طراحی افشاگرانه
در حالی که "پیچیدگی" در معماری ونتوری در مقایسه با ستایش اغراق آمیز پیچیدگی ارائه شده توسط فرانک گری؛ "سطحی" توصیف شده
است، توجه به معماری بر اساس "نامعمار" و برساخت این نامعماری: "ناساختمان"، نتیجه این مقاله است.59
همانطور که دیدیم؛ علم پیچیدگی برای جیکوبز راهکاری در راستای درک نه فقط
پیچیدگی و همبستگی کلیه برنامه ها و اهداف شهر ارائه داد بلکه
همانطور که توسط ریشه شناسی کلمه پیشنهاد شده است، ماهیت درهم تنیده خود زندگی را نیز نشان داد. (شکل8 ). بر این
اساس؛ طراحی برای او فرایند آشکار سازی بود، به طور ایده آل کنشی "روشنگرانه و همراه با شفاف سازی و یاری رسان به ما جهت توضیح
معانی و نظم". به همین ترتیب؛ طراحی شهری باید به "روشنگری و شفاف سازی و فهماندن نظم شهرها" کمک نماید.
به جای تصور شهر به مثابه اثری هنری، و
اقدام به سرکوب تمام برنامه ها، طراح می تواند به ارتقاء و فعال سازی نظم خودآیند
برآمده ازصدها هزار طرح که روزانه به شهر شکل می بخشند؛ بپردازد .60
پروژه مسابقه میدان کوپلی به سال 1966، که پی آیند پیچیدگی و تناقض می
باشد، گواهی از جاه طلبی مشابه برای نشان دادن نظم شهر است.(شکل9 ) اگرچه بعدها
به مثابه یک ناساختمان در کتاب "مسیرهای جدید در معماری آمریکایی" از رابرت
استرن (1969) توصیف شد، طراحی این میدان روابط میان ساختمان ها، شهروندان و
شهر را آشکار می سازد به نحوی که کمتر می شود به آسانی در طراحی یک تک بنا به این مهم دست یافت.61 ونتوری و همکارانش در شیوه ای میمتیک و آگاهانه، بخشی از بافت شهر بوستون را
بازآفرینی کردند، در نتیجه؛ سطح فضای عمومی
به آینه ای از خود شهر و اطراف آن بدل
شد. راهرو های آسفالت شده؛ نمایانگر خیابان ها و
لبه های بتنی "بلوک ها"، آب رو ها، جدول ها و پیاده رو ها بوده اند. با
یک پیچیدگی زمینه محور رتوریکی، مینیاتوری از کلیسای تثلیث
بر روی بلوک قرار گرفت که ساکنان
پلازا را در ارتباط با فضای عمومی بزرگتر، شهر و یکدیگر قرار می دهد. این پروژه برای ونتوری "ابزاری بود برای
توضیح دادن موقعیت به فردی که در کلیتی قرار دارد، اما نمی تواند کلیت آن
را ببیند... با ایجاد کلیتی قابل درک در یک میدان برای کمک به
ایجاد احساسی یکپارچه به سوی یک کلیت
پیچیده شهری."62
ونتوری با در نظر گرفتن اصول طراحی شهری مشابه به اصول
جیکوبز، از این طرح برای مبارزه با مفاهیم کلیشه ای پارک ها و فضای باز در شهرها،
و همچنین نسخه های مربوط به هارمونی میان ساختمان ها استفاده کرد. با توجه به خوشه
مدرنیستی مدرن تیپیکال از ساختمان های شهری خود-مشابه، او پیشنهاد داد؛ لازم نیست کلیسای تثلیث
و کتابخانه عمومی بوستون "با روش هایی آسان و آشکار مرتبط باشند.63
روابط آن نمی تواند فقط برحسب موقعیت محیط داخلی میدان تنظیم گردد بلکه بر سایر
روابط بیرون از میدان نیز باید توجه داشت.
ملاحظات تنوع معماری در آرای ونتوری و جیکوبز؛ بیشتر در معنای چندگانگی ادراک شهری، نمود می یابد. تأکید ونتوری در این پروژه
بر "گوناگونی تمرکزها" و فرصت هایی برای "تمرکز بر روابط و روش های
گوناگون از مسیرهای های متفاوت" است جهت تبدیل پیچیدگی زمینه محورمتداول به سوی تأمل بر این مورد که
چگونه شهر برای افراد مختلف، متفاوت است. این طرز فکر برای جیکوبز، "در "یک تعریف خوب از شهرها" بود؛ و در پایان، پایه و اساس تئوری های پیچیدگی مشترک بوده است". 64
59. مقایسه
کنید با تیلور، کتاب "لحظه
پیچیدگی"، ص. 40. قابل
توجه است که دیانا چیراردو نیز ایده های جیکوبز را در معماری فرانک
گری؛ مشاهده نمود.
مقایسه شود با چیراردو ، کتاب "معماری پس از مدرنیزم" (نیویورک:
تامز و هادسون، 1996)، ص. 14
60.
جیکوبز،
مرگ و زندگی، ص 375، 25.
61.
رابرت
استرن، دستورالعمل های جدید در معماری آمریکا
(نیویورک: جورج برزیلر، 1969)، ص. 53.
62.
ونتوری،
پیچیدگی و تناقض، ص. 130 پارک
"welcome" از
ونتوری، رانچ . دنیس اسکات بروان در فیلادلفیا، به سال 1982 ساخته شد که نسخه بعدی پروژه میدان کوپلی است. نمای
این پارک به طور مشابه طرح شهری را بازآفرینی می کند، و شامل بلوک های پوشیده از
چمن در چهار میدان اصلی فیلادلفیا است. یک بنای
تاریخی با مجسمه ویلیام پن در "میدان"تالار شهر وجود دارد، که در پارک
شبیه سازی شده است. این فضای عمومی، که در یک گوشه ناکارآمد ه لحاظ فضایی در
خیابان دوم و سامسون واقع شده است، حتی برای بسیاری از فیلادلفیایی ها به دلیل
موقعیت مکانی خود ناشناخته است .
63.
همان.
64.
جیکوبز،
مرگ و زندگی، ص 143.
منبع: ژورنال آموزش معماری (1984)، جلد. 59، شماره
بخش اول
بخش دوم
بخش سوم