معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1480
آنتروپوسین   - 22
منظر شهری   - 1444
معماری و گیم   - 21
نظریه معماری   - 1090
جشن نامه اتووود   - 21
طراحي داخلي   - 1012
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 21
سازه های شهری   - 929
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
تکنولوژی ساخت   - 912
شانزده کتاب برای ورود به جهان اِی آی و عصر آنتروپوسین   - 19
معماری حوزه عمومی   - 855
پردیس ویترا   - 18
مرزهای معماری   - 836
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
نگاه نو به سكونت   - 788
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نظریه شهری   - 783
شهرهای در حرکت   - 15
المان شهری   - 767
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری و سیاست   - 715
معماری ـ موسیقی   - 15
کلان سازه   - 644
معماری بایومورفیک   - 15
معماری مدرن   - 628
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
معماری پایدار   - 567
معماری جنگلی   - 14
منتقدان معماری   - 531
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 13
آرمان شهرگرایی   - 525
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 503
سینما به ترتیب الفبا به روایت هاوارد سوبر   - 12
روح مکان   - 501
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
طراحی صنعتی   - 487
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
معماری منظر   - 483
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری تندیس گون   - 479
بی ینال ونیز   - 10
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 473
درس گفتارهای اتووود   - 9
آینده گرایی   - 451
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 9
معماری شمایل گون   - 439
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
باز زنده سازی   - 421
ده زن برتر تاریخ معماری مدرن   - 9
هنر مدرنیستی   - 417
طراحی مُد   - 9
توسعه پایدار   - 400
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
معماری یادمانی   - 362
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 8
تراشه های کانسپچوال   - 353
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 8
معماریِ توسعه   - 342
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری سبز   - 337
معماری بیابانی   - 8
معماری پست مدرن   - 325
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 8
طراحی نئولیبرال   - 324
معماری خوانی   - 8
اتووود کلاسیک   - 293
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 284
طراحی و پناهجویان   - 7
بدنه سازی شهری   - 268
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 268
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 267
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری محلی   - 264
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
معماری ارزان   - 259
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری محدود   - 255
معماری تخت جمشید   - 7
معماری تجربی   - 249
منبع شناسی اتووود   - 7
بنای محدود   - 240
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
گرمایش زمین   - 239
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری انتقادی   - 239
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
معماری های تک   - 224
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 219
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 213
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 209
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 205
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن عمومی   - 198
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 196
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 176
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 167
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 151
معماری بلوک شرق ـ جهان در حال محو شدن   - 7
مسکن روستایی   - 148
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 142
جنبش "جانِ سیاهان مهم است" و مسئله‌ی طراحی به روایت آلیس راستورن   - 7
ترسیمات معماری   - 135
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ژاپن   - 133
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری و فاجعه   - 126
عبور از مرحله جنینی   - 7
معماری ایران   - 121
فرایند تکامل معماری مدرن هند   - 6
بلندمرتبه ها   - 116
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 94
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری مذهبی   - 87
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 6
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 5
مدرنیته؛ از نو   - 84
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 84
معماری مصر   - 5
اقتصادِ فضا   - 80
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
اکسپو   - 79
کتاب هایی در باب یوتوپیا   - 5
ویروس کرونا و معماری   - 73
شهر ژنریک و نامکان ها   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 71
پداگوژی انتقادی   - 4
فیلوکیتکت   - 69
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
گفت و گو با مرگ   - 68
چالش های اخلاقی ریاضت ورزی در معماری به روایت پیر ویتوریو آئورلی   - 4
معماری هند   - 67
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
معماری چین   - 66
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویرانه ها   - 64
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
مدارس معماری   - 57
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری پراجکتیو   - 56
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
معماری فضای داخلی   - 56
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
پداگوژی   - 53
