مرکز هنری آزولیک او مای در عمق جنگل های مکزیک، در قلب شبه جزیره
یوکاتان، خانه ایست برای آخرین چیدمان گل آزوما ماکوتو به نام "ام ای دبل ایکس".
این مجسمه گیاه شناسانه ی تاریخی که بزرگترین اثر ماکوتو تا به امروز است، در پاسخ
به طراحی منحصر به فرد بیوفیلیک موزه و طبیعت وحشی اطراف ایجاد شده است. این
هنرمند ژاپنی در گفت و گویی با دیزاین بوم یاداوری کرده
بود که:"می خواستم یک اینستالیشن بیوفیلیک در جنگل مایاها ایجاد کنم و "ام ای دبل ایکس" را به عنوان میدیومی طراحی کردم که گفت
و گوی بین انسان و طبیعت را در حد امکانات خودش خلق نماید."
آزوما ماکوتو با
"ام
ای دبل ایکس" به ایده های همْزیستی و هماهنگیِ زیستی می پردازد. این اینستالیشن عظیم
از مواد محلی تشکیل شده است، درست مانند ساختمان موزه که با درخت انگور، بتن و فایبرگلاس
ساخته شده است. این قطعه که از مجموعه عظیمی از گلهای بومی زنده تشکیل شده، تصویری
از ثروت بیولوژیکی این کشور را هم تبیین میکند. در طول این نمایشگاه مجسمه شکوفا
میشود و در فضای موزه رشد میکند و فاصله ی بین دنیای مصنوعی و جهان طبیعی را محو
میکند.
آزوما ماکوتو در مورد این اینستالیشن می
گوید:"از آنجایی که "ام ای دبل ایکس" از مواد کاملاً طبیعی تشکیل شده است، حین
حضور درون اش می توانید قدرت طبیعت را با تمام حواس خود احساس کنید و درک کنید که انسان
بیشترین همخوانی را با محیط طبیعی دارد. همچنین "ام ای دبل ایکس" به طور مداوم با شکوفه دادن و رشد گیاهان و گلها تکامل مییابد و
با پژمرده شدن در طول زمان عقبنشینی میکند و بدین نحو چرخه زندگی ما را شبیهسازی
مینماید".
این اثرِ ایمرسیو همچنین مفهوم ژاپنی "ما"
یا فضای منفی را نیز در خود جای داده است که هم به عنوان یک پرفورمنس و هم یک شی مصنوع
عمل می کند. این اینستالیشن فضایی معماری عالی
موزه را تکمیل می کند و این سوال را مطرح می کند که آیا یک اکوسیستم
مصنوعی می تواند به همزیستی و هماهنگی با طبیعت دست یابد؟ در توضیح نقش گل ها در
درون این اینستالیشن آزوما ماکوتو می گوید:"گلها وقتی در طبیعت هستند نشان
دهنده وجود کامل زیبایی اند، بنابراین من همیشه به خاطر دارم که کار من نباید تقلیدی
از طبیعت باشد. من باید جلوه های مختلفی از زیبایی را خلق کنم." پس از برچیدن اینستالیشن، تمام گلهای
زنده به جامعه محلی اهدا خواهد شد.