معماران معاصر ایران, اتووود - بزرگترین سایت معماری
ثبت نام عضو جدید ایمیل آدرس: رمز عبور : رمز عبور را فراموش کردم

به جامعترین سامانه ارتباطی و اطلاع رسانی معماران معاصر ایران خوش آمدید خانه |  ثبت نام |  تماس با ما |  درباره ما |  قوانین سایت |  راهنما |  تبلیغات




موضوعـات مــعـماری
منظر شهری   - 1387
معماری فضای داخلی   - 25
معماری و دیگر حوزه های فکر   - 1320
معماری پس از یازدهم سپتامبر   - 22
نظریه معماری   - 1030
معماری؛ خیر مشترک و امید اجتماعی   - 22
طراحي داخلي   - 943
جشن نامه اتووود   - 21
سازه های شهری   - 895
معماری مجازی   - 20
تکنولوژی ساخت   - 878
زنانِ معمارِ ایرانی و سقف شیشه ای در نوزده روایت   - 20
مرزهای معماری   - 806
زاها حدید از نگاه معماران ایرانی   - 20
معماری حوزه عمومی   - 803
پردیس ویترا   - 18
نظریه شهری   - 733
20 بنا که هرگز ساخته نشد   - 17
المان شهری   - 732
کارگاهْ مسابقه قوام الدین شیرازی   - 16
نگاه نو به سكونت   - 724
معماری و نقاشی   - 16
کلان سازه   - 627
جهان علمیْ تخیلی   - 16
معماری و سیاست   - 621
مسابقه مرکز اجتماعی شهر صدرا   - 15
معماری مدرن   - 552
معماری ـ موسیقی   - 15
معماری پایدار   - 536
معماری بایومورفیک   - 15
منتقدان معماری   - 499
شهرهای در حرکت   - 14
آرمان شهرگرایی   - 474
رابرت ونتوری در بیست و پنج روایت   - 14
برنامه ریزی شهری و منطقه ایی   - 466
معماری کوچک مقیاس   - 14
طراحی صنعتی   - 464
معماری و روانشناسی   - 13
معماری تندیس گون   - 463
ویلا ساوا ـ لوکوربوزیه   - 13
روح مکان   - 458
ده کتاب که هر معمار باید بخواند   - 11
نوسازی و بهسازی بافت های شهری   - 453
فیلم پارازیت ساخته بونگْ جونْ هو   - 11
معماری منظر   - 446
معماری و گیم   - 10
معماری شمایل گون   - 430
معماری و هوش مصنوعی   - 10
باز زنده سازی   - 393
معماری و رسانه   - 10
توسعه پایدار   - 371
کنگو کوما ـ استادیوم ملی توکیو   - 10
هنر مدرنیستی   - 362
بی ینال ونیز   - 10
آینده گرایی   - 358
کلیسای رونشان ـ لوکوربوزیه   - 10
معماری یادمانی   - 346
درس گفتارهای اتووود   - 9
تراشه های کانسپچوال   - 334
لیوینگ آرکیتکچر   - 9
معماریِ توسعه   - 327
معماری و ادبیات   - 9
معماری سبز   - 316
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه دوم   - 9
طراحی نئولیبرال   - 301
مسابقه دانشجویی اتووود ـ دوردوم. مسابقه اول   - 8
معماری پست مدرن   - 279
طراحی و ضایعات به روای آلیس راستورن   - 7
اتووود کلاسیک   - 270
شارلوت پریاند به روایت آلیس راستورن   - 7
بدنه سازی شهری   - 261
اتوره سوتساس به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محلی   - 256
ردلف شیندلر به روایت الیس راستورن   - 7
تغییرات اقلیمی   - 256
هشت کوتاه نوشته در مورد پوپولیسم   - 7
معماری ارزان   - 251
گونتا اشتلزل به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری محدود   - 250
مینت د سیلوا به روایت آلیس راستورن   - 7
محوطه سازی   - 247
ریچارد نویترا به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری تجربی   - 247
طراحی در زمانه بحران به روایت آلیس راستورن   - 7
کتابخانه ی اتووود   - 242
معماری تخت جمشید   - 7
بنای محدود   - 226
پاویون ایران ـ بی ینال ونیز 2016   - 7
معماری های تک   - 219
رقابت مجتمع چندعملکردی شهید کاظمی قم   - 7
گرمایش زمین   - 216
آلوار و آینو آلتو به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن حومه شهری   - 196
