معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1434
معماری مجازی   - 23
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1424
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
نظریه معماری   - 1072
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 991
معماری کوچک مقیاس   - 21
سازه های شهری   - 921
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 905
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
معماری حوزه عمومی   - 848
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 828
معماری و گیم   - 18
نظریه شهری   - 768
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 767
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
المان شهری   - 761
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 693
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 639
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 604
معماری و ادبیات   - 15
معماری پایدار   - 554
معماری و هوش مصنوعی   - 14
منتقدان معماری   - 527
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 508
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
روح مکان   - 493
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 492
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
طراحی صنعتی   - 480
معماری جنگلی   - 11
معماری تندیس گون   - 474
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 471
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 471
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری شمایل گون   - 434
بی ینال ونیز   - 10
باز زنده سازی   - 412
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 411
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
هنر مدرنیستی   - 399
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
توسعه پایدار   - 391
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 361
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 342
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 338
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 331
معماری بیابانی   - 8
طراحی نئولیبرال   - 321
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری پست مدرن   - 314
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 285
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 273
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 267
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 260
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 260
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ارزان   - 258
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 254
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 249
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 244
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
بنای محدود   - 238
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 230
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 228
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 222
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 207
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 206
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
طراحی مُد   - 7
عکاسی   - 196
معماری تخت جمشید   - 7
معماری ـ سینما   - 192
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
هنر انتزاعی   - 189
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
گرافیک   - 169
طراحی و پناهجویان   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 163
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 147
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
طراحی مبلمان   - 139
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری ژاپن   - 131
معماری خوانی   - 6
ترسیمات معماری   - 125
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 118
منبع شناسی اتووود   - 6
معماری و فاجعه   - 113
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
بلندمرتبه ها   - 112
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اتووود ـ ایران معاصر   - 91
معماری مصر   - 5
معماری مذهبی   - 87
فرهنگ نفت   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری فاشیستی   - 82
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
اکسپو   - 79
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
اقتصادِ فضا   - 77
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 76
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
بلوپرینت   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 67
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 66
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
گفت و گو با مرگ   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
معماری هند   - 66
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
معماری چین   - 66
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 4
ویرانه ها   - 61
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
فیلوکیتکت   - 61
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
مدارس معماری   - 55
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
زاغه نشینی   - 51
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری پراجکتیو   - 51
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
پداگوژی   - 50
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری دیجیتال   - 48
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری فضای داخلی   - 48
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 46
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
معماری و رسانه   - 43
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 42
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
جنبش متابولیسم   - 42
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
باهاوس   - 40
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
هنر روسیه   - 36
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
جهان علمیْ تخیلی   - 31
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
پداگوژی انتقادی   - 1
بحران آب   - 29
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و روانشناسی   - 26
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری و نقاشی   - 26
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 23

