نمایشگاه
"نوسانات"،
ساخته دانیل کانوگار، با سرپرستی سابین هیملسباخ و همکاری موزه دانشگاه ناوارا، از
29 نوامبر 2017 تا 28 ژانویه 2018 در نمایشگاه سالا آلکالا افتتاح شد .
دانیل
کانوگار نمایشگاهی از 24 اثر رسمی خود که از جنسِ هنر و رسانه اند را ارائه داد.
منظور از این 'نوسانات' تحولات اجتناب ناپذیری است که تکنولوژی در حال ایجاد آن
هاست. تقابل های آنالوگ در برابر دیجیتال، بدن در مقابل ابزار، همه ی آن ها برای تشکیل
یونیت هایی که در یک سیستم واحد باهم کار می کنند، از هم تجزیه شده اند. این نمایشگاه،
انعکاسی از جهانی در شلوغی است: دنیایی از خاطرات زودگذر، تغییر در رسانه ها و جریان
داده ها در روندِ رشدی ثابت.
در
میان این آثار برجسته، چیدمانِ "Sikka Ingentium"
که یک چیدمان بزرگ ویدئویی متشکل از 2400 لوحِ دی وی
دی است، صفحه
ی سمعیْ بصریِ بزرگی را بر اساس گذشته سینمایی مان، تشکیل می دهد. در نام این
چیدمان، کلمه "Sikka"
اشاره به سکه های طلایی در کتاب انجیل مقدس دارد که به لباس ها دوخته می شد و نوعی
پیشینه ی پولک ها بود و کلمه "Ingentium"
اشاره به ساخت قطعه دارد.
به
گفته کانوگار، این یک "کار بزرگ" است چون نتیجه دو سال کار میدانی بود
که در آن اکثر بازارهای سراسر جهان و فروشگاه های اجناس دست دوم و ویدیویی را برای
تهیه 2400 لوحی که این اثر را تشکیل می دهند، جستجو کرد. کانوگار به همراه تیمش برای
لوح هایی که برای این اثر پیش بینی کردند، پرونده مفصلی از هر یک از آنها ساخته اند.
این
چیدمان متشکل از 5 پروژکتور، 5 پخش کننده چندرسانه ای، سیستم تقویت صوتی، 12
بلندگو، 2 ساب ووفر، 2400 دی وی دی، اتصالات شبکه است. ابعاد آن 270* 1800 سانتی متر است و
مدت زمان پخش فیلم در آن 36 دقیقه و 30
ثانیه است. مهندس هنری پروژه، دیگو ملادو و ترکیب صدا توسط الكساندر مکسویین
انجام شد.
Sikka Ingentium
یک چیدمانِ تندیس گونِ ویدیویی است که با 2400 دی وی دی بازیافتی
ساخته شده است. این اثرِ چند ریشه ای، از "sikka" الهام گرفته است که سکه های طلای
دوخته شده به لباس های مربوط به دوران بابل بودند که در نهایت به اشیای پلاستیکی
براقی تبدیل شدند که امروزه آنها را به عنوان پولک می شناسیم. آنها برای یادآوری
ثروت و قدرت کسانی که آنها را پوشیده اند، استفاده می شدند، در حالی که نور الهی
را نیز تداعی می کردند. به همین ترتیب، سطحِ دی وی دی ها، داستان تصاویر زاده شده
از دنیای پر زرق و برق هالیوود را بازگو می کند که آن تصویر، به نوعی جریان، تبدیل
می شود.
این
هنرمند با تصویر کردن محتوای درون دی وی دی ها به روی آنها، به تحقیق در مورد
کاربردهای جدید این لوح های دور انداخته شده و همچنین علاقه خود به ترکیب ویژگی های
افسانه ای سینما با عناصر فیزیکی آن، می پردازد. در این اثر، قطعهْ فیلم های
انتخابی از هر دی وی دی بر اساس رنگ، شکل و مقدار حرکت آنها انتخاب شده
و یک پالت دیجیتالی را تشکیل می دهند که حلقه های نهایی فیلم از آنها ساخته می
شوند. موسیقی متن این فیلم، نتیجه ی ترکیبِ موسیقیِ لایه بندی شده از موسیقیِ تمام
قطعهْ فیلم های انتخابی است و اثر نهایی آن، یک چیدمانِ سمعیْ بصری است که انعکاسی
بر فرهنگ ماست که تکنولوژی هایی را شامل می شود که ما برای ذخیره اطلاعات و بقای
آنها در دنیای امروز استفاده می کنیم.
23 اثر
دیگرِ کانوگار، باقیمانده مسیر نمایشگاه را کامل می کنند و آثاری را با عنوان
"کانولا" و "پژواک" را برجسته می کنند. ایده ی "کانولا"
از پربیننده ترین فیلم ها در یوتیوب ساخته شده تا ترکیب بندی مرتبطی را که
توسط اکسپرسیونیسم انتزاعی حمایت می شود را نمایش دهد."اکو" چیدمانی از
صفحه های اِل ایی دی است که پخش کننده ی انیمیشن هایی است
که نسبت به اَعمالِ مختلف واکنش نشان می دهند.