معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1511
معماری و گیم   - 22
منظر شهری   - 1451
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1094
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1028
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
سازه های شهری   - 931
معماری جنگلی   - 19
تکنولوژی ساخت   - 916
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 860
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
مرزهای معماری   - 841
پردیس ویترا   - 18
نگاه نو به سكونت   - 800
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نظریه شهری   - 786
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 771
معماری ـ موسیقی   - 16
معماری و سیاست   - 730
معماری بایومورفیک   - 15
کلان سازه   - 647
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 634
شهرهای در حرکت   - 15
معماری پایدار   - 579
طراحی مُد   - 15
منتقدان معماری   - 532
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 528
معماری بیابانی   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 511
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
روح مکان   - 510
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
طراحی صنعتی   - 496
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری منظر   - 492
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 481
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری تندیس گون   - 480
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 464
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 442
درس گفتارهای اتووود   - 9
باز زنده سازی   - 425
معماری خوانی   - 9
هنر مدرنیستی   - 419
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 413
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری یادمانی   - 362
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 356
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماریِ توسعه   - 346
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 344
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
طراحی نئولیبرال   - 330
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری پست مدرن   - 329
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
اتووود کلاسیک   - 299
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 297
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 270
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 269
عبور از مرحله جنینی   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری محلی   - 266
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 259
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 256
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 251
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
معماری تخت جمشید   - 7
معماری انتقادی   - 244
منبع شناسی اتووود   - 7
بنای محدود   - 241
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 238
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری های تک   - 224
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 219
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 213
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 208
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 200
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 197
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 168
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 153
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 151
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 149
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 137
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
ترسیمات معماری   - 135
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 133
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 123
فرهنگ نفت   - 6
بلندمرتبه ها   - 117
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 95
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
معماری مذهبی   - 87
پداگوژی انتقادی   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 6
مدرنیته؛ از نو   - 85
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری فاشیستی   - 85
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اقتصادِ فضا   - 83
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اکسپو   - 79
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
فیلوکیتکت   - 74
معماری مصر   - 5
ویروس کرونا و معماری   - 73
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
گفت و گو با مرگ   - 71
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری هند   - 67
بلوپرینت   - 4
معماری چین   - 67
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری فضای داخلی   - 66
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
ویرانه ها   - 65
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری و رسانه   - 59
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری پراجکتیو   - 58
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
مدارس معماری   - 57
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پداگوژی   - 54
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
زاغه نشینی   - 53
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 46
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و روانشناسی   - 43
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
باهاوس   - 41
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
هنر روسیه   - 39
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
معماری و نقاشی   - 36
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری و ادبیات   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
بحران آب   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
آنتروپوسین   - 25
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری مجازی   - 23
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 22
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 34
آلدو روسی   - 15
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 44
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 59
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییجی مورتی   - 1
باک مینستر فولر   - 12
لوییس بورژوا   - 8
برنارد چومی   - 33
لُکُربُزیه   - 149
برنارد خوری   - 2
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
لینا بو باردی   - 4
بنیامین برتون   - 8
مارتین هایدگر   - 31
بوگرتمن   - 1
مارسل بروئر   - 7
بی یارکه اینگلس   - 68
مارشال برمن   - 16
پائولو سولری   - 4
مانفردو تافوری   - 16
پائولو فریره   - 2
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 28
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 59
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 5
معماران آر سی آر   - 4
پیتر زُمتُر   - 69
معماران مورفسس   - 16
پیتر کوک   - 8
موریس مرلوپنتی   - 2
پیر بوردیو   - 5
موشه سفدی   - 12
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل سر   - 3
تئودور آدورنو   - 6
میشل فوکو   - 59
تادو اندو   - 13
نائومی کلاین   - 4
تام مین   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام ویسکامب   - 10
نیکلای مارکوف   - 1
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانا آرنت   - 9
توماس پیکتی   - 5
هانری لفور   - 24
توماس هیترویک   - 30
هانی رشید   - 5
تیتوس بورکهارت   - 2
هرزوگ دی مورن   - 30
تیموتی مورتُن   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیو ایتو   - 25
هنری ژیرو   - 3
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنریک وایدولد   - 1
جان برجر   - 2
هنس هولین   - 5
جان هیداک   - 6
هوشنگ سیحون   - 14
جف منن   - 2
هومی بابا   - 2
جفری کیپنس   - 3
واسیلی کاندینسکی   - 2
جورجو آگامبن   - 8
والتر بنیامین   - 29
جوزپه ترانی   - 2
والتر گروپیوس   - 18
جولیا کریستوا   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 31
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 108
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 32
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 19
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -825
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -415
گالری   -87
فرهنگی   -339
هتل   -78
پاویون   -269
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -165
ویلا   -12
مسکونی ـ تجاری   -165
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -139
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
هنر گفت و گو ـ ماهنامه فیلم امروز با فریار جواهریان
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1400/04/08
مـنـــــــبـع : گفت و گوی آتوسا قلمفرسایی با فریار جواهریان. ماهنامه فیلم امروز. تیرماه 1400. صفحه 44 تا 49
تعداد بازدید : 192

