درحالی که حدود یک سال ازاولین بازدید ما از خانه اپرای گوانگژو(Guangzhou Opera House) که توسط معماران زاحا حدید طراحی شد می گذرد باردیگر برای بررسی ساختمان تکمیل شده به این مکان برگشتیم.درک این موضوع که اتمام این پروژه واستقبال و هجوم به سمت آن به دلیل همزمانی با افتتاح بازی های آسیایی گوانگژو در ماه نوامبر بود نیازی به یک نگاه تخصصی ندارد. بایک نظر در نمای خارجی وهمچنین تکنیک ساخت میتوان شکافی واضح بین عناصر پیش از حد پیشرفته ودیجیتالی واجرای سنتی (گذشته) را ملاحظه کرد .این خانه اپرا بیشتر شبیه یک مدل است تایک شاهکار بی نظیر.بطور غیر عمد ودر راستای کانسپت آن، سالن کنسرت شبیه یک حالت فرسایش یافته است در مقاله ای در مجله ماکائو (Macao Magazine) در مصا حبه ای با سیمون یو(Simon Yu) از معماران پروژه در سایت چنین امده است:مابه (حالت) سنگ ها و(فرآیند)فرسایش علاقه داشتیم. این موضوع به خو بی در کنار رودخانه پیرل پاسخ می داد .مانند استعاره ای است از انتخاب دوسنگ ریزه در بستر رودخانه وقرار دادن آنها درساحل رودخانه. بی شباهت به ساختمان های صاف و با قاعده،سازه بنا موضوعی بود که هم برای معماران خارجی وهم برای همکاران بومی دلهره آوربود.یو (Yu)میگوید: "این موضوع بسیار دشوار بود زیرا همکاران چینی ما هرگز قبل از این،چنین تجربه ای نداشتند.اما انها مشتاق بودند که تلاش کنند و بر این چالش مسلط شوند. مااز دیگران می آموختیم ومانند مردممان فروتن بودیم. " ما در اطراف ساختمان و همچنین سراسر و زیرآن قدم میزدیم وتلاش میکردیم که توجه بیشتری به این فرم و نیز گردش افراد برای خروج داشته باشیم.