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
زاغه نشینی   - 52
بلوپرینت   - 4
معماری و رسانه   - 51
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 49
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری دیجیتال   - 49
بازپس گیری حریم خصوصی مان به روایت آنا وینر   - 3
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 45
ژان بودریار؛ شفافیت، ابتذال و آلودگی رابطه   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 44
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
باشگاه مشت زنی   - 3
باهاوس   - 41
اندیشیدن از مجرای پاسخ های کووید 19 با فوکو   - 3
جهان علمیْ تخیلی   - 41
سینما ـ طراحی صحنه ـ معماری   - 2
معماری و روانشناسی   - 41
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
هنر روسیه   - 39
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
تعییرات زیست محیطی ـ انقلاب یا انهدام   - 2
معماری و هوش مصنوعی   - 34
جودیت باتلر مارا به تغییر شکل خشم مان فرا می خواند؛ گفت و گویی با ماشا گِسِن   - 2
معماری و نقاشی   - 34
یوتوپیاهای سیاره ای . نیکیتا داوان با آنجلا دیویس و گایاتری اسپیواک   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی پارامتریک   - 30
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
بحران آب   - 29
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
اکسپو میلان 2015   - 28
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
پاویون های سرپنتین   - 27
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
معماری و ادبیات   - 27
شهرْخوانی با اتووود   - 1
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 24
ده پرسش از هشت معمار   - 1
معماری مجازی   - 23
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
معماری کوچک مقیاس   - 22
پیتر آیزنمن و خانه شماره یک به روایت روبرت سومول   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
ژان نوول   - 22
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژاک دریدا   - 18
آرشیگرام   - 7
ژاک لوگوف   - 4
آرکی زوم   - 6
ژیل دلوز   - 33
آلبرت پوپ   - 4
سائول باس   - 7
آلدو روسی   - 14
ساسکیا ساسن   - 9
آلوار آلتو   - 19
سالوادور دالی   - 2
آلوارو سیزا   - 9
سانا   - 5
آن تینگ   - 4
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونی گائودی   - 28
سدریک پرایس   - 3
آنتونی وایدلر   - 5
سو فوجیموتو   - 11
آنتونیو نگری   - 5
سوپراستودیو   - 9
آنیش کاپور   - 8
سورِ فِهْن   - 6
آی وِی وِی   - 34
سوزان سانتاگ   - 9
اُ ام اِی   - 43
شاشونا زوبوف   - 2
اتوره سوتساس   - 7
شیگرو بان   - 33
ادریان لابوت هرناندز   - 5
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد برتینسکی   - 1
فدریکو بابینا   - 30
ادوارد سعید   - 15
فرانک گهری   - 50
ادوارد سوجا   - 10
فرانک لوید رایت   - 46
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرای اوتو   - 10
ادولف لوس   - 8
فردا کولاتان   - 2
ارو سارینن   - 29
فردریک جیمسون   - 4
اریک اوون موس   - 14
فرشید موسوی   - 3
اریک هابسبام   - 2
فمیهیکو ماکی   - 4
استن آلن   - 4
فیلیپ جنسن   - 6
استیون هال   - 32
گابریل کوکو شنل   - 2
اسلاوی ژیژک   - 18
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 7
اسوالد متیوز اونگرز   - 7
گرگ لین   - 7
اسوتلانا بویم   - 4
گونتا اشتلزل   - 1
اسکار نیمایر   - 37
لئون کریر   - 2
اف او اِی   - 9
لبس وودز   - 26
ال لیسیتسکی   - 5
لوئیس باراگان   - 2
الیس راستورن   - 112
لوئیس مامفورد   - 1
اِم اِی دی   - 22
لودویگ لئو   - 3
ام وی آر دی وی   - 57
لودویگ میس ون دروهه   - 28
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایلین گری   - 8
لوسی رای   - 15
ایوان لئونیدوف   - 4
لویی کان   - 39
بئاتریس کُلُمینا   - 11
لوییجی مورتی   - 1
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 12
لُکُربُزیه   - 148
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنارد خوری   - 2
لینا بو باردی   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 31
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پائولو فریره   - 2
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پاتریک شوماخر   - 3
مایکل سورکین   - 4
پال گلدبرگر   - 1
مایکل گریوز   - 6
پرویز تناولی   - 2
محمدرضا مقتدر   - 4
پری اندرسون   - 3
مخزن فکر شهر   - 1
پل ویریلیو   - 28
مـَــس استودیو   - 3
پیتر آیزنمن   - 59
معماران آر سی آر   - 4
پیتر برنس   - 5
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 69
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 8
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 14
میشل فوکو   - 58
تئودور آدورنو   - 6
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 36
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 30
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 6
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 29
جورجو آگامبن   - 7
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 13
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 2
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 13
حسن فتحی   - 6
کازو شینوهارا   - 2
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 24
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 30
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 106
کورنلیوس کاستوریادیس   - 3
رنزو پیانو   - 31
کوین لینچ   - 7
ریچارد مِیر   - 8
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریموند آبراهام   - 1
کیشو کـُـروکاوا   - 6
رینر بنهام   - 2
یان گِل   - 9
رینهولد مارتین   - 5
یو ان استودیو   - 32
ریکاردو بوفیل   - 5
یورگن هابرماس   - 15
زاها حدید   - 194
یونا فریدمن   - 5
زیگموند فروید   - 21
یوهانی پالاسما   - 12
ژان بودریار   - 10

