هنر گفت و گو نام اثری سترگ از هنرمند سورئال رنه مگریت است؛ در چشم اندازی از غول هایی در نبرد یا از اغاز جهان، دو انسان کوچک در گفت و گویند، سخنی ناشنیدنی جاریی است که در سکوت سنگ ها جذب می شود، اما در پای سنگ های تل انبار شده مجموعه حروفی شکل گرفته اند: رویا، صلح یا مرگ که تلاش دارند به اشوب سنگ ها نظمی دهند. اتووود گفت و گوهایش را زیر عنوان این ستون خواهد اورد.
دیزاین بوم در ژوئن 2011 با معمار آمریکایی تبار اریک اوون ماس eric owen moss در استودیو لوس آنجلس وی ملاقات کرد .
بهترین زمان روز برای شما چه هنگام است ؟
آن زمان که هنوز نرسیده ، یک پاسخ دشوار برای سؤال دشوار شما .
در حال حاضر به چه نوع موسیقی گوش می دهید ؟
فیلیپ گلاس اپرا و همچنین به تازگی آلبوم های قدیمی باب دیلن
چه کتاب هایی در میز کنار بستر شما هستند ؟
کتابی به اسم blood money که قصد خواندنش را دارم . به تازگی کتاب "دختری با خالکوبی اژدها" از لارسون را تمام کردم که به شما هم خواندن آن را پیشنهاد می کنم .
آیا شما مجلات طراحی ، معماری و مد را هم می خوانید ؟
نه خیلی . زمان هایی در دفتر ، ما هر شمارۀ GA , abitare , domus , latu دریافت می کردیم . هنوز هم گه گاهی ، وقتی مقاله غیر معمولی نوشته شده از پیشرفت معماری مدرن از نقطه نظر تاریخی وجود داشته باشد ، می خوانیم .
خبرها را از چه منبعی دریافت می کنید ؟
این روزها بیشتر به صورت آنلاین و گه گاهی هم تلویزیون .
از چه نوع لباسی برای پوشیدن اجتناب میکنید ؟
وقتی صحبت از مد می شود ، با یک نگاه به من متوجه می شوید که مرد ساده پوشی هستم .
زمانی که بچه بودید ، دوست داشتید که یک معمار شوید ؟
درواقع من همیشه به معماری علاقه مند بوده ام . زمانی که بچه بودم ، مادرم همکار ریچارد نیوترا بود .
در چه مکان هایی بر روی طرح ها و پروژه هایتان کار می کنید ؟
بیشتر در استودیو . و زمانی که در سفر هستم و چیزی به ذهنم می رسد ، با یک گفت گوی جالب با کسی دارم ، آنها را می نویسم .
در مورد کارهایتان با دیگر طراحان هم بحث میکنید ؟
وُلف پریکس یک دوست خوب برای من است . در بعضی روزها ، شریکِ زاها حدید ، پاتریک شوماخر در AIA به مذاکره می نشینیم . فرانکی (فرانک گری) که به طور منظم یا غیر منظم با هم بحث می کنیم و تام مین که با هم صمیمی بوده و در تماس هستیم .
سبک خود را تعریف کنید . مثل توصیف یک دوست خوب .
در یک روش ، برای من راحت تر است که ناآرام باشم . من همیشه می گویم که زمان برای آزمایش وجود دارد ، که شما باید نقطه نظری داشته و آن را باور کنید . دست کم اینکه به طور شایسته ای دیدگاه خود را در یک پروژه حفظ کنید .
