معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1690
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
منظر شهری   - 1574
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
طراحي داخلي   - 1148
شهرهای در حرکت   - 15
نظریه معماری   - 1127
معماری بایومورفیک   - 15
سازه های شهری   - 1049
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 15
تکنولوژی ساخت   - 1043
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 15
معماری حوزه عمومی   - 1015
پداگوژی انتقادی   - 14
مرزهای معماری   - 1006
طراحی جزییات   - 14
نگاه نو به سكونت   - 909
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 14
المان شهری   - 858
فرهنگ نفت   - 13
نظریه شهری   - 826
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
معماری و سیاست   - 796
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
معماری مدرن   - 752
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 10
معماری پایدار   - 718
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
کلان سازه   - 715
بی ینال ونیز   - 10
روح مکان   - 644
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
آینده گرایی   - 635
درس گفتارهای اتووود   - 10
معماری منظر   - 605
معماری و غذا   - 10
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 596
اینستالیشن های شهری   - 9
آرمان شهرگرایی   - 578
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 9
طراحی صنعتی   - 569
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
منتقدان معماری   - 548
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
توسعه پایدار   - 546
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
معماری تندیس گون   - 546
معماری خوانی   - 9
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 536
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماری شمایل گون   - 529
معماری تخت جمشید   - 8
معماریِ توسعه   - 491
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 8
باز زنده سازی   - 484
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
هنر مدرنیستی   - 436
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری یادمانی   - 389
معماری آمریکای جنوبی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 382
تز 1400   - 8
معماری سبز   - 378
معماری و جنگ   - 7
تغییرات اقلیمی   - 363
فمینیسم   - 7
تراشه های کانسپچوال   - 359
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 352
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 352
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 326
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 315
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 308
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 304
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 303
عبور از مرحله جنینی   - 7
محوطه سازی   - 294
منبع شناسی اتووود   - 7
بدنه سازی شهری   - 276
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 275
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 275
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 268
طراحی و پناهجویان   - 7
معماری انتقادی   - 265
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
اقتصادِ فضا   - 256
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 246
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 237
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 236
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 236
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 235
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 226
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 213
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 207
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 202
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 192
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
مسکن روستایی   - 176
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 173
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری فضای داخلی   - 170
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماری ژاپن   - 169
معماری مصر   - 6
معماری و رسانه   - 167
مسابقه ویلا 1400   - 6
هنر گفت و گو   - 162
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
ترسیمات معماری   - 162
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
معماری ایران   - 157
ده پرسش از دو معمار   - 6
بلندمرتبه ها   - 136
معماری استرالیا   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 122
معماری و آسمان   - 5
ویرانه ها   - 99
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 98
اکنی استودیو   - 5
معماری کوچک مقیاس   - 92
گزارش فرانسویِ وس اندرسون   - 5
معماری چین   - 91
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
معماری فاشیستی   - 89
شهرسازی کوچک مقیاس   - 5
معماری مذهبی   - 88
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
اکسپو   - 83
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 80
بلوپرینت   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 79
اتووودْ آبزرور   - 4
فیلوکیتکت   - 78
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری جنگلی   - 78
اکسپوی دبی. 2020   - 4
معماری پراجکتیو   - 76
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
گفت و گو با مرگ   - 76
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
معماری اروپا   - 75
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
جهان علمیْ تخیلی   - 74
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 69
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری دیجیتال   - 66
جنتریفیکیشن   - 4
مدارس معماری   - 64
زنان، آشپزخانه، مقاومت   - 4
معماری آسیا   - 63
معماری و انسان شناسی   - 4
پداگوژی   - 59
معماری و دشت   - 3
معماری و نقاشی   - 58
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
بحران آب   - 57
باشگاه مشت زنی   - 3
زاغه نشینی   - 55
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 54
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
طراحی مُد   - 54
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
معماری و روانشناسی   - 53
فیلم پدر ساخته ی فلوریان زلر   - 3
معماری و هوش مصنوعی   - 52
شش پروژه شاخص معماری پست مدرن   - 3
آنتروپوسین   - 52
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری و ادبیات   - 51
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 47
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
هنر روسیه   - 45
