معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1706
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
منظر شهری   - 1591
پداگوژی انتقادی   - 17
طراحي داخلي   - 1166
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه معماری   - 1131
شهرهای در حرکت   - 15
سازه های شهری   - 1080
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1072
معماری بایومورفیک   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1062
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
مرزهای معماری   - 1047
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
نگاه نو به سكونت   - 915
اینستالیشن های شهری   - 14
المان شهری   - 868
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
نظریه شهری   - 835
معماری و غذا   - 13
معماری و سیاست   - 802
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری مدرن   - 776
معماری و دشت   - 12
معماری پایدار   - 744
معماری خاورمیانه   - 11
کلان سازه   - 731
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
روح مکان   - 670
معماری خوانی   - 10
آینده گرایی   - 660
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 628
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 624
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آرمان شهرگرایی   - 587
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 575
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری تندیس گون   - 570
معماری و انسان شناسی   - 10
توسعه پایدار   - 566
فمینیسم   - 9
معماری شمایل گون   - 556
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
منتقدان معماری   - 556
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 545
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماریِ توسعه   - 517
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 494
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
هنر مدرنیستی   - 437
معماری تخت جمشید   - 8
معماری یادمانی   - 390
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
طراحی نئولیبرال   - 387
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 385
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تغییرات اقلیمی   - 371
تز 1400   - 8
معماری ارزان   - 363
معماری آمریکای جنوبی   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 359
معماری و جنگ   - 7
معماری پست مدرن   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 333
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 323
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 317
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 308
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 295
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 285
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 277
عبور از مرحله جنینی   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 276
معماری مصر   - 7
اقتصادِ فضا   - 274
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری انتقادی   - 272
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ـ سینما   - 268
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
زنان و معماری   - 250
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 247
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
عکاسی   - 241
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن حومه شهری   - 237
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 229
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 215
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 209
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 208
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 199
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری فضای داخلی   - 185
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و رسانه   - 180
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 178
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 178
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 174
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 169
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
ترسیمات معماری   - 166
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
هنر گفت و گو   - 165
مسابقه ویلا 1400   - 6
بلندمرتبه ها   - 138
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 123
ده پرسش از دو معمار   - 6
معماری کوچک مقیاس   - 106
جنتریفیکیشن   - 6
ویرانه ها   - 104
معماری استرالیا   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 5
معماری چین   - 97
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری آسیا   - 93
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری اروپا   - 91
اکنی استودیو   - 5
معماری مذهبی   - 90
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 87
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری جنگلی   - 84
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
اکسپو   - 83
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
فیلوکیتکت   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
گفت و گو با مرگ   - 79
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 78
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری هند   - 70
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 68
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
بحران آب   - 65
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 65
معمای حبابی   - 4
معماری و نقاشی   - 61
معماری پساصنعتی   - 4
پداگوژی   - 60
معماری آفریقا   - 3
زاغه نشینی   - 57
اتووودْ باکسْ آفیس   - 3
معماری و روانشناسی   - 57
مدرنیسم هیپی   - 3
طراحی مُد   - 56
معماری مدارس   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 53
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و رنگ   - 53
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری و ادبیات   - 52
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
آنتروپوسین   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری بیابانی   - 50
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و آب   - 50
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
هنر روسیه   - 45
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
باهاوس   - 44
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و سلامت   - 37
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معماری آمریکا   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
معماری مجازی   - 31
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
فیلم های اتووود   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
سایبرفمینیسم   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
معماری و کودک   - 2
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
سایبورگ   - 2
معماری و کوه   - 23
سایبرنتیک   - 1
طراحی جزییات   - 23
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و آسمان   - 21
ان اف تی   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
متاورس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
ده پرسش از هشت معمار   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
فرهنگ نفت   - 18
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پردیس ویترا   - 18

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 8
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
آی/ تری   - 2
شاشونا زوبوف   - 4
اُ ام اِی   - 59
شیبیک و کریستوف   - 2
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 30
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 25
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 74
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 3
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 5
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 7
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 7
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دورته مندروپ   - 3
کلود پَره   - 3
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کنت فرمپتن   - 14
دیوید رُی   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید گیسن   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنگو کوما   - 47
رابرت نوزیک   - 2
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رابرت ونتوری   - 31
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کوین لینچ   - 7
رضا دانشمیر   - 5
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رم کولهاس   - 119
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد مِیر   - 8
یان گِل   - 9
ریچارد نویترا   - 7
یو ان استودیو   - 32
ریموند آبراهام   - 1
یورگن هابرماس   - 15
رینر بنهام   - 2
یورن اوتزن   - 1
رینهولد مارتین   - 5
یونا فریدمن   - 5
ریکاردو بوفیل   - 7
یوهانی پالاسما   - 12
زاها حدید   - 196

