این کتاب را انتشارات ریزولی، در سال 1980 به انگلیسی برگردانی کرد و در سال 1388 محمدرضا شیرازی آن را به فارسی ترجمه کرد . نوربرگ - شولتز بزرگ ترین اثر خود، روح مکان را در غالب، دنباله ای بر دو نوشته ی قبلی اش در زمینه ی تئوری معماری معرفی می کند، با این که این کتاب در ارتباط با اثر اولش، سمت و سویی متفاوت دارد . روح مکان شاید تاثیر گذارترین اثر نوربرگ - شولتز بود، چون این کتاب در زمانی ارائه شد که سوال هایی در باب مفاهیم، تاریخ و اسطوره شناسی اهمیت بیشتری در گفتمان معماری به خود گرفته بود، در فضای پست - مدرنیستی که اعتباری به همین زمینه ها بازپس می داد و بر خلاف نوشته های قبلی اش، این کتاب واضح تر از قبل، درارتباط با تفسیر پدیدارشناسی در معماری به شکل عنوانی فرعی بود و آشکارا مقدمه ای را شرح می دهد که وام دارِ ایده های هایدگر است، خصوصا مقالات او در مجموعه ی " شعر، زبان، اندیشه " . جلد این کتاب هم نشان گر این مدعاست، در تضادی مشخص با جلد سفیدِ کتاب اولش، تصویری پانورامیک را از شهر تپه ای ویتُرچیانو، متعلق به دوران قرون وسطایِ ایتالیا نمایش می دهد .
در تالیف تصویری این مجموعه در زمینه ی معماری، با مثال هایش از مناظر درشت مقیاس گرفته تا جزئیات معماری کوچک مقیاس، نوربرگ - شولتز شرح دقیقی را از اِلمان های ترکیبیِ " پدیدارشناسی مکان " پیشنهاد می کند و شعر جورج تراکِل، " یک عصر زمستانی "، به عنوان مفهومی کلیدی عمل می کند که در یکی از مقالات هایدگر نقل شده بود . مهمترین درس این شعر که نویسنده آن را شرح می دهد، اهمیت " تصاویر محسوسی " است که تجربه های ما را تشکیل می دهد و اشعار، معماران و هنرمندان آن را بیان می کنند . چالش های پدیدارشناسانه به منظور باز تولید این بعد شاعرانه ی اشیا و برقراریِ دوباره ی اتصال گم شده، میان اِلمان های گوناگونی است که دنیای ما را شکل می دهند . به ویژه نوربرگ - شولتز بر اتصال میان دنیای ساختِ بشر و دنیای طبیعی تاکید بسیاری دارد که در مکان ها و محیط های متفاوت، از دنیای پیرامونی مشهود است . این ارتباط ، میان فرایند سه وجهیِ بصری سازی، همتاسازی و نماد پردازی برقرار بود . این روند به جان مایه ی " اجتماع " در تفکرِهایدگر باز می گردد . مرحله ی آخر آن، نمادپردازی، نقش مهم تری را در عینیت بخشی ِ مفهوم در مکان و فهم جان مایه ی " اجتماع " ایفا می کند . تئوری اصلی نوربرگ - شولتز بر یگانگی این دو مفهوم تکیه دارد : جان مایه ی " اجتماع " هایدگر و مفهوم رومی " روح مکان " .
اتووود پیش از این مقاله معروف" تفکر هایدگر بر معماری" نوشته کریستین نوربرگ ـ شولتز را در سه بخش
بخش اول ـ جهان، چیزها و زبان هستی
بخش دوم ـ هستی شناسی مکان، شعروارگی سکونت، روح مکان و خاطره جمعی
بخش سوم ـ معماری و بود و باشِ متفکرانه هستنده ها
منتشر کرده است