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
کودتایی که در مورد ان صحبت نمی کنیم   - 2
باهاوس   - 44
فیلم های اتووود   - 2
جنبش متابولیسم   - 44
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معماری و گیم   - 40
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری بیابانی   - 38
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و رنگ   - 38
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
معماری و آب   - 37
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 35
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 34
شهرهای پیشاصنعتی   - 2
طراحی پارامتریک   - 34
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
سایبورگ   - 2
معماری مجازی   - 30
سایبرفمینیسم   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
معماری مدارس   - 2
پاویون های سرپنتین   - 28
مدرنیسم هیپی   - 2
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 25
ان اف تی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 24
متاورس   - 1
معماری آمریکا   - 24
معماری آفریقا   - 1
جشن نامه اتووود   - 21
اتووودْ باکسْ آفیس   - 1
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سایبرنتیک   - 1
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری پساصنعتی   - 1
معماری ـ موسیقی   - 19
نمایش های مد پرادا   - 1
معماری و سلامت   - 19
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 18
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
معماری و کوه   - 18
ده پرسش از هشت معمار   - 1
پردیس ویترا   - 18
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 19
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 11
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 6
ژاک دریدا   - 19
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 15
ژیل دلوز   - 34
آلفرد هیچکاک   - 5
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 28
سانتیاگو کالاتراوا   - 14
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 6
سو فوجیموتو   - 18
آنسامبل استودیو   - 2
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 10
اُ ام اِی   - 59
شاشونا زوبوف   - 4
اتوره سوتساس   - 8
شیگرو بان   - 34
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 17
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 45
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 9
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 7
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسنوهتا   - 7
گرگ لین   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گونتا اشتلزل   - 1
اسوتلانا بویم   - 5
لئوپلد بانچینی   - 2
اسکار نیمایر   - 38
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 24
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 73
لودویگ میس ون دروهه   - 29
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 4
اورهان پاموک   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
اویلر وو   - 9
لوسی رای   - 15
ایلین گری   - 9
لویی کان   - 39
ایوان لئونیدوف   - 4
لوییجی مورتی   - 1
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لوییس بورژوا   - 8
بال کریشنادوشی   - 4
لُکُربُزیه   - 153
باک مینستر فولر   - 13
لیام یانگ   - 4
برنارد چومی   - 36
لینا بو باردی   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 32
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 69
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 69
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 10
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 59
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
نائومی کلاین   - 5
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 36
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 10
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 31
توماس هیترویک   - 31
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 7
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 30
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 8
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 13
جولیا کریستوا   - 2
ولف پریکس   - 1
جونیا ایشیگامی   - 6
ونگ شو   - 8
جیمز استرلینگ   - 1
ویتو آکنچی   - 12
جین جیکوبز   - 2
ویوین وست وود   - 6
چارلز جنکس   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز رنه مکینتاش   - 7
کارلو اسکارپا   - 13
چارلز کوریا   - 15
کازو شینوهارا   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کازیو سجیما   - 2
حسن فتحی   - 6
کالین روو   - 1
حسین امانت   - 3
کامران دیبا   - 13
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامرون سینکلر   - 11
داریوش آشوری   - 1
کریستفر الکساندر   - 2
داریوش شایگان   - 13
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دانیل لیبسکیند   - 24
کریم رشید   - 5
دنیس اسکات براون   - 10
کلر استرلینگ   - 2
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 23
کلود پَره   - 3
دیوید رُی   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید گیسن   - 2
کنزو تانگه   - 10
دیوید هاروی   - 25
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت نوزیک   - 2
کنگو کوما   - 47
رابرت ونتوری   - 31
کوپ هیمِلبِلا   - 23
رُدولف شیندلر   - 7
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رضا دانشمیر   - 5
کوین لینچ   - 7
رم کولهاس   - 119
کیانوری کیکوتاکه   - 1
رنزو پیانو   - 34
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیشو کـُـروکاوا   - 8
ریچارد نویترا   - 7
یان گِل   - 9
ریموند آبراهام   - 1
یو ان استودیو   - 32
رینر بنهام   - 2
یورگن هابرماس   - 15
رینهولد مارتین   - 5
یورن اوتزن   - 1
ریکاردو بوفیل   - 7
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 196
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -874
گالری   -94
زیرساخت های شهری   -472
هتل   -84
فرهنگی   -370
ورزشی   -68
پاویون   -303
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
موزه   -269
حمل و نقل عمومی   -39
اداری ـ خدماتی   -249
ویلا   -27
تفریحی   -188
مجموعه های مسکونی   -8
مسکونی ـ تجاری   -172
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -155
عناصر یادمانی شهری   -3
صنعتی   -112
تجاری   -2
معماری مذهبی   -108
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
 رسانه ی تخصصی معماری و شهرسازی میم زون
روایت نسیان؛ فراموشی دوگانه ی شهر و شهروند
اتووود سرویس خبر:   دریا زارعی
1401/02/01
مـنـــــــبـع : دریا زارعی"روایت نسیان؛ فراموشی دوگانه ی شهر و شهروند" مجله ی فرهنگی هنری کوچه؛ کوچه ی هشتم
تعداد بازدید : 130