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -877
گالری   -95
زیرساخت های شهری   -477
هتل   -84
فرهنگی   -383
ورزشی   -68
پاویون   -303
حمل و نقل عمومی   -39
موزه   -273
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -38
اداری ـ خدماتی   -255
ویلا   -27
تفریحی   -192
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -173
زاغه نشینی   -6
اموزشی   -158
سرویس بهداشتی عمومی   -5
صنعتی   -114
عناصر یادمانی شهری   -5
معماری مذهبی   -108
تجاری   -3
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
ریچارد راجرز؛ دیالکتیک همگرایی و رقابت با صنعت با طعم دیسلِکسیا و سوسیالیسم
اتووود سرویس خبر:   تيم اتووود
1400/09/29
مـنـــــــبـع : برداشته ای آزاد از وال پیپر
تعداد بازدید : 700

در قامت یکی از موثرترین معماران عصر ما، ریچارد راجرز؛ تأثیر غیرقابل کتمانی بر شهر مدرن داشته است. استودیوی او هنر و ظرافت را به همه چیز از کارخانه‌ها و انبارها گرفته تا برج‌های اداری تزریق کرد و بلوک‌های، به معنای واقعی، ساختمانی معماری را به نوعی از بیان زیبایی‌شناسانه تغییر داد. راجرز و همراهانش به عنوان پیشگامان چیزی که به ان "هایْ تک" می گویند، به رویاهای عصر ماشینی معماران مدرن متقدم جامه عمل پوشاندند.

راجرز که در ایتالیا به دنیا آمد، در انجمن معماری لندن و سپس ییل تحصیل کرد، جایی که نورمن فاستر و سو برامول را ملاقات و بعدها به همراه فاستر و وندی چیسمن؛ اولین همسر و شریک زندگی اش، معمارانِ تیم چهار را در سال 1963 تأسیس کردند. بعد از یک دهه تمرین تجربی و پیشرو، که بیشترین تمرکزش در حوزه معماری صنعتی بود، استودیو تکه تکه شد و دفتر معماری ریچارد راجرز در سال 1977 راه اندازی گردید. اولین کار مهم استودیو، مرکز پمپیدو در پاریس بود، که خودش به تنهایی مبین یک دوره است.

پومپیدو که با همکاری یکی دیگر از سرامدان معماری صنعتی جدید؛ رنزو پیانوی ایتالیایی خلق شد، برجسته‌ترین پروژه از میان پنج پروژه‌ای بود که استودیو ریچارد راجرز به انجام رساند. مرکز هنری بر بال های روحیه آزمایندگان دهه 1960 همچون آرکیگرام، صفحات صاف و بزرگی از فضای نمایشگاهی انعطاف‌پذیر خلق کرد که با فشار دادن تمام فضاهای خدماتی و پس زمینه ای به جداره ی بیرون اش به ترکیبی از لوله های رنگی و پله برقی های مارپیچ تبدیل شد که در تضاد قابل توجهی با بافت تاریخی شهر قرار داشت.

پیانو، در ادامه، کارگاه ساختمانی اش در جنوا را راه اندازی کرد، اما به نظر می‌رسید تقدیر بر این قرار گرفته است که راجرز از یک ساختمان دوران ساز به ساختمان دیگر برود. پروژه بعدی، دفتر جدیدی برای لویدز لندن بود. در حالی که پمپیدو میراث آزاد دهه 60 را به دهه 70 منتقل کرد، ساختمان لویدز ویژگی های دهه 80 را در بیان معماری اش متبلور ساخت . این دفتر مرکزی در قامت لباسی برازنده ی قدرت ویژگی‌های "از داخل به بیرونِ" بدنام پمپیدو را برای خیابان‌های شهر به ارمغان می اورد، البته با انکار و حذف هوشیارانه رنگ؛ فولاد ضد زنگ و شیشه مواد غالب طرح را تشکیل می دادند.

در شش سالی که ساخت ساختمان لویدز طول کشید، فناوری به سختی فرصت ان را یافت تا با چشم اندازی که ساختمان تبیین می کرد مطابقت کند، ساختمان در سال 1984 افتتاح شد، البته با بودجه ای بیش از حد پیش بینی ها و بحث برانگیز، ولی علی رغم همه این بارزه ها ساختمان به طور غیرقابل انکاری درخشان بود. شاید این اولین ساختمان اداری مدرنی بود که لذت ساختمان‌های بزرگ شهرداری طراحی شده توسط جان سووان یا ادوین لوتیز را از نو تعریف می‌کرد، ساختمانی که لذت فناورانه را جایگزین دکوراسیون و تزیینات کرده بود.