"فریار جواهریان متولد مشهد و بزرگشده پاریس است. تحصیلاتش را در دانشگاههای تگزاس در آستین، M.I.T و هاروارد آمریکا به پایان رسانده و شرکت مهندسین مشاور "گام ما" را همراه با مهندس فریدون بدر در تهران تأسیس کردهاند که تخصصشان در زمینۀ موزه و باغ است. جواهریان برنده مسابقه مدرسه فرانسویها در تهران بوده و همچنین دبیر نمایشگاههای متعددی از جمله "باغ ایرانی" و "فریده لاشایی" در موزه هنرهای معاصر تهران، "سی سال تنهایی" در کمبریج و لندن و "گلگشت ایرانی" درکاخ موزه گلستان بوده است. وی همسر داریوش مهرجویی بوده و طراحی صحنۀ ده فیلم او (از اجارهنشینها تا درخت گلابی) را بر عهده داشته است. جواهریان مقالات متعددی در نشریات ایرانی و خارجی نوشته و سخنرانیهای بسیاری در دانشگاههای آکسفورد، کمبریج و استنفورد کرده است. سال 2010 نیز عضو هیأت داوران جایزۀ معماری آقاخان بود."


پاراگراف بالا متنی است که در وبسایت فریار جواهریان، او را این گونه معرفی کرده و پیشنهاد میکنم برای این که او را دقیقتر بشناسید به faryarjavaherian.com مراجعه کنید، که در آن جدا از فیلمها، برخی از کارهای معماری ایشان، به علاوه حدود صد مقاله که میشود دانلود کرد، همین طور پنج کتاب که سهتای آنها قابلدانلود هستند و کلی اطلاعات دیگر درباره او را میتوانید پیدا کنید. اما چیزی که در این معرفیها پیدا نمیشود، روحیه رها و در عین حال آرام و آرتیست اوست. برای من که در عین علاقه به هنر و معماری، به واسطه حرفهام دنبالکننده جدی آثار فریار جواهریان در سینما بودهام، کشف رموز حرفهای و نوع نگاه و شکل تجربیاتش در سینما به دلمشغولی سالیانم بدل شده بود. این مصاحبه که به مناسبت سیوپنجمین سال ساخت اجارهنشینها انجام شد، بسیاری از چالشهای ذهنی من را برطرف کرد. فرصتی شد تا با کسی همصحبت شوم که در تجسم ذهن داریوش مهرجویی هنگام خلق بهترین آثارش نقش داشته است. از او که سؤالات برآمده از کنجکاویام را شنید و با صبوری و دقت پاسخ داد ممنونم، و سپاسگزارم از مینا بزرگمهر که امکان این مصاحبه را فراهم ساخت.


آتوسا قلمفرسایی: هنگام ساخت اجاره
نشینها تازه از فرانسه به ایران برگشته بودید. آیا هنگام شکلگیری فیلمنامه در جریان آن قرار گرفتید یا مثل یک پروژۀ حرفهای درست پیش از ساخت و مرحلۀ پیشتولید به کار پیوستید؟