 

نسیان . [ ن ِس ْ ] (ع اِمص ) فراموشی . (منتهی الارب ) (آنندراج ) (دهار) (غیاث اللغات ). فرامشت کاری .(ذخیره ٔ خوارزمشاهی ). وهل . (منتهی الارب ). مقابل حفظو ذکر و یاد. فروشدن از خاطر. فرامشتی

همه دچار نسیان می­شوند. نسیان خاصیت بشر است. خاصیت و بزرگترین مشکل او. حال در این روزها ما نه تنها نسیان کارانی شخصی، بلکه فراموش کارانی اجتماعی و شهری نیز شده ­ایم.

روی صفحه ی بازی بزرگی که ساختاری گرد و بی­ انتها دارد، شهر و شهروند هر دو به هم خیره شده ­­­اند. در این خیرگی که با سکوتی مرموز همراه است هیچ برنده­ ای وجود ندارد. هر سوی این دوگانه که زودتر لبخند بزند، هر دو بازنده­­ ی بازی خواهند بود. حالا اما سال­ها گذشته و مدت هاست که هر دوی این بازیکنان زمین بازی را ترک کرده ­اند. تماشاگران به زمین خالی خیره مانده ­اند و همه چیز فراموش شده است. ساکنین این شهر های نم گرفته شهر خیالی خود را ساخته­ اند و شهر نیز برای سالنی خالی از تماشاگر پیانو میزند. در این داستان غم ­انگیز هرچه در شهر کوچکتری زندگی کنی زودتر غرق می­شوی. چه بسا اگر شهر کوچک تو در حاشیه­ ی دریا هم باشد.