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -816
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -403
گالری   -87
فرهنگی   -337
هتل   -77
پاویون   -268
ورزشی   -65
موزه   -256
بیمارستان و داروخانه و کلینیک   -40
اداری ـ خدماتی   -234
حمل و نقل عمومی   -39
مسکونی ـ تجاری   -165
ویلا   -10
تفریحی   -164
زاغه نشینی   -5
اموزشی   -138
مجموعه های مسکونی   -4
صنعتی   -106
عناصر یادمانی شهری   -1
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
هنر گفت و گو ـ اسکار نیومایر و کریستینا کالیرو دی آلبُرنُز از دی آرت نیوزپـِیـْپـِر
اتووود سرویس خبر:   محمد کیانی منش
1391/09/17
مـنـــــــبـع : www.theartnewspaper.com
تعداد بازدید : 4446

 

هنر گفت و گو نام اثری سترگ از هنرمند سورئال رنه مگریت است؛ در چشم اندازی از غول هایی در نبرد یا از اغاز جهان، دو انسان کوچک در گفت و گویند، سخنی ناشنیدنی جاریی است که در سکوت سنگ ها جذب می شود، اما در پای سنگ های تل انبار شده مجموعه حروفی شکل گرفته اند: رویا، صلح یا مرگ که تلاش دارند به اشوب سنگ ها نظمی دهند. اتووود گفت و گوهایش را زیر عنوان این ستون خواهد اورد. هنر گفت و گو نام اثری سترگ از هنرمند سورئال رنه مگریت است؛ در چشم اندازی از غول هایی در نبرد یا از اغاز جهان، دو انسان کوچک در گفت و گویند، سخنی ناشنیدنی جاریی است که در سکوت سنگ ها جذب می شود، اما در پای سنگ های تل انبار شده مجموعه حروفی شکل گرفته اند: رویا، صلح یا مرگ که تلاش دارند به اشوب سنگ ها نظمی دهند. اتووود گفت و گوهایش را زیر عنوان این ستون خواهد اورد.

اسکار نیمه یر در پانزدهم دسامبر سال 1907، در ریودُژانیرو به دنیا آمد. او به یاد می آورد که وقتی ده سال داشت با انگشتانش در هوا شکل هایی می کشید و این کار باعث می شد مادرش بپرسد:" چکار می کنی پسر؟" و او جواب میداد:" دارم طراحی می کنم." " من می توانستم طرح ها را در هوا تصور کنم و آنها را اصلاح کنم." در سال 1956 او ماموریت یافت تا شهری سراسری ـ برازیلیا، پایتختی جدید برای برزیل ـ را طراحی کند که همین امر تحسین بین المللی بزرگی برای او به ارمغان آورد. جایزه پریتزکر را در سال 1988 و جایزه ی شاهزاده آستوریاس(Prince of Asturias) را نیز در 1989 از آن خود کرد. اکنون با نزدیک شدن به یکصد و سومین زادروزش، نیمه یِر هنوز در دفتر خود، در مقابل ساحل کوپاکابانا (Copacabana) شهر ریو، به کارش ادامه می دهد، ساختمانی مدور که منحنی های کنایه آمیز معماری او را پژواک می دهد. او در تب تاب تهیه ی کتابی در مورد کتدرال ها یا همان کلیساهای جامع است در حالیکه بر مراحل آخر [پروژه ی] مرکز نیمه یرـ مرکز فرهنگی بین المللیِ اسکار نیمه یرـ در اویلِس(Avilés) اسپانیا، نظارت می کند.

