از پالادیو به این سو هیچ معماری به اندازه لوکوربوزیه تاثیری اینچنین بسزا بر جوامع بشری و محیط مصنوعشان نگذاشته است، لوکوربوزیه درست همانند اینشتین و پیکاسو مرزهای رشته های خود را پشت سرگذاشتند. لوکوربوزیه با ساختمان های متعدد، پروژه های شهری زیاد، نقاشی ها، تندیس ها، ترسیمات، مبلمان و کتبی که نگاشت شاعرانگی ماشین و وهم استعاری در معماری را ترازی نوین بخشید، او در چگونه دیدن انقلابی عظیم افکند و بر این قرار است که الکساندر زنیس در کتاب "لوکوربوزیه: شاعر ماشین و استعاره" او را نه معماری مدرن که معمار زندگی نو می خواند.
کتاب بر دو محور مهم قوام می گیرد، اول انکه چگونه لوکوربوزیه ابنیه مد نظرش را درک می کرد، در ان ها روح می دمید و بدان ها شکل می بخشید و در گام بعد چگونگی تنفس لوکوربوزیه در میان گرایش های نوین فلسفی را تدقیق می کند: فرهنگ پیش رو، جریان های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی را تبیین می کند
در این مقاله لوکوربوزیه و انگاره ی ماشین؛ تبلور شی صنعتی واجد الگوهای زیبایی شناسی تبلور انگاره ماشین در اثار لوکوربوزیه مد نظر امده است
در این مقاله لوکوربوزیه؛ شهر در قامت ماشین کنترل سرمایه داری و [باز] شکست [پروژه ی ] مدرنیته در مواجه با شرق یکی از گرایش های سیاسی لوکوربوزیه؛ سندیکالیسم و تاثیرش بر طراحی اُبوس و چگونگی تعاملش با ساخت قدرت مورد نظر بوده اســـــت
در این مقاله دو لوکوربوزیه؛ از باستان شناسی اینده تا باستان شناسی خود، از پرومِتِـئوس تا اورفئوس، دو لوکوربوزیه از نظر گذشته است، لوکوربوزیه ایی که درکی کلاسیک و خشک از ماشین دارد و لوکوربوزیه ای که بر غنای فرمی اثارش بر اساس شاعرانگی و شخصی شدنشان، فارغ از الگوواره های کلاسیک متقدم متبلور در کارهایش می افزاید