ده پروژه کمتر شناخته شده لوکوربوزیه متقدم   - 7
معماری انتقادی   - 194
طراحی و پناهجویان   - 7
مسکن عمومی   - 193
باوهاوس به روایت آلیس راستورن   - 7
زنان و معماری   - 185
لوسی رای به روایت آلیس راستورن   - 7
عکاسی   - 174
مارسل بروئر به روایت آلیس راستورن   - 7
معماری ـ سینما   - 171
چارلز رنه مکینتاش به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر انتزاعی   - 165
باکمینستر فولر به روایت آلیس راستورن   - 7
پروژه های دانشجویی از سراسر جهان   - 165
طراحی در بازی و تاج و تخت به روایت آلیس راستورن   - 7
گرافیک   - 150
سائول باس به روایت آلیس راستورن   - 7
فضای منفی   - 140
میس ون در روهه به روایت آلیس راستورن   - 7
هنر گفت و گو   - 138
معماری و عکاسی به روایت آلیس راستورن   - 7
مسکن روستایی   - 136
طراحی روی بام به روایت آلیس راستورن   - 7
طراحی مبلمان   - 126
آیلین گری به روایت آلیس راستورن   - 6
معماری ژاپن   - 124
صد و بیست و یک تعریف معماری   - 6
معماری ایران   - 113
منبع شناسی اتووود   - 6
بلندمرتبه ها   - 108
معماری و فضای زیرساخت های نرم   - 6
ترسیمات معماری   - 96
ورنر پنتون به روایت آلیس رستورن   - 6
اتووود ـ ایران معاصر   - 88
معماری بیابانی   - 5
معماری مذهبی   - 87
تناقض هاوپیچیدگی ها:تئوریهای پیچیدگیِ ونتوری وجیکوبز   - 5
معماران و چالش انتخاب معماری   - 86
معماری مصر   - 5
اکسپو   - 79
فرهنگ نفت   - 5
معماری فاشیستی   - 79
پنج پروژه لوکوربوزیه متاخر که هیچگاه ساخته نشدند   - 5
معماری و فاجعه   - 73
معماری خوانی   - 5
پالپ نیوز ِ اتووود   - 68
چهار یادداشت برای علی اکبر صارمی   - 4
معماری هند   - 66
شهرسازی کوچک مقیاس   - 4
معماری چین   - 63
اتومبیل در چهار روایت کوتاه از بری ریچاردز   - 4
مدرنیته؛ از نو   - 58
بلوپرینت   - 4
گفت و گو با مرگ   - 56
اتووودْ آبزرور   - 4
معماری و هنر انقلابی   - 55
فرایند خلاقیت چهار پیشگام معماری مدرن   - 4
ویرانه ها   - 54
همه ما سایبورگ هستیم   - 4
ویروس کرونا و معماری   - 51
معماری جنگلی   - 4
مدارس معماری   - 50
اختلال های تشخیصی معماران مدرن   - 4
زاغه نشینی   - 47
فرهنگ کمپ به روایت سوزان سانتاگ   - 4
پداگوژی   - 44
چگونه یوتوپیا در روسیه انقلابی مدفون شد   - 4
اقتصادِ فضا   - 43
داریوش شایگان و هنر ایرانی   - 3
معماری دیجیتال   - 42
کارلو اسکارپا به روایت آلیس راستورن   - 3
معماری پراجکتیو   - 42
رقابت آسمانخراش ایوُلو 2016   - 3
جنبش متابولیسم   - 42
آینده کجاست؟ روایتی از رولینگ استون   - 3
معماری کانستراکتیویستی   - 40
رادایکالیسم ایتالیایی در سیزده روایت   - 3
معماری اوایل قرن بیستم روسیه   - 40
لویی کان به روایت آلیس راستورن   - 2
طراحی در وضعیت پندمیک به روایت آلیس راستورن   - 40
اسمیتسن‌ ـ رابین هود گاردنز   - 2
باهاوس   - 39
برج سیگرام چگونه جهانی شد؟   - 2
درگذشت زاها حدید   - 34
زیستْ ریاضت و همبستگی در فضای اضطراری   - 2
معمارْستاره ها به روايت اتووود   - 33
فیس بوک، گوگل و عصر تاریک سرمایه داری نظارتی   - 2
اکسپو شانگهای 2010   - 33
رابرت نوزیک، یوتوپیا و دولت حداقلی   - 2
هنر روسیه   - 33
تابْ آوری دفاتر نوپای معماری   - 1
فیلوکیتکت   - 32
شهرهای پیشاصنعتی   - 1
طراحی پارامتریک   - 30
فیلمْگفتارهای معماری و پداگوژی معماری   - 1
بحران آب   - 29
ده پرسش از هشت معمار   - 1
اکسپو میلان 2015   - 28
چهل نکته در باب هایدگرْخوانی   - 1
پاویون های سرپنتین   - 25
شهرْخوانی با اتووود   - 1

