معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1603
جشن نامه اتووود   - 21
منظر شهری   - 1509
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
نظریه معماری   - 1103
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
طراحي داخلي   - 1068
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
سازه های شهری   - 963
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
تکنولوژی ساخت   - 941
پردیس ویترا   - 18
معماری حوزه عمومی   - 895
معماری ـ موسیقی   - 18
مرزهای معماری   - 873
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 845
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 810
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
نظریه شهری   - 802
شهرهای در حرکت   - 15
معماری و سیاست   - 768
معماری بایومورفیک   - 15
کلان سازه   - 675
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری مدرن   - 653
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری پایدار   - 618
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
آرمان شهرگرایی   - 550
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 12
روح مکان   - 536
معماری اروپا   - 11
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 535
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
منتقدان معماری   - 534
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری منظر   - 533
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
آینده گرایی   - 528
بی ینال ونیز   - 10
طراحی صنعتی   - 523
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 505
درس گفتارهای اتووود   - 9
معماری تندیس گون   - 488
معماری خوانی   - 9
معماری شمایل گون   - 453
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 451
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
باز زنده سازی   - 450
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
هنر مدرنیستی   - 428
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماریِ توسعه   - 384
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری یادمانی   - 374
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 358
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
معماری سبز   - 356
معماری تخت جمشید   - 8
طراحی نئولیبرال   - 351
منبع شناسی اتووود   - 7
معماری پست مدرن   - 334
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 333
طراحی و پناهجویان   - 7
اتووود کلاسیک   - 302
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 286
فرهنگ نفت   - 7
گرمایش زمین   - 282
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محدود   - 277
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 277
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 274
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 274
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 270
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 258
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 255
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 255
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 251
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 234
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 232
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 228
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن حومه شهری   - 216
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
هنر انتزاعی   - 203
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 202
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 194
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 186
عبور از مرحله جنینی   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
معماری و فاجعه   - 164
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 162
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 158
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 156
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 147
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
ترسیمات معماری   - 144
پداگوژی انتقادی   - 6
معماری ایران   - 137
مسابقه ویلا 1400   - 6
اقتصادِ فضا   - 128
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 125
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری و رسانه   - 121
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 113
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری فضای داخلی   - 100
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 89
معماری مصر   - 5
معماری فاشیستی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماری مذهبی   - 87
اکنی استودیو   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
اکسپو   - 83
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 76
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 4
فیلوکیتکت   - 75
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 75
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 75
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ویرانه ها   - 75
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری چین   - 72
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
معماری هند   - 67
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری پراجکتیو   - 64
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 62
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدارس معماری   - 59
بلوپرینت   - 4
پداگوژی   - 57
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری دیجیتال   - 56
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
زاغه نشینی   - 54
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 51
باشگاه مشت زنی   - 3
معماری و روانشناسی   - 47
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
اکسپوی دبی. 2020   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 45
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
بحران آب   - 44
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
جنبش متابولیسم   - 44
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
معماری و نقاشی   - 44
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
باهاوس   - 43
فیلم های اتووود   - 2
معماری جنگلی   - 42
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
آنتروپوسین   - 41
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
هنر روسیه   - 41
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و ادبیات   - 40
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری کوچک مقیاس   - 40
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
طراحی مُد   - 34
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی پارامتریک   - 32
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری و گیم   - 29
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
شهرْخوانی با اتووود   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
معماری بیابانی   - 26
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری مجازی   - 24

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 10
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 13
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 52
سوزان سانتاگ   - 10
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 4
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 34
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 17
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 50
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 45
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 14
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 7
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسنوهتا   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 5
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 69
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 13
لُکُربُزیه   - 150
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 59
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 31
هرزوگ دی مورن   - 31
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 8
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جولیا کریستوا   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جونیا ایشیگامی   - 4
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 10
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 31
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 115
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 34
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 6
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 194
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -841
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -445
گالری   -94
فرهنگی   -345
هتل   -79
پاویون   -280
ورزشی   -67
موزه   -262
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -239
حمل و نقل عمومی   -39
تفریحی   -173
ویلا   -24
مسکونی ـ تجاری   -170
مجموعه های مسکونی   -6
اموزشی   -143
زاغه نشینی   -5
صنعتی   -107
عناصر یادمانی شهری   -2
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
متاورس چیست؟ یک خوانش مختصر تاریخی از سایبرپانک تا مارک زاکربرگ
اتووود سرویس خبر:   سام شيخي
1400/10/11
مـنـــــــبـع : https://www.domusweb.it/en/news/gallery/2021/11/09/a-brief-history-of-the-metaverse-from-cyberspace-
تعداد بازدید : 293