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان بودریار   - 10
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان نوول   - 22
آرشیگرام   - 7
ژاک دریدا   - 18
آرکی زوم   - 6
ژاک لوگوف   - 4
آلبرت پوپ   - 4
ژیل دلوز   - 30
آلدو روسی   - 14
سائول باس   - 7
آلوار آلتو   - 19
ساسکیا ساسن   - 9
آلوارو سیزا   - 9
سالوادور دالی   - 2
آن تینگ   - 4
سانا   - 5
آنتونی گائودی   - 27
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی وایدلر   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنتونیو نگری   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنیش کاپور   - 8
سوپراستودیو   - 9
آی وِی وِی   - 34
سورِ فِهْن   - 6
اُ ام اِی   - 42
سوزان سانتاگ   - 9
اتوره سوتساس   - 7
شاشونا زوبوف   - 2
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شیگرو بان   - 33
ادوارد برتینسکی   - 1
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سعید   - 15
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سوجا   - 10
فرانک گهری   - 49
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک لوید رایت   - 46
ادولف لوس   - 8
فرای اوتو   - 10
ارو سارینن   - 29
فردا کولاتان   - 2
اریک اوون موس   - 13
فردریک جیمسون   - 4
اریک هابسبام   - 2
فرشید موسوی   - 3
استن آلن   - 4
فمیهیکو ماکی   - 4
استیون هال   - 32
فیلیپ جنسن   - 5
اسلاوی ژیژک   - 18
گابریل کوکو شنل   - 2
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 37
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 26
الیس راستورن   - 112
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 56
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 26
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 8
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 10
لویی کان   - 39
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 146
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
مارتین هایدگر   - 30
برنو زوی   - 7
مارسل بروئر   - 7
بنیامین برتون   - 8
مارشال برمن   - 16
بوگرتمن   - 1
مانفردو تافوری   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو سولری   - 4
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پائولو فریره   - 2
مایکل سورکین   - 4
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل گریوز   - 6
پال گلدبرگر   - 1
محمدرضا مقتدر   - 4
پرویز تناولی   - 2
مخزن فکر شهر   - 1
پری اندرسون   - 3
مـَــس استودیو   - 3
پل ویریلیو   - 28
معماران آر سی آر   - 4
پیتر آیزنمن   - 59
معماران مورفسس   - 16
پیتر برنس   - 5
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر زُمتُر   - 68
موشه سفدی   - 12
پیتر کوک   - 8
میشل سر   - 3
پیر بوردیو   - 5
میشل فوکو   - 54
پییر ویتوریو آئورلی   - 10
نائومی کلاین   - 4
تئودور آدورنو   - 6
نورمن فاستر   - 35
تادو اندو   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام مین   - 13
هانا آرنت   - 9
تام ویسکامب   - 10
هانری لفور   - 24
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانی رشید   - 5
توماس پیکتی   - 5
هرزوگ دی مورن   - 29
توماس هیترویک   - 30
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیتوس بورکهارت   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیموتی مورتُن   - 2
هنریک وایدولد   - 1
تیو ایتو   - 25
هنس هولین   - 5
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان برجر   - 2
هومی بابا   - 2
جان هیداک   - 6
واسیلی کاندینسکی   - 2
جف منن   - 2
والتر بنیامین   - 27
جفری کیپنس   - 3
والتر گروپیوس   - 18
جورجو آگامبن   - 6
ورنر پنتون   - 5
جوزپه ترانی   - 2
ولادیمیر تاتلین   - 12
جونیا ایشیگامی   - 3
ولف پریکس   - 1
جیمز استرلینگ   - 1
ونگ شو   - 8
جین جیکوبز   - 2
ویتو آکنچی   - 12
چارلز جنکس   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ک. مایکل هیز   - 2
چارلز کوریا   - 15
کارلو اسکارپا   - 13
چاینا میه ویل   - 4
کازو شینوهارا   - 2
حسن فتحی   - 6
کازیو سجیما   - 2
حسین امانت   - 3
کالین روو   - 1
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کامران دیبا   - 13
داریوش آشوری   - 1
کامرون سینکلر   - 11
داریوش شایگان   - 13
کریستفر الکساندر   - 2
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دنیس اسکات براون   - 10
کریم رشید   - 5
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کلر استرلینگ   - 2
دیوید رُی   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید گیسن   - 2
کنت فرمپتن   - 14
دیوید هاروی   - 25
کنزو تانگه   - 9
رابرت نوزیک   - 2
کنستانتین ملنیکف   - 3
رابرت ونتوری   - 29
کنگو کوما   - 47
رُدولف شیندلر   - 7
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رضا دانشمیر   - 5
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رم کولهاس   - 101
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 31
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 4
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 191
یوهانی پالاسما   - 12
زیگموند فروید   - 16