طــراحــــــــــــــان
آر ای ایکس   - 3
زیگموند فروید   - 11
آراتا ایسوزاکی   - 16
ژان بودریار   - 3
آرشیگرام   - 7
ژان نوول   - 22
آرکی زوم   - 4
ژاک دریدا   - 18
آلبرت پوپ   - 4
ژاک لوگوف   - 4
آلدو روسی   - 13
ژیل دلوز   - 29
آلوار آلتو   - 19
سائول باس   - 7
آلوارو سیزا   - 9
ساسکیا ساسن   - 9
آن تینگ   - 4
سالوادور دالی   - 2
آنتونی گائودی   - 27
سانا   - 5
آنتونی وایدلر   - 5
سانتیاگو کالاتراوا   - 13
آنتونیو نگری   - 5
سدریک پرایس   - 3
آنیش کاپور   - 8
سو فوجیموتو   - 11
آی وِی وِی   - 34
سوپراستودیو   - 9
اُ ام اِی   - 40
سورِ فِهْن   - 6
اتوره سوتساس   - 7
سوزان سانتاگ   - 8
ادریان لابوت هرناندز   - 5
شاشونا زوبوف   - 2
ادوارد برتینسکی   - 1
شیگرو بان   - 33
ادوارد سعید   - 13
عبدالعزیز فرمانفرمایان   - 4
ادوارد سوجا   - 10
فدریکو بابینا   - 30
ادواردو سوتو دی مُرِ   - 18
فرانک گهری   - 49
ادولف لوس   - 8
فرانک لوید رایت   - 45
ارو سارینن   - 28
فرای اوتو   - 9
اریک اوون موس   - 13
فردا کولاتان   - 2
اریک هابسبام   - 2
فردریک جیمسون   - 2
استن آلن   - 4
فرشید موسوی   - 3
استیون هال   - 30
فمیهیکو ماکی   - 4
اسلاوی ژیژک   - 17
فیلیپ جنسن   - 5
اسوالد متیوز اونگرز   - 5
گایاتری چاکراوارتی اسپیواک   - 5
اسوتلانا بویم   - 4
گرگ لین   - 7
اسکار نیمایر   - 33
گونتا اشتلزل   - 1
اف او اِی   - 9
لئون کریر   - 2
ال لیسیتسکی   - 5
لبس وودز   - 24
الیس راستورن   - 99
لوئیس باراگان   - 2
اِم اِی دی   - 22
لوئیس مامفورد   - 1
ام وی آر دی وی   - 53
لودویگ لئو   - 3
اماندا لِــوِت   - 4
لودویگ میس ون دروهه   - 25
اویلر وو   - 9
لودویگ هیلبرزیمر   - 3
ایلین گری   - 7
لودویگ هیلبرزیمر   - 1
ایوان لئونیدوف   - 4
لوسی رای   - 15
بئاتریس کُلُمینا   - 9
لویی کان   - 37
بال کریشنادوشی   - 4
لوییس بورژوا   - 8
باک مینستر فولر   - 11
لُکُربُزیه   - 141
برنارد چومی   - 33
لیام یانگ   - 4
برنو زوی   - 7
مارتین هایدگر   - 29
بنیامین برتون   - 8
مارسل بروئر   - 7
بوگرتمن   - 1
مارشال برمن   - 16
بی یارکه اینگلس   - 68
مانفردو تافوری   - 16
پائولو سولری   - 4
مانوئل کاستلز   - 2
پاتریک شوماخر   - 3
ماکسیمیلیانو فوکسِس   - 10
پال گلدبرگر   - 1
مایکل سورکین   - 4
پرویز تناولی   - 2
مایکل گریوز   - 6
پری اندرسون   - 3
محمدرضا مقتدر   - 4
پل ویریلیو   - 22
مخزن فکر شهر   - 1
پیتر آیزنمن   - 57
مـَــس استودیو   - 3
پیتر برنس   - 3
معماران مورفسس   - 16
پیتر زُمتُر   - 67
موریس مرلوپنتی   - 2
پیتر کوک   - 7
موشه سفدی   - 12
پیر بوردیو   - 5
میشل سر   - 3
پییر ویتوریو آئورلی   - 4
میشل فوکو   - 46
تئودور آدورنو   - 4
نائومی کلاین   - 4
تادو اندو   - 13
نورمن فاستر   - 35
تام مین   - 13
نیکلای مارکوف   - 1
تام ویسکامب   - 10
هانا آرنت   - 9
تاکامیتسو آزوما   - 3
هانری لفور   - 24
توماس پیکتی   - 5
هانی رشید   - 5
توماس هیترویک   - 30
هرزوگ دی مورن   - 28
تیتوس بورکهارت   - 2
هرنان دیاز آلنسو   - 18
تیموتی مورتُن   - 2
هنری ژیرو   - 3
تیو ایتو   - 25
هنریک وایدولد   - 1
جاشوا پرینس ـ رامس   - 2
هنس هولین   - 5
جان برجر   - 2
هوشنگ سیحون   - 14
جان هیداک   - 4
هومی بابا   - 2
جف منن   - 2
واسیلی کاندینسکی   - 2
جفری کیپنس   - 3
والتر بنیامین   - 27
جورجو آگامبن   - 5
والتر گروپیوس   - 18
جوزپه ترانی   - 2
ورنر پنتون   - 5
جونیا ایشیگامی   - 3
ولادیمیر تاتلین   - 12
جیمز استرلینگ   - 1
ولف پریکس   - 1
جین جیکوبز   - 1
ونگ شو   - 8
چارلز جنکس   - 7
ویتو آکنچی   - 12
چارلز رنه مکینتاش   - 7
ویوین وست وود   - 6
چارلز کوریا   - 15
ک. مایکل هیز   - 2
چاینا میه ویل   - 4
کارلو اسکارپا   - 8
حسن فتحی   - 5
کازو شینوهارا   - 1
حسین امانت   - 3
کازیو سجیما   - 2
خورخه لوئیس بورخس   - 2
کالین روو   - 1
داریوش آشوری   - 1
کامران دیبا   - 13
داریوش شایگان   - 13
کامرون سینکلر   - 11
دانیل لیبسکیند   - 23
کریستفر الکساندر   - 2
دنیس اسکات براون   - 10
کریستین نوربرگ ـ شولتز   - 15
دیلرـ اِسکـُـفیدیو+رِنفرو   - 22
کریم رشید   - 5
دیوید رُی   - 2
کلر استرلینگ   - 2
دیوید گیسن   - 2
کلود پَره   - 3
دیوید هاروی   - 25
کنت فرمپتن   - 14
رابرت نوزیک   - 2
کنزو تانگه   - 9
رابرت ونتوری   - 29
کنستانتین ملنیکف   - 3
رُدولف شیندلر   - 7
کنگو کوما   - 47
رضا دانشمیر   - 5
کوپ هیمِلبِلا   - 22
رم کولهاس   - 100
کوین لینچ   - 7
رنزو پیانو   - 30
کیانوری کیکوتاکه   - 1
ریچارد مِیر   - 8
کیتیو آرتم لئونیدویچ   - 1
ریچارد نویترا   - 7
کیشو کـُـروکاوا   - 6
ریموند آبراهام   - 1
یان گِل   - 9
رینر بنهام   - 2
یو ان استودیو   - 32
رینهولد مارتین   - 5
یورگن هابرماس   - 15
ریکاردو بوفیل   - 3
یونا فریدمن   - 5
زاها حدید   - 190
یوهانی پالاسما   - 12