امروز، غول های فناوری در مورد متاورس به عنوان مکانی برای آینده صحبت می کنند، جایی که ما بیشتر وقت خود را در آن سپری خواهیم کرد.
اما سی سال پیش، زمانی که فضای مجازی در داستان های علمیْ تخیلی معرفی شد، مکان تاریک و خطرناکی بود. چه چیزی باعث شد که ما بخواهیم در حال حاضر در آنجا زندگی کنیم؟

با این حال، در میان غول‌هایی که اکنون روی ساخت متاورس کار می‌کنند، فیسبوکْ متا و مایکروسافت را می‌بینیم، اما برخی از قهرمانان دنیای بازی‌های ویدیویی مانند Epic Games  که با Fortnite در حال ساخت نوعی متاورس  فقط به منظور سرگرمی است، پلتفرم Roblox، Tencent چینی و حتی شبکه های ظاهرا نامرتبط مانند Tinder نیز از این دسته هستند.

متاورس چیست؟

یک دنیای دیجیتال و همه جانبه است که عمدتاً، اما نه منحصراً، از طریق واقعیت مجازی قابل دسترسی است. متاورس دیگر یک بازی ویدیویی ساده از طریق واقعیت مجازی نیست، بلکه یک محیط باز برای ملاقات با آواتارهای دوستان، شرکت در کنسرت، رفتن به کلاب ها و حتی کار است که با غوطه ور شدن در محیط، از طریق واقعیت مجازی، جایگزین جلسات در زوم می شود.

چه زمانی متاورس فرا می رسد و در واقع به واقعیت تبدیل می شود؟

حقیقتا روز دقیقی وجود نخواهد داشت که در آن متاورس رسما افتتاح شود. در حال حاضر، برنامه هایی مانند اتاق کار فیس بوکْ متا که برای جلسات کاری طراحی شده است، یا محیط هایی مانند AltSpaceVR شرکت مایکروسافت که بیشتر شبیه به یک شبکه اجتماعی فراگیر هستند، نشان دهنده جنین های متاورس هستند که با گسترش و پیشرفت عملکرد خود در طول زمان به تدریج به یک متاورس کامل تبدیل خواهند شد.

چالش اصلی برای آینده این خواهد بود، که همه این متاورس های مجزا با هم کار کنند و یک دنیای مجازی واقعی، باز و به هم پیوسته ایجاد کنند. اما ابتدا بیایید به گذشته نگاه کنیم تا بفهمیم مفهوم متاورس از کجا می آید.

ناگهان تصمیم گرفت هدست واقعیت مجازی خود را در بیاورد و متاورس را ترک کند. پس از مدت ها گرمای خورشید، خنکی رودخانه ها و برخورد باد روی صورتش را به یاد آورد. او هرگز نتوانسته بود تمام این احساسات را در یک محیط دیجیتال تجربه کند. او که تحت تأثیر تماس تازه‌اش با دنیای فیزیکی قرار گرفته بود، می‌خواست به متاورس بازگردد تا به همراهانش که هنوز در واقعیت مجازی گیر کرده بودند، درباره هر چیزی که می‌توانستند در آنجا بیابند بگوید.

با این حال، او خیلی زود متوجه شد که این مسئله را نیز باید توضیح دهد، که در دنیای فیزیکی آن‌ها نمی‌توانند تله‌پورت کنند یا پرواز کنند و ممکن است به صورت حقیقی صدمه ببینند. برای همتایان او در متاورس، دنیای فیزیکی، که به او چنین احساسات قوی داده بود، محیطی ناکارآمد خواهد بود که در محدودیت های فیزیکی و تجربی گیر افتاده بود. از نظر آنها، این متاورس بود که نمایانگر دنیای واقعی بود. جایی که تصمیم گرفته بود به آن بازگردد، محلی فقیرانه و محدود بود. هر تلاشی برای متقاعد کردن آنها در این صورت، فقط تلف کردن انرژی خواهد بود.