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -797
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -391
گالری   -87
فرهنگی   -335
هتل   -76
پاویون   -267
ورزشی   -65
موزه   -255
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -232
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -163
ویلا   -8
تفریحی   -161
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -137
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -105
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوری های پیچیدگیِ ونتوری و جیکوبز ـ پیتر.ال.لورنس ـ برگردان سروش خانی ـ بخش دوم
اتووود سرویس خبر:   سروش خانی
1398/08/05
مـنـــــــبـع : https://www.jstor.org/stable/40480645?seq=1&cid=pdf-reference#references_tab_contents You may need t
تعداد بازدید : 707

پیچیدگی و نظم شهری

به ضرر توسعه تئوری معماری و شهری در امتداد سایر خطوط؛ مفهوم "معماری عامه" ونتوری چندین سال قبل از آنکه پیچیدگی و تناقض نوشته شود؛ مورد انتقاد قرار گرفته بود. داگلاس هاسكل در پوشش اولیه "معماري گوگی" به سال 1952 آن را نقد كرد و بعدها ورود "معماري عامه" را به سال 1958 پيش بيني نمود. به زودی پس از آن همکار هاسکل، جیکوبز؛ گرایشات هاسکل را در کتاب زندگی و مرگ بازتاب داد، به ویژه رد "اردک ها"یی که ونتوری بعد ها آنها را بجهت فقدان  پیچیدگی های شهری؛ بسیار جذاب یافت.(شکل 4) 22 "دکه های هات داگ فروشی  به شکل هات داگ، دکه های بستنی به شکل قیف های بستنی"،  جیکوبز اظهار داشت: "نمونه هایی واضح از تلاشهایی در جهت همسان سازی مجازی؛ با ضربات خودنمایانه، به نظر می رسد منحصر به فرد و متفاوت از همسایگان تجاری مشابه خود است." جیکوبز؛ چنین "هم پوشانی های به ظاهر بی نظم از عناصر "هنکی تنک" که رابرت ونتوری به مثابه بیان "یک نوع جذاب از سرزندگی و روایی" پیشنهاد داد را به مثابه " چشم اندازهای پر زرق و برق، پراکنده رویی، و تجارت بی وقفه" می دید که در واقع، نشان دهنده "شکوفایی تنوع شهری" نبود.23 به عبارت دیگر؛ اردک ها عملکرد خود را انکار کردند و یکنواختی نشات یافته از ویژگی های خود، و محیط جمعی شهرشان تحت سلطه سطحی نگری را پنهان  ساختند.24

در ماهیت انتقادات هاسکل و جیکوبز، به سال 1964، ساختمان اصلی "اردک" بدین ترتیب به معنای تضعیف شهر و منظر آمریکایی در کتاب "اسقاطگاه شخصی خدا"ی پیتر بلیک بود: تضعیف برنامه ریزی منظر آمریکا (1964) (شکل 4). در مقابل؛ در پیچیدگی و تناقض،  ونتوری استدلال می کند که نمونه های بلیک از بی نظمی محیطی و تجاری "که احتمالا بد فرض می شوند اما اغلب خوب هستند" منجر به یک استدلال ضد فرهنگی انحرافی شده است.25 ونتوری به طور موثری حمله "بلیک" نسبت به همه کسانی که از پیش تر ها، بخش بزرگی از این کشور را برای کسب سود شخصی  آلوده کرده اند و درحال سوء استفاده از بقیه اند، بررسی نمود. به عنوان نمونه، مقایسه ی بلیک از پردیس ویرجینیا جفرسون و مین استریت تیپیکال. (شکل1 در بخش اول) دو عکس از این مکان تهیه شده است. اولین در کتاب اسقاطگاه شخصی خدا از پیتربلیک و دومی  در کتاب پیچیدگی و تناقض در معماری رابرت ونتوری؛ مقایسه این دو عکس از نظر بلیک به معنای نشان دادن چیزی کمتر از "زوال، سقوط، و فروپاشی و متعاقب آن تمدن شهری در ایالات متحده نیست"، ونتوری این مقایسه را به مثابه امری نامربوط رد نمود. 26