کـاربـــــــری هـا
مسکونی   -766
معماری مذهبی   -105
زیرساخت های شهری   -372
صنعتی   -101
فرهنگی   -327
گالری   -84
پاویون   -258
هتل   -75
موزه   -253
ورزشی   -65
اداری ـ خدماتی   -232
بهداشتی   -38
مسکونی ـ تجاری   -159
حمل و نقل عمومی   -37
تفریحی   -152
ویلا   -6
اموزشی   -132
زاغه نشینی   -5
حامی اتووود
مقـــــــــــالات
    دیوید هاروی و شهر در قامت فهمی انسانْ تولید
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    پهنه ی معلق تهران؛ شاه عبدالعظیم یا شهر ری
        علی رنجی پور
    دیوید هاروی و شهرســــــــــــــــــــــــــــــــــازی آلترناتیو
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
    هنر گفت و گو ـ جان بریسندن و اد لوییس با دیوید هاروی
        آرش بصیرت "سردبیر اتووود"
چنـــــد پــــروژه
مجموعه مسکونی شاه پریان
طراح : علیرضا امتیاز "مدیر اتووود"
منزل شخصی دکتر دلیر - خیابان ولیعصر کوچه 8
طراح : محمود امیدبخش
مجموعه ي تجاري و پاركينگ طبقاتي شقايق
طراح : امين حشمتی
خانه شعر ، پايان نامه معماري كارشناسي ارشد
طراح : م معيت
گذرگاه همیابی
طراح : محمود امیدبخش
کاریــــــــــــابی
   کاریابی
   لیست درخواست ها ی قبلی شما
   لیست کاندیدها به تفکیک استان
   لیست فرصت های کاری به تفکیک استان
وبـــــلـاگ هـــــا
آرشیتکت نمونه
مدیر : مسعود زمانیها
معماری به مثابه ساخت-سجاد نازی
مدیر : سجاد نازی
فتوت نامه معماران
مدیر : اخوان الصفا
مجله معماری Architecture Foolad City
مدیر : مسعود پریوز
معــــرفی کتــــــاب
رهیافت پدیدارشناسی در اندیشه پیتر زومتور
نویسنده :  .
انتشارات : علم معمار

