گالری گمورزینسکا برای اولین بار با برپایی نمایشگاهی به بررسی رابطه میان آثار زاها حدید معمار بغدادی الاصل و هنرمندان سبک سوپرماتیسم روسیه میپردازد . فرم های طراحی های دست آزاد این معمار قرابت بسیاری به آثار آوانگارد دوران اولیه انقلاب روسیه دارد . آثاری که نود سال پیش در اوج احساسات انقلابی روسیه طراحی شد ولی به وسیله سیستم دولتی غیر انقلابی تلقی گشت وبه مدت پنجاه سال هیچکس در جهان این آثار را ندید .
این نمایشگاه در صدد بررسی رابطه و تاثیر گذاری آثارهنرمندان روس دهه های اول قرن بیستم بر زاها حدید است . به نظر میرسد این تاثیر پذیری از پروژه پایان نامه زاها حدید در سالهای 1976-1977 با الهام از نگاه ساختارشکنانه مالویچ در طراحی هتل لندن آغاز گشته است . بر اساس این علاقه مندی در سال 1993 از زاها حدید درخواست شد تا غرفه آوانگارد های روس را در گوگنهایم نیویورک طراحی کند .
زاها حدید توانست از درون فضای استعاره ای ، ضد گرانشی و معلق نقاشی های مالویچ و موهولی و مجسمه های نائوم گابو با تکیه بر اصول معماری زبان منحصر به فرد خود را استخراج کند . او ترجمه نقاشی ها و مجسمه های دهه ی اول قرن بیستم به آثاری متعلق به قرن بیست یکم زا با مهارت و هنرمندی خاص به نمایش میگذارد . استفاده از خطوط پر تحرک و پویا و توجه به تعلیق احجام برگرفته از آثار سوپر ماتیست های روس در تمامی آثار وی عجین گشته است .
برای اشنایی با رویکرد طراحی ایشان مطالعه فرمایید درسْ گفتار ارائه شده توسط زاها حدید را تحت عنوان حرکت و تخلخل؛ میان فضا، پاسخی به شهر بسته در همایش وضعیت معماری در استانه قرن بیست و یکم.