فریار جواهریان ـ در 25 سالی که با داریوش مهرجویی زندگی کردم، من همیشه اولین کسی بودم که سناریوهایش را میخواندم. در سالهای اول آشناییمان و دورۀ نامزدی دو سناریو با هم نوشتیم، "مرثیه" و "لاله"، که البته هیچوقت ساخته نشدند اما کلا مسئول سناریوی فیلم آرتور رمبو بودم. داستان اجارهنشینها مستقیما از اتفاقات زندگی خودمان برداشت شد که ماجرایش بسیار مفصل است. ما خانهای را در دروس اجاره کردیم که صاحب اصلیاش آقایی بود به نام داریوش فرزانه و زمان شاه رایزن نظامی سفارت ایران در واشنگتن بود و طبیعتا بعد از انقلاب به ایران برنگشت و به شوهرخواهرش، آقای معتمدی، وکالت داده بود که با ما اجارهنامه را امضا کند و او هم سر هر ماه میآمد و اجارهاش را میگرفت. خانوادۀ معتمدی خانوادۀ بسیار متشخصی در مشهد بودند، فامیلشان نایبالسلطنه خراسان بود و... خلاصه یکی از بستگان کلهگندهشان در مشهد فوت میکند و همۀ اعضای خانواده که ساکن تهران بودند برای ختم عازم مشهد شدند. همگی در همان هواپیمایی بودند که سقوط کرد و متأسفانه همه فوت شدند. پاییز 58 بود. ما فقط سهچهار بار آقای معتمدی را دیده بودیم که میآمد خانه و مینشستیم و چای میخوردیم، اجاره را میگرفت و میرفت. پس از آن اتفاق دیگر هیچکس سراغ ما نیامد. سال 1360 حیاط پشتی مدرسۀ عدل آفاق را (که بعدا با نام مدرسهای که میرفتیم نمایش داده شد) جشنوارۀ کن برای بخش دو هفته کارگردانان دعوت کرده بود. من و داریوش و دخترمان مریمکوچولو که آن موقع یک سالونیمش بود رفتیم فرانسه و خانه را سپردیم به ژیلا (مهرجویی) و محمود (بزرگمهر) و مینا فسقلی. فکر میکردیم دو سه ماه بعدش برمیگردیم. اما هِی به ما زنگ میزدند که نیایید. مثلا ماجرای انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی پیش آمد و چی شد و چی شد. بعد محمود و ژیلا را گرفتند، انداختند زندان. اینها که از خانهمان رفتند مدتی دختر و داماد گیتی، خواهر بزرگ داریوش، آنجا زندگی میکردند. کلید خانه دست مادر داریوش بود که هر دوسه هفته یک بار به خانۀ ما سر میزد. بعد همسایۀ دیوار به دیوارمان حاجآقا سیدان با مامانمهین صحبت میکند و میگوید شما برایتان خیلی سخت است این همه راه بیایید تا اینجا. یک کلید به من بدهید تا من مواظب خانه باشم و خودم بهش سر میزنم. بعد دختر و داماد و نوههایش که در آبادان زندگی میکردند و جنگزده شده بودند به تهران میآیند و آنها را مستقر میکند در خانۀ ما. تا این که پس از مدتها که مامانمهین میرود تا به خانه سر بزند، میبیند که بهبه! همۀ اثاث ما را جمع کردهاند و اسباب و وسایل خودشان را پهن کردهاند و خلاصه میفهمد چه کلاهی سرش گذاشتهاند و چه خیانتی در امانت کردهاند. همانجا وسط سالن مینشیند و میگوید من بَست مینشینم تا شما خانه را تخلیه کنید و کلید را به من پس بدهید. آن موقع دو سال میشد که ما در فرانسه بودیم و فریده، خواهر وسطی داریوش، به ما زنگ زد و گفت بیایید که مامانمهین را نمیشود تکان داد! و من فورا گفتم باشد، من و مریم میآییم، به مامان بگو دیگر برود خانه، خودم میآیم و قضیه را درست میکنم. داریوش نگران بود که به ایران بیاید و ترجیح میداد این مسئولیت را من به عهده بگیرم. اما راهنمایی خیلی مفیدی به من کرد؛ گفت برو با بیژن ترقی، برادر گلی ترقی، مشورت کن. چون او آدم عاقلی است و خیلی فوتوفن همۀ بیزنسها را میداند. ما تا رسیدیم به تهران، من و مریمکوچولو در خانۀ مامانمهین مستقر شدیم و فکر کنم همان روز رفتم تا با بیژن ترقی مشورت کنم و ازش پرسیدم چهکار باید بکنم. بهش اوضاع را توضیح دادم و او پرسید این همسایه چهکاره است؟ گفتم تاجر آهن است در بازار. گفت تهدیدش کن، که آبرویش را در بازار میبری، میروی در بازار آهنفروشها به همه میگویی حاجآقا سیدان خانۀ ما را بالا کشیده... فردای آن روز رفتم خانۀ دروس و زنگ زدم، چون کلید را عوض کرده بودند. همه نشسته بودند روی این مبلهای استیل هووخشتره و قالیهای نفیس کاشان در سالن ما. حاجآقا سیدان بود، دخترش، دامادش و بچهها و... هِی بهانه میآوردند که ما جنگزدهایم و من هم هِی تکرار میکردم که ما خودمان داریم برمیگردیم ایران و من فقط دوسه هفته زودتر از داریوش آمدهام که همه چیز را مرتب کنم تا داریوش هم بیاید... این دروغ کوچولو هم تأثیر نگذاشت. خلاصه استدلالها پرتنشتر میشد و دیگر رسیده بودیم به جایی که (چون بو برده بودند که خانه بیصاحب مانده) هِی اینها میگفتند ما بالأخره یک خانوادۀ جنگزدهایم و حالا برویم ببینیم این خانه را به کی میدهند و این حرفها، که من از ترفند بیژن ترقی استفاده کردم و خدا را شکر که این حاجآقا هنوز آبرویش برایش اهمیت داشت. همان روز اسبابها را جمع کردند، از روی دیوار کوتاهی که بین دو حیاطمان بود اثاثیه را دادند آن طرف و کلیدها را به من دادند و از فردای آن روز من و مریم در خانهمان مستقر شدیم. خانه را رنگ زدم، تمیز کردم، استشهاد محلی گرفتم که لولهکشی گاز انجام بشود، چون قبلا بخاری نفتی داشتیم، بخاریهای گازی خریدم، همه اتاقها را دوباره چیدم و این دفعه خانه را سپردم به خالۀ خودم. خالهای که از بچگی خیلی به ما نزدیک بود و خیلی دوستش داشتم و قرارمان این شد که لااقل دو سال آنجا بنشینند. اما بعد از دو سال اگر ما برگشتیم خانه را تخلیه کنند. اما سرنوشت اینطوری شد که پس از یک سالونیم برگشتیم ایران و حالا خالهجان هم راضی به ترک خانه نبود و آنها هم دائم تهدید میکردند که حالا برویم مسجد محل و ببینیم خانه را به کی میدهند، به شما میدهند یا ما؟! خلاصه شش ماهی هم همه با هم در وضع اسفباری در همان خانه زندگی میکردیم، تا این که بالأخره پدرم آمد و به خالهجان پولی داد و آنها را راضی کرد تا بلند شوند و بروند. بنابراین یک ورسیون کوتاه اولیه از داستان را وقتی من برگشتم پاریس داریوش شروع به نوشتنش کرد. و بعد در تمام آن شش ماهی که همگی با هم در کنار خالهجان و شوهرش و پسرهایش زندگی میکردیم سناریوی اجارهنشینها را تکمیل کرد. در آن دوره از زندگیام هنوز شهامت این را نداشتم که بهش بگویم اینجا را عوض کن، اینجا را درست کن و در هر صورت وقتی سناریو را خواندم به نظرم آمد که همه چیزش خیلی محکم و خوب است. وقتی چیزی را بر اساس اتفاقات واقعی زندگی مینویسیم، خیلی رئالیستی و درست به نظر میآید.