مجله هنر: شما تقریبا 103 ساله شده اید؛ آیا هنوز هم هر روز به دفتر کارتان می روید؟

  اسکار نیمه یر: من همیشه می گویم که 60 سال دارم، و بسیار خوشحالم که در این سن وسال می توانم کارهای گوناگونی را انجام بدهم که در گذشته نیز عادت به انجامشان داشته ام. کار، مرا مشغول می کند و سرپا نگه می دارد. در سن من؛ بهتر است که مشغول بود تا اینکه زمان را صرف چیزهای بی اهمیت کرد.

-          شما از پرواز می ترسید، چگونه قادرید از ریو بر تمام جزئیات پروژه ی اویلیس نظارت کنید؟  

-           معماری برای مدت مدیدی در دستان من بوده. من توانایی انجام پروژه را بدون استفاده از یک مداد دارم. می توانم موقعیت و پروژه را که تصمیم به انجامش دارم، مجسم کنم. من به تمام راه حل ها فکر می کنم. دوست و همکار همیشگیم؛ جیر والرا(Jair Valera)، معمار مسئول پروژه در اویلیس، تمام جزییات را به اشتراک می گذارد ـ هر هفته ما گزارشات و تصاویر این پروژه را دریافت می کنیم. آنها با ما در هر جنبه ی این ساختمان همفکری می کنند و در حل مشکلات بر حمایت های ما حساب می کنند. کسی نمی تواند همیشه حساسیتی در این حد بیابد. من با [مشاهده ی] مراقبت های شدید، عشق و توجه غیر معمول [به کار]،که آنها در ساخت وساز این مرکز فرهنگی به خرج می دهند، به هیجان می آیم. به ندرت چنین اتفاقی می افتد. آنها مرا بسیار خوشحال می کنند.

-          ایماژ اولیه ی این پروژه را چگونه دیدید؟

-          با تاکید جایگاه های معماری من بر فضاهای باز. من علاقه دارم تا ترکیب بندی های ساختمان ها با ابعاد گوناگون را [به نحو احسن] انجام دهم؛ گروهی از فرم ها، که حس های متفاوتی القا می کنند. این روحی است که در این بنا تصور شده. سایتِ آن در اولیس با شکوه، مناسب، مسطح و با مناظر گسترده است، بنابراین ایده ی آن، ایجاد پلازایی عظیم و باز بود که مانند تماشاگری بر رودخانه و شهر قدیمیِ اویلیس می نگرد. من سایتی تمیز و بی آلایش می خواستم تا بر معماری تاکید کنم. اول از همه، راجع به یکی از این ساختمان ها فکر کردم، موزه، محدوده ای در بالای سطح زمین که به فضای زیرین باز می شود و حرکت را تسهیل می کند. موضوع دیگر، این است که نباید برای نقل مکان از ساختمانی به ساختمان دیگر نیازی به رمپ ها باشد، بنابراین هرکسی که به موزه یا  تالار کنفرانس برسد؛ مستقیما به لابی وارد می شود و به طور طبیعی از آنجا پایین می آید. در تالار کنفرانس، طراحیِ صحنه ساده است، به این معنی که [الزاماتِ] آکوستیکی به راحتی حل شده و میدان دید بسیار خوب است.

-          بزرگترین و با اهمیت ترین وجوه این پروژه چیست؟

-          در این پروژه شگفتی های زیادی در فرم ها وجود دارد. من تکیه گاه ها[ی سازه ای] را کاهش دادم ـ و تمام این کارها، این معماری را سخاوتمندتر و جسورتر می کند. در نهایت معماری، ابداع است، رویاست. نکته ی با اهمیت در معماری، اصل «شگفت زده کردن» است، چیزی که من تلاش می کنم به آن دست یابم. معماری باید زیبا باشد. باید خیره کند، باید شاهکار باشد. من همیشه تلاش می کنم تا زیبایی و حیرت[در آثارم] را متبلور کنم.

-          شما گفتید که معماری باید به سمت زیبایی هدایت کند. کانسپت زیبایی شما چیست؟

-          حس زیبایی شناسیِ زندگی، حسی بنیادی است، هر معماری باید دارای این حس باشد، و به همین دلیل من بسیاری از طرح های خودم را در آخرین دقایق تغییر داده ام. اساسا همه ی راه حل های من ساده، مستقیم و از لحاظ بصری شاعرانه هستند. هر کسی زیبایی را به سلیقه ی خود طبقه بندی می کند، و برای من، چیزی که مرا متحیر کند و تکان دهد، همه چیز است.  

