یکی از
دلایل اصلی باقی ماندن "بلید رانر" اصلی این است که آینده لس آنجلس آن را یک مکان واقعی می داند. از وسایل
نقلیه سودمند و سودمند در خیابانها گرفته تا مگاواتورهای متلاطم که بر خط افق مسلط
هستند ، شهری است که هم چشم انداز آینده است و هم در روز مدرن زمین گیر است. بیشتر
این نگاه به یک مرد برمی گردد: سید مید، هنرمند مفهومی و طراح صنعتی. و هم برای علاقه مندان به کارهای او و
هم برای افراد ناآگاه ، کتاب جدیدی به نام "فیلم
هنری سید مید: جلوه ی بصری آینده نگرانه" راهی مناسب برای تعمیق برندهای خاص علمی
تخیلی مید است.
حرفه مید به هالیوود محدود نشد. او
شروع به طراحی وسایل نقلیه برای افرادی مانند فورد و صنایع فولاد ایالات متحده و
محصولات فیلیپس کرد اما کار او در فیلم چیزی است که بیشتر او را با آن می شناسند.
به خصوص سه اثر از کلاسیک های علمیْ تخیلی دهه 1980 به نام های بلید رانر، ترون: میراث و بیگانگان. پیشینه
مید در طراحی صنعتی به طور ملموسی در این فیلم ها حس می شود. به عنوان مثال هنگامی
که او وسیله نقلیه جدیدی طراحی کرد، حتی اگر یک موتورسیکلت آینده نگرانه بود،
کاملا منطقی و عملی طراحی می کرد. او بیشتر نحوه عملکرد واقعی خودرو را بر اساس تکنولوژی
موجود بررسی و طراحی می کرد.
کتاب "جلوه ی بصریِ آینده
نگرانه" بینش خارق العاده ای از این روند طراحی فراهم می کند. این کتاب موضوع
را به قسمت های جداگانه تقسیم کرده است و هر بخش مجموعه ای از طرح های اولیه را
نشان می دهد که فکر و مراقبت از این خلاقیت ها را نشان می دهد. این کتاب فقط
مجموعه ای از نقاشی های علمیْ تخیلیِ زیبا نیست. در عوض بیشتر نگاهی کامل به نحوه
کار و تفکر مید است. می توانید طرح ها و یادداشت های دستی را بررسی کنید تا ببینید
که او چگونه در مورد جزئیات به ظاهر پیش پا افتاده، مثلا دستگاه های خودپرداز در جانی منومیک چگونه به نظر برسند.
آنچه که شاید جالب ترین مورد باشد این
است که می بینید چطور این طرح ها بیش از آنکه در فیلم ها به نظربرسند، تأثیر می
گذارند. در یک مثال گویا وقتی مید به فیلم نامه "هسته" برای فاجعه 2003
نگاه کرد، متوجه شد که ماشین حفاری که در پیش فرض فیلم قرار داشت دارای نقص مهندسی
است و در واقع در دنیای واقعی کار نخواهد کرد. پس از توجه به توصیه های مید، پیتر
هیمز، کارگردان وقت در نهایت فیلمنامه را تغییر داد
تا از این ایده های جدید استفاده کند.
اگر از علاقه مندان به کارهای مید هستید،
این کتاب بخش های بزرگی را به محبوب ترین آثار او اختصاص می دهد. اگرچه یکی از
نکات جالب در مورد این کتاب این است که همچنین به طراحی مید در تعدادی از فیلم های
کمتر شناخته شده او پرداخته، از جمله برخی از فیلم ها که در واقع هرگز ساخته نشده
اند، مانند اجرای زنده فیلم جتسون ها.
فعالیت مداوم مید دهه ها طول کشید و اینکه
بتوانید چنین طیف وسیعی از کارها را در یک مکان ببینید، جذاب است. این که آیا طرح
های ابتدایی او برای پیشتازان فضا یا آخرین تلاش او برای بازبینی دیستوپیا دردونده روی تیغ 2049،
کار مید در هر فیلم یک احساس برجسته مشابه را نشان می دهد- که از جمله مهمترین
آنها، وسواس در مورد جزئیات است که ممکن است بسیاری هنوز متوجه آن نشوند که این
جزییات باعث شده تا طراحی های او فراموش نشدنی شود.