رد این موضوع نه از این واقعیت است که مقایسه بلیک ایده آل نبود (پردیس جفرسون تنها به طور انتزاعی در بهترین حالت، امری"شهری" بود) و نه از رتوریک هذلولی اش؛ بلكه به دلیل تمركز بیش از حد بر عناصر بصری بود. تناقض گرایشات بیان شده ونتوری در ساختارهای پنهان و نظم های اساسی معماری و شهر در پیچیدگی و تناقض و کارهای بعدی و بی توجهی او در مواجهه با دست طراحی نامرئی سرمایه داری و غفلت اجتماعی موجب شد تا بیشتر بر پیچیدگی های بصری تأکید داشته باشد. او پیشنهاد داد: "در یک ساختمان پیچیده یا سیمای شهر،" چشم نمی خواهد بیش از حد به راحتی و یا به سرعت در جستجوی وحدت در کل راضی شود." "استراتژی پیشنهادی برای مقابله با مشکلات عمیق از طریق "پیچیدگی زمینه" محور، به این معنا که "ما همان چیزها را با شیوه ای متفاوت می بینیم"، ممکن است از یک ناسازگاری کنترل شده روشنگرانه-مدرنیستی پیشنهاد شده توسط نظم برنامه ریزی شده نمونه پردیس جفرسون و یک بی رغبتی همگن برای حمله ها و بیانیه های نه چندان ملایم جیکوبز و بلیک ناشی شود.27 اما سال بعد، در بررسی مجدد 1967  کتاب ونتوری، بلیک اعتقاد داشت  تناقضات نظری منتج شده  با کمبود اصالت، و نمونه های انتقادی همانند اوایل کار دوشان و اواخر مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی جیکوز آمیخته شده است. 28 یک دهه بعد، در پیشگفتار نسخه پیچیدگی و تناقض به سال 1977، ونتوری نه تنها از سوءکاربرد، اغراق  و نقیصه گذاری ایده هایش ابراز پشیمانی کرد، بلکه از خود  نیز پرسید که آیا هنرمند باید  "تمام مسیر را با فلسفه ورزی های خود طی نماید."29

تحقیقات ونتوری در مورد نظم دیداری شهر، مطالعات مشابهی از زمان خود را در بر دارد، از جمله تحقیقات جیکوبز و بلیک، و همچنین تحقیقات ملهم  از کتاب سیمای شهر کوئین لینچ (1960). به همین ترتیب، آنها همچنین تقدم ادراک در شکل دهی به توسعه مجدد شهر و یا ارائه مجوز پراکنده رویی های بی قید وشرط مناطق مرفه خارج شهری را تشخیص دادند. به عنوان مثال، هدف بلیک در کتابش، از اعتقاد او مبنی بر این قضیه بود که "برای ما خیلی دیر نشده که بار دیگر؛ دیدن را بیاموزیم."30

در مقایسه؛ جیکوبز پژوهش بیشتری انجام داد. برای جیکوبز؛ نظم دیداری شهرها، انعکاسی مستقیم از پیچیدگی فرآیندهای اساسی بود. او اظهار داشت: "ظاهر چیزها و نحوه کار آنها بطور جدایی ناپذیر به یکدیگر پیوند خورده اند" و این مورد در هیچ مکانی بیشتر از شهرها نیست... برنامه ریزی برای ظاهر شهر یا اندیشیدن به چگونگی ظاهر دلپذیری از شهر، بدون دانستن اینکه چه نوع نظم درونی، عملکردی در آن است؛ بیهوده می باشد. "چشم هایی که  بی نظمی را در شهر می بینند، زمانی که نظم عملکردی آن را درک نمایند، بی نظمی شهر را متفاوت خواهند یافت. همان طور که جیکوبز در این زمینه نوشت، مشاهده سیستم های پیچیده نظم عملکردی به مثابه نظم، و نه به مثابه بی نظمی، درک می شوند.  برگها در پاییز از درختان می ریزند، داخل موتور هواپیما، داخل بدن خرگوش تشریح شده، ستون میزشهر یک روزنامه، اگر بدون درک و فهم سیستم باشند بی نظم محسوب می شوند. هنگامی که آنها به عنوان سیستمی از نظم کلی در نظر گرفته می شوند، واقعاً دید ما متفاوت خواهد شد.31

