طرح : آرش علی آبادی
همکاران : نازنین مجاهد ،
مهسا حسینی ، شروین شمس اللهی
اجرا : احمد محسنی
کارفرما : نیکرام و شرکا
شروع : اسفند 1396 پایان : اردیبهشت 1398
زیربنا
: 240 متر مربع ( 4 طبقه ، هر طبقه 60 متر مربع)
بنای قبلی
بنای قبلی پروژه، ساختمانی 4 طبقه (3 طبقه روی زمین و یک طبقه زیر
زمین ) و با قدمتی نزدیک به 40 سال بوده
است . سبک معماری آن تقلیدی از معماری
مدرن رایج در ان دوره بوده و فاقد هر گونه نکته خلاقه و جزئیات تکنیکی قابل توجهی
بود . سازه متشکل از تیر و ستون فلزی و طاق ضربی آجری اجرا شده بود. با توجه به
تحقیقات محلی انجام شده از اهالی محل و
ساکنین قبلی ، ساختمان در قطعه زمینی جدا شده از زمین فعلی باغ موزه هنر ایرانی- که در قسمت شمالی آن واقع
می باشد- بنا شده است و به لحاظ تاریخی
مالکیت آن متعلق به کارکنان خدماتی مالک
منزل مسکونی قبلی واقع در باغ موزه هنر ایرانی فعلی بوده است .
کاربری فعلی
کار فرمای پروژه در
نظر داشت که ساختمان جدید به ترکیبی از ساختمان تجاری ( داروخانه ) در طبقه همکف و زیرزمین و نیز دو طبقه اداری (طیقه اول و دوم ) جهت فعالیت
های اداری خود اختصاص یابد .
دراجرای طرح جدید ، سازه
موجود حفظ و تقویت شد و سیستم سرمایش و
گرمایش قبلی که کولر آبی و شوفاژ بود بر اساس اسپلیت مرکزی طراحی گردید.
ایده طراحی
ساماندهی درونی : در ساماندهی
عملکردی مجموعه طبقه همکف و زیر زمین با افزودن یک ارتباط عمودی مجزا توسط یک پله
درونی ، به یک مجموعه تجاری کوچک تبدیل شد . دو طبقه اول و دوم با اعمال تغییرات در پلان به کاربری اداری کوچک
، تبدیل گشت .
با توجه نورگیری کلی ساختمان از سمت شرق و مساحت
کم هر واحد سعی کردیم که با ایجاد حداکثر
شفافیت را در فضا ، هم نور طبیعی مناسبی را
برای فضاهای داخلی فراهم کنیم و هم با تداخل فضای ارتباطی ( پله ) و فضای اداری که
در قالب یک مجموعه یکپارچه استفاده می شد فضایی وسیع تر را ایجاد و دید های متنوعی از داخل سا ختمان به بیرون ایجاد
کنیم .بنابراین با حفظ سازه موجود پله(
شمشیری های فلزی ) ، آن را تبدیل به پله ای
فلزی سبک و تا حد امکان شفاف کردیم تا جریان سیال حرکت هم از داخل فضاها و هم از
بیرون ساختمان نمایان گردد .
پوسته خارجی
مصالح و هندسه پوسته : با توجه
به سابقه تاریخی ساختمان و همجواری آن با ساختمان باغ موزه که دیواری آجری دارد از
مصالح آجر در اجرای پوسته بیرونی ساختمان جهت همگونی با بافت مجاور خود بهره بردیم
. در طراحی از ترکیب آجر با اجرای خشک و با هندسه ای شعاعی ( به دیاگرام ساختار
نما رجوع کنید) وسیمان سفید به عنوان
متریالی سیال تر استفاده شد که در شکل
گیری فرم پوسته، از ورودی تا بام ساختمان
قسمت آجری را در بر گرفته است و موجب یکپارچگی هندسه نما شده است و پیوستگی قسمت
ورودی ساختمان ر ا تا گشایش بام سبز ساختمان بوجود آورده است .
گشودگی و شفافیت
در ساماندهی پوسته خارجی و
ارتباط با عمکرد های درونی ، در قسمت تجاری حداکثر شفافیت ایجاد شده است . در قسمت
اداری با توجه به شیوه ی چرخش آجرها دید محدود تر و در عین حال متنوع تر می باشد .
در راه پله با توجه عملکرد واسطه ای آن مابین شهر و واحد های اداری و تجاری ، ایجاد حداکثر شفافیت و گشایش در نما و در داخل ، و دیده شدن حجم پویا ی این عنصر
ارتباطی در طراحی مد نظر بوده است .
بام
در بام پروژه نیز علاوه بر کاشت گیاهان ، استراتژی اصلی گشایش و دید فضا به سمت باغ موزه و کنترل دید خیابان اصلی با کاشت گیاهان است. در نتیجه نسبت میان این دو
، ارتفاع و گشایش جانپناه بام، بسته به
موقعیت و دید ناظر، متغیر طراحی شد.