۱۸۱۸: ادبیات
مری شلی رمان Frankenstein: Or, the Modern
Prometheus را منتشر می کند.
|
۱۸۴۳: ریاضیات
آدا لاولیس، "طرح موتور تحلیلی" را که چارلز بابیج اختراع
کرده، تفسیر میکند. وی در یادداشت های خود او برای اولین بار الگوریتمی را ایجاد
می کند که باعث می شود موتور بابیج یک توالی کامل برنولی را محاسبه می کند.
|
۱۹۱۳: ریاضیات
برتراند راسل و آلفرد نورت وایتهد، Principia
Mathematica، اثر برجسته منطق رسمی و استدلال را منتشر
می کنند.
|
۱۹۲۳: فلسفه
نمایشنامه کارل کاپک، به نام R.U.R،
اصطلاح "ربات" را معرفی می کند.
|
۱۹۴۵ و ۱۹۵۰: ریاضیات
آلن تورینگ در پارک بلچلی تلاش می کند، تا فرآیند رمزگشایی کدهایی که
توسط آلمان ها استفاده می شده را به صورت خودکار انجام دهد.
در سال ۱۹۵۰، آلن تورینگ در یک سخنرانی درباره ماشین های هوشمند،
نظریه ای درباره مشکلات احتمالی اتوماسیون فرایندهای منطقی را ارائه می دهد. آلن
تورینگ ماشین آلات و هوش کامپیوتری را منتشر می کند و آزمون تورینگ را معرفی می
کند.
|
دهه ۱۹۵۰: علوم کامپیوتر
جان مک کارتی زبان LISP
را برای رایانه های IBM 704
توسعه می دهد. و در سال ۱۹۶۰ سری IBM 700-7000
را که سیستم های کلیدی در علوم کامپیوتر و برنامه نویسی اولیه هوش مصنوعی هستند،
تولید می شود.
|
۱۹۵۶: موفقیت اولیه در هوش مصنوعی
کلود شانون، تیسوس را که یک موش سایبرنتیکی حل کننده هزارتو بود را
توسعه می دهد. در سالهای ۱۹۴۸ و ۱۹۵۸، کلود شانون مقاله ای در مورد نظریه اطلاعات
ارائه می دهد.
در سال ۱۹۵۶، کنفرانس دارتموث، به همت جان مک کارتی ، ماروین مینسکی
و کلود شانون در کنار دانشمندان دیگر، تولد هوش مصنوعی را به عنوان یک رشته، تسریع
می بخشد.
|
۱۹۵۹: موفقیت اولیه در هوش مصنوعی
جان مک کارتی و ماروین مینسکی پروژه هوش مصنوعی را به عنوان بخشی از
آزمایشگاه تحقیقات الکترونیک و مرکز محاسبات در MIT
تأسیس کردند.
|
۱۹۶۰: تحولات رباتیک
جیمز ال آدام ارابه
استنفورد را، که یک نمونه اولیه از اتومبیل های خودران بود، تولید می کند
|
۱۹۶۱: تحولات رباتیک
Unimate، اولین ربات صنعتی، در جنرال موتورز معرفی می
شود.
|
۱۹۶۶: تحولات رباتیک
Shakey، اولین ربات با کاربرد عمومی در آزمایشگاه
هوش مصنوعی استندفورد به نمایش در می آید. هلن چان ولف با انجام تحقیقات در مورد Shakey،
به یافته های پیشگامانه ای در زمینه نقشه نگاری و شناسایی تصویر، که زمینه ساز
تشخیص چهره بود، دست پیدا می کند.
|
۱۹۶۹: فرهنگ و جامعه
فیلم استنلی کوبریک، با نام ۲۰۰۱: ادیسه فضایی، HAL
9000 را، که یک هوش مصنوعی شرور است، به نمایش می
گذارد و ماروین مینسکی مشاور این فیلم بود.
|
۱۹۷۱: شبکه های عصبی
نولان بوسنل و تد دابنی، بازی Computer
Space، که از هوش مصنوعی استفاده می کند را ایجاد
می کنند.
|
۱۹۸۱: فرهنگ و جامعه
در سال ۱۹۸۱، IBM اولین سیستم
عامل کامپیوتر را منتشر کرد.
|
۱۹۸۲: فرهنگ و جامعه
ریدلی اسکات در فیلم Blade Runner،
با بازی هریسون فورد، از رمان فیلیپ کی. دیک با نام آیا آندرویدها رویای گوسفندهای
الکتریکی را دارند؟،تاثیر می پذیرد. این کتاب تأثیر فزاینده ماشین آلات و اطلاعات را
بر مفهوم فردیت و انسانیت منعکس می کند.
|
۱۹۸۹: شبکه های عصبی
تیم برنرز-لی، دانشمند انگلیسی، شبکه جهانی را در سال ۱۹۸۹ اختراع
کرد. راه اندازی شبکه جهانی وب میزان داده های موجود برای تحقیقات و یادگیری ماشین
را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
|
۱۹۹۰: شبکه های عصبی
رادنی بروکس مقاله ای را با نام فیل ها شطرنج بازی نمی کنند، منتشر
می کند و مدیر آزمایشگاه هوش مصنوعی ام آی تی می شود. بروکس تحقیقات در شبکه های
خنثی را دوباره زنده می کند.
اولین آزمایش موفقیت آمیز تشخیص صدا در موسسه تحقیقاتی استنفورد.
|
۱۹۹۹: فرهنگ و جامعه
واچوفسکی فیلم ماتریکس را کارگردانی می کند، فیلمی شامل جنگ قدرت بین
ماشین های حسی و بشریت.
|
۱۹۹۹: تحولات رباتیک
Aibo، اولین ربات سگ حیوان خانگی که به صورت تجاری
توسط سونی به بازار عرضه می شود.
|
۲۰۰۰: شبکه های عصبی
سینثیا بریزیل، Kismet،
یک برنامه و ربات که قادر به شناخت احساسات انسانی از طریق تجزیه و تحلیل چهره
است، را توسعه می دهد.
|
۲۰۱۰: تحولات در رباتیک
هیروشی ایشیگورو و آزمایشگاه هوشمند ربات ها که Geminoid
android را ارائه می دهد.
|
۲۰۱۵: فرهنگ و جامعه
موسسه Future of Life
نامه سرگشاده "اولویت های تحقیق برای هوش مصنوعی قوی و مفید" را با
امضای ۸۰۰۰ نفر از جمله استیو وزنیاک، استیون هاوکینگ و ایلان ماسک منتشر می کند.
موسسه Future of Life
در نامه ای با عنوان "سلاح های خودمختار: نامه ای از محققان هوش مصنوعی و
رباتیک" را منتشر می کند که تقریباً ۴۰۰۰ محقق هوش مصنوعی و رباتیک آن را
تأیید کرده اند.
|
۲۰۱۵: تحولات در رباتیک
اریکا، مجری اخبار اندروید، توسط هیروشی ایشی گورو و آزمایشگاه ربات
های هوشمند در دانشگاه اوزاکا رونمایی می شود.
|
۲۰۱۶: شبکه های عصبی
برنامه Google DeepMind's AlphaGo
قهرمان بازی گو گو، لی سدول را شکست می دهد.
|
۲۰۱۸: شبکه های عصبی
اتحادیه اروپا، آزمایشگاه سیستم های یادگیری و هوشمند اروپا را تأسیس
می کند.
زبان Alibaba
که از هوش مصنوعی استفاده می کند، موفق می شود انسان را در آزمون خوانش و درک مطلب
دانشگاه استنفورد مغلوب کند.
|