علاوه بر این؛ مطالعه نظم دیداری برای جیکوبز به طور مستقیم با نقد گسترده پساجنگی از عملکردگرایی مرتبط بود. واکنش نسبت به عملکردگرایی منشور آتن، که در استدلال های جیکوبز برای محله های شهری چندعملکردی و ساختمان های چند منظوره، منعکس شده است، در استدلال ونتوری برای "عنصر عملکردی دوگانه"، "اتاق چند منظوره" و "ساختمان های چند عملکردی"، و همچنین "نقد عملکردگرایی خام" آلدو روسی به سال 1966 در معماری شهر مطرح شد.32 با این حال؛ حتی در زمینه انتقاد گسترده از عملکردگرایی معماری، جیکوبز نتوانست فرضیه های اساسی خود را، که توسط عملکردگرایی بیولوژیکی یا طبیعی در مشابهت با تئوری پردازان اولیه عملکردگرایی هدایت می شد؛ کنار بگذارد. همانطور که در پروپوزال پیشنهادی اولیه وی نشان داده شده است، تحقیق او برای مرگ و زندگی شهرهای بزرگ آمریکایی در واقع از سال 1958 به مثابه  مطالعه "رابطه عملکردی برای طراحی در شهرهای بزرگ" آغاز شد.33

نوعملکردگرایی جیکوبز، که ممکن است به مثابه تئوری پیچیدگی او توصیف شود، به طرز شگفت آوری تاثیرات رهایی بخشی داشت. به عنوان مثال، باوجود اینکه جیکوبز با شمایل شکنی ضد مدرن کلیشه ای مخالف بود، همچنان می توانست ساختمانی مانند سیگرام را به مثابه "شاهکار طراحی مدرن" تحسین نماید، در حالیکه برای ونتوری، سیگرام ساختمانی "یکنواخت و خسته کننده" بود، زیرا "عملکردها غیر از دفاتر" و همچنین عناصر معماری مانند خط های اریب در آن حذف شده اند.(شکل 5)34 نقد ونتوری این بود که فرم ساختمان از عملکردش پیروی نمی کند –به ویژه آنکه اجزای عملکردی مختلفش تحت یک پوسته ناخوشایند پنهان شده اند– در عوض بحث درباره تاثیر زمینه ای ساختمان برایش جالب بود. با این حال؛ جیکوبز به طور متناقضی ساختمان را به مثابه بخشی از متن خیابان و شهر بزرگتر پذیرفت. علاقه او به تنوع معمارانه و فضایی؛ نه مدرنیته ساختمان و نه عقب نشینی بحث برانگیز آن از خیابان پارک را که حتی مورد نقد رسمی پیتر آیزنمن در این زمان قرار گرفت، انکار کرد: "اگر ما اجازه دهیم ساختمان ها در زوایای عجیب و غریب قرار بگیرند تا توجهات را به خودشان جلب نمایند، آنها حتی اگر -مطابق با نقل قول-  زیبایی طبیعی داشته باشند آیا پس از آن ارزش طبیعی و  نظم ارگانیک خیابان پارک را از بین نمی برند؟"35 برای جیکوبز، پیش آمدگی ساختمان سیگرام خود عملکردهای چندگانه ای، یعنی فضای عمومی ایجاد نمود، در حالیکه این امر؛ باعث گسترش ساختمانهای اداری در محدوده وسیعتری از خیابان پارک شد که عملکرد های چندگانه، به ویژه مسکونی را در میدتاون منهتن از بین برد.