در سال 1986، راجرز در کنار جیمز استرلینگ و فاستر، نمایشی تاریخی را در آکادمی سلطنتی
به یادگار گذاشتند. گویی فریاد " انگلیسی‌ها می‌آیند!" در فیلم انقلاب هیو هادسون به واقعیت پیوسته بود. معماری "هایْ تک" وارث واقعی انقلاب تکنولوژیکی کشور بود و تأییدی بر عصر فضایی آینده‌گرایانه ی دَن دِیْر که دوران پس از جنگ را القا می کرد. راجرز، با این حال، هرگز به عشق شریک سابقش [ـ نورمن فاسترـ] به ماشین رضایت نداد.
کار دفتر معماری ریچارد راجرز با وسواسی عمیق و همیشگی به شهر و فهم عدالت اجتماعی پیش رفت. تعهد راجرز به مدرنیسم  به مثابه یک جنبش ریشه محکمی در خاستگاه سوسیالیستی این جنبش دارد.

راجرز معماری را در خون خود داشت. پسر عموی او، ارنستو ناتان راجرز، یکی از معماران برجسته ایتالیا پس از جنگ و خالق توره ولاسکا به سال 1958 در میلان بود. ان ها همیشه یک رویکرد مدیترانه ای به نقش جامعه، خانواده، فرهنگ و فضا در دفتر راجرز را پی گرفته اند. حتی این مدل در مکانیسم مدیریتی دفتر راجرز هم نهادینه شده است و موجب شده در این دفتر یک تیم وفادار که برای مدت طولانی حفظ شده اند شکل گیرد.

تا مدت ها، زیبایی‌شناسی صنعتی لویدز منجر به اجرای پروژه‌های صنعتی واقعی شد و به موازات لایه ی جدیدی از طرح ها را در دفتر راجرز واترز مطرح کرد، طرح‌هایی شهری که یا با عدم تامین بودجه یا به واسطه مخالفت‌های فرهنگی و سیاسی  خنثی می‌شدند.
پیچیدگی انبوه باعث ایجاد تخصص های منحصربفردی در شرکت شد و ارجاع پروژه های ده ساله به این دفتر به طور فزاینده ای رایج شدند، مشتریان به تیم راجرز نزدیک می شدند تا معماهای پیچیده شهری و مناسبات زیرساختی را حل کنند.
 
در همان زمان، این شرکت مجموعه ای  از مواد، فرم‌ها و رنگ‌ها را تکامل داد، قطعات آماده را اصلاح کرد و راه‌حل‌های سفارشی خود را برای سازه و تاسیساتی که آثارشان را شکل می داد، توسعه داد.

نمایشگاه "هنر ماشین" که به کیوریتوری فیلیپ جانسون به سال 1934 در موزه هنر مدرن نیویورک به نماش درامد، اشیاء صنعتی مانند بلبرینگ و فنر را بر روی پایه‌ها قرار داده بود و از ان ها مانند مجسمه‌های انتزاعی براق تجلیل می کرد. و این شاید نقطه واگرایی در مواجهه با تکنولوژی بود ـ یک مسیر به سمت ساده سازی و خلوص ماشینی و یک مسیر به سمت شیفتگی برهنه ی مکانیکی ـ کیفیت هایی که راجرز را از فاستر جدا می کند.
شاید بتوان گفت که معماری فاستر نظم بیشتری را می پسندد و میل بیشتری به دیدن ماشینی که با پتانسیل های مجسمه سازانه ی مواد جدید درآمیخته است دارد. حال انکه معماری راجرز، از سوی دیگر، نه تنها خلوص زیبایی‌شناختی را در درونیات مکانیکی ماشین می‌یابد، بلکه آزادی فضایی و کارکردی را نیز در طراحی در نظر می‌گیرد.

همیشه برای دفاتر معماری افزایش مقیاس پروژه ها به معنای موفقیت بوده است. با این حال دفتر معماری راجرز از زمان آغاز به کارش هرگز به پروژه های بزرگ توجه نکرده است و این گهگاه به معنای قرارگرفتن در سطحی فراتر از نزاع های سیاسی رایج برای شهر بین جناح های سیاسی بوده است. با این حال به طور گسترده توافق شده است که گنبد هزاره ریچارد راجرز بهترین قسمت جشن‌های سال 2000 در بریتانیا بود.