حامی اتووود
کانال تلگرامی اتووود
نئولیبرالیسم پشت دروازه های سازمان ملل متحد
اتووود سرویس خبر:   گروه ترجمه و تحقيقات اتووود
1392/02/07
مـنـــــــبـع : روزنامه شرق به نقل از لوموند دیپلماتیک
تعداد بازدید : 2423

سامانه اینترنتی Business.un.org که در سال ۲۰۱۰ برپا شد، مشوق مشارکت میان سازمان ملل‌متحد و شرکت‌های خصوصی است که دهه‌ای پیش از آن کوفی عنان، دبیرکل وقت سازمان ملل‌متحد تصمیم به تحقق آن گرفته ‌بود. گرچه مقصود از مشارکت را تامین منابع مالی برای نیل به هدف‌های سازمان ملل‌متحد می‌نمایانند، باز درهم‌آمیزی دو سبک فعالیت [در کسب‌و‌کار یک سوی معامله و رسالت دیگری] گاه تردید‌برانگیزند.

فراتر از کج‌روی‌های ممکن، بیم فلاکت موسسات وابسته به سازمان ملل متحد در میان است. همکاری‌های سازمان ملل‌ متحد با بخش‌ خصوصی که دشواری‌های بودجه‌ای آن دستگاه هم بر رونقش افزوده‌است در پرده‌پوشی کاملی افزایش می‌یابد. در سال ۱۹۹۵ پطروس غالی دبیرکل آن زمان این سازمان همان‌وقت هم در مجمع اقتصادی جهانی داووس تاکید می‌ورزید که میل دارد "در تصمیم‌گیری‌های بین‌المللی، بنگاه‌های چند‌ملیتی را در مشارکت تنگاتنگی سهیم کند."