-          شما قبلا گفته بودید:" من ساختارهای فلزی را دوست ندارم، من بتن را ترجیح می دهم؛ چیزی که بهتر با توقعات ما از انگاشت ها تطابق پیدا می کند." [بتن] چه چیزی دارد که شما را به این کار قادر می کند؟

-          بتن اجازه می دهد هر کاری با آن بکنیم؛ بتن به من اجازه می دهد تا خالص ترین فرم ها را پرواز دهم، و برای تولید یک معماری، بدون محدودیت، به من بال می دهد.

-          در ساختمان اویلیس؛ تقریبا همه چیز سفید است.

-          سفید رنگی است که [ماهیت] فرم ها را ارتقا می دهد. و اویلیس شهری سیاه است، سفید به خوبی با آن جور می شود. قرمز در صحنه [تئاتر] و زرد در دیوار رستوران نیز وجود دارد.

-          چیزی که مردم را بیش از حد شگفت زده کرده است؛ ساخت گنبد موزه است. این گنبد در یک روز ساخته شد.

-          گنبد، [فضای] موزه را می پوشاند، این گنبد با یک سیستم قابل تورم(inflatable) ساخته و ظرف چند ساعت برپا شد. یک فرد می توانست در زمانی که[این فضا] تهی بود در مکان حرکت کند، و روز بعد می توانست گنبد را آنجا مشاهده کند.

-          در چهار ساختمانی که این مجموعه را بر پا می کند، عنصر اصلی؛ انحناست. آیا این درست است که انحناها در معماری شما بر مبنای بدن زنانه است؟

-          خیر، اگر ما گنبدی با فضایی تهی داریم ـ فضایی سخاوتمند ـ  پس از آن، ما پیکره ای با بهترین شکل می خواهیم. ما به دنبال فرمی خالص هستیم... من همیشه به جستجو ادامه می دهم تا فرمی که می خواهم را پیدا کنم. من به فرم های خالصی علاقه دارم ، که احساس متفاوتی به پروژه می دهد.

چیزی که من را در مواجهه با پروژه ی اویلیس علاقه مند می کند این است که یک مولفه ی اجتماعیِ قدرتمند دارد، به روی عموم، برای بازدید و قدم زدن بدور پلازا باز می شود و دیدنِ لنداسکیپ، موزه، آثار هنری و اجراها در تالار کنفرانس را میسر می کند. این یک بنیان است به همراه ضمیر اجتماعی، که بسیار مهم است.

-          و دنیای محبوب شما [دنیایی]" متحد" است؟

-          ما باید محجوب و متحد باشیم. معمار باید به این موضوع اندیشه کند که دنیا باید مکانی بهتر باشد، که ما می توانیم فقر را پایان دهیم. بنابراین مهم است که معمار تنها به معماری فکر نکند، به این فکر کند که معماری چگونه می تواند مشکلات جهان را بر طرف کند. نقش معمار؛ جنگیدن برای دنیایی بهتر است، جایی که او می تواند معماری ای تولید کند که به هر کسی خدمات دهد و نه تنها گروهی خاص از مردم.

-          شما دنیای بهتر را چگونه تصور می کنید؟

-          خانه ها ساده تر خواهند شد. ما گتوها و کاخ ها را نخواهیم داشت. بهترین زیرساخت های[اجتماعی و فرهنگیِ] بشری ـ تئاترها، موزه ها، استادیوم ها ـ بزرگتر خواهند شد تا تمامی مردم بتوانند [از آنجا] لذت ببرند. هم اکنون، مردم تهیدست نمی توانند[در این گونه موضوعات] شرکت کنند، آنها فقط معماری را از فاصله ای دور درک می کنند.

 



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

ریتم نابرابر و موسیقیایی اسکار نیمایر
آتشفشانهای اسکار نیمایر در فرانسه
تراشه های کانسپچوال ـ اسکار نیومایر به روایت نورمن فاستر؛ هم نشینی تغزل و حکمت طراحی
اتووود کلاسیک‌ ـ مرکز فرهنگی اسکار نیومایر ـ اسکار نیومایر
سازه های ناتمام اسکار نیمایر در طرح رشید کرمی؛ تجسمی از معماری ناتمام لبنان جنگ زده
درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group