لطفأ برای ما از تحول و تکامل در کارهای خود ، از پروژه اول تا به امروز بگویید ؟
من فکر میکنم که تفاوت های بسیاری وجود دارد و اگر قرار باشد دریک مسیر درست حرکت کند ، باید تنوع وجود داشته باشد و همچنین برخی از بدگمانی ها از آنچه که قبلأ بود و آنچه که در حال حاضر است . پروژه هایی در حال حاضر بر روی آنها کار می کنیم بزرگتر هستند ، اما امیدوارم به این معنی نباشد که همه به یک شکل توسعه پیدا کنند . من می خواهم که مردم آنها را به عنوان یک چارچوب برای آنالیز ببینند که به صورت بصری و تجربی متفاوت هستند . ما یاد میگیریم چراکه مردم همه همیشه راجع به اینکه چگونه آموزش دیدند و بهتر شدند صحبت می کنند و چیزی که راجع به آن صحبت نمی کنند ، از یاد بردن است . و شمامی دانید که به طور اجتناب ناپذیر ، اگر طراحی کنید و در یک دوره طولانی به طرح های یک نفر نگاه کنید ، در آخر طرح هایی شبیه به هم رندر میگیرید . باید یاد بگیریم که امضاها و طرح های متفاوتی داشته باشیم .
چه پروژه ای بیشتر رضایت خاطر شما را جذب کرده ؟
من پاسخی برای این سؤال ندارم . برای من ، بعد از یک دوره زمانی ، شما بیشتر خودآگاه و هوشیار می شوید و مرزها و محدودیت های چارچوب کاری خود را می دانید . در طول هر پروژه باید یک اعتقاد کافی وجود داشته و این اعتقاد راسخ را حفظ کرد .
برای چه کسی مایلید چیزی را طراحی کنید ؟
من دوست دارم که با archigram همکاری داشته باشم . این افراد برخی از مفاهیم کاملأ آینده نگر و پروژه هایی برای عصر خود را مطرح می کنند . هیچ انسان معاصری به اندازه آنها رادیکالی و تندرو نیست .
آیا طراح با معماری از گذشته است که شما او را تحسین کنید ؟
برای این سؤال دو پاسخ دارم . آنتونی گائودی و اریش مندلسون افراد مورد علاقه من بودند و بعدها ، جیم استرلینگ که یک معمار غیر معمول در بسیاری از جهات بود . یک رابطه قانع کننده ای بین موسی گینسبرگ (یک معمار روسی دهه 20) یا لو کوربوزیه ، ریچارد میر یا چارلی گواتمی وجود دارد .
و بین کسانی که هنوز معاصر هستند و کار میکنند ؟
فرانک گری ، نه به خاطر اینکه ما دوست هستیم بلکه پروژه های او بسیار پرکار هستند به خصوص در زمانی که او کار خود را شروع کرد که یک دورۀ مثلثی با قوانین موازی و قالب های دایره ای بود . او با CATIA کار میکرد ، یک نرم افزار هوا فضا که برای معماران در آن زمان غریبه بود و با استفاده از آن موضوعاتش را طراحی و می ساخت . او با برنامه ای طرح های خود را میکشید که هنوز برای ایجاد فرم هایش وجود نداشت و اکنون همه از برنامه هایی استفاده می کنند که فرانکی 10 سال پیش به کار می برد .
چه توصیه ای برای جوانان دارید ؟
این روزها من افراد جوانی را می بینم که به شدت محافظه کار هستند . در بسیاری از مدارس در سراسر جهان می گویند که از نرم افزارهای مایا ، راینو ، برش لیزری ، ماشین های CNC و ... استفاده کنید . ولی من در کلاس هایی که تدریس می کنم ، نمی گویم که چگونه کار کنند و یا مثلأ از این نرم افزارها استفاده کنند . افراد را تشویق می کنم که مستقل و با اعتماد به نفس باشند ، تمایل به قضاوت شخصی داشته و عواقب آن را هم بپردازند . درست نیست که همیشه شاد بوده و همه روش هایتان کارساز باشد ، شما باید زمانی سرخورده ، نا امید و عصبانی شوید و ببینید که جهان می تواند چیزی غیر از این باشد و اینکه شما می باید گاهی مسیر آن را عوض کنید . چه خوب و چه بد ، یک بحث فلسفی است که باعث می شود مردم مسائل را تغییر دهند .
چه موضوعی از آینده شما را می ترساند ؟
من از همه چیز می ترسم . دقیقأ منظور شما را نمیدانم وقتی مطمئن نیستم که معنی آینده فی نفسه چیست . میتوان آن را شخصی کرد مثل نگران بودن از آینده فرزندان و یا اینکه خواهان بیماری و تصادفات و ناتوانی های کمتری در جهان باشید .