افسانه غار افلاطون، که امروزه تقریباً می‌توانیم آن را دیستوپیایی تعریف کنیم، یک بار دیگر برای برجسته کردن خطرات، فرصت‌ها و محدودیت‌های متاورس مفید است. برای تجربه واقعیت مجازی، شرکت هایی مانند متای مارک زاکربرگ، اپیک گیمز، Tencent به همراه Roblox، مایکروسافت و دیگران بر روی نسخه عینی دیجیتال و افزوده شده دنیای فیزیکی کار می کنند. این یک محیط دیجیتالی است که به عنوان یک دنیای رویایی به فروش می رسد. نسخه ای غنی تر و بی حد و حصر از واقعیت، و هر زمان که مایل بودیم می توانیم در آن غوطه ور شویم. یک یوتوپیا.

با این حال، تصمیم برای استفاده از اصطلاح "متاورس"، دوگانگی این قمار عظیم دیجیتال را آشکار می کند، زیرا در هر یک از گفتمان های ادبی، متاورس همیشه در دنیای دیستوپیایی تحقق یافته است. نه تنها این، بلکه این متاورس های خیالی اغلب چیزی بیش از یک کپی ترسناک از دنیای فیزیکی یا یک محیط سرد پر از اشکال هندسی سیاه و سفید نیستند.

اولین نسخه از متاورس، اگرچه با نام فضای مجازی منتشر شد، نسخه‌ای است که در رمانی با ژانر ادبی سایبرپانک با عنوان نورومنسر نوشته ی ویلیام گیبسون می یابیم. در اینجا فضای مجازی نمایش گرافیکی اطلاعاتی است که تمامی پایگاه های داده و رایانه های جهان را به هم متصل می کند. به طور خلاصه، هیچ چیز خارق العاده ای در این رمان وجود ندارد. نوعی نسخه واقعیت مجازی اینترنت است، که با این حال، خطرات زیادی را در خود پنهان می کند.

نسخه بعدی به سال ۱۹۹۲ برمی گردد و در یک روایت سایبرپانک کلاسیک دیگر به نام سقوط برف اثر نیل استفنسون یافت می شود. در صفحات این کتاب است که عبارت "metaverse" برای اولین بار ظاهر می شود، که نشان دهنده مکانی مجازی است، که کاربران در آن غوطه ور می شوند تا از یک جامعه پُست دموکراتیک تحت سلطه شرکت های فاسد مافیایی فرار کنند. با این حال، متاورس استفنسون هر چیزی جز یک فضای ایده‌آل است. این مکان خطرناک و اغلب مملو از مواد مخدر، جایی است که ویروس "Snow Crash" مانند یک آتش‌سوزی در حال گسترش است و جان هکرها را به خطر می‌اندازد. هیرو قهرمان داستان از چالش های مجازی با کاتانا لذت می برد، اما مطمئناً این فضا برای اهداف سرگرمی ساخته نشده است.

متاورس استفنسون همچنین شبیه یک کپی کم و بیش صحیح از دنیای واقعی است، با کمی اضافات از جمله هیرو که در جهانی کامپیوتری قرار می گیرد و ارتباط او با این جهان از طریق عینک و گوشی هایش است. در زبان انگلیسی، این مکان خیالی به عنوان متاورس شناخته می شود. توسعه‌دهندگان می‌توانند ساختمان‌ها، پارک‌ها، تابلوها، و همچنین چیزهایی را بسازند که در واقعیت وجود ندارند، مانند جلوه های معلق نوری وسیع در بالای سر، محله‌های خاصی که قوانین فضا و زمان سه‌بعدی در آن ها نادیده گرفته می‌شوند، و مناطق جنگ آزاد که مردم می توانند برای شکار بروند و یکدیگر را بکشند.

سپس ماتریکس به وجود آمد، که در سال ۱۹۹۹ متاورس را به سطح کابوس‌وار جدیدی رساند. در آنجا، دنیای مجازی نسخه عینی دقیقی از دنیای واقعی است. این فضا توسط ماشین‌ها به منظور برداشت انسان و بهره‌برداری از گرمای طبیعی و بیوالکتریسیته آنها ساخته شده است. بنابراین در هر یک از این آثار، متاورس (یا فضای مجازی یا ماتریکس) مکانی است، که ما را بیشتر به یاد کابوس می اندازد تا رویا.

