معماری یک ملغمه ی مبهم از دانشی کهن و عملی معاصر است, یک مسیر ناخوشایند در نگاه به دنیا و وسیله ای ناکامل در گرداندن آن". رم کولهاس
مضمون محصول یک لحظه است؛ یک کاتالوگ از ایده هایی در 546 صفحه که برقرار یک نظم جغرافیایی, با الهام از نوسانات مداوم اوایل قرن بیستم سازمانده ی شده است. کتاب حاوی نشانه های جهانی گرایی و بازار, برادر و خواهران ایدئولوژیکی که بیش از بیست سال گذشته ثبات زندگی معاصر را شکسته اند, می باشد.
کتاب یک گرایش بیشتر ندارد؛ جهت گیری به سمت شرق - یک گزارش از تلاشی خستگی ناپذیر و هفت ساله که رابطه ی مبهم معماری با نیروهای جهانی شدن را نمایان می کند. قطعات پروژه های کولهاس برای پرادا و ام سی ای یونیورسال در لوس انجلس و کتابخانه ی تقدیر شده ی عمومی سیاتل منجر به فاصله گرفتن از لاس وگاس گوگنهایمی, شیکاگو پرنقص میس ون در روهه و یک پلان ساده در حفظ کمبرج از هاروارد به واسطه ی کانال بندی مجدد رودخانه ی چارلز شد . و همچنین آینده ی لاگوس به عنوان سومین شهر بزرگ جهان, گذشته ی مرموز موزه ی هرمیتاچ در روسیه , اکسپوی 2010 شانگهای, و آسمان خراش های آسیا که هم اکنون تعدادشان افزون بر غرب است.دفتر معماری رم کولهاس مسئول طراحی جدید برای ام سی ای در سال 1994 شد. آنها سه سال را صرف هدایت طراحی منظر شهری کالیفرنیا کردند.
تجربه ی ام سی ای یونیورسال, دفتر معماری رم کولهاس را از نیاز به یافتن مسیرهایی در رهایی از کندی مرگ بار معماری مجاب کرد. تصور معمار: یک برج آزمایشگاهی( که ایده ی آن برآمده از فکر کردن) آسانسور مرکزی ( از سیرکولاسیون) توده ای از اتاق های ملاقات ( ازاجتماع) و یک برج حسابداری( ازپول) پدید آورده است. موضوع اصلی: معماری می تواند ادغام در نظر گرفته شده را از یک شرکت نوشابه های الکلی, یک استودیو فیلم, یک غول موسیقی و یک شرکت اینترنتی ارائه دهد؟
در میان دیگر مقاله ها مصاحبه ای با مارتا استیوارت درباره ی مقاله ی بیشتر شگفت زده نشید این یک ویرایش جهانی نوشته ی مارتااستورت و دنیس اسکات برون و دوباره یادگیری از لاس وگاس رابرت ونتوری است. "به جای شروع با محصول و سپس در تلاش برای الهام بخشی به مخاطبان ما تلاش کردین ابتدا الهام ببخشیم و سپس وسیله را فراهم کنیم."
مارتا استیوارت من معتقدم که تعدادی از بساز بفروش ها شکوه خداوند را می سازند.آنها چیزی فراتر از اقتصادی که تلاش می کنند بدست آورند را در اختیار دارند.
خود کولهاس در کتاب و در مورد کارکرد معماری اورده است:
هر پروژه ی معمارانه ای 5 سال طول می کشد.هیچ سازمانی - جاه طلبی, نیت , بدون تغییر باقی ماندن در نابودگاه معاصر, هنوز معماری خیلی کند است و واژه ی معماری همچنان با مقدس بودگی مسلمی تلفظ می شود(در خارج از این حرفه). و با امیدی به تعویق افتاده یا خاطره ای مبهم از امید – که شکل, فرم, پیوستگی درموج پر تلاطمی از اطلاعاتی که هر روز ما را می شورد, جسمیت می یابد.
برای اشنایی با نگره کلی رم کولهاس نسبت به معماری و شهر ببینید نوشتار رم کولهاس؛ لیبدویِ معاصر بودن با شهر نوشته رافائل مونئو با برگردانی از ایمان رئیسی و حسام عشقی صنعتی
برای اشنایی با مفاهیم پایه ای گفتمان کولهاس می توانید مشاهده فرمایید نوشته رِم کولهاس؛ آیکـُـن[سندرم]امپراتوری
محمد رضا هل فروش در نوشتار رم کولهاس؛ بازْتدقیق تمدنیِ فضا و زمان رویکرد کولهاس در طراحی را متناسب با مفاهیم پایه ای معماری تدقیق نموده و تاثیر کولهاس بر بازنگری در این مفاهیم را مد نظر می اورد
انتونیو نگری در نوشتار رم کولهاس و زیست پس ماندی شهرـ نشین عمیقا تلاش می کند مفاهیمی همچون فضای پس ماند و بزرگی را در گفتمان کولهاس واکاوی نماید
مازیار مظلومی در نوشتار رم کولهاس و نبوغ معمارانه در دو اثر مکتوب تغییر نگره کولهاس حین نگارش دو اثر مهمش را مد نظر اورده است
رم کولهاس در درسْ گفتار جهان مسطحِ مابعد امریکایی بر مفاهیمی همچون جهانی شدن، شرق شناسی و تاثیر ان ها بر الگوواره هایی همچون اسمان خراش ها می پردازد
برای مشاهده نوع نگاه رم کولهاس به مدرنیته، نحوه کارکرد ان در معماری، میزان انحراف از اصالتش، ظهور مجدد جریان های نومدرن و چگونگی اوج و فرود ان می توانید ببینید نوشتار رم کولهاس و پروژه اتمام مدرنیته را به قلم محسن نطنج و همچنین نوشتار رم کولهاس و هستی شناسی معماری؛ پاردایم بازگشت و بازخوانی مدرنیسم متقدم