در ماه ژوییه ۲۰۰۰، کوفی عنان جانشین وی نیز با به ‌راه‌ انداختن میثاق جهانی با الهام از جان‌راجی، استاد دانشگاه هاروارد، به چابکی پا جای پای سلف خود نهاد. این طرح، همین‌قدر‌که شرکت‌ها مایل باشند تعهد بسپارند که به 10 اصل ناظر بر حقوق‌بشر، هنجارهای کاری، زیست‌بوم و نبرد علیه فساد احترام بگذارند، آنها را چونان "شرکایی ممتاز برای توسعه" توصیف می‌کرد. گزارش کمیساریای عالی حقوق‌بشر ملل‌ متحد با‌عنوان "کسب‌و‌کار و حقوق‌بشر: گزارش پیشرفت" در سال۲۰۰۰ حتی تا آنجا به‌ پیش‌ تاخت که تاکید ورزد سوداگری و حقوق ‌بشر متقابلا یکدیگر را تقویت می‌کنند.

با ‌این همه چنین پیوندی با دنیای شرکت‌ها نه در منشور ملل‌ متحد به‌چشم می‌آید و نه در اعلامیه جهانی حقوق‌بشر. هیچ چارچوب حقوقی روشنی هم بر میثاق جهانی، یعنی آن تعهدی فرمانروا نیست که امروز بیش از هفت هزار شرکت را از حدود 130کشور گرد‌هم آورده. درست است که مقرراتی در تنبیه [پیمان‌شکنی] برپا داشته‌اند، که از سال ۲۰۰۸ حتی به حذف بیش از 600 شرکتی انجامیده که پیشرفتی در رعایت اصول دهگانه نشان نداده‌بودند. با‌ این همه هیچ ساز‌و‌کار سخت‌گیرانه‌ای هم برپا ‌نداشته‌اند تا امکان نظارت را بر رعایت این تعهدات فراهم آورد. چنین است که از شرکا فقط خواسته‌اند به عهدی در انتشار گزارش سالانه وفا کنند.

اینها می‌توانند با موافقت هیات مدیره میثاق جهانی، نشان و علامت میراث‌جهانی را به‌کار‌ برند که همین به آنها امکان می‌دهد تا "محق‌بودن شرکت‌ها و بازارها را در پرداختن به امور اجتماعی ترویج کنند." سواد‌آموزی با پیامک‌های تلفن‌همراه "ترویجی" این‌گونه [که به خود بنگاه‌ها واگذار شده] در واقع مانع از تصویب هنجارهای موثری در باب مسوولیت اجتماعی شرکت‌هاست. بلندپروازی [این میثاق جهانی] در سال‌های دهه ۱۹۷۰ هنگامی روی نمود که رسوایی‌هایی مانند مشارکت شرکت آمریکایی تلفن و تلگراف بین‌المللی (ITT) در کودتای ۱۹۷۳ شیلی آشکار شد. در همان دوران سازمان بین‌المللی کار توانسته بود "بیانیه اصول سه‌جانبه در‌باره بنگاه‌های چند‌ملیتی و تدابیر تامین‌اجتماعی" را در سال ۱۹۷۷ به تصویب برساند که با این‌همه الزام‌آور نبود. اینک به‌نظر می‌رسد این‌گونه نگرانی‌ها به گذشته‌ها تعلق داشته‌ باشند.

به‌جز همین میثاق جهانی، مشارکت میان موسسات سازمان ملل‌متحد و شرکت‌ها هم گسترش می‌یابند. سازمان علمی و فرهنگی ملل‌متحد (یونسکو) با اورئال برای پاداش دادن به زنان دانشمند؛ با دایملر ای‌جی، در چار‌چوب برنامه موندیالوگو، مروج "گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها"، با سامسونگ برای حفظ و حراست میراث مادی فرهنگی، با مایکروسافت در چارچوب برنامه توسعه اقتصادی و اجتماعی جهانی، با پراکتل و گمبل که با برداشت درصدی از فروش برخی فرآورده‌های بهداشتی زنانه سهمی در سواد‌آموزی دختران سنگال بر‌عهده دارد و به این‌‌سان می‌تواند آرم یونسکو را بر‌روی محصولاتش بچسباند همکاری دارد.