اواخر دهه 1950 با کشف تئوری پیچیدگی علمی جیکوبز تأیید شد تجزیه و تحلیل غیر معمول جیکوبز از پویایی شهر در مثال سیگرام در مطالعات شهری اش از دو دهه پیش؛ هم نشان داده شده بود. مقالات نوشته شده جیکوبز به سال 1937 بر روی بخش های عملکردی منهتن؛ مشخصه تجربی، شهودی و رویکرد چندجانبه به عملکردهای پیچیده شهری و زندگی شهری بهم پیوسته را نشان داده اند.36 . علاوه بر این؛ تا سال 1955، چند سال پیش از کشف علم پیچیدگی، او پویایی خودسازمانده شهرها را با سیستم های طبیعی مرتبط ساخته بود. جیکوبز این گونه شرح می دهد: "این پویایی به مثابه ظهور محضی از انرژی؛ بسیار جذاب است. خیلی چیزها در مورد قدرت و سرسختی زندگی می گوید همانطور که برگ های جنگل در بهار می گویند. صدها هزار نفر از مردم با صدها هزار طرح و اهداف، شهر را ساخته اند و تنها آنها قادر خواهند بود که شهر را دوباره بسازند "37

چنین مفاهیم  اولیه ای به سال 1958؛ همان زمان که جیکوبز مقاله ای از وارن ویور رییس بازنشسته بنیاد راکفلر در علوم طبیعی، در زمینه علم پیچیدگی یافت در همان نشریه ای که کمک مالی خود را برای نوشتن یک کتاب در مورد عملکرد و طراحی در شهرها اعلام نمود؛ ذهن او را به خود جلب کرده بودند. 38 جیکوبز در مقاله ویور؛ تایید تحلیل خود را از زندگی پویای شهرها یافت که در عنوان همان کتابش منعکس می شود. او در رد مفهوم سازی فاجعه آمیز از شهرها که توسط لوئیس مامفورد محبوبیت یافت (مامفورد معتقد بود سرنوشت مقدر شهرها این است که به  گورستان تبدیل شوند)، پیشنهاد کرد از طریق انرژی تجسم یافته و تجربه صدها هزار نفر از طراحان خودسازمانده، زندگی جدیدی از پویایی های غیر خطی شهرهای بزرگ پدیدار می گردد.




21.      داگلاس هاسکل، "معماری گوگی"، خانه و خانه (House and Home) 1 (فوریه 1952)، 88-86؛ هاسکل، "معماری وذایقه عامه"، انجمن معماری 109 (اوت 1958)، 104-9. چندین سال بعد، رینر بنهام به همین ترتیب، ورود معماری عامه پسند را  به سال 1966 پیش بینی کرد و نوشت: «پیش بینی شده است که ارتباطی میان هنر عامه و معماری مانند یک کمربند سبز متروپلیتینی در حال وقوع است و معماری عامه پسند به سال 1966 ظهور  می کند. این "ضرورت" باز نخواهد ایستاد. مقایسه کنید با رینر بنهام، "به سوی  معماری عامه پسند"، نقد معماری 132 (ژوئن 1962)، 43.

22.      ساختمان اردک  لانگ آیلند در "از لاس وگاس چه می آموزیم" (کمبریج، MA: MIT Press، 1972)  صفحات13،17 اما این را می توان به طور مثال به مثابه "هُنکی-تُنک" در نظر گرفت.

23.      ونتوری، پیچیدگی و تناقض، ص. 104؛ جیکوبز، مرگ و زندگی، ص 224-223.  