راجرز به سبب دعواهای معروف ـ به ویژه با شاه زاده ولز ـ به ناچار تبدیل به یک چهره معتبر شد، او در یک عمارت جورجین بزرگ در قلب چلسی سکنا گزید و در سال 1991 نشان شوالیه را دریافت کرد و پنج سال در مجلس اعیان بریتانیا بر کرسی نشست. از ان به بعد بارون راجرز از ریورْساید همچنان در تلاش برای پیشی گرفتن از صنعت بود که این تلاش را می توان در مجموعه پروژه های گسترده این شرکت مشاهده کرد؛ از واحد مسکونی پیش ساخته آزمایشی هوم‌شل تا گران‌ترین ساختمان آپارتمان لندن در وان هاید پارک، که البته گاهی با وجدان اجتماعی شرکت در تضاد قرار دارد.

به لحاظ مدیریتی هم ساختار دموکراتیک مجموعه به کار خودش ادامه می دهد؛ در سال 2007، ایوان هاربر و گراهام استیرک شرکای ارشد دفتر راجرز شدند و نام دفتر به راجرزْ استیرکْ هاربر + شرکا تغییر یافت.

راجرز در سپتامبر 2020 بازنشسته شد و پروژه نهایی او، گالری نقاشی در
شَتوْ دولا کُسْت در پروونس، در بهار 2021 افتتاح شد. ساختمانی کوچک اما دیدنی در یک قاب سازه ای ثابت نارنجی رنگ که در قامت کنسولی بلند از دل درختان بیرون می اید و ساختمانی آزاد و مستقر را به رخ می کند؛ چکیده ای قدرتمند از زندگی و کار یک معمار خیال اندیش.

ریچارد راجرز به همراه رنزو پیانو. حین ساخت مرکز هنری پمپیدو 


ریچارد راجرز به همراه رنزو پیانو در بینال ونیز 2006 


ریچارد راجرز در نمایشگاهِ "لندنی که می توانست باشد"


ریچارد راجرز با همکارانش در کارگاه


ریچارد راجرز به همراه شرکای تازه دفتر؛ گراهام استریک (چپ) ایوان هاربر (راست)


مرکز هنری پمپیدو 


خانه پلاک 22 در پارکْ ساید؛ در ویمبلدون، لندن، طراحی شده توسط ریچارد راجرز و همسرش، سو راجرز (نام خانوادگی برامول)، به عنوان خانه ای برای ویلیام نینو راجرز و دادا راجرز والدین راجرز. این خانه که در سال 1968-1970 تکمیل شد، در سال 2015 به دانشکده طراحی فارغ التحصیل هاروارد اهدا شد.


تصویری از فضای داخلی خانه ریچارد راجرز. روی دیوار نقاشی ای از فیلیپ گاستون به چشم می خورد.


نمایی از مرکز هنری پمپیدو


ساختمان لویدزِ لندن. 1986


طبقه تجاری در لویدز لندن. ساختمان به گونه ای طراحی شده است که طبق نیاز بازار، طبقه معاملاتی اش با استفاده از مجموعه ای از گالری های پیرامون فضای مرکزی گسترش یابد یا تعدیل گردد و فضاهای خدماتی به گستره های پیرامون منتقل شود.


ماکت گالری نقاشی شَتوْ دولا کُسْت در پروونس. 2021


گالری نقاشی در شَتوْ دولا کُسْت در پروونس به کمک یک طره 24 متری روی تپه معلق است


گالری نقاشی در شَتوْ دولا کُسْت در پروونس؛ تصویر دید پرنده


گالری نقاشی در شَتوْ دولا کُسْت در پروونس. تصویر دیر تاپ 


گنبد هزاره. لندن. 1999


دادگاه قضایی بوردو


دادگاه قضایی بوردو


ریچارد راجرز. 1939 تا 2021




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

معماران و گرایش به بزرگی در طرح های کوچک
اینستالیشنی از بادبان های رنگارنگ از رنزو پیانو؛ تقدیر شاعرانگی شهرهای کوچک ایتالیا
همسایگی صومعه رنزو پیانو با نمازخانه نوتردام دوهات لوکوربوزیه؛ هم نشینی دکارت و فروید
همکاری رنزو پیانو و گروه معماری G124 ؛ ساخت پروژه زیر پل راه آهن از متريال های بازیافتی
برج شارد؛ رنزو پیانو و هرمنوتیک هرم فوق تکنولوژیک
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group