تصویری که از معماری در ذهن شکل گرفته است افزایش دیوارها ودیگر عناصراست ولی شاید بتوان کاستن از یک حجم وبه واسطه ی جستجودرآن با کنارگذاشتن قطعات یک جسم صلب را ساخت فضا دانست.این همان ترکیبی است که پیترزُمتُر درایده ی اصلی ساخت حمام آب گرم والزبه کاربرده است. این حمام که درسال 1996 ساخته شد، به عنوان الحاقیه ی هتل شهر والز،سوییس به شمار می رود که درسال 1960 ساخته شده بود.
این ساختمان برروی جداره های تپه ای درمجاورت هتل ودرنزدیکی روستاوامتداد یک رودخانه ودره ای درنزدیکی آن قراردارد؛دررشته کوه های آلپ درشرق سوییس ،درمنطقه ی گربوندن واقع شده است.این حمام کاملا درحجمی مکعب مستطیل جای گرفته است وهندسه ی ویژه ی بستر تپه ی هم جوارخودرا پدیدآورده است ؛ درتناسب با محیط سبزوچمن اطراف پوششی به شکل تخته سنگ بتنی است که به صورت افقی جانمایی شده تا برروی آن نیزعلف و گیاهان رشد کند.
تمام ابتکار پیترزُمتُردر این پروژه همسو با تناسبات طلایی طرح گردیده است ،هندسه ای که همانندیک قطعه موسیقی فریبنده مخاطبان خود را میان فضاهای پیچیده ولایه بندی شده از استخرهای موجود حفظ خواهد کرد.تنها فضای مربع شکل درداخل ساختمان فضایی است که در مرکز، به همراه شانزده روزنه در سقف آن قابل مشاهده است ودر اطراف به واسطه ی اتاقک های دیگر حجمی بزرگتر به آن اختصاص داده شده است.
دراین حمام افراد می توانند تجربه های متفاوتی راداشته باشند دراین پروژه پیترزُمتُرچهار تجربه ی احساسی راپیش روی مخاطب خودقرارداده است:حوض عطرآگین شده با گلبرگ؛اتاقی که افراد، نجوا و پژواک صدای خود را می شنوندوآب معدنی می نوشند؛اتاقی که افراد درتاریکی مطلق می توانند دراز بکشندوموسیقی گوش کنند؛وبه همین ترتیب اتاق چهارم ،اتاقی است که دوش های عظیم حجم آب زیادی رابربدن افراد سرازیر خواهند کرد.پنج حس معمول:بینایی،لامسه،شنوایی ،بویایی وچشایی که البته باید اشاره داشت که اثرتلاش داشته است تا حس دیگری را نیز خلق و برآورده کند.در فضای داخلی هیچ ساعتی وجود نداردو به نظر می رسد ،افراد از زمان بی اطلاع هستند ،بلکه ساعت جای خود را به تعریف متفاوتی از زمان داده است؛حرکت خورشیدوابرها درآسمان؛حس آخر، احساسی از ترس است.زمانی که افراد در یک تراز بالاتر شناگران داخل استخر را تماشا می کنند.
درفضای داخل شانزده نورگیر سقفی تعبیه شده است و تقریبا هر کدام از استخرها دربالاو سقف پوشیده شده از چمن نیز یک نورگیر کوچک دارند که در شب نوررسانی خواهند کرد.بازتاب نورها در آب تصویر گل نرگس را یادآوری می کند.
می توان این اثر را که در میان صخره های کوه ایجاد شده است،توصیف متفاوتی از حضور اشخاص در هزارتو نامید ،توصیفی که به همراه پیکره ی تنومندی از هندسه و ریاضیات تعریف خواهد شد.
برای اشنایی بیشتر با نگره های پیتر زمتور بر طراحی مشاهده فرمایید
هسته سخت زیبایی یا چگونه پدیدارشناسانه طراحی کنیم
و
اموزش معماری، فراگیری معماری یا چگونه تجربه زیسته بر اکادمی فائق می اید
را به قلم خود معمار از کتاب معماری متفکر