شاید "ماتریکس" بهترین تمثیل متاورس باشد که در واقعیت ما پدیدار می‌شود، جایی که در آن به ما یک بهشتِ مجازی پیشنهاد می‌شود تا از حقیقت، فرار کنیم و به شبیه‌سازی‌های رضایت‌بخش روی بیاوریم، در حالی که در آن بحران آب و هوا، همه‌گیری، نابرابری و استثمار بیداد می کند.

متاورسی که زاکربرگ وعده داده است، محیطی است که در آن می‌توانیم آواتارهای دوستان را به خانه‌های دیجیتال خود دعوت کنیم، حتی اگر قرنطینه وجود داشته باشد. در آن می‌توانیم اسکی کنیم، حتی وقتی دیگر برف وجود ندارد، در آن می‌توانیم وانمود کنیم که در ویلاهای زیبا زندگی می کنیم، اگرچه در واقعیت مجبوریم تا ۴۰ سالگی با هم اتاقی ها زندگی کنیم.

محیطی که در آن توسط هکرها و ضد فرهنگ های آنارشیست به عنوان یک هشدار ضد سرمایه داری تصور می شود، توسط خود نظام سرمایه داری انتخاب شده است، که آن را متعلق به خود می کند، آن را دوباره بسته بندی می کند و به ما می فروشد.
به طور کامل مفهوم منفی را که زیربنای آن است واژگون می کند، اما همان نام را حفظ می کند، موضوعی که تقریباً شبیه به یک فریب بزرگ به نظر می رسد. این اولین بار نیست، اینترنتِ باز روزهای اولیه، که قرار بود اطلاعات، فرهنگ و حتی بشریت را از هر محدودیتی آزاد کند، به باغ های محصور فیس بوک، گوگل و دیگر غول های فناوری تبدیل شده است. اقتصاد اشتراکی که قرار بود ما را از کار دستمزدی رهایی بخشد، شکل استثمار اقتصادی اوبر و دلیورو را به خود گرفته است. بیت کوین و بلاک چین ها که قرار بود نظم مالی را دگرگون کنند، به اسباب بازی های جدید صندوق های تامینی و سفته بازان تبدیل شده اند، که با آنها حتی ثروتمندتر نیز شده اند. 

اکنون نوبت به متاْفیس‌بوک رسیده است، که به جای ایجاد، همانطور که نیویورک تایمز می‌نویسد:"مرز جدیدی که، رها از گرفتگی فرهنگی و اقتصادی، در آن هنجارهای اجتماعی و نظام‌های ارزشی می‌توانند از نو نوشته شوند"، قربانی مارک زاکربرگ می شود، که با تخیل بسیار ضعیف خود به عنوان یک مهندس شگفت انگیز نمی تواند به نتیجه ای بهتر جلسات کاری با آواتارهای همکاران، شب های دنج با آواتارهای دوستان و مسابقات پینگ پنگ با آواتارهای اقوام برسد.

پس سؤالی که واقعاً باید از خود بپرسیم این است که چرا باید شبیه‌سازی واقعیت فیزیکی را تجربه کنیم، در حالی که حتی صحبت در مورد آن ما را بینهایت خسته می‌کند.
در این مرحله، تنها می‌توان امیدوار بود که به موفقیت بزرگی دست یابد و بتواند متاورسی را که اپیک گیمز از طریق فورت نایت می‌سازد، در خود جای دهد. حداقل، بر اساس آنچه امروز می دانیم، دنیای دیجیتال فورت نایت چندان یادآور کتاب "سقوط برف" نیست، اما اگر بخواهیم چیزی از تنها متاورسی که تاکنون به ان نپرداخته ایم بگوییم، باید از Oasis نام ببریم که حداقل دارای مزیت های فوق العاده سرگرم کننده ای مانند مسابقه درگ، مبارزات فضایی، کلوپ های رقص پرواز و هر چیز دیگری که می توانید تصور کنید، است.

مارک زاکربرگ در متاورس خود


The original Matrix in 1999


Ready Player One, 2018


Johnny mnemonic, 1995


johnny-mnemonic, 1995


Tron-1982


Tron-1982


Roblox


Fortnite


Burning Man 2020 in AltSpaceVR




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group