کانسپت
:..
فلسفه حرکت زائران به سمت حرم و کوچ پرندگان
به سمت اشیانه خود
هر
ساله انسان های زیادی به سمت کربلا حرکت میکنند که نشانه از وحدت مسلمانان است، که
همه آنها با شور زیادی به سمت حرم می روند وحماسه ای رو رقم میزنند.
این کانسپت وفرم طرح برای
این در نظر گرفته شده است، تا این حرکت فلسفی که هر سال اتفاق می افتد به جهت دیدار
و بیعت دوباره با ارمان های امام حسین (ع)
و حضرت ابوالفضل العباس(ع) را نشان
داده و یاد آور آن باشد گویی که این حرکت دسته جمعی که نشان از وحدت است رو به تابلو
تصویر کشیده باشد یا آن را تندیس گری کرده باشد به صورت کاملا انتزاعی و به صورت اینکه
هر کس که از کنار آن رد می شود این را در طرح به گونه ای حس کند و در طرح بی اندیشد.
این
طرح به گونه ایی طراحی شده تا نشانه ای باشد برای زائران، که از فاصله ای دور آن را
تشخیص داده و بدانند که این موکب اخرین موکب در راه رسیدن به حرم است و حس نزدیک شدن
به حرم رو احساس کنند.
مفهوم
فرم:
این فرم به گونه ای حرکت منظم پرچم ها در کنار یکدیگر به سمت حرم است، که نشانه
از وحدت و فلسفه حرکت زائرین به سمت حرم است، که گویی حرم قبله ی دل هاست ومرکز ثقل
عاشقان عالم که به سمت حرم میروند.
در
قسمت دیگر بنا پیکره هایی عظیم انسان به صورت کاملا انتزاعی دیده میشود، که پشت به
پشت هم قرار گرفته وبه سوی حرم میروند وبه سوی حرم در حال به خاک افتادن هستند، تا نشانه ای از وحدت و حرکت دسته جمعی و
نشانه ای از احترام گوی و سلام دادن به حرم است و تمامی میل پرچم ها نشانه ای از بالا
گرفتن دستای زائران به سمت خداست گوی استعاره ای از یاد اوری خداست،حال خود پرچم ها
که به صورت قوس های بر بالای بنا قرار دارد نشانه از شبستان می باشد که به صورت انتزاعی
طراحی شده است.
مفهوم
فرم :
این حرکت حماسی را که نشان از وحدت است، را به کوچ پرندگان تشبیه کرده ایم چون
پرندگان به اشیانه اصلی خود علاقه خاصی دارند و گویی هدف مقصد انها انجاست و پرندگان
دراین راه با وحدت در کنار هم به سمت اشیانه خود حرکت میکنند،که در این راه استراحت موقتی این پرندگان را در کنار یک برکه به
تصویر کشیده شده است که تشبیه به یک اقامتگاه موقت میباشد، که همان موضوع طرح است.
که این برکه برای آن ها نشانه نزدیک شدن به اشیانه خود است و این فرم استعاره ای به نشان دادن زائران است که
در این حالت فرم در حال فرود امدن پرنده را در کنار برکه به تصویر می کشاند.
فرم بدن پرنده که کالبد
بنا است در قسمتی از بنا بلند تر از بخش های
دیگر میباشد با دو بال باز شده که نشانه ای است برای زائران تا آنها موکب را با این
نشانه از راه دور بشناسند. که همین دو بال باز شده نشانه از پرکشیدن زائران و به عروج
رسیدن آنهاست و می توان گفت استعاره ای از بال در آوردن زائران است.
در
فرم بنا مسجد از سر پرندگان الهام گرفته شده که نشان از راس بنا است که فرم ان استعاره
ای از گنبد است اما فرم ان کاملا انتزاعی است و مناره در کنار ان باز هم به صورت انتزاعی
قراد دارد که نشانه از خود مناره است و قسمت بدن یا جان پرنده محل قرار گیری امفی تئاتر
و لابی و ...... می باشد و قسمت پیکره های پیوسته بخش اقامتی بنا است
بنا در نگاه اقلیم :
با توجه به اینکه عراق در منطقه گرم و خشک قرار دارد بنا به صورت قوس دار طراحی
شده تا تمام بنا به صورت یکنواخت در معرض افتاب قرار نگیرد و قسمت هایی از ان ایجاد
سایه کند
بنا بارنگ سفید طراحی شده تا نور خورشید را دفع کند ومانع از گرم شدن بنا شود
بنا به صورتی طراحی شده تا در تمامی روز ایجاد سایه اندازی کند و به گونه ای خود ایجاد سایه اندازی کند مثال بال های پرنده رواق
های بلندی است که ایجاد سایه اندازی میکند.
در مر کز بنا به صورتی از باغ درونی
و حوض استفاده شده تا ایجاد رطوبت کند و خنکی مطبوعی ایجاد کند.
بنا در سایت کاملا محصور است تا از طوفان های شن محافظت کند تا زائران را در مقابل باد هایی که دارای شن وگرد خاک زیادی است
محافظت کند