، سودمندِ اجتماعی، زیبا، اقتصادی و مقرون به صرفه توصیف کرد.

اصطلاحاتی چون "عمل گرایی" و "اخلاقی بودن" که بسیار مورد بحث قرار گرفته اند، به شدت در کار ماری وجود دارد به طوری که آنها را به علایقِ گسترده ی تجربی خود پیوند می دهد. آثار او هرچند بی شمار و موفق، همواره به تجسم این مفاهیم معطوف اند. ماری بیش ازتولیدِ محصول، خودِ "طراحی" را تولید می کند. فرایند علمی آثار او که در مطالعات زبان بصری، پایه گذاری شده و مورد تأیید است، برای طراحی اشیایی مورد استفاده قرار می گیرد که بر معنا تمرکز دارند و نه اثری که می گذارند. آنها فاقد نئولوژیسم و محرکهای تبلیغاتی تهاجمی اند، این به این معناست که آثارش فاقد پرخاشگری معمولِ مُدِ زودگذرِ مصرف کننده هاست.

پازل چوبی طرح حیوانی، اثر انزو ماری


ترسیم "سیب و پروانه"، اثر انزو ماری، 1958


جعبه ای از چیدمان هایی برای ساخت صندلی با مقیاس 1:5


ترسیم "مرغ و تخم مرغ"، اثر انزو اری ، 1969


تمرینات ترسیمیاز مجموعه طبیعت، اثر انزو ماری ، 1967


پازل ، اثر انزو ماری، 2009


طراحی گلدان در دانزه، اثر انزو ماری، 1961


تقویم تیمور، اثر انزو ماری


تعدادی از مبلمان های طراحی شده توسط انزو ماری




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group