زمانی‌که بودجه عادی یونسکو از سهمیه عضویت ایالات‌متحده و بریتانیا، دو کشور آزرده و دلگیر از پیوستن فلسطین در سال ۲۰۱۱ به صحن آن محروم شده، این سازمان به‌لطف این‌گونه توافق‌ها، به وجوهی دست می‌یابد که برای تحقق شماری از برنامه‌هایش نیاز دارد. در چار‌چوب یکی از همین مشارکت‌ها، شرکت نوکیا، دستگاه‌های تلفن‌همراه را برای استفاده اهالی آفریقا که به ‌تازگی سواد آموخته‌اند فراهم می‌آورد. چنانکه خانم السفت مک‌اومیش کارمند یونسکو روایت کرده‌است، برای پر‌کردن جای خالی نوشته‌هایی برای کمک به آموزش خواندن، یونسکو تمریناتی را از طریق پیامک به این نوسوادان می‌فرستد و شاگردان هم باید همان‌گونه با پیامک پاسخ دهند. گرچه کارایی چنین عملیاتی چندان نمایان نیست امـــا دست‌کم اینقدر هست که به نوکیا فرصت دهد تا مدل‌های کهنه روی‌دست‌مانده خود را آب کند. اما چنین گرایشی دامان موسسات دیگر را هم گرفته‌ است.

خانم گرو‌هارلم برونتلند از همان آغاز ماموریتش در صدر سازمان جهانی بهداشت در سال ۱۹۹۸، در تقرب‌جستن به شرکت‌های دارویی خصوصی روی‌خوش‌نشان‌داد. هنگام بحرانی که ویروس "1H1N" برانگیخت، سازمان جهانی بهداشت به سفارش‌های گروه استراتژیک مشورتی کارشناسان خود توجه کرد که کمابیش همه اعضای آن پیوندهای مالی تنگاتنگی با صنعت دارو‌سازی داشتند. جدا از آن، نمایندگان شرکت‌های دارویی به‌عنوان "ناظر" در جلسات گروه استراتژیک مشورتی کارشناسان سازمان جهانی بهداشت حضور می‌یابند. هشدار سازمان جهانی بهداشت به واگیری جهان‌گستر این ویروس گویا به بنگاه‌های بزرگ این بخش امکان داده بود تا از سودهایی میان ۵‌/۷ تا ۱۰میلیارد‌دلار برخوردار‌ شوند.

گذشته از مدیریت بیماری "گریپ A"، زمینه‌های بسیار دیگری نیز هست که اکنون سازمان جهانی بهداشت با صنعت دارو‌سازی پیوندهای نزدیکی دارد، به ‌ویژه در زمینه مبارزه با بیماری ایدز، که هرچه باشد این‌گونه ارتباطات نمی‌توانند مساله همسویی منافع و بده‌بستان میان دوطرف را پیش نکشند. آیا سازمان ملل‌متحد با مشارکت‌های چندگانه‌ای که می‌توانند تا واگذاری بخش عمده‌ای از برنامه‌هایش به پیمانکاری واقعی شرکت‌ها[ی خصوصی] پیش روند و با تعمیم توسل به کارشناسانی مرتبط با بخش خصوصی و نیز به پشتیبانی قدرت‌های بزرگ، در مسیر "خصوصی‌سازی" خود گام بر نمی‌دارد؟



حامی اتووود
نظـــــــر اعضــــــــا
هنوز نظری برای این خبر ثبت نشده است.

ثبــــــــت نظـــــــر

  
جهت ارسال نظر باید وارد سیستم شوید. / عضو جدید
ایـمـــیـل :  
رمز عبـور :  

درباره معماران معاصر ایران :
این گروه در سال 1386 با هدف ایجاد پل ارتباطی بین معماران ایرانی معاصر گرد هم آمد.با شروع کار این وب سایت معماران متقاضی در محیطی ساده وکارآمد به تبادل پروژه ها ومقــــالات خود خواهند پرداخت ودر فضای فروم به بحث وگفتگو می پردازند.
خانه | ورود | ثبت نام | درباره ما | تماس با ما | قوانین سایت | راهنما | تبلیغات
© کلیه حقوق این وب سایت متعلق به گروه معماران معاصر می باشد.
Developed by Tryon Software Group