آستارا، شهر مرزی کوچکی در کناره­ ی دریای خزر مدت هاست یکی از نمونه های این فراموشکاری شهری است. شاهد این حرف ساختمان نیمه کاره ­ی بزرگی در مرکز شهر است که بیست سال است به همان شکل باقی مانده و مدت هاست به عنوان تابلویی برای نصب بنر از آن استفاده می­ شود. این جا فارغ از ساختمان هایی با نمای رومی که لا به لای خیابان­ها و کوچه­ ها خودنمایی می ­کنند، جسد های ساختمانی بسیاری دیده می­ شود که همه به حضور آن­ ها عادت کرده ­اند و دیگر تبدیل به بخشی از سیمای شهر شده ­اند. نمونه ای جدید از این جسد های ساختمانی نیز فونداسیونی رها شده در کنار دریاست. پروژه ای که به واسطه ­ی آن، بخشی از دریا خشک شد و بعد از اعتراض­ های مردمی و کمبود بودجه همه چیز همان جا رها شد. حالا همه به این آینه­ ی دق ساحلی عادت کرده اند. کنار آن صندلی می­ چینند و بعد از ظهر های خود را با منظره­ای ترکیبی از دریا و میلگرد و بتن شب می­ کنند. انگار هیچ چیز اجازه ندارد از خاطره­ ی این شهر و خیابان هایش محو ­شود و برای هیچ کس هم در این شهر اهمیت ندارد که فصل های گذشته را باید کنار گذاشت و شروع به زندگی در هوایی بهتر کرد. مسئولان و مردم هر کدام به گونه­ ای شهر را به حال خود رها کرده­ اند. همه چیز راکد است و فضا به صورت دیمی و خود جوش زنده مانده است. در کنار همه ­ی خصوصیات آستارا که انتظار می­ رود بر رشد و توسعه­ ی شهر تاثیری مستقیم داشته ­باشد، مرزی بودن آن موردی است که شرایط حال حاضر آن را تعجب برانگیزتر می­ سازد. به طور عمده شهر های مرزی شخصیتی استراتژیک ­تر دارند و بنا به نمونه های موجود در کشور، انتظار می ­رود دارای موقعیتی بهتر -چه از نظر شهری و چه شغلی- باشند. با این وجود آستارا مانند هر شهر کوچک دیگری که در مرکز استان قرار گرفته و موقعیتی خاص و این چنینی ندارد، به حیات نباتی خود ادامه می­ دهد. آثار مرزی بودن شهر نه در ارزش افزوده ­های شهری، که تنها در مغازه­ های نزدیک گمرک دیده می­شود. اینجا "پیشرفت" به معنای واقعی کلمه دیده نمی­ شود؛ یا حداقل می­ توان گفت روند آن به قدری کند است که برای تشخیص تفاوت ­های ایجاد شده باید سال ها در آستارا زندگی نکرده باشی. ویژگی های قابل بهره ­برداری شهر در سایه­ ی خوشی­ های اجتماعی کوچک و روزمرگی فراموش شده ­اند. خط مرزی، گمرک، دریا، جنگل و موقعیت جغرافیایی حائز اهمیت هرکدام تبدیل به مسیر های متفاوتی از زوال و نسیان شهری شده ­اند. ویژگی هایی که در شرایطی اندکی ایده ­آل تر، داشتن تنها یک مورد از آن­ها می­ توانست شرایط محیطی و معماری یک شهر را دگرگون کند.

 