 
:تا آن زمان آیا تجربۀ مشخصی از طراحی صحنه و لباس فیلم داشتید؟ چه به عنوان یک کار حرفهای یا حتی تجربی...


ـ اصلا قرار نبود من طراح صحنه و لباس فیلم باشم. تهیهکننده، آقای رضا نامی را انتخاب کرده بود و با او قرارداد بسته بود. اما پس از چند جلسه کار، همان موقعها که دنبال لوکیشن میرفتند، داریوش فهمید که سلیقههایشان اصلا به هم نمیخورد. بعد داریوش آمد و از من پرسید که آیا دوست داری این کار را انجام بدهی؟ من عاشق داریوش بودم و هر کاری که از من میخواست حاضر بودم برایش انجام بدهم و با جان و دل این کار را قبول کردم.

:پیشینۀ معماریتان در روند طراحی این فیلم چه کمکی به شما کرد؟


ـ حتما معمار بودنم خیلی به من کمک کرد. چون همهاش مسألۀ ساختن فضا است. سناریو را دوباره با دقت خوانده بودم و میدانستم که داریوش زیاد دربارۀ فضا توضیحی نداده، البته آن موقع هم اصلا نمیدانستم دکوپاژ چیست. داریوش هم دکوپاژ نمینوشت. همان موقع که میآمد سر صحنه تازه تصمیم میگرفت دوربین را کجا بگذارد و چه کند. بعدها یاد گرفتم که میشود در فیلم خیلی جاها رج زد، که همانجا هم اگر دکوپاژ دقیقتر داشتیم البته میشد رج زد و فقط زاویههایی را که در فیلم دیده میشد ساخت و چید. اما من هرگز این کار را نمیکردم، نه در اجارهنشینها، نه در فیلمهای بعدی. من کل فضا را میچیدم و به داریوش این امکان را میدادم از هر زاویهای که میخواهد استفاده کند.


:پس از این که قرار شد طراحی این فیلم را به عهده بگیرید، با توجه به این که در چند سال غیبت شما و زندگیتان در خارج از کشور سینمای ایران به سمت نوعی صنعتی شدن میرفت و عوامل و دستان