24.      جیکوبز، زندگی و مرگ . ص2

25.      ونتوری، پیچیدگی و تناقض، ص 104

26.      پیتر بلیک، اسقاطگاه شخصی خدا: زوال برنامه ریزی شده منظر آمریکایی" نیویورک: هولت، راینهارت و وینستون، 1964. ص33. از سوی مثبت، بلیک پیشنهاد بهبود محیط شهری را داد از طریق "قوانین منطقه بندی دقیق تر، با استفاده از سود حاصل خارج از زمین خواری، با استفاده از سیاست مالیاتی برای تشویق خوب ساختن و جلوگیری از بد ساختن، با آزاد سازی کشور از بوروکرات هایی که  بیشترین معماری حکومتی-یارانه ای را دارند و با از بین بردن آژانس های محکوم به زوال  خوشان." 142

27.      ونتوری، پیچیدگی و تناقض، ص 44-104

28.      بلیک، پیچیدگی و تناقض، ص 57

29ونتوری، پیچیدگی و تناقض، ص 15

30.  بلیک، اسقاطگاه شخصی خدا، ص7

31.  جیکوبز، مرگ و زندگی، صفحات 14،376.

32.  استدلال جیکوبز برای ساختمان های چند منظوره، به عنوان مثال، "ارتباط گمشده"، 132؛ مرگ و زندگی، ص. 193. مقایسه شود با ونتوری، پیچیدگی و تناقض، ص. 34 و آلدو روسی، معماری شهر (کمبریج، MA: MIT Press، 1982)، ص. 64

33.  گزارش سالانه بنیاد راكفلر، 1958  (نیویورك: بنیاد راكفلر، 1958)، ص. 291

34.  جیکوبز، مرگ و زندگی، ص. 227؛ ونتوری، پیچیدگی و تناقض، ص 34، 50، 54..

35.  نقل قولی از پیتر آیزنمن. کنفرانس تمدن آمریکایی در پرینستون، 1964، لورنس بی. هلند، ویرایش (نیویورک ( 1966 Anchor Doubleday)، ص. 335

36.  جین جیکوبز، "گلها به شهر می آیند"، وگ (15 فوریه 1937)، ص 113-14. مقالات جیکوبز در مورد الماس، چرم و مناطق منهتن نیز توسط وگ خریداری شده است.

37.  جین جیکوبز، "توسعه مجدد فیلادلفیا: گزارش یک پیشرفت"، انجمن معماری 103 (جولای(1955، .11 8.

38.  مقایسه کنید با وارن ویور، "علم و پیچیدگی"، گزارش سالانه بنیاد راکفلر، 1958 (نیویورک: بنیاد راکفلر، 1958)، ص 7-15


منبع: ژورنال آموزش معماری (1984)، جلد. 59، شماره



بخش اول

بخش دوم

بخش سوم

بخش چهارم


شکل4 ـ اردک لانگ آیلند. جین جیکوبز چنین "اردکهایی" را به مثابه  رد پیچیدگی معماری و کارکردگرایی در نظر گرفت.  رابرت ونتوری، درمخالفت با استدلال پیتر بلیک، چنین عناصری از "هُنکی تُنک" را در حوزه پیچیدگی و تناقض ارتقا داد. و ایده  ساختمان مشهور اردک را در کتاب از لاس وگاس بیاموزیم تبیین نمود.(1972)


شکل5 ـ ساختمان سیگرام، 1958. در اواسط دهه 1960، ونتوری آن را ساختمانی "یکنواخت و خسته کننده" بدلیل اجتناب از بکارگیری عناصر معمارانه ای مانند خط های اریب در نظر گرفت، در حالی که پیتر آیزنمن "زوایای عجیب و غریب" ساختمان را زیرسوال برد. جین جیکوبز، در مقابل، سیگرام را به مثابه"شاهکار طراحی مدرن" توصیف نمود. (© Esto / Ezra Stoller Associates.)




حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ کاوه بذرافکن
رابرت ونتوری و رویکرد نمادگرایی تاریخی در معماری پسامدرن ـ تابان قنبری
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ مارتینو استیرلی و الیزابت تاکر ـ برگردان نیلوفر امینی
تراشه های کانسپچوال ـ رابرت ونتوری و معناشناسی انتقادی کتدرال
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت ـ مازیار مظلومی
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group