در شهری مانند آستارا با خوراک شهری به این اندازه کم، این شهروندان هستند که دنیای مورد نظر خود را در شهر می­سازند و هرکدام با جغرافیای ذهنی منحصر به خود ایستگاه های شهری متفاوتی تولید می­کنند. نظر به این که مصرف کنندگان یک فرهنگ یکسان به صورتی نیمه خودآگاهانه از جهان خود درکی اشتراکی ایجاد می کنند، این ایستگاه های شهری به هم مرتبط می­ شوند. ساحلی بدون امکانات با سکو های چوبی قدیمی که سال هاست تعمیر نشده­ اند تبدیل به میعادگاهی جمعی در میانه ی تابستان می­ شود. فضای سبزی که با بی­ سلیقگی هرس شده و درخت های کهن سال آن بریده شده ­اند استراحتگاهی در مرکز شهر می­ شود. بازار قدیمی شهر -که عنصری مشهور و دعوت کننده برای ساکنان شهر های دیگر است- تبدیل به مقصدی تکراری برای پرسه زدن می ­شود. همه ­ی این عناصر به گونه ­ای هدف اولیه ­ی خود را از دست می­ دهند و برای هر شهروند به گونه ­ای شخصی معنا پیدا می­ کنند. در نگاهی بزرگتر، در آستارا این شهروندان هستند که به شهر معنا می­ دهند و به این استقلال در معنادهی وابسته می­ شوند. هر کس از نگاه خود شهر را ترجمه و بازنویسی می­کند و به حقانیت تصویر خود مصر است. حال آنکه به زعم بوردیو "خانه و شهر در هر اندیشه ای بر همان اساسی سازمان می­یابند که آن جامعه کل جهان را سازمان می­ دهد." جامعه­ ی سازمان دهنده در آستارا مصرف کننده­ ی این بی­ معنایی و بی ­اتفاقی است. حالا این شهر در خاطرات قدیمی خود نم کشیده است و این رطوبت در هر دم و بازدم احساس می­ شود. اینجا این شهروندان هستند که تا به این زمان معنایی از شهر را همچنان زنده نگه داشته­ اند. اتفاقی که به نظر می­ رسد با نرخ صعودی مهاجرت جوانان از این شهر دیگر چندان ادامه پذیر نباشد. کمبود امکانات و توقف زندگی شهری در مرحله­ ای خاص، درصد بالایی از جمعیت قشر جوان را وادار به مهاجرت می­ کند. آستارا با وجود تمام پتانسیل های بالای جغرافیایی و سیاسی خود در نقطه­ ای از زمان متوقف و سپس فراموش و رها شده است و تمام فرصت های خوب با بی ­توجهی و بی ­اعتنایی از آن گرفته شده است. شهری جنگلی در حاشیه ی دریا که در نقطه­ ی صفر مرزی واقع شده است، با خط قطاری بین ­المللی که در حال ساخت است، تالابی در آستانه ی ورودی شهر و شالیزارهایی پویا مانند صفحه ­ای سفید است که مدت هاست کسی خطی بر آن نکشیده است. این شهر نیازمند نفسی تازه و امیدواری است. چراکه ادامه ­ی حیات در پس سایه­ ی امکانات و روح تازه­ ی شهر های بزرگ، زیستن در شهری کوچک و فراموش شده مانند آستارا را شبیه به زندگی نباتی کرده است. حالا رفتن و ترک کردن برای نسلی که از شهر کوچکش هیچ عایدی نداشته گزینه­ ای نزدیکتر به انتخاب است. این ها همه در شرایطی است که ساختار های شهری و سکونتی نمودی سمبولیک از اساسی ­ترین ساختار های فرهنگی یک جامعه هستند. چنان که در آستارا و سایر شهر های کوچک حاشیه ی دریای خزر دیده می ­شود، رشد و تزریق امکانات شهری به شکلی نابرابر صورت پذیرفته است. پدیده­ ای که با توجه به میزان مسافر پذیر بودن این شهر ها چندان خوشایند نیست. فرسایش شهری حاصل از استفاده­ ی مداوم از آن -چه به دست شهروندان و چه مسافرین- به گونه ­ای بارز گرد کهولت و خستگی را بر خیابان ­های آن پاشیده است. در واقع به هیچ وجه نمی ­توان بر این واقعیت که شهری مانند آستارا به چه میزان شرایط پر رکود خود را وام­دار گردشگر پذیر بودن خود است صحه گذاشت. گویی وجود دریا، بازارچه و جنگل در این شهر برای برنامه ریزان و حتی گردشگران به خودی خود کافی به نظر می­ رسد. تصوری که نیاز به پیشرفت و برنامه ریزی دوباره را کنار می ­زند. به نظر می­ آید شهر کافی است و چون آنچه اکنون وجود دارد، پاسخگوست، پس نیازی به بازتولید و تصحیح بافت آشفته­ ی شهر دیده نمی ­شود. حال آنکه این دیدگاه در دراز مدت آستارا را تبدیل به مقصدی با شخصیتی تکراری و بدون جاذبه می­ کند. اتفاقی که همان­طور که گفته شد می­ تواند برای ساکنان این شهر نیز به گونه­ ای جدی تر آسیب زننده باشد

شهر های حاشیه ی دریای خزر پیش از این از بهترین الگو های معماری و شهری برخوردار بوده­ اند. ساختاری محلی و پروگراماتیک که نه تنها با شرایط محیطی این منطقه در ارتباط بود، بلکه به زبانی دیگر نگارشی درست از ارتباطات و موقعیت اجتماعی موجود در این نقطه ی تاریخی نیز محسوب می­ شد. حال آن که آنچه امروز به سبب انقطاع تاریخی از گذشته شاهد هستیم، چیزی جز افول، رکود و آشفتگی نیست. اتفاقی که شاید در نگاهی بزرگتر مقصر واحدی ندارد. زیرا جریانی تاریخی در این میان رخ داده است که تمام عوامل موثر بر این شرایط را با خود همراه ساخته است. آنچه در این میان نباید فراموش شود اهمیت آسیب شناسی و گفتمان بیشتر در مورد وضعیت حال حاضر آستارا و شهر های دیگرِ دارای این شرایط است.  





حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group